Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Предстои второто международно издание на фестивала за нова драматургия New Stages Southeast

СЪВРЕМЕННАТА СЦЕНА

Предстои второто международно издание на фестивала за нова драматургия New Stages Southeast

Гьоте-институт представя поредица от сценични четения на нови пиеси от български и чуждестранни автори, пърформанси, дискусии и уъркшопи на пет различни локации в София в периода 9 - 12 юни

Второто, международно издание на проекта New Stages Southeast на Гьоте-институт за нова драматургия от региона на Югоизточна Европа ще предложи серия от сценични четения и пърформанси на четири различни локации в периода 9 - 12 юни в София.

Още Четири драматургични текста, отличени в престижна международна селекция

Четири драматургични текста, отличени в престижна международна селекция

Тази година за фестивала пристига едно от обещаващите имена в немската драматургия Мария Милисавлйевич, която ще проведе тридневен уъркшоп с драматурзи от Босна и Херцеговина, Гърция, Хърватия, Кипър и България. В програмата със сценични четения в Топлоцентрала попадат и два текста на участници в уъркшопа, а именно "Вакуум" на Ася Кръсманович (Босна) и "Без мен" на Стефан Иванов.

Фестивалът отново ще бъде домакин на ежегодното издание на платформата "ПроТекст" на Организация "36 маймуни", в което ще бъдат представени нови български пиеси, избрани от международната мрежа за съвременна драматургия EURODRAM.

Селектираните през 2022 г. автори от България са Боян Иванов/Алексей Кожухаров, Екатерина Георгиева и Стефан Кръстев, като към тях от селекцията за преводни пиеси се присъединява и "Синият вагон" на най-известният естонски драматург Андрус Кивиряхк, която ще може да бъде чута в Swimming Pool.

В програмата на New Stages Southeast присъства и драматургичен текст на един от най-популярните млади немскоезични драматурзи - Томас Кьок (Австрия), чиято пиеса "И всички животни крещят" ще бъде представена като сценично четене с режисьор Василена Радева в Природонаучния музей в София на 11 юни.

Още Започва Фестивалът за нова драматургия

Започва Фестивалът за нова драматургия

От своя страна резидентната програма за драматурзи и театрали "Радар София" ще предложи на публиката два пърформанса - "I Hate Theater" на сръбските артисти Милена Боговац и Югослав Хаджич, както и "I Will Close the Sky So You Could Breathe" на украйнката Дария Пугачова.

Друг акцент в програмата е дискусията на тема "Независимата сцена и нейните пространства: форми на съществуване" с участници Атанас Маев, Галин Попов, Цветелина Йосифова, Младен Алексиев, Ясен Василев и модератор Ангелина Георгиева, която ще включва независими артисти и представители на културни институции.

Официални партньори и домакини на фестивала са Топлоцентрала, Природонаучен музей, Swimming Pool и ТР "Сфумато". Партньори: Организация за съвременно алтернативно изкуство и култура - 36 маймуни, Драма пакт София, Радар София.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

За тези и останалите събития в програмата посетете: www.goethe.de/sofia

ПРОГРАМА

9.06, 19:30 ч., Топлоцентрала, зала 2 (Black box)

USER
текст: Боян Иванов, Алексей Кожухароврежисура: Боян Иванов
В селекцията на ПроТекст

В центъра на представлението е обикновеният човек с новата зависимост от черния екран - на смарт телефона, на компютъра. С чувство за хумор около главния герой се завъртат едни от най-непосредствените теми на ежедневието ни. Колко време можем да издържим, без да си погледнем телефона за съобщения? Можем ли да излезем победители в битката с алгоритмите на мрежата? Парадоксът на селфито и в крайна сметка един от най-щекотливите въпроси от ерата на социалните мрежи - за кого се снимаме? Преди хората са се снимали само при важни поводи. Албумите от едно време са запечатали важните мигове, а сега снимаме всичко и не се връщаме повече назад, освен за да прехвърлим снимките от по-стар на по-нов носител.

