Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Великденски концерт с Реквием на Моцарт и IV Клавирен концерт на Бетовен

ВЕЛИКДЕНСКИ МУЗИКАЛНИ ПРАЗНИЦИ

Великденски концерт с Реквием на Моцарт и IV Клавирен концерт на Бетовен

Събитието е на 13 април 2023 от 19.00 ч. в Държавна опера - Варна

Монумент на Моцарт (Източник: Държавна опера - Варна)

Още

"Мистерията на българските гласове" с празничен Великденски концерт

"Мистерията на българските гласове" с празничен Великденски концерт

ВЕЛИКДЕНСКИ КОНЦЕРТ с диригент Кръстин Настев. В програмата: Реквием в ре минор, К. 626 от Волфганг Амадеус Моцарт, със солисти: Мария Павлова - сопран, Михаела Берова - мецосопран, Рейналдо Дроз - тенор, Дейвид Маккюн - бас. Хор и Оркестър на Държавна опера Варна; Концерт за пиано и оркестър №4 от Лудвиг ван Бетовен със солист Галин Ганчев - пиано.

РЕКВИЕМ в ре минор, К. 626 от Волфганг Амадеус Моцарт е един от шедьоврите в кантатно-ораториалната музика и емблематичен пример за траурна заупокойна литургия в духа на католическия канон. Моцарт започва да пише своето последно произведение през 1791 г., когато излиза и последната му опера - "Вълшебната флейта". Убеден, че няма да живее дълго, тежко болният Моцарт споделя със съпругата си Констанце, че всъщност композира Реквием за собствената си смърт.

Този факт е художествено преиначен от Милош Форман в прочутия му филм "Амадеус" (1984), в който смъртният враг на Моцарт, придворният композитор Салиери, предлага да напише Реквиема под диктовката на умиращия композитор.

Сценарист на филма е големият драматург Питър Шафър, чиято пиеса "Амадеус" Стайко Мурждев превърна в една от най-въздействащите постановки на Драматичен театър "Стоян Бъчваров", с Ненчо Костов в ролята на Амадеус и Стоян Радев в ролята на Салиери.

Държавна опера - Варна

Историческата истина е друга. Човекът, който поръчва заупокойната меса, е граф Франц фон Валзег, който често представял на частните си концерти чужди произведения като свои. Именно той анонимно поръчва Реквиема на Моцарт, за да почете паметта на младата си съпруга.

Затъналият в дългове композитор е привлечен от щедрото възнаграждение и въпреки тежкото си здравословно състояние, се заема с композирането на творбата, която така и не успява да довърши.

Първото изпълнение е на 10 декември 1791 г. - 5 дни след смъртта на Моцарт и 3 дни след погребението му в общ гроб във Виена. Предполага се, че няколко месеца по-късно ученикът на Моцарт Франц Зюсмайер довършва произведението, на базата на фрагменти, оставени от Моцарт, както и на по-ранните му творби.

Още

XXI Великденски музикален фестивал започва във Варна

XXI Великденски музикален фестивал започва във Варна

Написан за симфоничен оркестър, хор и четирима солисти - сопран, алт, тенор и бас, Реквием на Моцарт отрежда първостепенна роля на хора - 11 от общо 14 музикални номера се изпълняват от хора и само 3 - от солистите.

Към историята на произведението трябва непременно да се добави и това, че темата за смъртта занимава Моцарт не само през последната година от живота му, а отразява неговите, натрупани в годините, философски възгледи за връзката с отвъдното.

"Тъй като смъртта е истинската цел на нашето съществуване, през последните няколко години създадох толкова близки отношения с този най-добър и истински приятел на човечеството, че образът на смъртта не само не е вече ужасяващ за мен, но тя наистина е много утешителна и успокояваща", пише великият композитор на баща си Леополд 4 години преди да създаде своя шедьовър.

В своя Реквием Моцарт пресъздава титаничния сблъсък между такива силни човешки чувства, като страдание и страх, гняв и ужас, скръб и себенадмогване, които сюблимират в умиротворение и духовно съвършенство.

