Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Хиджиката, самураят от Севера" с премиера в Дома на киното

НОВИ СЦЕНИЧНИ ФОРМИ

"Хиджиката, самураят от Севера" с премиера в Дома на киното

Новото представлението на "Метеор" е следващата на фаза на "Хиджиката и неговият двойник" за култовия създател на революционната форма "буто" - Тацуми Хаджиката

Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)

На 12 април от 19.30 часа в Дома на киното в София ще бъде премиерата на "Хиджиката, самураят от Севера", съобщава екипът на "Метеор".

Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)

Още Ексклузивна премиера на "Метеор": "Хиджиката и неговият двойник"

Ексклузивна премиера на "Метеор": "Хиджиката и неговият двойник"

"Хиджиката, самураят от Севера" е следващата фаза от развитието на спектакъла "Хиджиката и неговият двойник", представен в рамките на програмата на Пловдив 2019: спектакъл, посветен на Тацуми Хиджиката, легендарният създател на буто - авангардната японска танцова форма, преобърнала историята на съвременните сценични изкуства.

Спектакълът е с участието на Леонид Йовчев. Режисьор е Ани Васева, теорията е на Боян Манчев, консултанти са Футоши Хошино и Ясуо Кобаяши, а дигиталните апарати и програми са на Стефан Дончев.

Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)

Тази нова версия на представлението се фокусира върху паралелите между биографията и фантастичните сюжети в творчеството на Хиджиката, както и върху странните връзки между фигурите на хореографа Хиджиката Тацуми, самурая Хиджиката Тошизо от 19 век, писателя Юкио Мишима, римския император Хелиогабал и не на последно място - самурая от българския Север Леонид Йовчев.

Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)

Още "Свобода въпреки всичко" от Боян Манчев

"Свобода въпреки всичко" от Боян Манчев

"Хиджиката, самураят от Севера" не е представление с постоянна, повтаряща се форма, а е процес на работа: всяка среща с публиката представя и развива материала в нова, уникална форма, част от продължителен изследователски процес.

Всяко изиграване на представлението е различно от предишните. Структурата остава постоянна, но текстът и микросъбитята в него се променят всеки път.

Екипът на спектакъла достигна до този метод на работа, следвайки любопитството и желанието си - започва се с основен изследователски и драматургичен, исторически и теоретичен материал, с обща посока, след което се изгражда конструкция в реално време, в която актьорът има свободата да работи с езика.

Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)

Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)

Това означва, че създадената структура е динамична - има детайлно изработени опорни точки, но при всяка репетиция и при всяко представление речевият поток е различен, до отделните събития се достига всеки път по нов начин. Това прави действието живо, неочаквано и занимателно.

Още Ъндърграунд режисьорът Ани Васева: Надежда за света няма, но оттам се започва

Ъндърграунд режисьорът Ани Васева: Надежда за света няма, но оттам се започва

Тацуми Хиджиката (1928-1986) е една от най-радикалните фигури в полето на сценичните изкуства през втората половина на миналия век, основоположник на нова сценична форма, известна като Буто: по-точно, анкоку буто: тъмното буто, или букавално, тъмният танц.

Хиджиката се опита да отвори потенциала на човешкото тяло като изразен инструмент, като надхвърли нормалните техники за изпълнение и дори отвъд общите модели на движение на тялото изобщо. Въпреки че по време на изтеклия от първия буто-спектакъл повече от половин век, буто е естетизирано под формата на донякъде макабрена, донякъде дидактична красота, а Хиджиката прогресивно се превръща в култова фигура на сцената на перформативните изкуства, почти нищо не се знае за ранните му програмни произведения, от които са запазени само фрагментарни кадри и документация.

Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)

Леонид Йовчев в "Хиджиката, самураят от Севера" (Снимка: Боряна Пандова)

Прeдставлението е осъществено в рамките на Пловдив - Европейска столица на културата, със съдействието на EU Japan Fest и Министерство на културата.

През 2021 представлението се играе с помощта на Министерство на културата.

Дейността на "Метеор" през 2021 г. се осъществява с помощта на Национален фонд "Култура".

METHEOR: WEB | FACEBOOK

Още Лъвкрафт - театър в киното

Лъвкрафт - театър в киното

Още Идва зимата на вещиците и кометите на Боян Манчев

Идва зимата на вещиците и кометите на Боян Манчев

Още Усетете истинската хофманомания в "Хофман"

Усетете истинската хофманомания в "Хофман"

Още Боян Манчев ни въвежда в своята "философска фантастика" с група "Метеор"

Боян Манчев ни въвежда в своята "философска фантастика" с група "Метеор"

Още "Един ден, в който има всичко" - нуждае ли се театърът от конфликт

"Един ден, в който има всичко" - нуждае ли се театърът от конфликт

Още Култовият "Малдорор" на "Метеор" и Леонид Йовчев с онлайн премиера

Култовият "Малдорор" на "Метеор" и Леонид Йовчев с онлайн премиера

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Койна Русева влиза в ролята на Одисей

Театрално риалити демитологизира познати древногръцки герои

Лиа Родригес, едно от водещите имена на съвременната танцова сцена, гостува на One Dance Festival

"Borda", копродукция на фестивала за танц и пърформанс One Dance, ще бъде поставен в Дом на културата "Борис Христов", Пловдив на 7 юни, дни след световната премиера

Пред пълна зала се изигра "Мрак на края на града" - спектакъл за паметта и раните от миналото

Световната премиера на пиесата се проведе на Камерна сцена в Народния театър

"Топлоцентрала" открива 2025-а със световна премиера и обещаваща българска селекция

В края на месец януари световноизвестните танцови артисти Зия Азази и Марион Крамп ще представят премиерата на "Pietà 2.0", включвайки София в своята артистична обиколка

"Клетви" на Марион Дърова с премиера на 15 декември

Марион Дърова поставя третият си спектакъл/пърформанс на сцената на Yalta Art Room, този път посветен на "мръсния език"