Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Джон Малкович: Цялото съвременно изкуство е покварено от нарцисизъм

ГЛАСОВЕ

Джон Малкович: Цялото съвременно изкуство е покварено от нарцисизъм

"Не мисля, че е дързост да кажеш, че съвременното изкуство трябва да повдига реални проблеми, полезни въпроси за настоящите и бъдещите поколения", коментира актьорът

Юни 2019 г., Лондон. Джон Малкович на премиерата на спектакъла "Горчива пшеница" на драматурга и носител на "Пулицър" Дейвид Мамет, вдъхновен от скандала с продуцента Харви Уайнстийн (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

"Съвременното изкуство е създадено за западно общество като нашето. Общество, в което животът е лесен, където не си задаваш много въпроси, къде е изчезнало понятието "страдание". Освен онези, които са живели през 30-те и 40-те години или преди това, ние вече не знаем какво е страданието".

"Поан" се срещна с Джон Малкович в Лондон, където 65-годишният американски актьор пристигна заради панаира за съвременно изкуство Frieze и неговата посестрима Frieze Masters, посветена на по-класическото изкуство.

Джон Малкович не е човек, който бърза. С провлачения си и дълбок глас от Средния Запад той ни прави жест да седнем. Обграден е от спокойствие. Всеки въпрос е последван от мълчание, време за размисъл, за да намери точната дума.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

- В театралната трупа на "Степенулф", където сте започнали кариерата си, сте били едновременно актьор, режисьор, дизайнер на костюми, драматург, сценограф... Няколко десетилетия по-късно продължавате да се занимавате с различни неща (соственик на нощно заведение, на линия дрехи, актьор, оперен певец...). Страхувате ли се от изгубеното време, от безделието и скуката?
- Не, не съвсем. Не съм драматург, въпреки адаптацията на някои неща, които направих. Никога не съм си представял да правя всички тези неща. Знаете ли, аз идвам от мъничко градче в Средния Запад, в Илинойс. Просто така се случи!

- Във филмите никога не сте изглеждали толкова естествено, колкото в обстановка от ХVIII век. Съжалявате ли, че не сте живели по това време?
- Не, сега животът е много по-добър. Може би не точно сега, в момента, в който говорим. Мисля си за 60-70-те години до днес, животът ми беше добър и не съжалявам за нищо. Въпреки нашето ултратехнологично общество, аз оценявам модерния начин на живот.

С Моника Белучи на 65-тия филмов фестивал в Сан Себастиан в Испания през 2017 г. (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

- Филмът Velvet Buzzsaw, в който играете творец, нуждаещ се от вдъхновение, както и "Квадратът" преди няколко години, са сред малкото изобличения на "изкуството на нищото", каквото може да бъде съвременното изкуство. Защо е нужна толкова дързост, за да бъде изобличено лицемерието на днешното изкуство?
- Съвременното изкуство е създадено за западно общество като нашето. Общество, в което животът е лесен, където не си задаваш много въпроси, къде е изчезнало понятието "страдание". Освен онези, които са живели през 30-те и 40-те години или преди това, ние вече не знаем какво е страданието.

Не мисля, че е дързост да кажеш, че съвременното изкуство трябва да повдига реални проблеми, полезни въпроси за настоящите и бъдещите поколения.

Още

Джон Малкович се завърна на лондонска театрална сцена в ролята на покварен продуцент

Джон Малкович се завърна на лондонска театрална сцена в ролята на покварен продуцент

- Какво казва съвременното изкуство за нашето общество?
- Голям въпрос! Мисля, че то е направено най-вече, за да привлича вниманието към себе си. Някои могат да кажат, че доста преди съвременното изкуство Салвадор Дали е измислил вид нарцистично изкуство и оттогава ние продължаваме в този дух, но мисля, че днес нещата отиват по-далеч. Цялото съвременно изкуство е покварено от този нарцистичен дух, обагрен с меркантилност.

Поставете някого пред "Нощна стража" (картина на Рембранд в "Рийксмузеум" в Амстердам - б.а.) за един час. Той много бързо ще разбере и ще почувства нещо. Няма да можете да го откъснете оттам толкова бързо, колкото от една съвременна творба.

Юни 2019 г., Лондон. Джон Малкович на премиерата на спектакъла "Горчива пшеница" на драматурга и носител на "Пулицър" Дейвид Мамет, вдъхновен от скандала с продуцента Харви Уайнстийн в Испания (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

- Някои виждат в това спекулативен балон за сноби, обсебени от парите и алчни за външни признаци на богатството. Споделяте ли това мнение?
- Не знам... Очевидно в тези думи има известна истина, съвременното изкуство стана много добра инвестиция. Повечето хора го използват, за да спекулират. Целта е да купят произведение на изкуството за дадена сума и да реализират капиталова печалба няколко години по-късно, когато художникът умре. Това е пазар!

