ЕКСЦЕНТРИЦИ
Пациентка на психиатрична клиника е най-скъпо продаваната жива художничка
Цената на картината на Яой Кусама "Бял №28", достигна 7,1 млн. долара
Редактор : / 8675 Прочита 0 Коментара
Презентация на съвременен дизайн на Louis Vuitton и Яой Кусама в Ню Йорк през 2012 г. (Снимка: Shutterstock)Яой Кусама едва ли може да отговори, какво е в основата на нейната кариера на художник. Тя е на 87 години, изкуството й е признато в целия свят. Смятат я за най-успешната художничка в Япония.
Освен това тя е най-скъпо продаваната от живите си колеги: през 2014 година нейната картина "Бял №28" е продадена за 7,1 млн. долара.
Кусама живее в Токио и почти 40 години доброволно обитава психиатрична клиника. Един път на ден напуска стените й, за да се занимава с живопис. Става сутрин в 3 часа, защото не може да спи, и оползотворява времето си с рисуване. "Искам да създам повече и по-добри работи. Моето съзнание е изпълнено с картини", разказва тя.
На своя изложба в Лондон през 1985 г. (Снимка: Shutterstock)
От 9 до 6 часа вечерта Кусама работи в своето триетажно студио, без да става от инвалидния си стол. Тя вече се движи твърде трудно. Жената работи на платно, разположено на масата или закрепено на пода. В студиото й е пълно с нови, ярки картини, осеяни с малки петънца. Художничката нарича това "самозаглушаване" - безкрайно повторение, което заглушава шума в главата й.
Кусама откри нова галерия, а на север Токио се строи още един музей за нейното изкуство. Наскоро направи и две големи изложби под наслов "Яой Кусама: безкрайните огледала". Ретроспективна изложба за 65-годишната й кариера е била открита в музея Хиршхорн в Вашингтон на 23 февруари и беше отворена до 14 май. След това изложбата заминава за Сиатъл, Лос Анджелис, Торонто и Кливлънд. Изложбата включва 60 картини на Кусама.
Картините на Кусама се продват за милиони долари в целия свят - от Ню Йорк до Амстердам. Изложбите на японската художничка са толкова популярни, че трябва да се предприемат мерки за сигурност, за да се предотвратят безредиците от страна на почитателите й.
В Ню Йорк през 2012 г. (Снимка: Shutterstock)
Когато в интервю я питат постигнала ли е целта си да стане богата и известна, тя се учудила: "Когато бях малка, ми беше трудно да убедя майка ми, че искам да стана художничка. Истина ли е, че съм богата и известна?"
Кусама е родена Мацумото, Централна Япония, през 1929 г. в консервативно семейство, търговци на разсад. Семейството й не било щастливо. Майка й ненавиждала мъжа си, който й изневерявал. Често изпращала малката си дъщеря да го шпионира. Кусама виждала баща си с други жени и това предизвикало у нея отвращане към секса за цял живот.
Витрина на бутика Louis Vuitton, оформена от Кусама през 2012 г. (Снимка: Shutterstock)
Още като дете тя започнала да получава зрителни и слухови халюцинации. Когато за първи път видяла тиква, си въобразила, че тя й говори нещо. Бъдещата художничка успявала да се справи с виденията си, създавайки повтарящи се модели, за да заглуши мислите в главата си. Дори толкова малка, изкуството се превърнало за нея в своеобразна терапия, която тя по-късно нарича "арт лекарство".
Майката на Кусама била против желанието на дъщеря си да стане художничка. "Тя не ми даваше да рисувам. Искаше да се омъжа, разказва художничката в интервю. Изхвърляше ми картините. А на мен ми идваше да се хвърля под влака. Всеки ден воювах с майка ми и затова започнах да имам проблеми с разсъдъка."
През 1948 г., след края на войната, Кусама заминала за Киото да изучава традиционна японска живопис. Но скоро намразила този вид изкуство.
Когато Кусама живее в Мацумото, й попаднала книгата на Джорджия О`Киф и била поразена от нейните картини. Момичето отишло в американското посолство в Токио, за да разбере повече за О`Киф и да научи адреса й. Кусама й написала писмо и й изпратила няколко рисунки. За голямо нейно учудване, американската художничка й отговорила.
"Не можех да повярвам на късмета си! Тя беше така добра да отговори на внезапния изблик на чувства на едно скромно японско момиче, което никога не беше виждала, нито беше чувала за него", пише художничката в своята автобиография.
О`Киф предупредила младата художничка, че в САЩ ще е трудно за едно младо, самотно момиче от Япония. Това не спряло Кусама да мечтае. През 1957 година тя успяла да получи паспорт и виза. Зашила долари в своята рокля, за да избегне строгия валутен контрол след войната и тръгнала.
