Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Номинираният за "Оскар" Тео Ушев: Живеем в Златния век на анимацията

СРЕЩИ

Номинираният за "Оскар" Тео Ушев: Живеем в Златния век на анимацията

Да нарисуваш история, тъга, радост, е една от най-вълнуващите професии, повярвайте ми, споделя световнопризнатият ни аниматор

Теодор Ушев /1968, Кюстендил/ работи в областта на съвременното визуално изкуство. Аниматор и автор на късометражни филми. От 1999 г. живее в Монреал, Канада. Работи за NFB /Национален филмов борд на Канада/.

Носител на над 120 престижни международни награди през последните 10 години с филмите си "Tower Bawer" /2005/,"Drux Flux" (2006), "Човекът, който чакаше" (2007) потекст на Кафка, музикалният "Демони" (2012).

Фотокредит: Кинофестивал във Валядолид

През 2010 г. Анимацията му "Дневниците на Липсет" бе канадското предложение за Оскар. След 3 номинации за Канадските филмови награди, през 2011-та печели тяхната златна статуетка "Джини". През 2014-та лентата му "Глория Виктория" бе номинирана в челната десятка на Оскар 2014. Същата година през май в Канада излиза книгата "Тъмното огледало", посветена на Ушев.

Още

"Сляпата Вайша" на Теодор Ушев е номиниран за "Оскар"

"Сляпата Вайша" на Теодор Ушев е номиниран за "Оскар"

През 2017 е номиниран за Оскар за филма си "Сляпата Вайша". Най-новият му проект е 27-минутната анимация "Физика на тъгата", чията световна премиера беше през международния фестивал в Торонто.

Преподава и провежда майсторски класове в над 40 университета и фестивали по света - в Япония, Франция, Испания, Германия, Португалия, Лондон, Будапеща, Южна Корея,Германия, Италия и други. Гост-преподавател в двете най-престижни френски академии за изкуство ENSAD И LaPoudriere. Носител на над 130 филмови награди, сред които изключително престижни отличия на най-големите анимационни фестивали в Анеси/Франция/, Отава /Канада/, Чикаго /САЩ/ и др.

Представяме ви номинирания за "Оскар" аниматор Теодор Ушев ексклузивно пред Dir.bg:

© Stephan Ballard

- Пристигате в София за премиерата на най-новия си анимационен филм "Физика на тъгата". Вече имате световно признание с него. Колко важна за Вас е българската му премиера?
- В някакъв смисъл, е най-важната за мен. Да, филмът има вече своя фестивален живот, скоро приключи северноамериканското му представяне. След световната му премиера в Торонто, го показахме в Лос Анджелис, Сан Франциско, Отава, Монреал. След това в няколко града в Испания, предстои Токио, Лайпциг, Париж, Филаделфия, а на 17 ноември - София.

Понякога животът прави тези съвпадения - на същата дата преди година, видях баща си за последен път и си взех сбогом с него. Този филм и това събитие са посветени на него! Той не можа да види филма, който беше моето обяснение в обич и признателност към този скромен, силен и велик за мен човек.

"Физика на тъгата", Теодор Ушев (Снимка: mediaspace.nfb.ca)

- Английската версия беше озвучена от холивудската легенда Доналд Съдърланд и сина му Росиф Съдърланд.  В екипа на филма има още едно звездно семейство - канадският кинорежисьор Ксавие Долан и неговият баща Манюел Тадрос, които озвучават френската версия. Вие ли ги избрахте и как се работи с тях?
- Да, Ксавие Долан беше избор от самото начало. Росиф дойде по-късно. И това беше най-щастливата случайност. Имаше идея за един звуков ефект да използваме гласа на бащата на Ксавие Долан. За да има синхрон, следваше в английската версия да е същото. В началото ставаше въпрос за фразата "Аз сме ние". Така или иначе, линията на отношението баща-син е много видима във филма. С Мануел беше лесно.

Още

"Физика на тъгата" с гласа на Доналд Съдърланд и неговия син Росиф

"Физика на тъгата" с гласа на Доналд Съдърланд и неговия син Росиф

Но помня с какво притеснение предложихме на Росиф да покани баща си - Доналд Съдърленд. Той е един от най-скъпо платените актьори в Холивуд, но въпросът не беше само в хонорара му, който не бихме могли да си позволим, но и в натоварения му график - този човек е неуморен на 80г.! Двамата прекарали един уикенд заедно, не знам какво му е говорил Росиф, но Доналд каза да! Признавам, преди да направим записа, бях доста притеснен 

Съдърленд-баща има и славата на един от най-трудните за работа актьори. Но той не само, че направи всичко по силите си записът да се случи, но беше най-внимателният, сърдечен и отзивчив актьор, когото съм срещал.

