СЪВРЕМЕННАТА СЦЕНА
Предстои второто международно издание на фестивала за нова драматургия New Stages Southeast
Гьоте-институт представя поредица от сценични четения на нови пиеси от български и чуждестранни автори, пърформанси, дискусии и уъркшопи на пет различни локации в София в периода 9 - 12 юни
Редактор : / 968 Прочита 0 Коментара
Второто, международно издание на проекта New Stages Southeast на Гьоте-институт за нова драматургия от региона на Югоизточна Европа ще предложи серия от сценични четения и пърформанси на четири различни локации в периода 9 - 12 юни в София.
Тази година за фестивала пристига едно от обещаващите имена в немската драматургия Мария Милисавлйевич, която ще проведе тридневен уъркшоп с драматурзи от Босна и Херцеговина, Гърция, Хърватия, Кипър и България. В програмата със сценични четения в Топлоцентрала попадат и два текста на участници в уъркшопа, а именно "Вакуум" на Ася Кръсманович (Босна) и "Без мен" на Стефан Иванов.
Фестивалът отново ще бъде домакин на ежегодното издание на платформата "ПроТекст" на Организация "36 маймуни", в което ще бъдат представени нови български пиеси, избрани от международната мрежа за съвременна драматургия EURODRAM.
Селектираните през 2022 г. автори от България са Боян Иванов/Алексей Кожухаров, Екатерина Георгиева и Стефан Кръстев, като към тях от селекцията за преводни пиеси се присъединява и "Синият вагон" на най-известният естонски драматург Андрус Кивиряхк, която ще може да бъде чута в Swimming Pool.
В програмата на New Stages Southeast присъства и драматургичен текст на един от най-популярните млади немскоезични драматурзи - Томас Кьок (Австрия), чиято пиеса "И всички животни крещят" ще бъде представена като сценично четене с режисьор Василена Радева в Природонаучния музей в София на 11 юни.
От своя страна резидентната програма за драматурзи и театрали "Радар София" ще предложи на публиката два пърформанса - "I Hate Theater" на сръбските артисти Милена Боговац и Югослав Хаджич, както и "I Will Close the Sky So You Could Breathe" на украйнката Дария Пугачова.
Друг акцент в програмата е дискусията на тема "Независимата сцена и нейните пространства: форми на съществуване" с участници Атанас Маев, Галин Попов, Цветелина Йосифова, Младен Алексиев, Ясен Василев и модератор Ангелина Георгиева, която ще включва независими артисти и представители на културни институции.
Официални партньори и домакини на фестивала са Топлоцентрала, Природонаучен музей, Swimming Pool и ТР "Сфумато". Партньори: Организация за съвременно алтернативно изкуство и култура - 36 маймуни, Драма пакт София, Радар София.
За тези и останалите събития в програмата посетете: www.goethe.de/sofia
ПРОГРАМА
9.06, 19:30 ч., Топлоцентрала, зала 2 (Black box)
USER
текст: Боян Иванов, Алексей Кожухароврежисура: Боян Иванов
В селекцията на ПроТекст
В центъра на представлението е обикновеният човек с новата зависимост от черния екран - на смарт телефона, на компютъра. С чувство за хумор около главния герой се завъртат едни от най-непосредствените теми на ежедневието ни. Колко време можем да издържим, без да си погледнем телефона за съобщения? Можем ли да излезем победители в битката с алгоритмите на мрежата? Парадоксът на селфито и в крайна сметка един от най-щекотливите въпроси от ерата на социалните мрежи - за кого се снимаме? Преди хората са се снимали само при важни поводи. Албумите от едно време са запечатали важните мигове, а сега снимаме всичко и не се връщаме повече назад, освен за да прехвърлим снимките от по-стар на по-нов носител.
Писателят Александър Мануилов: Новата ни драматургия е изтикана в кьошето и не се подкрепя от театрите
В поредица от сцени, разиграни ту на принципа на стендъп комедия, ту като скечове, героят преминава асоциативно през различни ситуации, в които с автоирония се разглеждат семейните и приятелските отношения пречупени през "черния екран".
Спектакълът завършва в точката, където е започнал на шега, но след всички комични ситуации, завръщането към началото вече не звучи толкова забавно - да наблюдаваме нещата, които ни се случват, през екрана на телефона е колкото парадоксално смешно, толкова и драматично.
