Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Дишай" - олицетворение на стойностното битие и оцеляването чрез музиката като дишане

БЪЛГАРСКОТО КЪСО КИНО

"Дишай" - олицетворение на стойностното битие и оцеляването чрез музиката като дишане

В дебютния режисьорски проект на Бисер Джонев смъртта не настъпва в действителност, но героят прекрачва прага към нов свой живот

Кадър от късометражния филм "Дишай" (Снимка: Михаела Драганова)

Всички знаем, че смъртта в сънищата или при гледане на карти е всъщност знак за нещо хубаво. Обикновено символизира промяна към по-добро или ново начало. В дебютния режисьорски проект на Бисер Джонев "Дишай" смъртта не настъпва в действителност, но героят прекрачва прага към нов свой живот, който да населява леко, като по ноти посредством една малка, опасна във всяко значение на думата хармоника.

Режисьорът Бисер Джонев експериментира с разкадровка, а вляво е актьорът Димитър Банекин (Снимка: Михаела Драганова)

Бидейки син на педантичен и крайно вглъбен в работата си като страдание, а не като удоволствие музикант, Тони не може да задоволи очакванията на баща си. Никога не би и могъл, тъй като баща му - челистът без желание - не е човек, който да търси и намира позитивното в заобикалящия го свят. След години на потисничество Тони не е свикнал да говори високо, така че мнението му да бъде чуто, затова вдига своеобразен, но силно свързан с баща си бунт: избира и той да свири. Вниманието му, разбира се, е насочено към големите и лесно забележими инструменти като тубата, върху която "всички останали инструменти се облягат".

Рая Пеева в ролята на Катето в "Дишай" (Снимка: Михаела Драганова)

Първосигналният избор невинаги е правилният, обаче, и продавачът в магазина - Смуров - му предлага не какъв да е инструмент, а хармоника. Компактна, лесна за подминаване и на пръв поглед недосегаема за величието на другите инструменти. В музикалния свят хармониката всъщност е еквивалент на самия Тони. Е, но и тихите води са най-дълбоки.

Сцена с участието на Китодар Тодоров (Снимка: Михаела Драганова)

Смуров взима слушалките на Тони в замяна на хармониката, като по този начин момчето вече не може просто да се изолира в стаята си, криейки се от осъдителния поглед на своя баща, а трябва и да свири. Да се осмели да бъде чут с други думи. Промяната в живота е толкова наложителна, че Тони неочаквано се събужда с хармониката, залепена за устните си. Така, колкото и както и да се опитва - с чук, с пердах, с насилие, - не би имал възможността да избяга от своята съдба. Налага му се да се научи да отстоява себе си и да свири толкова уверено, сякаш музиката буквално е като дишането за него.

Кадър от късометражния филм "Дишай" (Снимка: Михаела Драганова)

С развитието на сюжета героят стъпва все по-здраво на двата си крака, за да отблъсне упреците на всеки, който някога го е карал да се свие: бащата, другите музиканти, мъжа в автобуса. Колкото повече разбира, че измъкване от хармониката няма, толкова повече Тони развива индивидуалността си. Отношението на приятелката на баща му към него е доказателство, че достойните да бъдат в живота ти ще искат да чуят какво имаш да кажеш и ще те приемат такъв, какъвто си.

Темерутите са онези, които трябва да живеят в отшелничество, защото погледът им към света и без това не е особено сърдечен и предразполагащ към свързване с обществото. От другата страна стоят хора като Тони и Катето, които копнеят да са част от нещо смислено и по-голямо от самите себе си.

Кадър от късометражния филм "Дишай" (Снимка: Михаела Драганова)

По подобен начин целият филм "Дишай" е смислен: от звуковия монтаж, през играта на Кристиян Негалов, Стоян Дойчев, Димитър Баненкин, Рая Пеева и Китодар Тодоров, до избора на символична цветова гама с фокус върху синьото и червеното. Всяко решение, взето в изграждането на нереалния свят на продукцията, тежи на мястото си, но и съжителства в перфектна симбиоза с останалите елементи на филма. Бихме могли да кажем, че "Дишай" е Тони и Тони е "Дишай": олицетворение на стойностното битие и оцеляването чрез музиката като дишане.

Анита КАЦАРСКА

Можете да гледате "Дишай" на https://kinematograf.bg/breathe-bg-film 

"Дишай" (2020)

Сценарист и режисьор: Бисер Джонев
Оператор: Дамян Димитров
Сценограф: Андреа Попова
Звуков дизайн: Росен Павлов
Музика: Павел Терзийски

В ролите: Кристиян Негалов, Стоян Дойчев, Димитър Баненкин, Рая Пеева, Китодар Тодоров

Още

Фестивалът IN THE PALACE дава награда от 15 000 лева

Фестивалът IN THE PALACE дава награда от 15 000 лева

Още

Филмът "Изкуството да падаш" ни показва как да се възвисим над реалността

Филмът "Изкуството да падаш" ни показва как да се възвисим над реалността

Още

"Суша" с Моника Белучи тръгва по кината

"Суша" с Моника Белучи тръгва по кината

Още

Документалният филм "Поли" – един нестандартен прочит на живота на пчеларя

Документалният филм "Поли" – един нестандартен прочит на живота на пчеларя

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Германският филм "Учителска стая" спечели наградата LUX за 2024

Той бе номиниран сред още четири заглавия, сред които и "Паднали листа" на финландския режисьор Аки Каурисмаки

Питър Грийнауей снима филм с Дъстин Хофман и Хелън Хънт в Италия

Снимките на неозаглавения филм се провеждат в Лука, Италия. Историята, също написана от Грийнауей, разказва за писател, който се подготвя за смъртта си

Агнешка Холанд започна снимките на филма си, посветен на Франц Кафка

Лентата ще представи живота на един от най-големите писатели в световната литература под формата на мозайка

Новата директорка на "Берлинале" няма да толерира проява на омраза

"Като филмов фестивал трябва да защитим преди всичко пространството, в което творците могат да говорят за работата си" - това каза Триша Тътъл в комисията по култура на германския парламент.

Филмът за Тръмп с Мария Бакалова и "Безсрамните" на Константин Божанов са в официалната селекция в Кан

Номинараната за "Оскар" актриса се превъплъщава в образа на Ивана Тръмп в биографичния филм "Стажантът" на Али Абаси, който е включен в конкурсната програма и ще се съревновава за "Златна палма"

Дейвид Кроненбърг, Франсис Форд Копола и Кирил Серебренников в конкурсната програма в Кан

Видове доброта" (Kinds of Kindness) на Йоргос Лантимос - мистериозното продължение на "Клети създания", отново събира гръцкия режисьор с актрисата Ема Стоун