ИЗКУСТВО БЕЗ ГРАНИЦИ
Флоренция, Париж, Ню Йорк: Изложбите, които не бива да пропускаме през 2024 г.
Анселм Кифер, Каспар Давид Фридрих, раждането на импресионизма, Фирелей Баез и много други
Автор : / 4447 Прочита 4 Коментара
Анселм Кифер, 2022 г. (Снимка: Georges Poncet/ Източник: Palazzostrozzi.org2023 г. ни даде разкошни изложби, включително и блокбастъри като тотално разпродадената, посветена на Йоханес Вермеер в Rijksmuseum в Амстердам до разнообразието от изложби за живота и наследството на Пабло Пикасо, които съвпаднаха с 50-ата годишнина от смъртта на художника.
Годината демонстрира връщане към обичайния процес, тъй като музеите организираха и много събития и форуми, отложени заради пандемията.
С наближаването на 2024 г., белязана от икономическа несигурност, инфлация, избори и глобални конфликти, музеите са в уникална позиция - да предложат едновременно отдих от ежедневните проблеми, но и да коментират важни за света казуси като климатичните промени и обществената ситуация.
Предлагаме 10 изложби, които заслужават да им обърнете внимание, особено, ако по някое време на годината се озовете точно там, където са те.
Анселм Кифер, "Fallen Angels", 22 март - 21 юли, Палацо Строци, Флоренция
Обединявайки нови и превърнали се в исторически картини, скулптури, гравюри и инсталации, "Fallen Angels" предлага цялостен поглед към творчеството на влиятелния германски художник Анселм Кифер.
Кифер е една от най-емблематичните фигури в немското модерно изкуство. През своята шестдесетилетна кариера, той черпи вдъхновенията си от редица източници, включително митология, религия, философия, колективна памет и история на войната, по-специално отражението на Втората световна за културната идентичност на Германия.
Често монументална по мащаб, работата му съчетава фигуративни форми и абстракция, за да ангажира зрителя в дълбоки емоционални, психологически и физически нишки.
Изследвайки националсоциализма и Третия райх, Кифер използва материали, които подсказват за тъмната страна на природата (като въглен и глина) и индустрията (като тежки метали).
Изложбата обещава да проследи сложността на работата на Анселм Кифер, представяйки тази гама от теми и материали в контекста на историческата ренесансова архитектура на Палацо Строци.
"Париж 1874: Изобретяването на импресионизма", Музей "Орсе", Париж, 24 март - 14 юли
Отбелязвайки 150-ата годишнина от раждането на авангардното движение, "Париж 1874: Изобретяването на импресионизма" обединява близо 130 произведения от видни художници от периода, включително Клод Моне, Берт Моризо и Пиер-Огюст Реноар.
Експозицията проследява политическите и културни обстоятелства, които са накарали тези и други художници да се противопоставят на конвенциите на академиите от онова време (които са предпочитали религиозни и исторически изображения) и да възприемат форма на рисуване, която изобразява нови сцени - тези от ежедневието.
Възникнал в климат, определен предимно от индустриализацията и конфликтите (по-специално френско-германската война от 1870 г. и последвалата я Парижка комуна), импресионизмът е представен за първи път на публиката в изложба, открита на 15 април 1874 г.
"Париж 1874" ще представи импресионистични произведения, заедно с произведения на изкуството извън импресионизма, дебютирали през същата година, които илюстрират колко радикален е бил този нов стил по онова време.
Фирелей Баез, Институт за съвременно изкуство, Бостън, 4 април - 2 септември
Доминиканската артистка Фирелей Баез се интересува от това как културата и идентичността се оформят от наследените истории.
Нейната работа разкрива непълния характер на нашите общостни истории, като същевременно изгражда и по-егалитарни социални разкази, така че да може от тях евентуално да се роди по-справедливо бъдеще.
Портретът е ключов аспект от работата на Баез.
Тя вижда човешкото тяло като най-пряката връзка между художник, зрител и субект.
Баез изследва историческите разкази в наследството на колониализма, по-специално африканската диаспора в Карибите.
Изложбата предлага отблизо творчеството на на Баез с картини, графики и инсталации, които черпят вдъхновение от различни извори като научната фантастика, фолклора, фентъзито, антропологията и социалната история.
Каспар Давид Фридрих, "Безкрайни пейзажи", Alte Nationalgalerie, Берлин, 19 април - 4 август
Отбелязвайки 250-годишнината от рождението на Каспар Дейвид Фридрих (1774-1840), "Безкрайни пейзажи" се присъединява към две други големи немски изложби върху творчеството на представителя на германския романтизъм в изкуството.
В Хамбург, Дрезден и Alte Nationalgalerie в Берлин тези експозиции разглеждат живота и наследството на Фридрих, като всяко място има различен концептуален вход.