Още

Джон Малкович "влиза в кожата" на знаменитости в култови техни портрети

Джон Малкович "влиза в кожата" на знаменитости в култови техни портрети

- Кои творци и епохи бихте поставили най-високо?
- Много харесвам Рембранд, Андреа Мантена, Егон Шиле или Люсиен Фройд. Бих могъл да цитирам толкова много, но това са моите фаворити. Несправедливо е да посочвам само стари майстори и художници, но няма как да не оцените картина, нарисувана от тях.

Сещам се и за Диего Веласкес, или Пусен или неговите приятели.

На представянето на сериала "Новият папа" на 76-ото издание на Международния филмов фестивал във Венеция тази година (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

- Ако трябва да изберете един художник, за да го изиграете в биографичен филм, кого бихте избрали?
- За съжаление, мисля, че имам много общо с Дали, въпреки че съм по-лекомислен от него (смее се). Но, да, виждам се добре като Салвадор Дали, защо не.

- Колекционирате ли съвременно изкуство?
- Малко. Но всъщност не колекционирам изкуство, което днес би могло да се нарече съвременно. Имам няколко съвременни произведения, но изкуството, което ме докосва най-много, е съветското изкуство.

Превод от френски: Галя Дачкова/ГЛАСОВЕ

Още

Аве, Парий!

Аве, Парий!

Още

Харви Уайнстийн е и моето чудовище

Харви Уайнстийн е и моето чудовище

Още

Изповедта на Ален Делон: Аз съм първа цигулка, имам нужда от диригент

Изповедта на Ален Делон: Аз съм първа цигулка, имам нужда от диригент

Още

"Лошото момче" Куентин Тарантино: Често ме питат ходил ли съм в киношкола. Не, ходех на кино

"Лошото момче" Куентин Тарантино: Често ме питат ходил ли съм в киношкола. Не, ходех на кино

Коментирай 0

1/1

Юни 2019 г., Лондон. Джон Малкович на премиерата на спектакъла "Горчива пшеница" на драматурга и носител на "Пулицър" Дейвид Мамет, вдъхновен от скандала с продуцента Харви Уайнстийн (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

На представянето на сериала "Новият папа" на 76-ото издание на Международния филмов фестивал във Венеция тази година (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

Юни 2019 г., Лондон. Джон Малкович на премиерата на спектакъла "Горчива пшеница" на драматурга и носител на "Пулицър" Дейвид Мамет, вдъхновен от скандала с продуцента Харви Уайнстийн в Испания (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

С Моника Белучи на 65-тия филмов фестивал в Сан Себастиан в Испания през 2017 г. (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

По време на дублаж (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

Календар

Препоръчваме ви

Мирела Иванова: Културата е в очакване на Годо, но не със скръстени ръце

Паметта е същностна отправна точка за всичко, което вършим днес и сега. Не означава непрекъснато да се връщаме в миналото, не - но и да не забравяме, казва поетесата и драматург на Народния театър

Писателят Радослав Парушев: Елитите навсякъде ще си припишат заслугата

"КОВИД-кризата беше преди всичко криза на консумеристското общество", смята писателят и адвокат

Чавдар Гюзелев: Хората започват да изглеждат като мравчици...

"Вирусите на изкушенията ще бъдат винаги силни и нелечими, а и дълбоко се съмнявам, дали хората искат да намерят антидот срещу тях. По-скоро са развили необратима и доброволно приета зависимост", смята художникът и сценограф

Проф. Георги Арнаудов: Уморихме се от шамански пророчества

Всички говорят за възвръщането към нормалността. Но днес често под нормалност се разбира запазването на статуквото на корпоративната плутокрация, казва композиторът Георги Арнаудов, заместник ректор на НБУ

Поетът Стефан Иванов: Дано не се продължи без памет и без поука

Понякога промените идват неочаквано и без да могат да бъдат предвидени по какъвто и да е начин, казва той

Проф. Миглена Николчина: Феминизмът не е постигнал целите си

"По някаква причина жените и сексуалността са привилегирован терен за разиграване на битките за повече свобода или, обратно, за нейното смазване. Днес, уви, това се вижда твърде ясно", смята литературната теоретичка, поетеса, феминистка и психоаналитичка