ЗНАМЕНИТИ ЛИЧНОСТИ
Ако не беше велика актриса, Сара Бернар щеше да е велик скулптор
След ампутация на крака, играе в "Дамата с камелиите" седнала
Автор : / 6623 Прочита 2 Коментара
Мраморният барелеф "Офелия", скулптор: Сара БернарМалцина знаят, че най-великата актриса на 19-и век - Сара Бернар, е била и не по-малко талантлив писател, художник и скулптор. Тя е и първата театрална актриса, която се пробва в пърпвите опити на нямото кино. Многостранният й талант можеше да я направи известна и като велик скулптор, ако не бе възприемана от публиката като кралицата на театъра. Любимката на цяла плеада европейски монарси и дори на римския папа, обичала да се затваря в ателието си и да твори в уединение. Сара била на 25, когато взима първите си уроци по изобразително изкуство при скулптора Емилио Франчески.
Тази нежна на външен вид жена започнала сериозно да се занимава с моделиране на твърди материали като мрамора, в което приятелите й виждали по-скоро опит в неин стил - да се противопостави на общоприетите правила. Само че те не си давали сметка, че това нейно различно поприще е не само форма на протест, но и много силна вътрешна потребност, на която Сара отдала голяма част от енергията и волята си.
Към скулптурите на Сара Бернар експертите се обръщат по-сериозно чак след смъртта й, въпреки че приживе тя ги е излагала в Парижкия салон, на изложби в Лондон, Ню Йорк, Филаделфия и дори на световните изложения в Чикаго през 1893 г. и в Париж през 1900 г.
Днес скулптури на Сара Бернар притежават много частни колекционери по цял свят.
Самата Сара Бернар разказва за своето увлечение по монументалното изкуство в автобиографичната си книга "Моят двойнствен живот".
"Шутът и смъртта", скулптор: Сара Бернар, 1877 г.
По-голямата част от скулптурните й творби са създадени след един нещастен инцидент: През 1905 г., по време на един гастрол в Бразилия, актрисата сериозно травмира единия си крак, който 10 години по-късно е ампутиран.
Сара приела с мъжка сила и това предизвикателство на съдбата. Не напуска сцената, въпреки силната болка, която продължавала да я мъчи и след ампутацията. Играе в "Дамата с камелиите" седнала, или лежейки.
"Пиета", скулптор: Сара Бернар
Публиката я аплодирала все така силно вече не само заради великолепното й актьорско измпълнение, но и заради силата на духа й. Както е известно Сара Бернар доживява до достойните 78, като запазва този свой дух.
По собствените й признания, за това немалко й помогнало нейното увлечение по изобразителното изкуство.
Сара Бернар до бюста на Едмон Ростан, който изработила през 1900 г. Фотографията е от 1922 г.
Барелефът й "Офелия" е апотеоз на стремежа на актрисата към Красотата в изкуството - във всичките му форми. За пръв път той бил представен пред публика по време на американското турне на Сара Бернар през 1881 г.
После тя го подарила на Кралския театър в Копенхаген.
След време оригиналът бил изложен на аукциона Sotheby"s, където бил продаден за 308 000 лири стерлинги.
Барелефът имал две авторски копия, изработени от актрисата, които не се отличават много от оригинала.
Едното копие Сара Бернар подарила на виенския художник Ханс Макарт. След неговата смърт, когато колекцията му била разпродадена, барелефът бил закупен от Богдан Ханенко - украински бизнесмен, колекционер и меценат. По този начин едното от копията на "Офелия" се озовало в Киев.
И днес то може да бъде видяно там, в Музея Ханенко.
Експозицията с копието на "Офелия" в Музея Ханенко в Киев
Вижте още талантливи скулптурни творби на Сара Бернар:
Автопортрет на Сара Бернар в образа на сфинкс /1880 г. /
Автопортрет на Сара Бернар като дъщерята на Роланд /1876 г. /
"Погребален портрет на Жак Дамал" /1889 г. /
Еми МАРИЯНСКА