Боян Иванов е режисьор и автор, завършил режисура в класа на проф. Ханс Холман във Висшето училище за музика и сценични изкуства - Франкфурт на Майн. Автор на няколко пиеси, реализирани в България и Германия, както и на текстове за театър и сценарии към авторските му представления.
Алексей Кожухаров е бакалавър по актьорско майсторство и магистър по режисура за драматичен театър от НАТФИЗ, с художествен ръководител проф. Здравко Митков. Има опит като актьор, режисьор и сценарист, драматург за кино, телевизия и театър.
Боян Иванов и Алексей Кожухаров започват съвместното си творчество с представленията "Отвътре" и "Мисия Отело" в Драматичен театър Пловдив. Юзър е последният им и най-дълго създаван съвместен проект. Работата по него продължава почти две години, като в представлението по текста Боян Иванов е режисьор, а Алексей Кожухаров изпълнява централната роля.
10.06, 19:00 ч., Топлоцентрала, зала 2 (Black box)
Без мен
от Стефан Иванов
Пърформанс-четене
режисура: Димитър Илиев
актьор: Георги Богданов
Селекция: уоркшоп на New Stages Southeast
(със субтитри на английски език)
"Без мен" е за едно огромно и пулсиращо нищо, което боли по невидим и масов начин. То е съставено от самота и изолация, от лична катастрофа и обществен провал. То задава въпроса дали и къде е възможна друга форма на живот. Има ли убежище от този свят и задънената улица, която предлага. И има ли надежда за алтернатива или и надеждата просто може да бъде изоставена - като света.
Стефан Иванов (1986, София) е автор на стихосбирките "4 секунди лилаво" (2003), "Гинсбърг срещу Буковски в публиката" (2004), "Списъци" (2009) и "Навътре" (2014). За "Списъци" е номиниран за Националната награда за поезия "Иван Николов". "Навътре" е номинирана за първите награди за литература на НДК. Носител е на наградата "София: Поетики" (2011). Съавтор е, заедно с Иван Добчев, на пиесата "Медея - майка ми", спечелила "Икар" (2013) за най-добро представление. Пиесата му "Между празниците" е номинирана за "Икар" (2014) за драматургия. През 2017 г. пиесата му "Същият ден" е поставена в Ню Йорк в LPAC. През 2018 г. е резидентен драматург на Националния театър на Люксембург. През 2019 г. късометражният анимационен филм "Задачи за деня", по едноименното му стихотворение, е официално предложение на България за "Оскар".
10.06, 20:30 ч., Топлоцентрала, зала 2 (Black box)
I Hate Theater
Пърформанс на Милена Боговац и Югослав Хаджич (Сърбия)
Резидентна програма на "Радар София"
(на английски език)
След началото на пандемията сръбският драматург, режисьор и активист Милена Боговац си задава въпроса "Коя щях да бъда, ако нямаше театър?" Отговорът намираме в самия пърформанс, а той е остроумен, ироничен и в изричното си намерение да омаловажи театралното изкуство и неговото значение, всъщност му придава първостепенен смисъл. В спектакъла участва с оригинална музика, видео и техническа поддръжка сръбският артист и неин партньор Югослав Хаджич. По време на представлението двамата си взаимодействат, като включват и публиката в общуването, която може да участва, коментира и задава въпроси. Двамата артисти са участници в тазгодишната резидентна програма на "Радар София".
Милена Миня Боговац (Белград, 1982) е драматург, театрален режисьор, сценарист, поет, активист и културен деятел. Творчески директор на НПО "Center Е8" и директор на Театър "Рефклектор֧", независим театър, който работи в рамките на тази организация. Независимо от постоянния си ангажимент, тя пише, режисира и работи като драматург в различни институции или компании от независимата арт сцена в Сърбия и региона.
Югослав Хаджич (Смедерево, 1976) е музикант и актьор. От 2002 до 2014 г. е постоянен член и част от артистичния екип на Театър "Да". През 2014 г. е съосновател на независимата трупа Hleb Teatar. Работи в театър "Хлеб", като актьор, композитор, музикант, асистент-режисьор и техник. От 2015 г. работи като звуков дизайнер и озвучител в Театър "Битеф". Той е технически директор на фестивала MATER TERRA и на танцовия фестивал "Дни на Смиляна Мандукич".
