СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Реваншът на Шостакович пред Сталин с Увертюра "Фестивална"
Маестро Максим Ешкенази с цигулково соло в "Ин & Ян" - един завладяващ crossover с поп, опера, филмова и класическа музика
Автор: 3599 Прочита 0 Коментара
/ Максим Ешкенази (Снимка: Фортисимо Фест)Маестро Максим Ешкенази пред Виолета Тончева за отговорността към прочутото име на своя музикален род, преодоляването на жанровите граници в премиерния концерт за новия албум на Михаела Филева "Ин&Ян" и предисторията със Сталин на Увертюра "Фестивална" от Шостакович.
За аранжиментите, баланса между Ин и Ян и песента "Опора" и Covid, цигулковото соло и луксът, който диригентът Максим Ешкенази си позволява:
Снимка: Държавна опера - Варна
- Ако приемем, че имената не са случайни, Вие изглежда подхождате към всичко с максимална отдаденост - на макс, както се казва на сленг. Защо го правите?
- Ами за да си оправдая името, нямам друг избор.
Щом съм се родил с такова име, трябва да правя всичко на макс (смее се).
- Може да бъдете "заподозрян" и в склонност към буквата М, ако съдим по Вашите сценични партньорки - Михаела Филева, Михаела Маринова...
- Мила Георгиева.
Заедно с Мила Георгиева (Снимка: "Кантус Фирмус")
- Ето виждате ли....
- Явно има нещо значимо в тази 13-та буква от азбуката (смее се). Разбира се, главният фактор, по който избирам хората, с които работя, е колко са добри като професионалисти. Щастлив съм, че досега съм работил само с най-добрите.
- Вие сте част от големия музикален род Ешкенази - братя и братовчеди, цигулари и диригенти със световна известност. Как се отстоява високото музикално име Ешкенази, мислите ли въобще за това?
- Да Ви кажа, мисля за това. Като предприемам нещо, внимавам, защото ако си сам със собственото си име и направиш нещо не както трябва, то ще навредиш само на себе си, а в нашия случай ще навредиш и на всички тези прекрасни музиканти от нашия род.
Имам това чувство за отговорност и мисля, че останалите също го притежават. Опитвам се да работя за името Ешкенази, да съм на неговата висота и да докажа, че го заслужавам.
Веско и Максим Ешкенази с награда "Шофар" през 2011 г. (Снимка: BulFoto)
- Винаги подчертавате, че музиката е общуване без предрасъдъци и в предстоящия премиерен концерт "Ин&Ян" във Варна също преодолявате границите между музикалните жанрове - от поп с Михаела Филева и филмова музика до опера със солистите на Варненската опера Даниела Дякова и Валерий Георгиев.
- Включваме даже и оркестрова музика, която е от класическия жанр, дори още по-специфично - Шостакович.
Започваме с неговата Увертюра "Фестивална", която вече рядко се свири, защото е силно свързана с името на Сталин. След премиерата на една от оперите на Шостакович, на която присъствал и Сталин, композиторът изпаднал в немилост. Причината била в една секс сцена - не в сегашния смисъл, просто двамата герои си говорели в леглото, което обаче било достатъчно, за да се преобърне животът на композитора.
В "Правда" още на следващия ден излязла голяма статия за упадъка в музиката на Шостакович. Знае се, че ако не си бил любимец на Сталин, обикновено изчезваш. Шостакович не изчезва, но всячески спъват работата му. И тогава, за да се "реваншира" пред вожда, той композира Увертюра "Фестивална".
Цялата тази предистория всъщност няма нищо общо със самата музика. Става дума за прекрасна творба и аз се опитвам точно това да изведа като послание на концерта. Няма значение откъде идва или кой е написал музиката, тя носи собствения си заряд и се харесва или пък не се харесва на хората заради самата нея, а не поради причините за нейното написване. Затова в концерта ще чуете и оперна музика, музика от класическия оркестров репертоар, но естествено най-важната част в нашия спектакъл са произведенията на Михаела Филева в нейно изпълнение.
Максим Ешкенази и Михаела Филева (Снимка: BulFoto)
- Какво е Ин и какво Ян в този концерт?