Още Писателят Александър Мануилов: Новата ни драматургия е изтикана в кьошето и не се подкрепя от театрите

Писателят Александър Мануилов: Новата ни драматургия е изтикана в кьошето и не се подкрепя от театрите

В поредица от сцени, разиграни ту на принципа на стендъп комедия, ту като скечове, героят преминава асоциативно през различни ситуации, в които с автоирония се разглеждат семейните и приятелските отношения пречупени през "черния екран".

Спектакълът завършва в точката, където е започнал на шега, но след всички комични ситуации, завръщането към началото вече не звучи толкова забавно - да наблюдаваме нещата, които ни се случват, през екрана на телефона е колкото парадоксално смешно, толкова и драматично.

Боян Иванов е режисьор и автор, завършил режисура в класа на проф. Ханс Холман във Висшето училище за музика и сценични изкуства - Франкфурт на Майн. Автор на няколко пиеси, реализирани в България и Германия, както и на текстове за театър и сценарии към авторските му представления.

Алексей Кожухаров е бакалавър по актьорско майсторство и магистър по режисура за драматичен театър от НАТФИЗ, с художествен ръководител проф. Здравко Митков. Има опит като актьор, режисьор и сценарист, драматург за кино, телевизия и театър.

Боян Иванов и Алексей Кожухаров започват съвместното си творчество с представленията "Отвътре" и "Мисия Отело" в Драматичен театър Пловдив. Юзър е последният им и най-дълго създаван съвместен проект. Работата по него продължава почти две години, като в представлението по текста Боян Иванов е режисьор, а Алексей Кожухаров изпълнява централната роля.

10.06, 19:00 ч., Топлоцентрала, зала 2 (Black box)

Без мен
от Стефан Иванов
Пърформанс-четене
режисура: Димитър Илиев
актьор: Георги Богданов
Селекция: уоркшоп на New Stages Southeast
(със субтитри на английски език)

"Без мен" е за едно огромно и пулсиращо нищо, което боли по невидим и масов начин. То е съставено от самота и изолация, от лична катастрофа и обществен провал. То задава въпроса дали и къде е възможна друга форма на живот. Има ли убежище от този свят и задънената улица, която предлага. И има ли надежда за алтернатива или и надеждата просто може да бъде изоставена - като света.

Стефан Иванов (1986, София) е автор на стихосбирките "4 секунди лилаво" (2003), "Гинсбърг срещу Буковски в публиката" (2004), "Списъци" (2009) и "Навътре" (2014). За "Списъци" е номиниран за Националната награда за поезия "Иван Николов". "Навътре" е номинирана за първите награди за литература на НДК. Носител е на наградата "София: Поетики" (2011). Съавтор е, заедно с Иван Добчев, на пиесата "Медея - майка ми", спечелила "Икар" (2013) за най-добро представление. Пиесата му "Между празниците" е номинирана за "Икар" (2014) за драматургия. През 2017 г. пиесата му "Същият ден" е поставена в Ню Йорк в LPAC. През 2018 г. е резидентен драматург на Националния театър на Люксембург. През 2019 г. късометражният анимационен филм "Задачи за деня", по едноименното му стихотворение, е официално предложение на България за "Оскар".

10.06, 20:30 ч., Топлоцентрала, зала 2 (Black box)

I Hate Theater
Пърформанс на Милена Боговац и Югослав Хаджич (Сърбия)
Резидентна програма на "Радар София"
(на английски език)

Още Задава се първото издание на фестивала за нова драматургия на Гьоте-институт

Задава се първото издание на фестивала за нова драматургия на Гьоте-институт

След началото на пандемията сръбският драматург, режисьор и активист Милена Боговац си задава въпроса "Коя щях да бъда, ако нямаше театър?" Отговорът намираме в самия пърформанс, а той е остроумен, ироничен и в изричното си намерение да омаловажи театралното изкуство и неговото значение, всъщност му придава първостепенен смисъл. В спектакъла участва с оригинална музика, видео и техническа поддръжка сръбският артист и неин партньор Югослав Хаджич. По време на представлението двамата си взаимодействат, като включват и публиката в общуването, която може да участва, коментира и задава въпроси. Двамата артисти са участници в тазгодишната резидентна програма на "Радар София".