В дните преди Възкресение Христово, Реквием от Моцарт може да се възприеме като възвишен ключ към Божия промисъл. И като еманация за човека, завещана от един гений, обичания и изпратен от самия Бог - Амадеус...(Амадеус - от лат. обичан от Бог).

Диригентът Кръстин Настев:

"Сега, когато се подготвям за Великденския концерт, се вълнувам от възможността отново да преживея емоциите от първата ми среща с това произведение. Оттогава досега съм дирижирал Реквиема многократно и винаги в съзнанието ми на преден план се появява звукът на алтовата партия, към която принадлежах като дете.

Припомням си историята на написването, сцени от филма на Милош Форман и посланията на текста, които засягат вечния проблем за човешката съдба след смъртта", споделя диригентът Кръстин Настев.

Маестро Кръстин Настев (Държавна опера - Варна)

"Моцарт, както е известно, не е успял да завърши своя опус. Съществуват няколко редакции, но завърешената версия на Зюсмайер, която жената на Моцарт Констанце предава на Граф Валзег, е именно тази, която ще изпълним и ние във Варна.

Ще посветим изпълнението на нашия колега Здравко Гайдаров, който внезапно ни напусна преди дни и ще се помолим с четвъртата част на Реквиема "Recordare, Jesu Pie" (Спомни си, милостиви Исусе, да не бъде забравен от Бога).

Още

Андреа Бочели счупи рекорди с великденския си концерт в празната Миланска катедрала

Андреа Бочели счупи рекорди с великденския си концерт в празната Миланска катедрала

Галин Ганчев с Великденски послание в премиерното изпълнение на Четвъртия клавирен концерт от Бетовен

"В Концерт за пиано и оркестър №4 от Бетовен има редица трудности за пианиста, но аз обичам трудностите и съзнателно ги търся. Трудностите са интересни, а за мен е много важно, това, което свиря, да ми бъде интересно. Винаги гоня някакво следващо предизвикателство, понякога дори не знам какво точно искам да намеря, но когато го намеря, съм щастлив.

В Концерт за пиано и оркестър №4 от Бетовен търся ведрото и слънчево настроение, с което това произведение се отличава от повечето творби в досегашния ми репертоар. Усещам смесицата от много различни настроения, но все пак в него преобладава радостната и оптимистична нотка.

Очевидно това е замисълът на целия Великденски концерт, който започва с разтърсващия Реквием на Моцарт и завършва със светлината в Бетовеновия концерт за пиано и оркестър №4. Двете произведения наистина са добра комбинация и поднесени в цикъл извеждат едно общо духовно послание.

Четвъртият клавирен концерт датира от т. нар. среден период в творчеството на Бетовен, в който се появяват още няколко мащабни произведения. Той се характеризира с нови структурни и драматични подходи както спрямо предишния и следващия клавирен концерт, така и спрямо симфониите и сонатите за пиано, и в този смисъл заема особено място в творческата биография на великия композитор.

Научих това красиво произведение преди 3 години, но сега ще го свиря за пръв път с оркестър и поради тази причина много се вълнувам. Бих искал с моето премиерно изпълнение на Концерт за пиано и оркестър №4 от Бетовен да призова моите съграждани и всички съотечественици да се присъединят към благотворителните каузи "За доброто", "Предай нататък", "Гората.БГ" и "Капачки за бъдеще".

Доказали ефективността си във времето, тези 4 каузи отправят различни послания, но всички целят да събудят съпричастието на обществото - било то към хората със здравословни проблеми или в неравностойно социално положение, закупуването на линейки за нуждаещите се болнични заведения, засаждането на нови гори, опазването на околната среда и т.н.

Поводът за моя призив е най-светлият християнски празник, който отваря сърцата ни за доброто. Но това не са каузи само за Великден, те би трябвало да ни водят в постоянния стремеж да бъдем по-добри, по-състрадателни, по-толерантни.

