Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Договор 2019" - комедиен разказ за модерното време, над което витае сянката на нещо зловещо

МЕЛПОМЕНА

"Договор 2019" - комедиен разказ за модерното време, над което витае сянката на нещо зловещо

"Пиесата на Майк Бартлет бе предизвикателство от необичайно естество, тя ме смая със своята смелост, оригиналност, мащаб и модерност", казва режисьорът Васил Василев за последното заглавие в Театър 199

Ана Вълчанова и Надя Дердерян в "Договор 2019", режисьор Васил Василев (Снимка: Симон Варсано/Театър 199)

Най-новото заглавие на Театър 199 "Договор 2019" ще ви очарова с изтънчения си британски хумор, но и ще ви отведе до един наистина неочакван кръстопът. И отвъд него дори...

Първата премиера на спектакъла от Майк Бартлет бе в началото на март, а следващите дати на които можете да го гледате са 22 март, 5 и 24 април и 8 май от 19.30 часа на сцената на Театър 199 "Валентин Стойчев."

Ана Вълчанова и Надя Дердерян в "Договор 2019", режисьор Васил Василев (Снимка: Симон Варсано/Театър 199)

Още Милен Апостолов: Музиката е благословеното проклятие

Милен Апостолов: Музиката е благословеното проклятие

Режисьор на постановката е Васил Василев, музиката е на Младен Апостолов, сценограф е Никола Димитров, костюмите са на Константин Вълков, а преводът е на Веселин Димов.

В образа на двете героини се превъплъщават Ана Вълчанова и Надя Дердерян.

"Работата върху тази постановка бе предизвикателство от необичайно естество. Когато за първи път прочетох пиесата "Договор 2019", тя ме смая със своята смелост, оригиналност, мащаб и модерност. Заплени ме и ме накара да замечтая да я реализирам. И съм благодарен, че тази възможност ми бе предоставена. Надявам се че съм успял да защитя посланието на Майк Бартлет за вас - "зрителите с изискан вкус", казва режисьорът Васил Василев.

Ана Вълчанова и Надя Дердерян в "Договор 2019", режисьор Васил Василев (Снимка: Симон Варсано/Театър 199)

В периметър от една пряка около апартамента в Излингтън, Лондон, в който Джордж Оруел е написал романа "1984", днес има 39 камери, поставени от органите на реда и вероятно още десетки подобни устройства инсталирани от граждани за неприкосновеността на домовете им. Изчислено е, че в британската столица човек попада под прицела на 350 обектива в рамките на своето ежедневие.

Но къде е границата между сигурността и намесата в личното пространство? Немалко фирми следят изкъсо действията на своите служители именно с помощта на такава електроника. Това, разбира се, е за да се контролира ефективността на всеки в трудовата му среда по веригата на производствената линия, което напомня на Чаплиновите "Модерни времена", нали? Е, модерните времена настъпиха. Те са днес. Те са абсурдно-комични, но в нелепостта им прозира и сянката на нещо наистина зловещо.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Пиесата отразява английското съвремие, но без съмнение, такива практики се разпростират навсякъде по света, а също и у нас. И какво се случва, когато те започнат да диктуват живота ни, дори когато не сме на работа? Дори интимните ни отношения? Какво се случва, ако се окаже, че най-съкровените ни чувства могат да попречат на потока от постоянно растящи продажби на една международна корпорация? Че трябва да направим избор между любовта и кариерата си? Може би си мислите, че отговорът тук е ясен? Но сигурни ли сте?

Ана Вълчанова и Надя Дердерян в "Договор 2019", режисьор Васил Василев (Снимка: Симон Варсано/Театър 199)

Ана Вълчанова и Надя Дердерян в "Договор 2019", режисьор Васил Василев (Снимка: Симон Варсано/Театър 199)

Ето какво споделя Андрей Филипов - драматург на Театър 199 по повод най-новата премиера:

"Изпълняването на "Договор 2019" се оказа нелека задача. Договорът, колкото и примамлив да бе на първи прочит, разкри сложни за решаване клаузи там където обикновено се поставят те. А именно - в дребния шрифт, някъде под линия или в онова, което често прочитаме отгоре-отгоре, където капаните са заложени незабележимо в сложни изречения. Но ако оставим настрана административните алюзии...

По-просто казано - пиесата зададе неочаквани въпроси за всички, свързани с процеса на нейното "разчитане". Сред пунктоацията, в паузите, в недоизказаното и в неизказаното. Дори и в изказаното. Нашумелият млад британски драматург Майк Бартлет е заложил в текста си за отношенията между мениджър и служителка в голяма корпорация нелеки за преодоляване препятствия. Незабележими в началото, но изключително сложни, макар и примамливи, когато се заиграеш с тях.

Васил Василев, Ана Вълчанова и Надя Дердерян се оказаха достатъчно смели да се впуснат с всички сили в тази игра с неясни правила. Да изградят стратегиите на героините и конфликтите в нея. Подходът бе, че постановката трябва да се разгърне като комедиен разказ, над който витае тъмната сянка на една силно смущаваща равръзка. Между смеха и разрухата, се търсеше най-точната формула на спектакъла.