Направи повече, отколкото беше уговорено. Не само, че работи безвъзмездно, което се случи след тежък полет от Париж, но ни покани в дома си. За Ксавие и Росиф мога да кажа същото - те дадоха всичко от себе си, включително за промоцията на филма. И двамата говореха за моя филм в интервюта, посветени на техни собствени проекти - това са жестове, които големите артисти правят само когато са били щастливи от работата си. Щастлив съм, че работя с такива невероятни личности и таланти.

© Stephan Ballard

- Работата Ви по тази 27-минутна анимация продължава осем години. Това е доста дълъг период... Трудно ли се намира финансиране за анимационен филм?
- Финансиране се намира трудно за всякакъв филм, не само анимационен. Конкуренцията е смазваща. В анимацията днес, когато средният активен период на един творец е 8 до 10 години, артистите бързо се изтощават, изчерпват или просто биват изхвърлени зад борда. Чувствам се щастлив, че аз съм в тази индустрия вече 15 години. Точно за това, работата по толкова амбициозен, дълъг проект си беше голям риск.

"Физика на тъгата" е нетрадиционен, рисков, необичайно дълъг за късометражна анимация филм. В някакъв смисъл, това си беше филм - камикадзе. Ако се бях провалил, това щеше да обърне кариерата ми. За щастие, филмът има успех до този момент.

"Физика на тъгата", Теодор Ушев (Снимка: mediaspace.nfb.ca)

- Наричате проекта "капсула на времето"... Защо?

- В него съм "заровил" всички артефакти, които според мен са били значими за нашата генерация. С надежда следващите поколения да разберат откъде идва тъгата ни. Да избегнат нашите грешки, може би да бъдат по-милостиви към нас. Да конструират един по-балансиран свят. Нещо, в което ние се провалихме...

Първите капсули на времето, през 30-те г. на миналия век, са били вдъхновени от археологическите открития на египетските гробници. От всекидневните обекти, заровени в тях, днес имаме представа за живота на хората по това време. Техниката, с която рисувах филма, пък е вдъхновена от портретите, които древните египетски художници са рисували върху балсамираните мумии на починалите. Те са направени с енкаустика - т. е. рисуване с горещ восък, оцветен с пигменти.

© Stephan Ballard

- Как тази техника се превръща в анимация?
- За да се получи анимация и да се промени следващия кадър, рисунката се нагрява отново с горещ въздух и се променя с четки и шпатула. Много трудоемка и сложна техника.

И така, 15000 пъти - толкова са рисунките, нарисувани от мен за направата на този филм.

Още

"Физика на тъгата" отваря пътя на Георги Господинов към Нобеловите награди

"Физика на тъгата" отваря пътя на Георги Господинов към Нобеловите награди

- В България филмът ще бъде показан премиерно на 17 ноември. Вие имате специален сантимент към Киномания... Спомняте ли си как изглеждаше първият плакат, който направихте за филмфеста на НДК?

- Да, аз помня всичките си плакати. На първия за Киномания имаше око със оптична спирала. От тези, от които ви се завива свят, когато ги гледате.

Помня колко трудно го отпечатахме - беше мизерно време, нямаше печатници, отново имаше избори и го печатахме през нощта, тайно, спирайки машините с лика на един заслужено забравен политик.

 

- "Физика на тъгата" е създаден по едноименния роман на писателя Георги Господинов. Друг Ваш филм, отново по негов едноименен разказ - "Сляпата Вайша" получи номинация за "Оскар" в категорията "късометражен анимационен филм". Как започнахте да работите с Георги Господинов?

- Стана лесно. Прочетох книгата за една нощ. На сутринта вече имах филма във главата си.

Наша обща приятелка ни свърза, Георги каза да. И така започна сагата преди 9 г. Междувременно, направих "Вайша", ей така, почти на шега. Тя се оказа успешен филм, това забави продукцията на "Физиката..." Никога не знаеш кой филм ще бъде успешен и кой не.

