КЛАСИЧЕСКИ КОНЦЕРТИ
След "Руската зима" – романтична пролет
Лия Петрова и Марк Кадин в първия пролетен концерт на Радиооркестъра
Редактор : / 1784 Прочита 0 Коментара
Виртуозната цигуларка Лия Петрова (Източник: БНР)След грандиозния успех от концерта "Руската зима" Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Марк Кадин ще представи на 11 март в зала "България" романтична програма с музиката от Брамс и Уолтън, в която ще участва великолепната българска цигуларка Лия Петрова.
Големият международен успех на Лия идва след победата в престижния конкурс "Карл Нилсен" в Дания.
"Великолепен и зрял, "сребрист" звук" - пише за нея Times. "Виртуозност без усилия", "изключително звуково разнообразие", "кралска широта на фразите" - отбелязват за нейното свирене авторитетните издания Strad и Gramophone.
Като солист тя свири с филхармоничните оркестри на Люксембург, Антверпен, Брюксел и Монте Карло, с Националния оркестър на Белгия, със симфоничните оркестри на Германия, Швеция, Полша и Япония.
Нейните партньори на сцената са знаменити диригенти като Филип Херевеге, Кшищоф Пендерецки, Ян Тортелие. Заедно с Марта Аргерич, Юрий Башмет и Миша Майски, Лия участва в концертите "Марта Аргерич и приятели".
Тя активно концертира в камерни проекти, сътрудничи си с Иври Гитлис, Рено Капюсон, Николас Ангелич, Юджа Ванг, Гари Хофман, Готие Капюсон, Александър Канторов и много други прекрасни музиканти.
Лия Петрова в финала на конкурса "Карл Нилсен" в Дания (Снимки: www.liyapetrova.com)
С Радиооркестъра Лия ще изпълни една от най-ярките цигулкови творби на XX век - Концерт на знаменития английски композитор Сър Уилям Уолтън. Написан е през 1937 г., по поръчка на Яша Хейфец - най-добрия цигулар на света по онова време.
Хейфец предлага на автора хонорар от 300 лири, а също така го моли да направи партията на солиста максимално ефектна.
В крайна сметка тази поръчка става най-силната в кариерата на легендарния виртуоз.
Сър Уилям Уолтън и легендарният цигулар Яша Хейфец (Източник: БНР)
Уилям Уолтън пише Концерта докато е на почивка с жена си в Италия. Това се отразява на романтичната атмосфера на музиката и в някои видими и скрити детайли. Веднъж го ухапва тарантула и Уолтън, за да отбележи тази случка, решава да включи италиански танц Тарантела в една от частите на Концерта.
Премиерните му изпълнения преминават с успех в Америка и Англия. "В него гениално се съчетават виртуозност и романтична изразителност" - пише един от английските критици. Не е учудващо, че тази творба с времето си влиза твърдо в репертоара на велики цигулари и големи световни оркестри.
Кулминацията на вечерта на 11 март ще стане грандиозната Втора симфония от Брамс (1877). Именно тя носи на композитора славата на първия симфоник на Германия. Брамс написва симфонията по време на лятната си почивка в Каринтия, в живописното австрийско село Пьортшах на брега на езерото.
Безусловно това се отразява в музиката на симфонията, в която много от приятелите му откриват "синьото небе, бълбукането на ручеи, слънчевата светлина и сенчестата зелена прохлада" на това прекрасно място.
Йоханес Брамс през 1876 г. и австрийският курорт Пьортшах днес (Източник: БНР)
Още първите ѝ изпълнения във Виена, Лайпциг и Хамбург имат грандиозен успех. На премиерата ѝ във Виенската филхармония публиката кара композитора да се качи на сцената след всяка част, а третата веднага става бис.
Цялостен слънчев колорит, епически размах и величественост превръщат това произведение в безупречен образец на музикалния романтизъм.