КАЗУСИ
В Кипър спорят за собствеността върху произведение на Христофорос Сава
Ценната и рядка творба от кипърския авангардист, създадена през 60-те години на миналия век, бе скрита десетилетия наред в подземието на нощен клуб в изоставения град Вароша
Редактор : / 1569 Прочита 0 Коментара
Ценната и рядка творба, бетонен релеф, създаден от Христофорос Сава през 60-те години на миналия век, бе скрит десетилетия наред в подземието на нощен клуб "Пероке" в изоставения град Варош (Снимка: АР/БТА)Абстрактните фигури на голи жени, танцуващи под звуците на оркестър, шокират мнозина, които ги виждат преди почти 60 години на стената на популярен ресторант и нощен клуб в Кипър, писа Асошиейтед прес.
Ценната и рядка творба, бетонен релеф, създаден от кипърския авангардист Христофорос Сава през 60-те години на миналия век, бе скрит десетилетия наред в подземието на нощен клуб "Пероке" в изоставения град Вароша - призрачен град, взет под турски военен контрол при конфликта от 1974 г., разделил острова.
През ноември миналата година, когато Турция обеща да отвори Вароша, се заговори отново за творбата на Сава след публикация в местен вестник.
Бившият собственик на нощния клуб, 93-годишният кипърски грък Авгеринос Никитас поиска от комисията, съставена от кипърски гърци и кипърски турци за защита на културното наследство на острова, да му съдейства за преместването на 13-те секции на творбата. Никитас твърди, че Сава му е предоставил творбата.
В замяна той се ангажира да я отстъпи на Националната колекция като принос към творческото наследство на Христофорос Сава.
На инициативата обаче може да попречи кипърското гръцко семейство, притежаващо хотел "Еспериа тауър", в която се помещава нощния клуб. Фамилията твърди, че творбата по право принадлежи на нея и няма да позволи "частната ни собственост" да бъде взета и преместена другаде. Семейството заплашва със съдебни дела.
Пред Асошиейтед прес, цитирана от БТА, Панайотис Константину заяви от името на семейството, че адвокат ги е уверил, че хотелът, клубът и всичко вътре принадлежи на семейството, независимо от културната стойност на творбата на Сава.
"Ние уважаваме и ценим културата, но това е частна собственост, за която никой не ни е питал дали може да се мести и на всичкото отгоре някой друг твърди, че я притежава", каза Константину.
Според историците на изкуството Сава е един от най-влиятелните артисти на своето време, който отваря изкуството в страната, насочено към традициите и поглед навътре, към съвременността в годините, след като Кипър получава независимост от британското колониално управление през 1960 г.
Художник и скултпор, Сава въвежда в установените художествени стилове нови артистични тенденции като кубизма, с който експериментира по време на пребиваването си в Лондон и Париж през 50-те години на миналия век. Сава умира през 1968 г.
"Сава е новатор, който винаги търси начини да усвои нещо ново и да оправи предизвикателство към консервативното време, в което живее", казва Андре Зиванари, директор на Центъра за съвременно изкуство Пойнт в Никозия.
Творбата на Сава показва духа на Вароша, който по онова време е най-прогресивният и популярен туристически курорт в Кипър, любимо място на туристи от Европа и света, казва Янис Тумазис, преподавател по история на изкуството и член на комисията за културното наследство.
Всичко това се променя през лятото на 1974 г., когато турската армия нахлува на острова след организиран от гръцката хунта преврат през 1974 г., целящ обединението на Кипър с Гърция. Турските въоръжени сили превземат Вароша, който остава изолиран до миналия ноември, когато кипърските турски власти отвориха за посещения част от плажа.
Бившата първа дама на Кипър и съпредседател на комисията по култура Андрула Василиу каза пред АП, че комисията ще разгледа всички въпроси, веднага щом кипърските турци назначат свои представители в органа. Предишните членове подадоха колективно оставка през декември заради разногласия с новото кипърско гръцко ръководство.
Споровете за произведения на изкуството, изчезнали в смутните военни времена, не са прецедент.
Миналия февруари културната комисия успешно съдейства за връщането на 219 картини, сред които и някои от най-значимите произведения на кипърски гръцки художници, смятани за загубени или откраднати в северната част на острова.
В замяна кипърските турци получиха рядък архив от държавната радио и тв компания СайБиСи на кипърски турски културни и спортни събития от 1955 г. до началото на 60-те години.
Историци на изкуството откриха шедьовър на фламандската живопис, незабелязан на стена на брюкселско кметство