- Трябва да питаме Михаела за това.
Важно е в нашия живот да съществува баланс между доброто и злото, щастието и нещастието, здравето и болестта, всички противоположности да бъдат в баланс. Колкото и да се опитваме да бъдем само щастливи, това е балансирано за нас от природата.
- Аранжиментите са направени предимно от Румен Бояджиев - син.
- Повечето да, но има и от Славил Димитров, който е прекрасен аранжор, предимно в класическата сфера, въобще случили сме този път на много добри аранжори.
Румен дори е повече от аранжор, той взима песента и прави от нея оркестрова версия, което е много труден и бавен процес.
- Един некоректен въпрос. Коя от песните на Михаела Филева харесвате най-много?
- О, голям фен съм на една от песните. Естествено всички нейни песни са хубави, някои от тях са свръхпопулярни. Но аз особено харесвам "Опора", една от съвсем новите й песни. Харесвам я по няколко причини.
Една от причините е, че и на записа и на концерта аз ще изпълнявам соло цигулка.
- Това онази цигулка Страдивариус ли е, която сте получили преди години?
- Не. Братовчед ми свири на Гуарнери, моята цигулка също е специална, но ще задържа името й в тайна. Солото не е дълго, но пък е много прочувствено. А и самата песен, без да навлизам в личния свят на Михаела, е посветена на страданието от загубата на близък човек. В ерата на Ковид това засяга всички нас.
Какво се случва с хората, които остават, как те се подкрепят един друг и колко е важна любовта между тях. "Опора" е много специална песен и за мен.
- Кога диригентът Максим Ешкенази тъгува за цигуларя Максим Ешкенази?
- Претърпях сериозен инцидент, в който си счупих ключицата и ми сложиха метални планки, така че на цигуларя Максим в момента му е много трудно и болезнено да свири. Въпреки това успях да запиша музиката за българския сериал "Отдел "Издирване". Записах я изцяло преди и след инцидента, така че "функционирам" още (засмива се).
Със сигурност обаче оттук нататък диригентът Максим Ешкенази ще бъде по-зает от цигуларя Максим Ешкенази.
- Ще си мисля за това, когато свирите солото на концерта. Но като говорите за трудност, искам да Ви попитам, как постигате онази лекота, с която се отличават и Вашето дирижиране и Вашите концерти?
- Това, което правим на сцената, е резултат от дългогодишен труд. Повечето от нас започват да свирят още на пет години и оттогава цял живот се работи непрекъснато върху техниката, изучават се теория и хармония на музиката и всичко останало, свързано с доброто музикално образование.
Само професионално добре подготвеният музикант може да излезе на сцената след лимитиран брой репетиции. Всичко това е трудно, а за да изглежда леко, е още по-трудно. Моят респект пред всички тези музиканти. Малцина се посвещават на изпълнителското изкуство, защото то изисква огромен труд, а моментите, когато споделяме нашата музика с публиката и сме наистина щастливи, са малко.
- Кой е луксът, който си позволявате, когато дирижирате?
- Аз си позволявам лукса да не се опитвам да спечелвам оркестъра.
Най-важното нещо за мен е да работим, колкото може по-ефективно, за да постигнем бързо онова техническо ниво, от което вече музиката да става от първо лице. Това е моето верую.
Разбира се, характерът на всеки диригент излиза, проявява се при всеки концерт и това е естествено, така че и да се правиш на някой друг, няма да стане.
- Последно изречение с покана към зрителите...
- Елате на премиерата на "Ин&Ян", топ албумът на Михаела Филева, с който тръгваме на национално турне 2021. Вие първи ще го чуете.
Първата дата е 6 юли, Летен театър, Варна. Следват Пловдив - 10 юли, Античен театър; 27 юли - Монтана, Драматичен театър; 11 август - Бургас, Летен театър; 1 септември, София, Sofia Summer Fest; 2 септември - Добрич, Летен театър; 4 септември - Велико Турново, Летен театър.
Интервю на Виолета ТОНЧЕВА
Мила Георгиева, Максим Ешкенази и Георги Черкин гостуват през есента на "Европейски музикален фестивал" - Пловдив