Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Аве, Парий!

ОСОБЕНО МНЕНИЕ

Аве, Парий!

Кевин Спейси, актьор и мъченик на сексуалния маккартизъм. Неговото творчество? какво творчество? Неговите Оскари, наградата му “Тони”, 83-те му филма и сериали? Изчезнали са. Този гениален актьор се превърна в човек, до когото никой не се докосва, за да не се омърси.

Юни, 2017 г. Кевин Спейси на церемонията на наградите "Тони" (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

Има благотворно възмущение, което се превръща в недостоен кръстоносен поход. Нужна е ораторска предпазливост, за да се избегнат несправедливите обвинения и, най-вече, излишното нараняване на жертвите, мъже или жени, на сексуален тормоз или насилие: очевидно въпросът не е да приемем, толерираме или се приспособим свенливо към някаква форма на сексуален тормоз и още по-малко на сексуално насилие или престъпления. Травмата, физическа и/или психическа, претърпяна от жертвите, не допуска никакво оправдаване, нито смекчаване.

Почти съветско заличаване

След като искрено уточнихме това, нека се спрем на сюрреалистичния случай на Кевин Спейси. Обвинен в сексуален тормоз, актьорът ще бъде напълно "заличен" от последния филм на Ридли Скот "Всички пари на света", чиято премиера е предвидена за края на 2017 г., и сцените, в които той се появява, ще бъдат заснети отново с друг актьор.

Не вярваме на очите си. Не е ли това почти съветско заличаване последното превъплъщение на публичното приковаване на позорния стълб, което всяка седмица разкрива своя дял от лоши новини. Преди това компанията "Нетфликс" реши да сложи край на сериала "Къща от карти", последвана от Академията на наградите "Еми", която се отказа да му връчи почетна "Еми". Дали скоро няма да премахнат и звездата му на Алеята на славата в Холивуд?

Юни, 2017 г. Кевин Спейси на церемонията на наградите "Тони" (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

Никой не познава фактите!

Онези, които довчера го хвалеха, днес си променят мнението. Ето го призракът на социалната чума, на професионалната смърт, докато разследването едва започна и познаваме само версията на предполагаемите жертви. И вероятно никакъв елемент в негова полза няма да бъде открит.

Проблемът е, че засега не знаем кое е вярно и кое не. Не знаем нищо, защото той нищо не е признал, защото полицията все още не е имала време да разследва. Но това не попречи на "Нетфликс" да реши да сложи край на сериала с безспорен успех от пет сезона. Шестият, който се снима, ще бъде последен.

Същото се отнася и за Академията на наградите "Еми", която трябваше да възнагради творчеството на цял един живот. Но какво значение има, важното е друго. Важното е, че в една Америка и в един свят, в който връхлита нова вълна на пуританство, става немислимо да те свързват по някакъв начин с човек, който е обвинен, понякога дори анонимно, в сексуален тормоз.

Неговото творчество? какво творчество?

Неговите Оскари, наградата му "Тони", 83-те му филма и сериали? Изчезнали са. Всичко изглежда покварено от тези обвинения.

Осъден е в интернет.

Защото там се случва всичко. В интернет. Полицейските участъци? Излишни. Съдилищата? Нещо отживяло. Ето че дойде времето на дигиталното "непосредствено явяване на съд": проучване, разследване и съдене само за 1 час. Това е времето на задължителната непосредственост и подхвърлените истини в 140 знака. Най-често в ущърб на точността и на обвинения, разбира се. Но епохата изисква това. Такава е модата.

Въпреки това, ако нищо не оправдава сексуалното насилие от какъвто и да е характер, ако нищо не легитимира онзи, който насилва мъж или жена против волята му, доброто правораздаване изисква да се вземат предвид всички факти по делото. А що се отнася до доброто управление на живота в обществото, то изисква да не участваме в кампания, в медийно развилняване, в социално убийство, което се подчинява не на фактите, а на мнението.

Юни, 2017 г. Кевин Спейси на церемонията на наградите "Тони" (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

Аве, Парий!

Кевин Спейси се превърна в парий. А един парий със скандална репутация води да загуба на публика, на инвеститори и следователно на пари. Толкова по-зле за презумпцията за невинност. По-добре е да се заснемат отново многобройните сцени от един филм, без значение колко ще струва това допълнително (извънредни снимки, наемане отново на техническите екипи и на останалите актьори, възстановяване на декорите, пътуване до естествените декори, монтаж на филма...), отколкото да се рискува с кинопремиера с този гениален актьор, превърнал се в човек, до когото никой не се докосва, за да не се омърси. Същата логика да се приложи от сериала "Къща от карти" и Академията на наградите "Еми", която се опасява, че ще загуби частните си спонсори и държавните субсидии.

Толкова по-зле, най-вече за Кевин Спейси и всички останали, попаднали в пороя от публични изобличения, в който вече не се притесняваме от анонимността на заинтересованите. Как да поправим, в случай на нужда, клеветата и тежката обида на едно "Издай свинята" (#balancetonporc), публикувано, после споделено, нека си признаем, с нездраво удоволствие. Знаем, че за разбитите животи едно евентуално прекратяване на дело поради липса на престъпление, никога няма да измие незаличимото петно, опозоряването, което завинаги ще остане белег за позор.

Юни, 2017 г. Кевин Спейси на церемонията на наградите "Тони" (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

Опасността дебне

Никога в една демокрация не е добре да се приватизират суверенните мисии. Правосъдието е едно. Не "туитващите" и останалите фанатици във Фейсбук трябва да изобличават с абсолютни присъди кой на коя агресия е автор. Когато маккартизмът се срещне с лигите за сексуално въздържание, се появява опасността. Опасността да бъдеш обвинен без доказателство, омърсен, да се окажеш с дигитален позорен белег, защото интернет нищо не забравя. Трябва да се запитаме за риска от началото на лов на вещици, преди да се влоши, защото страничните щети, лъжливите обвинения, гнусното уреждане на сметки, долните отмъщения, подозрението на една ръка разстояние, си струват усилието.

Да се даде дума на жертвите, разбира се, особено на сексуални престъпления, чиято травма знаем колко е трудно да се преодолее. Но пред професионални следователи, а не в социалните мрежи.

Превод от френски: Галя Дачкова/ГЛАСОВЕ

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Напусна ни режисьорката Мариана Евстатиева-Биолчева

Филмографията й е пълна с любов и признание

Почина диригентът на Лиричната опера в Чикаго Андрю Дейвис

"Изключителен музикант, невероятно гъвкав и феноменален колега", каза сопраното Рене Флеминг

Културният министър Найден Тодоров отличи проф. Пламен Джуров с плакет "Принос в развитието на културата"

"Наградата не е само знак на дълбока благодарност към проф. Джуров, а също и надежда и стимул той да продължава да дава посока на своите колеги и на младите поколения", посочи министърът

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Неда Спасова: Премиера на български филм е наистина празник

"Не мога да опиша чувството, с което виждаш очите на зрителите след прожекцията на филма "Защото обичам лошото време", споделя актрисата

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"