И ако за нас закуската, обядът или вечерята са нещо естествено, нека се замислим, че има хора, които не могат да си го позволят. Има хора, които се нуждаят от нашата подкрепа. Нека се опитаме да им помогнем." 

За доброто     Предай нататък    Гората.БГ     Капачки за бъдеще

За Галин Ганчев 

Това, което прави Галин Ганчев толкова завладяващ като изпълнител е, че няма нужда да се правят никакви компромиси от страна на слушателя!", пише Ричард Хъдсън. Това е само един от множеството суперлативи и рецензии по повод концертите, рециталите и участията на Галин Ганчев в градове като Лондон, Бирмингам, Оксфорд, Шрусбъри, Единбург, Дънди, Милано, София, Варна, Гент, Есен и др., под диригентската палка на Франческо Ланзилота, Робърт Уайсъм, Джон Мур, Свилен Симеонов, Мартин Георгиев и др.

Галин Ганчев (Държавна опера - Варна)

Последните му изяви включват концертно турне в Шотландия през януари 2023, спечелвайки наградата на фондация Тънел Тръст с дуото ,,Персей"", заедно с цигуларя Антъни Пуун; клавирен рецитал през юли 2022 в рамките на ММФ ,"Варненско лято", откриване на Международния фестивал ,"Дни на пианото" в Балчик през юли 2021, изпълнение на Концерт за клавесин и оркестър в ре минор от Й. С. Бах ( BWV 1052) през юли 2021 и в ре мажор (BWV 1054) през юли 2020, които са дирижирани от самия него, свирейки солистичната партия на пиано, както и участието му в Кросоувър концерт през септември 2020 в ММФ "Варненско лято", където си партнира с музиканти като Марио Хосен, Теодосий Спасов и Клаудиуш Баран.

Още

НДК с Великденски концерт-матине "Христос и Прометей"

НДК с Великденски концерт-матине "Христос и Прометей"

През август същата година записва ,"Апасионата" от Л. ван Бетовен и ,"Играта на водата" от М. Равел в студиото на БНР Варна. През юни 2019 изнася рецитал в рамките на МФ ,,Софийски музикални седмици", а през октомври получава наградата "Лилиън Дейвис" от Кралската академия за музика за изпълнението си на "Апасионата" от Бетовен, с която месец и половина по-късно представя Академията в конкурса за пианисти на Европейската общност на Бетовен в Лондон. През януари 2018 печели първа награда в категорията Клавирен рецитал на Оксфордския музикален фестивал в Обединеното кралство.

През март 2017 участва в откриването на Европейския музикален фестивал във Варна, с изпълнение на Концерт № 1 за пиано и оркестър от Ф. Лист, под акомпанимента на Варненска филхармония с диригент Мартин Георгиев. През октомври същата година участва като солист и във фестивала "Шалом и приятели", като един от двамата изпълнители на Концерт за две пиана и оркестър от Ф. Пуленк, под диригентството на Ганчо Ганчев, където си партнира с Дария Йовчева.

От 2017 започва да представя и премиери на свои собствени композиции, първата от които е Ноктюрно в ми минор, оп. 7, изпълнено в рецитал през април 2017 и ,"Реквием за Аушвиц", изпълнен през пролетта на 2020.

Роден е във Варна през 1996 в музикална фамилия и е музикант трето поколение. Баща му Ганчо Ганчев е диригент, а майка му Миглена Шишева е пианист и хормайстор. Започва да свири на пиано на 6-годишна възраст като ученик на Ели Чорбаджийска, учи и Станислава Ставрева в НУИ ,"Добри Христов" Варна. В периода 2002-2010 участва във Варненската детско-юношеска опера. Заедно с членовете на състава има над 100 изяви на сцена в опери, оперети и мюзикъли, като нееднократно изпълнява и главните роли - К. Робин в мюзикъла Мечо Пух, Хлапето в мюзикъла "Хлапето" по едноименния филм на Чарли Чаплин и други.