10.06, 19:00 ч., ТР "Сфумато", Камерна зала
Кратка пиеса за любов
от Стефан Кръстев
режисура: Ованес Торосян
Драматично-куклен театър "Иван Радоев", гр. Плевен
В селекцията на ПроТекст
Драматургът Иван Вирипаев подпомага украинските бежанци с хонорарите си от руските държавни театри
Интимна нощ със случайна непозната, която изчезва на сутринта. Героят я търси, опитва се да научи нещо за нея, но търсейки нея, преоткрива себе си в нова светлина. Вдъхновен и отчаян човек на изкуството, той създава своите творения, а любовта му с времето, опознаването на себе си и осъзнаването преминава на все по-високи и по-високи нива. Скита и не престава да я търси, дори когато е изградил своето щастие, което рискува. "Кратка пиеса за любов" е моноспектакъл за вечните стремежи, за любовта дори в абсурдните й варианти, за странни хора в типична реалност.
Стефан Кръстев (Асеновград, 1969 г.) пише най-често в жанровете фантастика, фентъзи, антиутопия, трилър. Изучавал богословие. Живял и работил на различни места, сменил десетки професии. От 13 години живее и работи в Плевен, в Драматично-куклен театър "Иван Радоев". Автор е на над 30 печатни и електронни книги, основно белетристика, сред които сборниците с разкази "Бяс и рози", "Грешен и безсмислен"; "Ням свят", "Ферма за лица", фентъзи романите "Баркодът на Сизиф", "Преди потопа", "Маските" и др. Автор е и на сборник от четири пиеси: "Кръчма. Невидимата сцена". Дълги години е бил колумнист в литературен сайт "Буквите" , плевенски седмичник "BG Север" и др.
11.06, Борисова градина, Братска могила, 12:00 - 20:00 ч.
I Will Close the Sky So You Could Breathe
Пърформанс на Дария Пугачова (Украйна)
Резидентна програма на "Радар София"
В своя пърформанс украйнката Дария Пугачова кани публиката да изплете над нея камуфлажна мрежа и да "покрие небето". Участниците трябва да изрежат ленти от жълто и синьо и да ги сплетят в мрежа, като по този начин създадат усещане за защита. С колективните действия Дария се опитва да покаже, че мирът може да бъде постигнат само ако хората са единни.
11.06, 18:00 ч., Swimming Pool
Синият вагон
от Андрус Кивиряхк (Естония)
Пърформанс-четене
режисура: Благой Бойчев, пом.реж. Цвета Ерменкова
актьори: Васил Читанов, Богдан Казанджиев, Недялка Раева, Александър Узунов, Костадин Жеков
превод и анотация: Ивайло Златков
В селекцията на ПроТекст
Пиесата "Синият вагон" на естонския съвременен драматург, писател и журналист Андрус Кивиряхк е сред най-поставяните и успешни драматургични текстове в естонската литература. Свръхкомична и издържана в уникалния ироничен стил на автора. Чрез типажите-извадки и абсурдните мизансцени Кивиряхк разрязва фино пластовете на естонския манталитет и съвременното естонско общество в абсурдната им същност. "Синият вагон" е пиеса за поколението на автора, което по време на издаването и поставянето ѝ през 2003 г., е малко над 30 и за налудничавата му носталгия му по съветското време, окарикатурена и абсурдна по характерен начин.
В пиесата са засегнати много актуални съвременни въпроси чрез познати препратки към тоталитарното и посттоталитарното време. Текст, който, макар и писан преди 18 години, звучи изключително съвременно, особено в бившия соцлагер. А сентенцията на Андрус Кивиряхк "Глупостта е по-силна от мъдростта" обяснява защо пиесите му и специално тази са заразно смешни и особено сюрреални.
Андрус Кивиряхк (1970 г.) е съвременен естонски писател, драматург, сатирик, фейлетонист, сценарист и журналист. Той е най-популярният естонски писател на 21-ви век. Завършил журналистика и сътрудник на в. "Естонски ежедневник", Кивирях е най- разнообразната, най-новаторската и най-значимата фигура в съвременната естонска литература. Авторът превключва виртуозно от един стил в друг, от публицистика до драматургия, разкази и романи и от детска литература до телевизионни и филмови сценарии.
За Квиряхк е характерен специфичният хумор, за който прилагателни като "черен" и "абсурден" бледнеят и който може да разсмее и най-навъсения читател или зрител. От 1994 г. досега Кивиряхк печели близо 40 награди в Естония, Латвия и Франция, а от 1992 г. са поставяни успешно над 20 негови пиеси и един негов роман и са снимани 12 филма по негови сценарии.
