МЕЛПОМЕНА
"Договор 2019" - комедиен разказ за модерното време, над което витае сянката на нещо зловещо
"Пиесата на Майк Бартлет бе предизвикателство от необичайно естество, тя ме смая със своята смелост, оригиналност, мащаб и модерност", казва режисьорът Васил Василев за последното заглавие в Театър 199
Редактор : / 1282 Прочита 0 Коментара

Най-новото заглавие на Театър 199 "Договор 2019" ще ви очарова с изтънчения си британски хумор, но и ще ви отведе до един наистина неочакван кръстопът. И отвъд него дори...
Първата премиера на спектакъла от Майк Бартлет бе в началото на март, а следващите дати на които можете да го гледате са 22 март, 5 и 24 април и 8 май от 19.30 часа на сцената на Театър 199 "Валентин Стойчев."
Режисьор на постановката е Васил Василев, музиката е на Младен Апостолов, сценограф е Никола Димитров, костюмите са на Константин Вълков, а преводът е на Веселин Димов.
В образа на двете героини се превъплъщават Ана Вълчанова и Надя Дердерян.
"Работата върху тази постановка бе предизвикателство от необичайно естество. Когато за първи път прочетох пиесата "Договор 2019", тя ме смая със своята смелост, оригиналност, мащаб и модерност. Заплени ме и ме накара да замечтая да я реализирам. И съм благодарен, че тази възможност ми бе предоставена. Надявам се че съм успял да защитя посланието на Майк Бартлет за вас - "зрителите с изискан вкус", казва режисьорът Васил Василев.
В периметър от една пряка около апартамента в Излингтън, Лондон, в който Джордж Оруел е написал романа "1984", днес има 39 камери, поставени от органите на реда и вероятно още десетки подобни устройства инсталирани от граждани за неприкосновеността на домовете им. Изчислено е, че в британската столица човек попада под прицела на 350 обектива в рамките на своето ежедневие.
Но къде е границата между сигурността и намесата в личното пространство? Немалко фирми следят изкъсо действията на своите служители именно с помощта на такава електроника. Това, разбира се, е за да се контролира ефективността на всеки в трудовата му среда по веригата на производствената линия, което напомня на Чаплиновите "Модерни времена", нали? Е, модерните времена настъпиха. Те са днес. Те са абсурдно-комични, но в нелепостта им прозира и сянката на нещо наистина зловещо.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Пиесата отразява английското съвремие, но без съмнение, такива практики се разпростират навсякъде по света, а също и у нас. И какво се случва, когато те започнат да диктуват живота ни, дори когато не сме на работа? Дори интимните ни отношения? Какво се случва, ако се окаже, че най-съкровените ни чувства могат да попречат на потока от постоянно растящи продажби на една международна корпорация? Че трябва да направим избор между любовта и кариерата си? Може би си мислите, че отговорът тук е ясен? Но сигурни ли сте?
Ето какво споделя Андрей Филипов - драматург на Театър 199 по повод най-новата премиера:
"Изпълняването на "Договор 2019" се оказа нелека задача. Договорът, колкото и примамлив да бе на първи прочит, разкри сложни за решаване клаузи там където обикновено се поставят те. А именно - в дребния шрифт, някъде под линия или в онова, което често прочитаме отгоре-отгоре, където капаните са заложени незабележимо в сложни изречения. Но ако оставим настрана административните алюзии...
По-просто казано - пиесата зададе неочаквани въпроси за всички, свързани с процеса на нейното "разчитане". Сред пунктоацията, в паузите, в недоизказаното и в неизказаното. Дори и в изказаното. Нашумелият млад британски драматург Майк Бартлет е заложил в текста си за отношенията между мениджър и служителка в голяма корпорация нелеки за преодоляване препятствия. Незабележими в началото, но изключително сложни, макар и примамливи, когато се заиграеш с тях.
Васил Василев, Ана Вълчанова и Надя Дердерян се оказаха достатъчно смели да се впуснат с всички сили в тази игра с неясни правила. Да изградят стратегиите на героините и конфликтите в нея. Подходът бе, че постановката трябва да се разгърне като комедиен разказ, над който витае тъмната сянка на една силно смущаваща равръзка. Между смеха и разрухата, се търсеше най-точната формула на спектакъла.
Режисьорът разкриваше своите планове постепено и пестеливо, с намерението да не налага на актрисите изначалните си инстинкти за пиесата. А те от своя страна, понякога плахо, понякога яростно се заеха да търсят всеки възможен нюанс на персонажите си като отделни личности и като две героини, попаднали във все по-сложно и остро противоборство. И така - някъде между смеха и разрухата, формулата се разгърна. А останалото беше форма.
Онова, което остана за Васил да довърши по договора си със 199, беше да уплътни (с помощта на група млади сътрудници) средата на тази "2019-а", за да я превърне и визуално в пейзаж на времето (настоящо или пък съвсем скоро предстоящо, може би) - максимално достоверно, реалистично и ефектно."
Надя Дердерян в "Договор 2019", режисьор Васил Василев (Снимка: Симон Варсано/Театър 199)
Майк Бартлет е роден на 7 октомври 1980 г. в Оксфорд, Англия. Учи драматургия в Университета в Лийдз. От съвсем млад се налага като ярко име в съвременния британски театър. Постановки по негови текстове влизат в афишите на най-престижните лондонски сцени. Удостоен е с наградата на "Гилдията на театроведите" (2006) за най-добър автор, както и с престижната "Национална телевизионна награда" (2017) в качеството си на филмов сценарист за сериала на БиБиСи "Доктор Фостер". Със заглавията в лондонския "Роял корт" - "Дете мое" (2007) и "Любовен договор" (2008), която в нашия театър излиза под заглавието "Договор 2019", Майк Бартлет се превръща в истинска сензация в страната си. А през 2009-а с пиесата си "Петел", отново продукция на "Роял корт", печели престижната наградата "Лорънс Оливие".
Много бързо името на Майк Бартлет става световноизвестно. Камерният му текст "Земетресенията в Лондон", поставен за първи път в "Кралския национален театър" през 2010-а, е определен като "епичен и експанзивен" според вестник "Гардиън".
Само година по-късно авторът покорява успешно и Голямата сцена на същия театър с постановката "13". През 2015 г. Майк Бартлет отново бива удостоен с голямата награда "Лорънс Оливие" за пиесите си "Крал Чарлз III" и "Бул".
Следващите представления на "Договор 2019" са на 22-ри март, 5-и и 24-ти април и 8-ми май от 19.30 часа на сцената на Театър 199 "Валентин Стойчев".
ДОГОВОР 2019
от МАЙК БАРТЛЕТ
Превод: ВЕСЕЛИН ДИМОВ
Режисьор: ВАСИЛ ВАСИЛЕВ
Сценограф: НИКОЛА ДИМИТРОВ
Костюми: КОНСТАНТИН ВЪЛКОВ
Музика: МИЛЕН АПОСТОЛОВ
В ролите: АНА ВЪЛЧАНОВА - Мениджърът
НАДЯ ДЕРДЕРЯН - Ема