Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Българката, която BBC пожела да слуша

БЪЛГАРИТЕ ПО СВЕТА

Българката, която BBC пожела да слуша

Или Коня на Сиердал, който се покланя пред гласа на Лина Никол

Лина Никол (Снимка: Личен архив)

Норвегия е страната на митовете, легендите и викингите. В очите на малката пианистка - 4-годишната Веселина Николова животът там изглежда като оживяла приказка, в която всичко е с хубав завършек и хората не се оплакват от нищо. Там получава първия си щедър бакшиш - докато се упражнява за уроците по музика на пианото на поредния хотел. Като дете на музиканти, пътуванията по света не са нещо непознато до 10-годишната й възраст, когато се завръща в България. Но от живота в Норвегия помни, че голямо предизвикателство е било да си намери пианото в лобито на хотелите, за да се упражнява.

"Със сигурност мога да кажа, че първите музикални хонорари съм си ги изкарала в Норвегия. Докато свирех класически произведения, хората се спираха да ме слушат. След това оставяха големи бакшиши, за които не бях и мечтала".

Парадокс е, че макар дете на музиканти, родителите й никак не са съгласни Веселина да продължи по техния път. Може би с първоначалното планирано бягство от музиката в живота си Веселина свързва най-яркия си спомен от Норвегия. Срещата с една жива легенда - прословутия Кон на град Сиердал. За първи път легендата ще чуете от нея в #URBN - мястото, където градските митове също оживяват. Веселина е здраво стъпило на земята момиче, което все още вярва в приказки. Именно заради онзи кафяв кон.

Снимка: Личен архив

"Пътувахме по най-живописния път, който бях виждала. Сиердал е красиво градче, но за да стигнеш до него се движиш по много тесен път с непрекъснати завои. Необикновеното е, че точно преди да влезеш в града, за да стигнеш до хотела, пред себе си виждаш голям, красив кон. Той стои сам, без надзор на средата на пътя. Трябва да му дадеш бучка захар, за да се мръдне и да те пусне в града. Мислехме, че е просто легенда. Но носихме захар. Оказа се истина. Видях го с очите си. Той се премести, а аз помня тази среща до ден днешен".

И досущ като индианския шаман от виденията на Джими Морисън, Веселина пази в съзнанието си онзи кон, който всъщност й казва - "Момиче, забрави за завоите, това ти е пътят. Не бягай от него!".

От близо 4-5 години в музикалните среди у нас Веселина е Лина Никол. Момичето, което британското радио BBC избира да слуша. През ноември 2018 година Лина Никол е поканена от радиоводещата и певица Наташа Уатс на музикална среща в радиопредаването й "In Sessions". Защото Наташа е луда по парчето "All I Need", композирано от Веселина в колаборация с виртуозния американски соул/джаз изпълнител Франк МкКомб. Дори да не сте чували името му, трябва да проверите какво разказва самия той за колаборациите си с Принс, Чака Кан и Уил Смит.

Снимка: Личен архив

По време на гостуването си в предаването "In sessions" на Наташа Уатс, Лина Никол и Александър Славчев (китара и вокали) изпълняват общо 3 песни. За някои това е сбъднат сън, за Лина Никол е едно от най-силните постижения в последните 4 години и първия знак, че всъщност е избрала правилната посока - тази, към която я води музиката.

"Случи се доста спонтанно в много правилен момент. Трябваше да пътувам към Берлин, за да се видя с приятели от Щатите и в деня, в който на тях им се проваля пътуването, получавам имейл с покана за участие в BBC. Така спонтанно се запознах и с Франк МакКомб - в социалната мрежа Twitter, която в Щатите е доста популярна. Беше публикувал информация за проект с молба да бъде споделено. Направих го и се заговорихме. Каза ми, че иска отново да прави европейско турне и от дума на дума реално стана така, че се организира неговото идване в София по покана на мен и една фирма, в която работих тогава. Тя организираше културни събития и всъщност, когато Франк пристигна, му пуснах демо версия на парчето "All I Need" за съвет или критика. Самата песен за мен е много специална, защото от година я мъчи и я бях написала, композирала, но не беше напълно аранжирана. Той я хареса и се съгласи да я включи", спомня си Лина Никол.