Творчеството на Кивиряхк е превеждано на английски, нидерландски, унгарски, френски, датски, немски, руски, италиански, чешки, литовски, латвийски, словенски, български и други езици, а през 2014 г. писателят печели френската голяма награда за чуждоезичен роман за "Човекът, който говореше змийски език".
11.06, 20:00 ч., Природонаучен музей
И всички животни крещят
от Томас Кьок
Пърформанс-четене
режисура: Василена Радева
актьор: Елена Димитрова
сценография: Елена Шопова, композитор: Елица Алексиева, Нино Гомес
превод: Гергана Димитрова
New Stages Southeast
Томас Кьок пише пророчество за изчезването. Тo проследява нашите следи в бъдещето като в същото време се обръща назад към същите тези наши следи в миналото. Търси се перспективата към всичко онова в света, което може да съществува и работи, без да познава и без да се нуждае от човека. Авторът ни вкарва в един колкото тих, толкова и оглушителен поток от спомени, в който край нас преминават стотици изчезнали животинските видове. Изчезнали или по-скоро избити. Най-вече защото европейците са се отправили да търсят земи, ресурси и забавления на съседните континенти.
В този реквием-манифест Томас Кьок концентрирано и настойчиво пита защо не можем да спрем да вървим към убедено саморазрушение? Пиесата е хибрид между опело и апел, между песен и ехо от бъдещето. Екотът и достига до настоящето, което тъкмо сега пресича "критичната точка".
Томас Кьок (1986) е популярен съвременен австрийски драматург. Завършил е философия във Виенския университет и Свободния университет в Берлин, както и сценично писане и кинотеория в Берлинския университет по изкуствата.
Автор е на пиеси, преведени и на повече от 15 езика, които печелят редица награди и се играят в целия немскоговорящ свят. Бил е резидентен драматург в Националния театър в Манхайм и е носител на наградата Else Lasker-Schüler, наградата за драматургия на Austrian Theatre Alliance, стипендията на Томас Бернхард и наградата Kleist Förderpreis (2016) за изгряващ драматург и Mülheimer Dramatikerpreis (2018). Неговият документален филм за гражданската война в Ливан е поканен в програмата Talents на Берлинале.
12.06, 12:00 ч., Топлоцентрала, зала 4 (Студио)
Drama Pact уъркшоп - четене на пиесата "В кръг" на Олга Кочанова
12.06, Топлоцентрала
Панел 1: 14:30 - 15:30 ч. зала 4 (Студио)
Как пишем драматургия - разговор с немския драматург Мария Милисавлйевич и участниците в уоркшопа на New Stages Southeast - Ася Кръсманович (Босна и Херцеговина), Лусия Кларич (Хърватия), Вики Кириакулаку (Гърция), Мелина Папaгеоргиу (Кипър), Стефан Прохоров, Стефан Иванов, Галина Георгиева, Цвета Ерменкова, Катерина Георгиева, Теодора Георгиева.
Срещата ще бъде на английски език и е отворена за драматурзи и всеки с интерес в областта на драматургията.
Панел 2: 16:30 - 18:00 ч. зала 1
Независимата сцена и нейните пространства: форми на съществуване
Участници:
Младен Алексиев (театрален режисьор, съосновател на Асоциация за свободен театър и АСТ Фестивал);
Ясен Василев (драматург и танцов критик, съосновател на Радар/София);
Цветелина Йосифова (съосновател на Център за култура и дебат "Червената къща");
Атанас Маев (директор на Дерида Денс Център);
Галин Попов (съосновател на "ТАМ" - пространство за изкуство и култура, Велико Търново);
Мира Тодорова (артистичен директор на ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс, НДК).
Модератор: Ангелина Георгиева
12.06, 18:30 ч., Топлоцентрала, зала 2 (Black box)
Вакуум
от Ася Кръсманович (Босна)
Пърформанс-четене
режисура: Люба Тодорова
превод: Филип Стоилов
Актьори: Рафаел Бижев, Ванина Йорданова, София Джустрова
Селекция: уоркшоп на New Stages Southeast
(със субтитри на английски език)
Шестима души в края на двадесетте си години трябва да вземат важни решения относно личния си живот и се очаква да ги вземат заедно. Една двойка се пита дали връзката им може да оцелее сред бедност и болести?
