АВТЕНТИЧНОСТ
Историци на изкуството откриха шедьовър на фламандската живопис, незабелязан на стена на брюкселско кметство
Картината "Светото семейство" на Якоб Йорданс датира от 1617 или 1618 г., а градските власти в община Сен Жил предполагали, че е копие повече от половин век
Редактор : Impressio / 11 декември 2020 / 18:58 7564 Прочита 0 Коментара
Платно, окачено в продължение на десетилетия на стената на брюкселско кметство, повече от 60 години било считано за евтино копие на фламандски майстор. Но при поредна инвентаризация се оказало, че картината е дело на ученика на Рубенс Якоб Йорданс /1593-1678/, информира Франс прес, цитирана от БТА.
Произведението е неговата най-стара версия на "Светото семейство", нарисувано в началото на XVII век от фламандския майстор. Невероятното откритие на оригинала е станало с помощта на Кралския институт за художествено наследство и международни експерти по творчеството на Йорданс и Ван Дайк, които в продължение на една година работят по него.
Платното датира от 1617 или 1618 г., когато Йорданс е 25-годишен. Доказването на автентичността на творбата при инвентаризацията на брюкселската община Сен Жил станало благодарение на анализ на дървото от рамката на картината. От същия дървен материал били изготвени и рамки на друг ученик на Рубенс, Ван Дайк.
Лакът върху картината в Брюксел е пожълтял в годините и има няколко тъмни петна от предишни опити за възстановяване. Сега ще бъде напълно реставрирана, за да се предотвратят допълнителни пукнатини и загуба на боя.
На картината на Йорданс е изобразен младенецът Христос, заобиколен от Йосиф, Дева Мария и майка й, Света Ана. Това е композиция, която Йорданс ще използва отново във всичките си по-късни творби. Платното ще може да бъде видяно в Кралските музеи за изящни изкуства в Брюксел в края на 2021 г. като централна част от колекциите им.
Якоб Йорданс е един от тримата барокови художници, заедно с Петер Паул Рубенс и Антонис ван Дайк, донесли престиж на антверпенската школа.
Автор на митологични ("Мелеагър", "Атланта") и библейски сцени ("Разпятие", "Четиримата евангелисти"), а също така и на сцени от селския живот. Няколко платна художникът посвещава на забавния сюжет "Сатир на гости на селско семейство", в които античният гост се съпоставя с обикновените хора. Последовател на Микеланджело да Караваджо, той умее най-добре от всички фламандци да постига драматични ефекти чрез светлината.