Hamburger Kunsthalle ще изследва изобразяването на човека и природата от художника и неговото продължаващо въздействие върху съвременното изкуство; в Дрезден, където художникът е живял повече от 40 години, Албертинум ще покаже работата му в контекста на неговите артистични влияния в града.
В Берлин Alte Nationalgalerie ще подчертае собствената си връзка с Фридрих, след като преоткрива художника в началото на 20 век.
Неговата голяма ретроспектива от 1906 г. "Deutsche Jahrhundertausstellung" върна художника към признание и обществен фокус след като Фридрих остава сравнително неизвестен след смъртта си.
Лондон под доминацията на жените в изкуството
Лондон изглежда отново преживява бурните си 60s години: Бийтълс и Ролинг Стоунс са все още в класациите, а Йоко Оно скоро ще бъде в художествената галерия.
Tate Modern организира голяма ретроспектива, Yoko Ono: Music of the Mind (15 февруари-1 септември), която ще покаже нейни концептуални творби, включително Cut Piece, в която посетителите на галерията можеха да отрязват парчета от нейното облекло. Изложбата ще включва филми и музика, които Йоко е създавала със и без Джон Ленън.
Неуморната Йоко Оно е придобила образа си на авангарден артист, който има нестандартни идеи.
Йоко Оно е водеща фигура в концептуалното и пърформанс изкуство, експерименталното кино и музика. Развивайки кариерата си на артистка в Америка, Япония и Обединеното кралство, тя е известна със своя активизъм, застъпване за световния мир и екологични кампании.
Идеите са централни за нейното изкуство, често изразени по поетичен, хумористичен и радикален начин.
Музеят Tate Modern ще предложи мащабна изложба, която представя жените художнички на Великобритания между 1520-1920 г.
Изложбата ще бъде открита на 16 май и ще продължи до 13 октомври.
Тя е допълнение към настоящата изложба WOMEN IN REVOLT: Art and activism in the UK 1970-1990.
Тя ще стигне до 17-и век и художничката Мери Бийл, възхитена от портретиста Питър Лели, и Лора Найт, първата жена художничка, избрана за пълноправно членство в Кралската академия.
Родената в Швейцария неокласическа художничка Анджелика Кауфман ще получи собствено самостоятелно представяне от Кралската академия на изкуствата (1 март-30 юни).
Междувременно модернизмът ще бъде разгледан през пионерката на модерното изкуство Ванеса Бел в галерия Courtauld.
Изложбата ще може да бъде видяна от 25 май до 6 октомври.
Portraits to Dream In (21 март-16 юни) (Източник: National Portrait Gallery)
Не бива да пропускаме и Portraits to Dream In на Националната портретна галерия (21 март-16 юни), която предлага творческа битка между фотографките Франческа Удман и Джулия Маргарет Камерън.
Джени Холцер, "Light Line", Guggenheim Museum, Ню Йорк, 17 май - 29 септември
Тридесет и пет години след като новаторската ретроспективна инсталация на Джени Холцър "превзе" ротондата на Гугенхайм, музеят преразглежда влиятелната практика на артистката с "Light Line".
С различни електронни и дигитални знаци и символи, показващи текстове и букви от десетилетията на работа на Холцер с афоризми, версията ѝ през 2024 г. ще разгледа дългогодишната употреба на писменото слово от артистката за справяне със социалните проблеми и насърчаването на обществената ангажираност.
Музеят на Ван Гог в Амстердам отбеляза 50-ата си годишнина с изложби и събития в подкрепа на психичното здраве
Често под формата на идеи от потока на съзнанието, Холцър подчертава относителността на истината.
Донякъде тя смесва личното и политическото и накратко тематизира с изкуството си неотложните проблеми на американското изкуство през 80-те години, когато тя е изключително влиятелна.
Ню Йорк приветства всички с голямата си роля в модерното изкуство
От тази пролет любителите на изкуството в Ню Йорк, а и гостите на града, могат да тръпнат в очакване за изложби, които отбелязват именно мястото на града в историята на модерното изкуство.
Всичко това започва с Ренесанса на Харлем и Трансатлантическия модернизъм на Музея на изкуствата Метрополитън (25 февруари-28 юли).
LaToya Ruby Frazier: Monuments of Solidarity (12 май-7 септември) в MoMA (Източник: МоМА)
Междувременно Музеят за модерно изкуство ще представи LaToya Ruby Frazier: Monuments of Solidarity (12 май-7 септември).
Повече от две десетилетия Фрейзър се опитва да съживи и запази забравените разкази за труда, пола и расата в постиндустриалната ера. Самата тя е родена в стоманенодобивен град, а работата ѝ неизменно е свързана с труда.