Снимка: Личен архив

Минава цяла година, преди песента да е завършена, защото МакКомб пътува непрекъснато. Чакането обаче си заслужава, защото парчето попада в селекцията на популярен английски DJ и радиоводещ, който решава да я включи в компилацията си. Така Лина Никол и Франк покоряват британската публика.

"Когато казвам, че чаках песента да узрее, имах своите съмнения, но в крайна сметка събрах плодовете на труда и това даде тласък", споделя Лина Никол за търпението си.

Следва второ парче със специално послание - "Moving mountains".

"Тази песен е посветена на всички жени, които дори в най-тежки моменти намират вътрешна сила да се преборят с трудностите. Много хора бъркат женската уязвимост със слабост, но точно тогава една жена е способна на повече отколкото предполага."

Снимка: Личен архив

Всъщност говори от собствен опит. Защото в първите години от живота си малката Веселина се примирява, че музиката ще е просто хоби, но не и професия. Или по-скоро се опитва да повярва, че това ще е така, защото нотите я следват навсякъде. Дори когато учи за изпитите по "Социология" и "Финанси".

"Представете си как съм учила, щом пеех вкъщи почти през цялото време. Внезапно ми се припяваше щом отворя тетрадките. Съседите ме заплашваха, че ще викат полиция. Тропаха, крещяха, а аз бях много лоша и не зачитах дори часовете между 14-16 за следобедни почивки."

Веселина участва в немалко конкурси по пеене и композиция. За един от тях в САЩ разказва: "Въпреки стреса- имаш 2 минути, зад теб чакат 200 човека. Казвали са ми много пъти, че имам черна душа. Че имам чист тон, а аз винаги съм мечтала за дрезгав глас", шегува се Лина Никол.

"Въпреки стреса, имаш 2 минути, зад теб чакат 200 човека. Така и не разбрах с какво съм ги впечатлявала, но явно с нещо, защото си тръгвах с наградите. Казвали са ми много пъти, че имам черна душа. Че имам чист тон, а аз винаги съм мечтала за дрезгав глас", шегува се Лина Никол.

Снимка: Личен архив

А сега по същество - Лина Никол пее соул и R&B. Но първата касетка, която е чула в живота си, е на бандата "Гумени глави".

"Разбира се, след това полудях по Марая Кери, Boys II Men и Уитни Хюстън, но има едно парче, което, колкото и да е старо, всеки път, като си го пусна, ми е като за първи път - Babyface - "Simple Days". Припевът винаги ми се забива в главата за известно време - мечта за по-истински, по-хубави дни. Това е според мен посланието. Посланието е, че хората искат да се върнат към по-искрен и чист начин на живот, тъй като сме в една среда, в която всеки се опитва да се съхрани. Липсва изначалното усещане за връзка с хората, може би това е, което понякога на мен ми липсва".

Лина Никол е от онези изпълнители, които държат на пряката връзка с публиката. Затова и обожава да ходи по фестивали у нас и в чужбина и мечтае точно за такава сцена. И макар да се определя като кон с капаци, който следва само своя път, и като "капсулирана", всъщност е доста комуникативна и отворена в комуникацията.

"Получавала съм страхотни комплименти, което много зарежда един артист и му дава мотивация да твори, защото така разбира, че по някакъв начин е докоснал хората. Защото според мен моята музика е за хора, които усещат посланията, които носят нещо креативно в себе си. Които четат метафорите и задължително са със свободен дух".

Снимка: Личен архив

Особено характерни за изпълненията на Лина Никол са извивките. Казва, че не ги е заучавала, а фразирането й идва отвътре.

"Понякога баща ми ми е казвал: "Ами... прекаляваш с извивките!" Аз не се усещам, но така съм го усетила в момента на пеенето. Не е било цел тази фраза да я направя по този начин. Просто може би от това, че съм слушала такъв тип артисти като малка...", смята певицата.

Най-разклащащите периоди в живота й са по-скоро свързани с музиката, отколкото с личния й живот. Казва, че първото й авторско парче е родено след поредното "Не!".

