НОВИ СЦЕНИЧНИ ФОРМИ
"Хиджиката, самураят от Севера" с премиера в Дома на киното
Новото представлението на "Метеор" е следващата на фаза на "Хиджиката и неговият двойник" за култовия създател на революционната форма "буто" - Тацуми Хаджиката
Редактор : / 1442 Прочита 0 Коментара
Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)На 12 април от 19.30 часа в Дома на киното в София ще бъде премиерата на "Хиджиката, самураят от Севера", съобщава екипът на "Метеор".
Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)
"Хиджиката, самураят от Севера" е следващата фаза от развитието на спектакъла "Хиджиката и неговият двойник", представен в рамките на програмата на Пловдив 2019: спектакъл, посветен на Тацуми Хиджиката, легендарният създател на буто - авангардната японска танцова форма, преобърнала историята на съвременните сценични изкуства.
Спектакълът е с участието на Леонид Йовчев. Режисьор е Ани Васева, теорията е на Боян Манчев, консултанти са Футоши Хошино и Ясуо Кобаяши, а дигиталните апарати и програми са на Стефан Дончев.
Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)
Тази нова версия на представлението се фокусира върху паралелите между биографията и фантастичните сюжети в творчеството на Хиджиката, както и върху странните връзки между фигурите на хореографа Хиджиката Тацуми, самурая Хиджиката Тошизо от 19 век, писателя Юкио Мишима, римския император Хелиогабал и не на последно място - самурая от българския Север Леонид Йовчев.
Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)
"Хиджиката, самураят от Севера" не е представление с постоянна, повтаряща се форма, а е процес на работа: всяка среща с публиката представя и развива материала в нова, уникална форма, част от продължителен изследователски процес.
Всяко изиграване на представлението е различно от предишните. Структурата остава постоянна, но текстът и микросъбитята в него се променят всеки път.
Екипът на спектакъла достигна до този метод на работа, следвайки любопитството и желанието си - започва се с основен изследователски и драматургичен, исторически и теоретичен материал, с обща посока, след което се изгражда конструкция в реално време, в която актьорът има свободата да работи с езика.
Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)
Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)
Това означва, че създадената структура е динамична - има детайлно изработени опорни точки, но при всяка репетиция и при всяко представление речевият поток е различен, до отделните събития се достига всеки път по нов начин. Това прави действието живо, неочаквано и занимателно.
Тацуми Хиджиката (1928-1986) е една от най-радикалните фигури в полето на сценичните изкуства през втората половина на миналия век, основоположник на нова сценична форма, известна като Буто: по-точно, анкоку буто: тъмното буто, или букавално, тъмният танц.
Хиджиката се опита да отвори потенциала на човешкото тяло като изразен инструмент, като надхвърли нормалните техники за изпълнение и дори отвъд общите модели на движение на тялото изобщо. Въпреки че по време на изтеклия от първия буто-спектакъл повече от половин век, буто е естетизирано под формата на донякъде макабрена, донякъде дидактична красота, а Хиджиката прогресивно се превръща в култова фигура на сцената на перформативните изкуства, почти нищо не се знае за ранните му програмни произведения, от които са запазени само фрагментарни кадри и документация.
Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)
Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)
Прeдставлението е осъществено в рамките на Пловдив - Европейска столица на културата, със съдействието на EU Japan Fest и Министерство на културата.
През 2021 представлението се играе с помощта на Министерство на културата.
Дейността на "Метеор" през 2021 г. се осъществява с помощта на Национален фонд "Култура".