Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Джон Малкович: Цялото съвременно изкуство е покварено от нарцисизъм

ГЛАСОВЕ

Джон Малкович: Цялото съвременно изкуство е покварено от нарцисизъм

"Не мисля, че е дързост да кажеш, че съвременното изкуство трябва да повдига реални проблеми, полезни въпроси за настоящите и бъдещите поколения", коментира актьорът

Юни 2019 г., Лондон. Джон Малкович на премиерата на спектакъла "Горчива пшеница" на драматурга и носител на "Пулицър" Дейвид Мамет, вдъхновен от скандала с продуцента Харви Уайнстийн (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

"Съвременното изкуство е създадено за западно общество като нашето. Общество, в което животът е лесен, където не си задаваш много въпроси, къде е изчезнало понятието "страдание". Освен онези, които са живели през 30-те и 40-те години или преди това, ние вече не знаем какво е страданието".

"Поан" се срещна с Джон Малкович в Лондон, където 65-годишният американски актьор пристигна заради панаира за съвременно изкуство Frieze и неговата посестрима Frieze Masters, посветена на по-класическото изкуство.

Джон Малкович не е човек, който бърза. С провлачения си и дълбок глас от Средния Запад той ни прави жест да седнем. Обграден е от спокойствие. Всеки въпрос е последван от мълчание, време за размисъл, за да намери точната дума.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

- В театралната трупа на "Степенулф", където сте започнали кариерата си, сте били едновременно актьор, режисьор, дизайнер на костюми, драматург, сценограф... Няколко десетилетия по-късно продължавате да се занимавате с различни неща (соственик на нощно заведение, на линия дрехи, актьор, оперен певец...). Страхувате ли се от изгубеното време, от безделието и скуката?
- Не, не съвсем. Не съм драматург, въпреки адаптацията на някои неща, които направих. Никога не съм си представял да правя всички тези неща. Знаете ли, аз идвам от мъничко градче в Средния Запад, в Илинойс. Просто така се случи!

- Във филмите никога не сте изглеждали толкова естествено, колкото в обстановка от ХVIII век. Съжалявате ли, че не сте живели по това време?
- Не, сега животът е много по-добър. Може би не точно сега, в момента, в който говорим. Мисля си за 60-70-те години до днес, животът ми беше добър и не съжалявам за нищо. Въпреки нашето ултратехнологично общество, аз оценявам модерния начин на живот.

С Моника Белучи на 65-тия филмов фестивал в Сан Себастиан в Испания през 2017 г. (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

- Филмът Velvet Buzzsaw, в който играете творец, нуждаещ се от вдъхновение, както и "Квадратът" преди няколко години, са сред малкото изобличения на "изкуството на нищото", каквото може да бъде съвременното изкуство. Защо е нужна толкова дързост, за да бъде изобличено лицемерието на днешното изкуство?
- Съвременното изкуство е създадено за западно общество като нашето. Общество, в което животът е лесен, където не си задаваш много въпроси, къде е изчезнало понятието "страдание". Освен онези, които са живели през 30-те и 40-те години или преди това, ние вече не знаем какво е страданието.

Не мисля, че е дързост да кажеш, че съвременното изкуство трябва да повдига реални проблеми, полезни въпроси за настоящите и бъдещите поколения.

Още Джон Малкович се завърна на лондонска театрална сцена в ролята на покварен продуцент

Джон Малкович се завърна на лондонска театрална сцена в ролята на покварен продуцент

- Какво казва съвременното изкуство за нашето общество?
- Голям въпрос! Мисля, че то е направено най-вече, за да привлича вниманието към себе си. Някои могат да кажат, че доста преди съвременното изкуство Салвадор Дали е измислил вид нарцистично изкуство и оттогава ние продължаваме в този дух, но мисля, че днес нещата отиват по-далеч. Цялото съвременно изкуство е покварено от този нарцистичен дух, обагрен с меркантилност.

Поставете някого пред "Нощна стража" (картина на Рембранд в "Рийксмузеум" в Амстердам - б.а.) за един час. Той много бързо ще разбере и ще почувства нещо. Няма да можете да го откъснете оттам толкова бързо, колкото от една съвременна творба.