Милена Миня Боговац (Белград, 1982) е драматург, театрален режисьор, сценарист, поет, активист и културен деятел. Творчески директор на НПО "Center Е8" и директор на Театър "Рефклектор֧", независим театър, който работи в рамките на тази организация. Независимо от постоянния си ангажимент, тя пише, режисира и работи като драматург в различни институции или компании от независимата арт сцена в Сърбия и региона.

Югослав Хаджич (Смедерево, 1976) е музикант и актьор. От 2002 до 2014 г. е постоянен член и част от артистичния екип на Театър "Да". През 2014 г. е съосновател на независимата трупа Hleb Teatar. Работи в театър "Хлеб", като актьор, композитор, музикант, асистент-режисьор и техник. От 2015 г. работи като звуков дизайнер и озвучител в Театър "Битеф". Той е технически директор на фестивала MATER TERRA и на танцовия фестивал "Дни на Смиляна Мандукич".

 10.06, 19:00 ч., ТР "Сфумато", Камерна зала

Кратка пиеса за любов
от Стефан Кръстев
режисура: Ованес Торосян
Драматично-куклен театър "Иван Радоев", гр. Плевен
В селекцията на ПроТекст

Още Драматургът Иван Вирипаев подпомага украинските бежанци с хонорарите си от руските държавни театри

Драматургът Иван Вирипаев подпомага украинските бежанци с хонорарите си от руските държавни театри

Интимна нощ със случайна непозната, която изчезва на сутринта. Героят я търси, опитва се да научи нещо за нея, но търсейки нея, преоткрива себе си в нова светлина. Вдъхновен и отчаян човек на изкуството, той създава своите творения, а любовта му с времето, опознаването на себе си и осъзнаването преминава на все по-високи и по-високи нива. Скита и не престава да я търси, дори когато е изградил своето щастие, което рискува. "Кратка пиеса за любов" е моноспектакъл за вечните стремежи, за любовта дори в абсурдните й варианти, за странни хора в типична реалност.

Стефан Кръстев (Асеновград, 1969 г.) пише най-често в жанровете фантастика, фентъзи, антиутопия, трилър. Изучавал богословие. Живял и работил на различни места, сменил десетки професии. От 13 години живее и работи в Плевен, в Драматично-куклен театър "Иван Радоев". Автор е на над 30 печатни и електронни книги, основно белетристика, сред които сборниците с разкази "Бяс и рози", "Грешен и безсмислен"; "Ням свят", "Ферма за лица", фентъзи романите "Баркодът на Сизиф", "Преди потопа", "Маските" и др. Автор е и на сборник от четири пиеси: "Кръчма. Невидимата сцена". Дълги години е бил колумнист в литературен сайт "Буквите" , плевенски седмичник "BG Север" и др.

 11.06, Борисова градина, Братска могила, 12:00 - 20:00 ч.

I Will Close the Sky So You Could Breathe
Пърформанс на Дария Пугачова (Украйна)
Резидентна програма на "Радар София"

В своя пърформанс украйнката Дария Пугачова кани публиката да изплете над нея камуфлажна мрежа и да "покрие небето". Участниците трябва да изрежат ленти от жълто и синьо и да ги сплетят в мрежа, като по този начин създадат усещане за защита. С колективните действия Дария се опитва да покаже, че мирът може да бъде постигнат само ако хората са единни.

11.06, 18:00 ч., Swimming Pool

Синият вагон
от Андрус Кивиряхк (Естония)
Пърформанс-четене
режисура: Благой Бойчев, пом.реж. Цвета Ерменкова
актьори: Васил Читанов, Богдан Казанджиев, Недялка Раева, Александър Узунов, Костадин Жеков
превод и анотация: Ивайло Златков
В селекцията на ПроТекст

Пиесата "Синият вагон" на естонския съвременен драматург, писател и журналист Андрус Кивиряхк е сред най-поставяните и успешни драматургични текстове в естонската литература. Свръхкомична и издържана в уникалния ироничен стил на автора. Чрез типажите-извадки и абсурдните мизансцени Кивиряхк разрязва фино пластовете на естонския манталитет и съвременното естонско общество в абсурдната им същност. "Синият вагон" е пиеса за поколението на автора, което по време на издаването и поставянето ѝ през 2003 г., е малко над 30 и за налудничавата му носталгия му по съветското време, окарикатурена и абсурдна по характерен начин.