Първо Кусама отишла в Сиатъл, където направила изложба в малка галерия. След това заминала за Ню Йорк, където преживяла горчиво разочарование. "За разлика от Мацумото след войната, Ню Йорк се оказа зло и жестоко място. Това ми подейства стресиращо и изпаднах в депресия". На всичкото отгоре Кусама нямала никакви средства за живот. За легло й служела една стара врата, а храна си набавяла като ровела по кофите и цяло щастие било да намери рибешки глави и изгнили зеленчуци, за да си свари от тях супа.
Инсталацията Infinity Mirror Room - Love Forever (Снимка: Shutterstock)
Но Кусама не рухнала и се захванала здраво за работа. Започнала да създава своите първи картини от серията "Infinity Network", покривайки огромни платна (едно от тях достигало 10 метра височина) с хипнотизиращи вълни, които сякаш никога нямало да свършат. Художничката ги описва по следния начин: "Бели мрежи, обгръщащи черни точки на мълчаливата смърт на фона на безпросветната тъмнина на небитието."
Това обсесивно повторение помогнало на художничката да се отърве от невротичните си състояния, но не винаги помагало. Кусама постоянно страдала от пристъпи на психоза и постъпила в една нюйоркска болница. Амбициозна и целеустремена, с радост приела ролята на екзотична азиатка в кимоно. Започнала да общува с известни личности като Марк Ротко и Анди Уорхол. По-късно Кусама твърди, че Уорхол я имитирал.
Кусама се сдобила с известност и започнала да излага картините си в големи галерии. Не малка роля изиграло скандалното й поведение. През 60-те години Кусама започнала да устройва хепънинги в Ню Йорк. Провокирала хората да се събличат в Сентръл Парк и на Бруклинския мост и рисувала по телата им.
Десетки години преди да се появи движението "Окупирай "Уол стрийт", Кусама прави хепънинг във финансовите кръгове на Ню Йорк. В същото време тя започва да придава на различни предмети фалическа форма. "Започнах да създавам пениси, за да излекувам чувството си на отвращение към секса", разказва художничката.
Инсталациятаа Passing Winte в галерият "Тейт" в Лондон. (Снимка: Shutterstock)
Кусама никога не се е омъжвала, въпреки че в Ню Йорк 10 години живее с с художника Джозеф Корнел. "Аз мразех секса, а той беше импотентен, така че точно си пасвахме", разказва в интервю за списание Art Magazine.
Кусама ставала все по-известна, благодарение на своите ексцентрични приумици: Така например предложила на президента на САЩ да преспи с него, ако прекрати войната във Виетнам. Интересът към нейното изкуство обаче спаднал и пак започнали проблемите й с парите.
Новините за нейните "изцепки" стигнали да родната Япония. Там започнали да я наричат "национално бедствие", а майка й заявила, че би предпочела дъщеря й да е умряла от някоя болест още като дете! В началото на 70-те години Кусама претърпяла пълно фиаско и била принудена да се прибере в Япония. Влязла в психиатричн клиника, където живее и до сега, а от творчеството й никой не се интересувал.
Яой Кусама (Снимка: Shutterstock)
През 1989 г. Центърът за съвременно искуство в Ню Йорк прави нейна ретроспективна изложба. Така макар и бавно, започнал да се възражда интересът към нейното изкуство. Тя изпълнила стъклена стая с инсталации, която била представена на Венецианското биенале през 1993 година, а през 1998 г. направила голяма изложба в Музея на съвременното изкуство MoMa в Ню Йорк. Там, където навремето устройвала хепънинги.
През последните няколко години, Кусама се превърна в световен феномен. Съвременната галерия "Тейт" в Лондон и Музеят "Уитни" в Ню Йорк правят нейни големи ретроспективни изложби, които привличат огромни тълпи от посетители.
Художничката няма намерение да спира работи, но се замисля за това, че е смъртна. "Аз не знам колко ще мога да живея, дори след смъртта. Има млади хора, които вървят по моите стъпки. Ще бъде чест за мен, ако хората могат някъде да се докосват до моето изкуство."
Кусама иска да бъде погребана в Мацумото, но не при семейството си - по обясними причини. "Но аз още не съм тръгнала да умирам. Смятам да поживея още 20 години", казва 87-годишната Кусама.
На изложбата My Eternal Soul ( "Моята вечна душа") в Националния център за изкуство в Токио, феврури 2017 г. (Снимка: Shutterstock)
Валерия КАЛЧЕВА