ВЕРДИЕВИ ШЕДЬОВРИ
Tutto Verdi – първият компактдиск на Кирил Манолов с блестяща концертна премиера с Павел Балев и Красимира Стоянова
С дебютния самостоятелен диск на изключителния баритон почитателите на оперното изкуство в България, през последните години, имат шанса да слушат най-добрите гласове от световните сцени
Редактор : / 755 Прочита 0 Коментара
Маестро Павел Балев заедно с оперната прима Красимира Стоянова и изключителния баритон Кирил Манолов (Снимка: Ани Петрова/БНР)"Tutto Verdi" - дебютният самостоятелен диск на изключителния баритон Кирил Манолов, беше представен на концертна премиера в зала "България".
На сцената бяха Симфоничният оркестър и Смесеният хор на БНР под палката на филигранния маестро Павел Балев. Щедър подарък за публиката бе специалното участие на световноизвестната оперна прима Красимира Стоянова.
Почитателите на оперното изкуство в България през последните години имат шанса да слушат най-добрите гласове от световните сцени.
Тези благодатни възможности неизбежно издигат критериите и повишават очакванията и към българските артисти. И концертът "Tutto Verdi" в зала "България" беше изключително музикално събитие по най-високите критерии.
"Това бе концертна среща с предизвестен успех," коментира музикалният критик Екатерина Дочева.
"С бурен успех", би добавил всеки един от зрителите в зала "България", които дълго аплодираха на крака брилянтните изпълнения на Кирил Манолов и Красимира Стоянова под палката на маестро Павел Балев. Овации спечелиха и Радиосимфониците и Смесеният хор на БНР в последната си за сезона концертна изява.
Кирил Манолов и Красимира Стоянова (Снимка: Ани Петрова/БНР)
"Арията е интересна, но и нелека задача за един певец," казва Екатерина Дочева и пояснява:
"Тя му дава възможност да се изяви в една кратка форма, но също така го задължава, изисква от него да структурира, да изрази, да построи оперния герой, представяйки го само за няколко минути. Това реално се постига със сериозно внимание върху всеки детайл на изразността в краткия откъс, със съответното подходящо тембриране, което може и трябва да представи синтезирано основните черти в характера на действащото лице.
И въпреки че арията или монологът от дадена опера са сред най-популярните форми в концертното представяне на певеца, малко са тези, които успяват концентрирано и детайлно да постигнат необходимата степен на изразност и на вокално превъплъщение, което дава възможност дори на тази част от публиката, не познаваща оперното произведение да разчете, да разгадае същността на персонажа, на когото принадлежи дадената ария."
Кирил Манолов - "най-добрият Фалстаф на нашето време" (Снимка: Ани Петрова/БНР)
В разцвета на кариерата си, след участия в постановки със звездни кастове на три континента, Кирил Манолов не забравя за българската публика. И тя му се отблагодарява с огромна любов и признания като наградата "Музикант на годината 2019".
Рикардо Мути го нарече "Най-добрият Фалстаф на нашето време", а Павел Балев го покани за единствен солист в оперната гала пред 15 хиляди зрители в Баден-Баден миналата година.
Кирил Манолов - "най-добрият Фалстаф на нашето време" (Снимка: Ани Петрова/БНР)
След многобройни записи за Българското, Австрийското и Хърватското обществени радиа и издадени компактдискове с негово участие за компании като RMM и Harmonia Mundi, публиката вече може да слуша първия самостоятелен диск на талантливия баритон с дванайсетте най-популярни баритонови арии от оперите на Джузепе Верди.
Дискът е записан в Българското национално радио със Симфоничния оркестър на БНР под палката на маестро Павел Балев.
Музикалният критик Екатерина Дочева разказва:
"Баритоновият глас е особено привлекателен, много богат на цветове, излъчва изключително дълбока, силно въздействаща експресивност. Не случайно на този глас са поверени толкова сложни и противоречиви образи.
Баритоновият персонаж в операта е извънредно важен за драматургичното развитие на творбата. Почти винаги той е двигателят, определящ, дефиниращ характера на действието, импулсите в драматургията, в съдбата на останалите персонажи, развръзката на драматичното действие.
Но и когато не му е възложена тази функция от композитора, баритоновият персонаж пак интригува, привлича вниманието със своята сложност, с дълбочината на преживяването, с комплицираното психологическо въздействие, което предполага и изисква от певеца."
"Верди създава баритона като централна партия в оперите си. Преди него баритонът е бил поддържащ образ, а Джузепе Верди го извежда напред и го прави протагонист в голяма част от оперите си. Вижте "Набуко", "Симон Боканегра", "Риголето", "Фалстаф"... "
Екатерина Дочева описва селекцията в "Tutto Verdi":
"Вердиевите образи, представени в този компактдиск са сложни и много ярки характери, които са силно привлекателни за големите вокални артисти, какъвто е Кирил Манолов. Те очертават сериозна, многопластова драматична панорама на известните персонажи от творбите на италианския оперен гений. С арии са представени Макбет и Яго, Риголето и Жорж Жермон, граф ди Луна и Набуко, Милер и Ецио, Дон Карлос ди Варгас, Ренато и Фалстаф.
Техните портрети изискват изключителен технически, също и експресивен вокален ресурс за намиране на точния рисунък за необходимия психологизъм и да се постигне дълбочина във фиксирането на образа. Изискват мигновена концентрация и вокална пластика, гъвкавост на музикалната мисъл, разнообразни подходи във вокалната емисия и тънък усет, сериозна чувствителност в диференцирането на всеки един в контекста на Вердиевата баритонова панорама.
Кирил Манолов заедно с великолепния диригент Павел Балев, начело на Симфоничния оркестър на Българското национално радио, са създали бленувана, вдъхновена поредица от звукови портрети, която ще се слуша с голямо удоволствие. И с респект."
Дискът "Tutto Verdi" е вече в Озон - ТУК