В пиесата са засегнати много актуални съвременни въпроси чрез познати препратки към тоталитарното и посттоталитарното време. Текст, който, макар и писан преди 18 години, звучи изключително съвременно, особено в бившия соцлагер. А сентенцията на Андрус Кивиряхк "Глупостта е по-силна от мъдростта" обяснява защо пиесите му и специално тази са заразно смешни и особено сюрреални.

Андрус Кивиряхк (1970 г.) е съвременен естонски писател, драматург, сатирик, фейлетонист, сценарист и журналист. Той е най-популярният естонски писател на 21-ви век. Завършил журналистика и сътрудник на в. "Естонски ежедневник", Кивирях е най- разнообразната, най-новаторската и най-значимата фигура в съвременната естонска литература. Авторът превключва виртуозно от един стил в друг, от публицистика до драматургия, разкази и романи и от детска литература до телевизионни и филмови сценарии.

За Квиряхк е характерен специфичният хумор, за който прилагателни като "черен" и "абсурден" бледнеят и който може да разсмее и най-навъсения читател или зрител. От 1994 г. досега Кивиряхк печели близо 40 награди в Естония, Латвия и Франция, а от 1992 г. са поставяни успешно над 20 негови пиеси и един негов роман и са снимани 12 филма по негови сценарии.

Творчеството на Кивиряхк е превеждано на английски, нидерландски, унгарски, френски, датски, немски, руски, италиански, чешки, литовски, латвийски, словенски, български и други езици, а през 2014 г. писателят печели френската голяма награда за чуждоезичен роман за "Човекът, който говореше змийски език".

 11.06, 20:00 ч., Природонаучен музей

И всички животни крещят
от Томас Кьок
Пърформанс-четене
режисура: Василена Радева
актьор: Елена Димитрова
сценография: Елена Шопова, композитор: Елица Алексиева, Нино Гомес
превод: Гергана Димитрова
New Stages Southeast

Томас Кьок пише пророчество за изчезването. Тo проследява нашите следи в бъдещето като в същото време се обръща назад към същите тези наши следи в миналото. Търси се перспективата към всичко онова в света, което може да съществува и работи, без да познава и без да се нуждае от човека. Авторът ни вкарва в един колкото тих, толкова и оглушителен поток от спомени, в който край нас преминават стотици изчезнали животинските видове. Изчезнали или по-скоро избити. Най-вече защото европейците са се отправили да търсят земи, ресурси и забавления на съседните континенти.

В този реквием-манифест Томас Кьок концентрирано и настойчиво пита защо не можем да спрем да вървим към убедено саморазрушение? Пиесата е хибрид между опело и апел, между песен и ехо от бъдещето. Екотът и достига до настоящето, което тъкмо сега пресича "критичната точка".

Томас Кьок (1986) е популярен съвременен австрийски драматург. Завършил е философия във Виенския университет и Свободния университет в Берлин, както и сценично писане и кинотеория в Берлинския университет по изкуствата.

Автор е на пиеси, преведени и на повече от 15 езика, които печелят редица награди и се играят в целия немскоговорящ свят. Бил е резидентен драматург в Националния театър в Манхайм и е носител на наградата Else Lasker-Schüler, наградата за драматургия на Austrian Theatre Alliance, стипендията на Томас Бернхард и наградата Kleist Förderpreis (2016) за изгряващ драматург и Mülheimer Dramatikerpreis (2018). Неговият документален филм за гражданската война в Ливан е поканен в програмата Talents на Берлинале.