Режисьорът разкриваше своите планове постепено и пестеливо, с намерението да не налага на актрисите изначалните си инстинкти за пиесата. А те от своя страна, понякога плахо, понякога яростно се заеха да търсят всеки възможен нюанс на персонажите си като отделни личности и като две героини, попаднали във все по-сложно и остро противоборство. И така - някъде между смеха и разрухата, формулата се разгърна. А останалото беше форма.

Онова, което остана за Васил да довърши по договора си със 199, беше да уплътни (с помощта на група млади сътрудници) средата на тази "2019-а", за да я превърне и визуално в пейзаж на времето (настоящо или пък съвсем скоро предстоящо, може би) - максимално достоверно, реалистично и ефектно."

Ана Вълчанова и Надя Дердерян в "Договор 2019", режисьор Васил Василев (Снимка: Симон Варсано/Театър 199)

Надя Дердерян в "Договор 2019", режисьор Васил Василев (Снимка: Симон Варсано/Театър 199)

Майк Бартлет е роден на 7 октомври 1980 г. в Оксфорд, Англия. Учи драматургия в Университета в Лийдз. От съвсем млад се налага като ярко име в съвременния британски театър. Постановки по негови текстове влизат в афишите на най-престижните лондонски сцени. Удостоен е с наградата на "Гилдията на театроведите" (2006) за най-добър автор, както и с престижната "Национална телевизионна награда" (2017) в качеството си на филмов сценарист за сериала на БиБиСи "Доктор Фостер". Със заглавията в лондонския "Роял корт" - "Дете мое" (2007) и "Любовен договор" (2008), която в нашия театър излиза под заглавието "Договор 2019", Майк Бартлет се превръща в истинска сензация в страната си. А през 2009-а с пиесата си "Петел", отново продукция на "Роял корт", печели престижната наградата "Лорънс Оливие".

Много бързо името на Майк Бартлет става световноизвестно. Камерният му текст "Земетресенията в Лондон", поставен за първи път в "Кралския национален театър" през 2010-а, е определен като "епичен и експанзивен" според вестник "Гардиън".

Само година по-късно авторът покорява успешно и Голямата сцена на същия театър с постановката "13". През 2015 г. Майк Бартлет отново бива удостоен с голямата награда "Лорънс Оливие" за пиесите си "Крал Чарлз III" и "Бул".

Следващите представления на "Договор 2019" са на 22-ри март, 5-и и 24-ти април и 8-ми май от 19.30 часа на сцената на Театър 199 "Валентин Стойчев".

ДОГОВОР 2019
от МАЙК БАРТЛЕТ

Превод: ВЕСЕЛИН ДИМОВ
Режисьор: ВАСИЛ ВАСИЛЕВ
Сценограф: НИКОЛА ДИМИТРОВ
Костюми: КОНСТАНТИН ВЪЛКОВ
Музика: МИЛЕН АПОСТОЛОВ

В ролите: АНА ВЪЛЧАНОВА - Мениджърът
НАДЯ ДЕРДЕРЯН - Ема

Още Запознайте се с "Лунните деца"!

Запознайте се с "Лунните деца"!

Още "Ясна поляна" или защо "Чехов каза "сбогом" на Толстой"

"Ясна поляна" или защо "Чехов каза "сбогом" на Толстой"

Още "Съгласие" от Нина Рейн за първи път на българска сцена

"Съгласие" от Нина Рейн за първи път на българска сцена

Още Стефан Мавродиев чества 75 години с премиерата на "Аз, Фойербах"

Стефан Мавродиев чества 75 години с премиерата на "Аз, Фойербах"

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Март 2025»
ПВСЧПСН
242526272812
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Препоръчваме ви

Фестивалът EX MACHINA възражда Античния театър с представления от Италия, Гърция и България

Международните спектакли между 3 и 5 април в Пловдив, за първи път от векове ще обживеят пространството на амфитеатъра, изпълнявайки неговата цел и мисия

"Игра на Сляпа Баба или квантовата теория за времето и пространството" - на 26 март

Експериментален театър с млади артисти на сцената на Yalta Art Room

От Изток до "Топлоцентрала": Философски спектакли и японски пърформанс през март

Каква връзка изграждаме със себе си? Възможно ли е да заемем нова социална роля през изкуството и преживяването? Отговори на тези въпроси ще разкрие програмата на РЦСИ "Топлоцентрала" в месеца на женското начало

"Музиката на лицето" - една различна среща с Тургенев на сцената на Народния театър

София Бобчева, Василена Винченцо и Валерия Василенко пресъздават свят, в който границите между игра, поезия и реалност се размиват

Поредица от събития с вдъхновяващи гости ще разглежда любовта и знаците, че я няма

Фондация Emprove откри първата от 9 "Срещи под знака на любовта" с актрисата Елена Телбис и пълна зала

На 8 март сцената на Старозагорската опера ще грейне с приказния балет "Спящата красавица"

В празничния спектакъл, посветен на Международния ден на жената, гостува носителят на първата награда - мъже от Международния балетен конкурс "Сара-Нора Прима" 2024 Ким Со-Джун от Южна Корея