Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Ния Пушкарова възстава срещу ограниченията с новата си изложба „Аз, нормалната“

Ния Пушкарова възстава срещу ограниченията с новата си изложба „Аз, нормалната“

„Всеки има силата да се изправи срещу ограниченията!", казва авторката по повод една от творбите си - пърформанс. Откриването е на 18 май от 18:00 ч. в галерия Порта

Ния Пушкарова възстава срещу ограниченията с новата си изложба „Аз, нормалната“

Познаваме Ния Пушкарова като организатор на един от най-големите фестивали за съвременно изкуство Водна кула арт фест и много резидентски програми, но по-малко като художник. А в същността си освен един от най-дейните хора на съвременната ни арт сцена тя е именно това - един чувствителен артист.

Изложбата събира в столичната галерия Port A от 18 май до 1 юни документации от случили се и неслучили се проекти.

Ния Пушкарова възстава срещу ограниченията с новата си изложба „Аз, нормалната“

Аз, нормалната! е проект за органиченията - тези в нас и тези извън нас. Тя е един своеобразен вик, зов, дори личен бунт на авторката срещу тях. Бунт, който се случва първо вътре в душата на твореца, чийто израз той получава чрез изкуството. Ограниченията са навсякъде около нас, понякога ние сами си поставяме, а друг път са ни наложени отвън, от средата - били те физически, институционални или финансови.

Стъкленият таван, който ни посреща в изложбата, олицетворява буквално т. нар. Синдром на стъкления таван[1]. За авторката това е наличието на физическо ограничение, през което можеш да виждаш това, което искаш да достигнеш, но реално то да е недостъпно.

Ния Пушкарова възстава срещу ограниченията с новата си изложба „Аз, нормалната“

Ния Пушкарова възстава срещу ограниченията с новата си изложба „Аз, нормалната“

Аз, нормалната! е един автобиографичен поглед към заобикалящия ни свят по време на пандемията, който засили в нас именно това усещане за ограничаване на свободата ни. Невъзможността да съществуваш, да работиш, да твориш, да бъдеш себе си. Художествената сцена у нас, от друга страна, също подтиска и ограничава физически и институционално. Това са финансовите инструменти, до които нямаме достъп, институционалното ограничение, наложено ни от силните на деня, които водят до чисто физическата невъзможност да покажем своето изкуство пред света, да го социализираме.

Д-р Румена Калчева

*Повече за автора

Ния Пушкарова е артист, куратор, фестивален организатор (Водна Кула Арт Фест, 2006 - 2016) и директор на Сдружение ИМЕ.

Родена в София, завършва бакалавър изящни изкуства в Университета в Рединг, Великобритания (1995) и се дипломира по арт мениджмънт в Международния институт за култура и управление, Залцбург, Австрия 2004 г. Същата година основава Сдружение ИМЕ.

Ния Пушкарова възстава срещу ограниченията с новата си изложба „Аз, нормалната“

От 2006 г. стартира и оглавява международния арт фестивал Водна кула арт фест до последното му издание през 2016 г., като след това продължава живота на проекта в преработен формат - Творческа резиденция Водна кула (2017 - до днес). През 2020 г. ТРВК е първата "site-specific" резиденция в България осъществена изцяло онлайн, с проекти разработени за дигитална среда и представени в специално изградено виртуално 'пространство'.

Ния Пушкарова възстава срещу ограниченията с новата си изложба „Аз, нормалната“

Създавайки артистичната инициатива, Ния освен като организатор, продължава и своята индивидуална практика на мултидисциплинарен артист с многобройни и разнообразни участия и колаборации по света. Някои от които: 2020 Октомври - участие с пърформанс в Partout, Performance Festival organized by Panch performance network Basel, Switzerland; 2019 - участие в IMAF multimedia performance festival Нови Сад, Сърбия; 2018 - селектор на 21st International Open | Woman made gallery Chicago; 2017 - участие и куратор на Български Павилион "Distant Relatives" в Nakanojo Biennale 2017, Japan; 2016 - участие в PARABIOSIS 3,"Communication and co-existence" , Чонгкинг, Китай; 2005- Участие в Биеналето в Прага, Participation at Prague International Contemporary Art Biennale-IBCC, with curator Vessela Radoeva; носител на Kodak Award 1995, UK и EFFE Label for WTAF 2015 - 2016, и много други.

[1]Терминът "стъклен таван" се отнася до невидими бариери, които пречат на някои хора да напредват на работното място. Знаете, че сте го достигнали, когато по-малко квалифицирани лица продължават да ви подминават. На теория всеки квалифициран човек може да се изкачи в редиците на работното си място и да се наслади на привилегиите, които идват с това.

Още

Вандализираха арт инсталация в София

Вандализираха арт инсталация в София

Още

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

Още

Художникът Андрей Кулев между Варвара и Китай

Художникът Андрей Кулев между Варвара и Китай

Още

Иван Б. Иванов и "Граници на изкуството" в Художествена галерия "Дечко Узунов"

Иван Б. Иванов и "Граници на изкуството" в Художествена галерия "Дечко Узунов"

Още

"Кадифено утро" от Димитър Каратонев в Галерия "Париж"

"Кадифено утро" от Димитър Каратонев в Галерия "Париж"

Още

За албанското съвременно изкуство и артиста без извинения

За албанското съвременно изкуство и артиста без извинения

Коментирай 4

Календар

Препоръчваме ви

Вижте "Светлината на брега" от Огнян Георгиев

Изложбата е от 16 май до 30 май 2022 г. в Галерия "Арт Маркони"

Поетесата Маргарита Петкова бе звездният гост в Европейската нощ на музеите и галериите в Плевен

Двамата с поета Добромир Банев представиха пред многобройна аудитория в залата на галерия "Арт център Плевен" своята съвместна поетична творба "Абсурдни времена" - нецензурирана версия

Софийското метро се превръща в музей на детското изкуство

Метростанция Сердика е началната точка на пътуващата интерактивна изложба "Малките свидетели на войната"

"Душата на дървото" от Александра Ивойлова и Таня Цанова

Изложбата е от 27 май до 10 юни 2022 г. в Галерия-книжарница "София Прес"

"(Не)Нормалност" в новата изложба на Венцислав Диков

В 15 нови живописни платна в галерия ArtVibes художникът за пореден път преосмисля творческата реалност: стабилизатор на хаоса, скривалище или просто бягство от реалността

48,8 милиона щатски долара за първата скулптура на Пикасо

Цената за "Женска глава (Фернанд)" е рекордна за произведение от бронз на великия модернист