Друга двойка е затънала в размисли за предишната си връзка, завършила с аборт. Лесбийска двойка се пита дали емиграцията в западна страна ще бъде достатъчна, за да спаси връзката им. Двойка в емиграция се чуди дали са заедно, защото се обичат, или са заедно само защото имат еднакъв произход. В желанието си да направят избор всички те се питат - възможно ли е изобщо да се избира, или изборът е просто още една класова привилегия? Всички те са на път да разберат - възможно ли е да се живее един отхвърлен живот?
Ася Кръсманович (1988 г.) е родена в Сараево. Учи драматургия в Академията за сценични изкуства в Сараево, като в момента защитава магистърска степен. По време на следването си Ася започва да работи като асистент по драматургия, критик и модератор на кръгли маси в театъра, а от 2009 г. е един от най-активните млади драматурзи в Босна и Херцеговина. От 2011 до 2013 г.
Ася работи като мениджър по набиране на средства в Art House Cinema Kriterion в Сараево. От 2011 г. ръководи конкурсната програма (пълнометражни и късометражни филми) и програмата "На фокус" на филмовия фестивал в Сараево.
Ася е отличена за най-добра кратка пиеса на първия босненски драматичен слам през 2016 г. Тя е член на комитета Eurodram - мрежа за превод на съвременни пиеси на европейски езици. Работила е и като асистент-режисьор в няколко филмови проекта на град Сараево и късометражни филми, създадени в Босна и Херцеговина, както и като сценарист на късометражни филми.
12.06, 20:15 ч., Топлоцентрала, зала 2 (Black box)
Свободно падане
от Екатерина Георгиева
Пърформанс-четене
режисура: Траяна Минкова
сценограф: Сияна Венциславова Пейчинова
композитор: Юлиан Стоичков
актьори: Богдан Робертов Казанджиев, Екатерина Енева Георгиева, Елена, Иванова Петрова, Нено Димитров Койнарски, Стефан Стефанов Додуров, Славена Свиленова Зайкова
В селекцията на ПроТекст
"Свободно падане" е пиеса съставена от девет самостоятелни истории и осем интермедии, обединени от темата за изкривеното разбиране на свободата и личната отговорност. Действието се развива в алтернативно настояще време. В свят без общ морален компас, поведението на героите придобива абсурден характер. Те ще трябва да понесат последиците от това необезопасено "свободно падане" и както героинята на ЛЕКАРКАТА от "ЛУДИЯТ" казва: "...ще трябва всички да стиснем зъби и да изтърпим това, което ни чака".
За пиесата си Екатерина Георгиева казва: "Действията на персонажите - 41 (да, 41) са израз на част от личните ми страхове, свързани с бъдещето на човеците, упадъка на техните морални и духовни устои, деформациите и загубата на идентичност. За съжаление, някои от интуициите ми за тези проблеми се сбъднаха във времето между написването на пиесата - януари 2021, до настоящия момент- март 2022, което само усилва тревогите ми".
Екатерина Георгиева е през 1989 г. в Бургас. Завършва НАТФИЗ през 2013 г. в класа на професор Ивайло Христов. Година след завършването си влиза в трупата на Драматичен Театър "Стоян Бъчваров". От 2017 г. до този момент е в трупата на Сатиричен Театър "Алеко Константинов". Изиграва роли като Мадам дьо Турвел в "Опасни връзки", реж. Стелян Петров; Жена във "Възвишение", реж. проф. Иван Добчев, Груша Вахнадзе в "Кавказкият тебеширен кръг", реж. проф. Ивайло Христов и други.
На независима сцена участва в представления като "Добре дошли в България", реж. Гергана Димитрова; "Freakshow", реж. Ованес Торосян; "Testdrive", авторски моноспектакъл и др. Първата си пиеса "Късметлията с ръждивия револвер" завършва през 2019, следват "Близост", "Свободно падане" и други. През лятото на 2021 г. участва в Ателие за драматургично писане с Георги Тенев. В момента е част от сценарния екип на нов български сериал.
Повече информация за миналото и тазгодишното издание на фестивала: ТУК
Пълната програма на New Stages Southeast 2022: ТУК
Билети за събитията в Топлоцентрала: ТУК
Билети за събитието в Национален природонаучен музей: ТУК
Фейсбук: USER | "Без мен" | "Кратка пиеса за любов" | I Hate Theater | "Ще затворя небето, за да можеш да дишаш" | "Синият вагон" | "И всички животни крещят" | "Вакуум".
Drama Pact уъркшоп и NSSE дискусия с Мария Милисавлйевич.
Дискусия | Независимата сцена и нейните пространства: форми на съществуване.