ВЕЛИКИТЕ МОДЕРНИСТИ
Алфонс Муха - ненадминатият майстор на женски портрети
Негов любим израз бил "Бедността също се нуждае от красота!"
Автор : / 9650 Прочита 3 Коментара
"Здрач" (1899)Алфонс Муха е чешки художник, портретист, илюстратор, ювелир, дизайнер и плакатист. Той е толкова добър във всеки жанр на изобразителното изкуство, че човек се чуди като какъв точно да го представи на първо място?..
Едно е безспорно - Алфонс Муха е един от най-известните представители на стила модерн в световното изобразително изкуство и автор на творби със собствен, неповторим стил. Особено силен е като портретист, и неслучайно неговите женски образи са се сдобили с прозвището "Жените на Муха".
Най-странното е, че този човек, роден преди повече от век и половина, не бил приет при първия му опит за кандидатстване в Художествената академия в Прага?... Ето защо той първо започва да работи като декоратор и художник на афиши и покани.
Понякога рисувал стени и тавани в домовете на богати хора. Всъщност, именно такава работа му отваря пътя към Мюнхенската академия за изящни изкуства. Един богат човек - граф Куен Беласи останал толкова впечатлен от майсторството на художника, че платил следването му.
В Мюнхен Муха изучава до тънкости техниката на литографията, която впоследствие става негова "визитна картичка".
Из цикъла "Изкуствата": Танц, Живопис, Поезия, Музика (1898)
След като завършва следването си, Алфонс Муха заминава за Париж, за да учи в Академия Колароси.
За да се издържа, рисува рекламни плакати, афиши, ресторантски менюта, календари и визитни картички.
Съдбоносна се оказва срещата му с голямата актриса Сара Бернар. Тя видяла негов плакат, изпълнен като цветна литография, и от възхищение, пожелала да се запознае с автора му.
С нейна протекция Муха е назначен за главен декоратор на театъра и като такъв изработил стотици невероятни афиши, костюми и декори за постановките на великата Сара Бернар.
Рекламни плакати за спектакли на Сара Бернар в периода 1894-1898 г.
Първата самостоятелна изложба на Алфонс Муха се провежда в Париж през 1897 г. Именно тогава критиците за пръв път употребяват израза "Жените на Муха", като с това красноречиво отбелязват, че художникът има собствен, неподражаем стил при изобразяването на жени.
Из цикъла "Четири цветя": Кармфил, Лилия, Роза, Ирис (1898)
"Жените на Муха" са грациозни, миловидни, пълни със здраве и енергия, невероятно чувствени.
И най-вече - те са разпознаваеми като образи, създадени от ръката на майстор със собствен стил - художникът Алфонс Муха.
Из цикъла "Годишните времена": Пролет, Лято, Есен, Зима (1896)
Популярността на Алфонс Муха постоянно нараствала. Много парижки зали, ресторанти и други публични места, както и разкошните домове на богати хора, били украсени с работи на художника.
Муха започнал да получава поръчки от цяла Европа. С него си сътрудничели известни ювелири като Жорж Фуке.
Бижута, изработени за Сара Бернар, по проекти на Алфонс Муха (1899)
А художникът продължавал да експериментира във все по-нови области на приложното художество, като дизайн на опаковки, етикети, рекламни листовки и др.
Алфонс Муха, "Отмяна на крепостното право в Русия" (1914)
През 1895 г. Муха се приобщава към символистите от "Салона на стоте", които проправят пътя на новия стил Арт нуово и прокламират демократизиране на изкуството, като издигат лозунга "Изкуство за дома" и "Изкуство за всеки".
Самият Муха обичал да казва:
"Бедността също има право на красота!"
Портрет на съпругата на художника Марушка (1917)
През 1900 г. Муха взел участие в оформлението на павилиона на Босна и Херцеговина на Световното изложение в Париж.
Подготовката му за това, силно го заинтригувала към славянството. Това става причина по-късно да започне работата си върху цикъла "Славянска епопея".
Из цикъла "Славянска епопея", Цар Симеон Български (1923)
От 1904-а до 1913-а година Алфонс Муха многократно пътува и работи в Америка.
Там декорира домове, рисува илюстрации за книги и списания, както и театрални афиши; прави ескизи за театрални костюми; чете лекции в Института по изкуствата в Чикаго.
Вляво - портрет на дъщерята на художника Ярослава (1919 ), вдясно - на дъщерята и внучката му (1930)
Всъщност, именно след америиканския си период, художникът се завръща окончателно в родината си и именно в Чехия създава цикъла "Славянска епопея".
Славяни в първата си родина (1912)
Празненство на Свентовит (1912)
Въвеждане на славянска литургия в Моравия (1912)
Еми МАРИЯНСКА