Още

В навечерието на Великден Софийската филхармония представя Реквием от Моцарт

В навечерието на Великден Софийската филхармония представя Реквием от Моцарт

В България участва и в множество концерти и конкурси. Лауреат е на конкурса MAGIC за немска и австрийска музика за пиано в Бургас, а през април 2009 печели специалната награда в конкурса ,"Млади виртуози"" в София за изпълнение на Шакона с 21 вариации от Г. Ф. Хендел. През ноември 2009 е поканен да участва в Международен благотворителен концерт в Shrewsbury School, училището на Чарлз Дарвин в Шрусбъри, Обединеното кралство.

След изпълнението му в концерта получава покана за кандидатстване за стипендия в училището, която печели и става носител на пълната стипендия на името на Чарлз Бърни, вследствие на което от септември 2010 до юни, 2015 е редовен ученик в Шрусбъри Скуул.

Там учи пиано при Питър Брадли-Фулгони и дирижиране и композиция при композитора и диригент Джон Мур. По време на обучението си печели множество награди от конкурси, между които два пъти Голямата купа за инструменталисти в конкурса в Тръвеглойс, трето място в соловата музикална категория на Ланголен и приза ,"Млад музикант на годината" 2012 от конкурса на радио ББС Шропшир (BBC Shropshire). Взима участие в повече от 70 концерта и изпълнява 5 солови рецитала във Великобритания, 6 в България и 1 в Италия.

През юли 2021 завършва магистърска степен с пиано в Кралската академия за музика в Лондон, с отличие Distinction и DipRAM.

Галин Ганчев е свирил в международно признати зали като Уигмор Хол, Холиуел Руумс, Мариът Хол, Махънклет и др. В България е свирил във Държавна опера Варна, Фестивален и конгресен център Варна, Камерна зала ,,България" в София и др. Бил е солист на Видинска филхармония, Шропширска филхармония, Варненска филхармония, Варненски камерен оркестър и други.

Участвал е многократно в майсторски класове с международнопризнати изпълнители като: Майкъл Рол, Евгени Судбин, Татяна Саркисова, Майкъл Фойл, Джак Лийбек, Рой Хауат, Паскал Девойон, Адриан Брендел, Имоджен Купър и др.

Репертоарът на Галин Ганчев включва над 190 произведения от барока до съвременни композитори.

 

Още

Честит рожден ден, Моцарт!

Честит рожден ден, Моцарт!

Още

"Веберови" - жените около Моцарт разказват за живота му в концерт-спектакъл на Софийската филхармония

"Веберови" - жените около Моцарт разказват за живота му в концерт-спектакъл на Софийската филхармония

Още

Максим Ешкенази дирижира 6-та симфония от Бетовен с Оркестъра на Класик ФМ радио

Максим Ешкенази дирижира 6-та симфония от Бетовен с Оркестъра на Класик ФМ радио

Още

Смесеният хор на БНР празнува 70-годишен юбилей с единствената оратория на Бетовен

Смесеният хор на БНР празнува 70-годишен юбилей с единствената оратория на Бетовен

 

 

 

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Кристиан Мачелару ще е музикален директор на Симфоничния оркестър на Синсинати

Румънският диригент, който е на 44 години, ще работи с оркестъра като бъдещ музикален директор и през сезон 2024-2025 г., след което ще поеме четиригодишен мандат на поста

Васко Василев и солисти на "Ковънт гардън" с концерт на Айфеловата кула през май

Музиканти от 5 националности ще се срещнат на сцената, за да отбележат заедно един от най-светлите български празници - 24 май

"Приключенията на Нотичка" - начало на пътешествието за деца и родители

Истински фурор предизвикаха премиерните спектакли на музикално-образователното представление за деца

Турският майстор на фретлес китарата Дженк Ердоган отново в София

На 28 април в Sofia Live Club той ще представи последния си албум "Ара"

Триумф на българското хорово изкуство в Италия

Смесеният хор "Петко Стайнов" - Казанлък с награди от Международния музикален фестивал "Микеланджело Буонароти"във Флоренция