12.06, 12:00 ч., Топлоцентрала, зала 4 (Студио)
Drama Pact уъркшоп - четене на пиесата "В кръг" на Олга Кочанова

12.06, Топлоцентрала

ДИСКУСИОНЕН ФОРУМ

Панел 1: 14:30 - 15:30 ч. зала 4 (Студио)

Как пишем драматургия - разговор с немския драматург Мария Милисавлйевич и участниците в уоркшопа на New Stages Southeast - Ася Кръсманович (Босна и Херцеговина), Лусия Кларич (Хърватия), Вики Кириакулаку (Гърция), Мелина Папaгеоргиу (Кипър), Стефан Прохоров, Стефан Иванов, Галина Георгиева, Цвета Ерменкова, Катерина Георгиева, Теодора Георгиева.

Срещата ще бъде на английски език и е отворена за драматурзи и всеки с интерес в областта на драматургията.

Панел 2: 16:30 - 18:00 ч. зала 1

Независимата сцена и нейните пространства: форми на съществуване

Участници:
Младен Алексиев (театрален режисьор, съосновател на Асоциация за свободен театър и АСТ Фестивал);
Ясен Василев (драматург и танцов критик, съосновател на Радар/София);
Цветелина Йосифова (съосновател на Център за култура и дебат "Червената къща");
Атанас Маев (директор на Дерида Денс Център);
Галин Попов (съосновател на "ТАМ" - пространство за изкуство и култура, Велико Търново);
Мира Тодорова (артистичен директор на ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс, НДК).
Модератор: Ангелина Георгиева

 12.06, 18:30 ч., Топлоцентрала, зала 2 (Black box)

Вакуум
от Ася Кръсманович (Босна)
Пърформанс-четене
режисура: Люба Тодорова
превод: Филип Стоилов
Актьори: Рафаел Бижев, Ванина Йорданова, София Джустрова
Селекция: уоркшоп на New Stages Southeast
(със субтитри на английски език)

 

Шестима души в края на двадесетте си години трябва да вземат важни решения относно личния си живот и се очаква да ги вземат заедно. Една двойка се пита дали връзката им може да оцелее сред бедност и болести?

Друга двойка е затънала в размисли за предишната си връзка, завършила с аборт. Лесбийска двойка се пита дали емиграцията в западна страна ще бъде достатъчна, за да спаси връзката им. Двойка в емиграция се чуди дали са заедно, защото се обичат, или са заедно само защото имат еднакъв произход. В желанието си да направят избор всички те се питат - възможно ли е изобщо да се избира, или изборът е просто още една класова привилегия? Всички те са на път да разберат - възможно ли е да се живее един отхвърлен живот?

Ася Кръсманович (1988 г.) е родена в Сараево. Учи драматургия в Академията за сценични изкуства в Сараево, като в момента защитава магистърска степен. По време на следването си Ася започва да работи като асистент по драматургия, критик и модератор на кръгли маси в театъра, а от 2009 г. е един от най-активните млади драматурзи в Босна и Херцеговина. От 2011 до 2013 г.

Ася работи като мениджър по набиране на средства в Art House Cinema Kriterion в Сараево. От 2011 г. ръководи конкурсната програма (пълнометражни и късометражни филми) и програмата "На фокус" на филмовия фестивал в Сараево.

Ася е отличена за най-добра кратка пиеса на първия босненски драматичен слам през 2016 г. Тя е член на комитета Eurodram - мрежа за превод на съвременни пиеси на европейски езици. Работила е и като асистент-режисьор в няколко филмови проекта на град Сараево и късометражни филми, създадени в Босна и Херцеговина, както и като сценарист на късометражни филми.

12.06, 20:15 ч., Топлоцентрала, зала 2 (Black box)

Свободно падане
от Екатерина Георгиева
Пърформанс-четене
режисура: Траяна Минкова
сценограф: Сияна Венциславова Пейчинова
композитор: Юлиан Стоичков
актьори: Богдан Робертов Казанджиев, Екатерина Енева Георгиева, Елена, Иванова Петрова, Нено Димитров Койнарски, Стефан Стефанов Додуров, Славена Свиленова Зайкова
В селекцията на ПроТекст

"Свободно падане" е пиеса съставена от девет самостоятелни истории и осем интермедии, обединени от темата за изкривеното разбиране на свободата и личната отговорност. Действието се развива в алтернативно настояще време. В свят без общ морален компас, поведението на героите придобива абсурден характер. Те ще трябва да понесат последиците от това необезопасено "свободно падане" и както героинята на ЛЕКАРКАТА от "ЛУДИЯТ" казва: "...ще трябва всички да стиснем зъби и да изтърпим това, което ни чака".