Юни 2019 г., Лондон. Джон Малкович на премиерата на спектакъла "Горчива пшеница" на драматурга и носител на "Пулицър" Дейвид Мамет, вдъхновен от скандала с продуцента Харви Уайнстийн в Испания (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

- Някои виждат в това спекулативен балон за сноби, обсебени от парите и алчни за външни признаци на богатството. Споделяте ли това мнение?
- Не знам... Очевидно в тези думи има известна истина, съвременното изкуство стана много добра инвестиция. Повечето хора го използват, за да спекулират. Целта е да купят произведение на изкуството за дадена сума и да реализират капиталова печалба няколко години по-късно, когато художникът умре. Това е пазар!

Още Джон Малкович "влиза в кожата" на знаменитости в култови техни портрети

Джон Малкович "влиза в кожата" на знаменитости в култови техни портрети

- Кои творци и епохи бихте поставили най-високо?
- Много харесвам Рембранд, Андреа Мантена, Егон Шиле или Люсиен Фройд. Бих могъл да цитирам толкова много, но това са моите фаворити. Несправедливо е да посочвам само стари майстори и художници, но няма как да не оцените картина, нарисувана от тях.

Сещам се и за Диего Веласкес, или Пусен или неговите приятели.

На представянето на сериала "Новият папа" на 76-ото издание на Международния филмов фестивал във Венеция тази година (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

- Ако трябва да изберете един художник, за да го изиграете в биографичен филм, кого бихте избрали?
- За съжаление, мисля, че имам много общо с Дали, въпреки че съм по-лекомислен от него (смее се). Но, да, виждам се добре като Салвадор Дали, защо не.

- Колекционирате ли съвременно изкуство?
- Малко. Но всъщност не колекционирам изкуство, което днес би могло да се нарече съвременно. Имам няколко съвременни произведения, но изкуството, което ме докосва най-много, е съветското изкуство.

Превод от френски: Галя Дачкова/ГЛАСОВЕ

Още Аве, Парий!

Аве, Парий!

Още Харви Уайнстийн е и моето чудовище

Харви Уайнстийн е и моето чудовище

Още Изповедта на Ален Делон: Аз съм първа цигулка, имам нужда от диригент

Изповедта на Ален Делон: Аз съм първа цигулка, имам нужда от диригент

Още "Лошото момче" Куентин Тарантино: Често ме питат ходил ли съм в киношкола. Не, ходех на кино

"Лошото момче" Куентин Тарантино: Често ме питат ходил ли съм в киношкола. Не, ходех на кино

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Бояна в Страната на голямото кино, където се сбъдват мечти

"Като се върнах от Лос Анджелис, започнах да работя по първия си независим кино проект в България и имам шанса да го правя с прекрасни млади и талантливи колеги", разкрива младата актриса

Ванина Кондова за "Онзи, другият Ню Йорк", носталгията и търсенето на приндлежност

"Носталгията е адски ирационално чувство - появява се абсолютно неочаквано, в странни моменти. Просто изпълзява от нищото, хваща те за врата", споделя актрисата, сценарист и режисьор

Фронтменът на Група "Хоризонт" Валери Славчев: "Измислените истини", които ни събират

"Нашите песни не са тип "летен хит", нещо което да минава и отминава бързо, а песни, които няма как да те оставят безразличен", разкрива музикантът

Паулина Георгиева: Моделът за успех днес изисква много жертви

Разговор с писателката по повод най-новия ѝ роман "Малки грехове", издаден от издателство "Книгомания"

Режисьорката Нина Найденова: Да се откажеш от любовта в името на любовта...

Тя поставя "Травиата" в Русенска опера в чест на 75 години от създаването й

Кристин Льоненс: Литература, мода и поколения жени, които ни дават уроци

Работила като модел и позирала за Юбер дьо Живанши и Пако Рабан, новозеландско-белгийската писателка е авторка на 4 романа, включително "Caging Skies", адаптиран във филма "Джоджо Заека" от кинорежисьора Тайка Уайтити и спечелил награда "Оскар"