"Отказ за виза за голям конкурс в Америка. Просто ме отрязаха, защото ме определиха като потенциален емигрант. Бяхме екип от 7 човека заедно с мениджър, който ни представляваше там, тъй като това е огромен конкурс. На всички останали 6 човека им дадоха виза. Бях единствената недопусната. Тогава написах една песен, която бе повлияна от поп-рок стила като на Аврил Лавин. Казва се "Still Here" - в превод "Все още тук". След това в личен план съм имала и хубави, и лоши и моменти. Мисля, че "Gone" е другата песен, която се свързва с човек, който вече го няма в моя живот"

Снимка: Личен архив

Категорична е, че не е нужно да ти е разбито сърцето, за да пропишеш музика, но пък мелодията остава и след любовното разочарование.

"Емоционално не е по-лесно да пишеш музика, когато си разклатен, но резултатът е по-истински и, според мен, тогава именно даваш повече от себе си. Със сигурност ако минаваш през етап, който ти се отразява емоционално и виждаш в него опита си, послание, съвет, урок, който искаш да предадеш - ако вкараш емоцията в текст или музика - се лекуваш по лесно. Просто знаеш, че трябва и някак го заключваш и замразяваш в себе си"

Музиката за Лина Никол е въздух и вода. Няма момент, в който да не слуша музика. И макар да има радост от продължението на семейния път,трудностите и препятствията пред Лина Никол не са малко.

"Понякога е по-добре да си сам, защото все пак имаш свободата да правиш това, което искаш. Но когато се стигне до момента, в който трябват пари за клип, за обработка на песните - в този момент започва жестока борба за търсене на спонсори, на всякакви начини да успееш да си реализираш продукта си. И не е лесно. Това е ежедневно в главата ти и си мислиш как ще си платиш следващия път за мастериране или студио, кога ще дойде новото участие, за да изкараш, за да дадеш. Защото в музиката си инвестираш лични средства. След това ти остава удовлетворение, но освен усещане какво печелиш? Спонсорите се търсят, а когато ги намериш - трябва да ти повярват. А отделно изпълнителите не вярват, че могат да стигнат до такива хора", казва Лина Никол за трудния път и завоите.

Снимка: Личен архив

Въпреки това през 2019 година ще завърши първия си албум. Предстоят й няколко фестивала.

"За мен това е най-хубавото. Излизаш на сцена с хора, с които споделяш същата енергия и успяваш да си представиш музиката пред слушатели, които може да не са я чували до сега"

Казва, че й предстои път със завои и в джобовете си носи достатъчно бучки захар за вълшебните коне, които да я пуснат да продължи напред.

"Честно казано, хубавото е, че когато някой ти казва "Недей!" или ти се плашиш сам от това да продължиш напред, от това, което е около теб и решаваш, че трябва да имаш план Б просто за всеки случай ... тогава всичко крещи. Вселената и вътре в теб: "Момиче, това ти е пътят, недей да бягаш от него". Именно преломните моменти в моя живот ми доказаха, че когато бягаш от нещо - то те настига. И не можеш да избягаш от това, което искаш, само защото има други хора и фактори. Защото го искаш и рано или късно ще се върнеш при него."

Коментирай 10

Календар

Препоръчваме ви

Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят

Двамата ирански художници, двойка в живота, но с различен поглед като творци, пред Нихал Йозерган специално за Dir.bg - за изложбата в галерия "Интро" и за свободата без граници

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Българският павилион на Венецианското биенале по изкуства се открива на 19 април с проекта "Съседите", разположен в зала "Тициан" в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

JP3 - Живко Петров трио с премиера на "Beyond the Flesh"

На 13 април в рамките на Европейския музикален фестивал Варна 2024 триото ще представи композициите на Живко Петров от дебютния филм на Дими Стоянович "Плът"

Йордан Славейков: Най-грубо казано, в драматургичното писане са важни глаголите

"Ако човек има потребност да пише, има и потребността да обясни сам на себе не просто невидимата, неосезаемата част от света, а да си обясни поривите на душата си. Аз самият правя това всеки път, когато пиша и приветствам хората, които искат да го правят", споделя писателят и режисьор

Грузинската режисьорка Тинатин Кайришвили: Опитваме се да запазим добрите отношения с руснаците

Тя споделя, че Грузия винаги е готова да посрещне хора, бягащи от режима в Русия

Режисьорът Цветан Драгнев: Черната кутия не е нещо мрачно, тя пази важното

"Общи приятели ми пуснаха парчето "Опа хей" и после по интернет намерих всичко останало", разкрива режисьорът на "Балканска черна кутия" първата си среща с музиката на Никола Груев - Котарашки