За пиесата си Екатерина Георгиева казва: "Действията на персонажите - 41 (да, 41) са израз на част от личните ми страхове, свързани с бъдещето на човеците, упадъка на техните морални и духовни устои, деформациите и загубата на идентичност. За съжаление, някои от интуициите ми за тези проблеми се сбъднаха във времето между написването на пиесата - януари 2021, до настоящия момент- март 2022, което само усилва тревогите ми".

Екатерина Георгиева е през 1989 г. в Бургас. Завършва НАТФИЗ през 2013 г. в класа на професор Ивайло Христов. Година след завършването си влиза в трупата на Драматичен Театър "Стоян Бъчваров". От 2017 г. до този момент е в трупата на Сатиричен Театър "Алеко Константинов". Изиграва роли като Мадам дьо Турвел в "Опасни връзки", реж. Стелян Петров; Жена във "Възвишение", реж. проф. Иван Добчев, Груша Вахнадзе в "Кавказкият тебеширен кръг", реж. проф. Ивайло Христов и други.

На независима сцена участва в представления като "Добре дошли в България", реж. Гергана Димитрова; "Freakshow", реж. Ованес Торосян; "Testdrive", авторски моноспектакъл и др. Първата си пиеса "Късметлията с ръждивия револвер" завършва през 2019, следват "Близост", "Свободно падане" и други. През лятото на 2021 г. участва в Ателие за драматургично писане с Георги Тенев. В момента е част от сценарния екип на нов български сериал.

Повече информация за миналото и тазгодишното издание на фестивала: ТУК

Пълната програма на New Stages Southeast 2022: ТУК

Купи билет

Билети за събитията в Топлоцентрала: ТУК

Билети за събитието в Национален природонаучен музей: ТУК

Фейсбук: USER | "Без мен" | "Кратка пиеса за любов" | I Hate Theater | "Ще затворя небето, за да можеш да дишаш" | "Синият вагон" | "И всички животни крещят" | "Вакуум".

Drama Pact уъркшоп и NSSE дискусия с Мария Милисавлйевич.

Дискусия | Независимата сцена и нейните пространства: форми на съществуване.

Още Представлението "Илюзии" се завръща на сцената с обновен състав

Представлението "Илюзии" се завръща на сцената с обновен състав

Още Велислав Павлов: "Илюзии" е галещ спектакъл отвън, а отвътре - хапещ, трансформиращ и лекуващ

Велислав Павлов: "Илюзии" гали, но хапе, трансформира и лекува

Още Почина френският драматург и някогашен директор на "Жилет" Мишел Винавер

Почина френският драматург и някогашен директор на "Жилет" Мишел Винавер

Още Световноизвестният драматург Хуан Майорга идва за първи път в България

Световноизвестният драматург Хуан Майорга идва за първи път в България

 

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Sofia Summer Fest 2025 стартира на 10 юли

Летният фестивал на София се завръща за своето шесто издание

Култура под открито небе: Градът ни посреща нова сцена на открито

VIDAS ART ARENA не е само нова сцена, а истинско ново пространство за култура

След феноменалния успех на "Огънят на Анадола" – нова турска танцова сензация идва в България

Турнето на трупата ще премине през София, Пловдив, Варна, Шумен и Велико Търново

Пиеса в Народния с въпрос: Кой си ти в история, която не си написал сам?

Какво се случва с Розенкранц и Гилденстерн, когато Хамлет не гледа?

"Рачков и жените" - нов комедиен спектакъл разказва истинските истории на актьора

Премиерите ще бъдат във Варна, София, Бургас и Пловдив през май и юни

Cirque du Soleil се завръща в България с впечатляващо шоу "OVO"

Цветен и вълнуващ спектакъл за цялото семействo