- Преди прожекцията на "Физика на тъгата" в зала 1, ще бъде показана Вашата анимация "Зима" по "Годишните времена" на Вивалди, с живо изпълнение на Кварто квартет. Всъщност ще бъдат представени четирите анимирани годишни времена, които са създадени от различни автори. Как беше реализиран този международен проект?
- Преди три години, ректорът на Токийският университет по изкуствата реши, че искат да направят "Годишните времена", като анимационен кино-концерт. Директорът на департамента по анимация, г-н Ямамура трябвало да определи кои аниматори да направят сезоните. Аз по това време правех вече кино-концерти с класическа музика и моите филми.

За мен беше чест, че бях поканен за този проект заедно с Прийт и Олга Пярн, Атсуши Вада и Анна Буданова.

Проектът е финансиран почти изцяло чрез краудфъндинг, през японски платформи за подпомагане. т.е. - приемете този концерт като подарък от хората на Япония. Университетът вложи средства в техническото обезпечеване и мениджмънта на проекта.

"Четирите годишни времена" на Вивалди на 17 ноември в НДК ще бъдат с живо изпълнение на музикантите от квартет "Кварто" и цигуларя Иван Пенчев.

© Stephan Ballard

- Винаги авангарден и иновативен, и този път няма да изневерите на себе си. За "Годишните времена" в София пристигат петима VJ от Токийския университет, които ще се занимават със синхрона на живото музикално изпълнение и анимацията "Годишните времена" на Вивалди. Каква е тази технология?
- Причината е, че този концерт се изпълнява всеки път от различни оркестри с различна продължителност.

А анимацията има точно времетраене и това, което този екип прави е, че синхронизира изображението според палката на диригента. т. е. получава се пълна симбиоза между музика и изображение. Като още един допълнителен инструмент в оркестъра. Което винаги е било мечта на всеки художник - да види картините си живи.

Всичко това се постига с помощта на специална технология, разработена от техническия департамент на университета. С помощта на "Ямаха", от Япония пристигат специално с тази цел 7 човека. Уверявам ви, преживяването е уникално. Досега сме го представяли в Япония, Естония, Щатите, Франция, а в началото на ноември и в Москва. Така България става последната страна на участник в този проект, в който ще представим концерта. Специално благодаря на Еми Азарян, Владо Трифонов, Десислава Бинева, екипа на НДК и Програма "Култура" на Столична Община за работата по осъществяването на това събитие.

© Stephan Ballard

- Казвате, че се чувствате "най-свободният художник на света". Откъде идва това светоусещане?
- Комплексно е. Не съм зависим от големи продуценти, дистрибутори, галеристи, колекционери.

Правя каквото искам, където искам, когато искам. Не ми се налага да превивам гръб пред политическия елит, мога да казвам това, което мисля. Не ми се е налагало да правя компромис с творчеството си в нито един момент. Всичко, което излиза от мен е 100% мое решение.

Във "Физика на тъгата" направих само 2 компромиса. Направих филма с 3 минути по-къс, защото в противен случай щяхме да влезем в конфликт с регламента на фестивалите и телевизия Арте. И смених думата "лютеница" със сръбското "Айвар". Просто нито един от актьорите не беше способен да произнесе "лю-те-ни-ца".

- Кои са темите, които вълнуват днес т.н. "нова вълна аниматори"?

- В момента, в който ме питате това, сигурно тенденцията вече се се променила отново. Всичко е толкова динамично и ситуативно! Тази година от всичко, което видях, като че ли изплува темата за паметта.

В киното излязоха много филми за спомените, времето, минало, бъдеще. И "Физика на тъгата" се вписа в тази тенденция. Което е и добре и зле, защото само най-добрите филми ще успеят да изскочат.

- Преподавате и имате Майсторски класове в различни точки на света. Какви дискусии водите най-често със своите студенти?
- Опитвам се да им дам преди всичко тласък, импулс, куража да създават. Това не е лесно - аз се впускам във всеки клас с цялата си енергия. Смятам, че когато преподаваш, трябва да можеш да даваш от себе си максимума знание, опит, заряд. Често след това се чувствам изцеден. Затова по време на интензивна работа избягвам да преподавам. И двете изискват пълната ми концентрация, а аз не мога да балансирам в това отношение.

© Stephan Ballard

- Според някои кинокритици Вашето творчество ни кара да се замислим за това, как би изглеждала анимацията след 20-50-100 години. А Вие как виждате анимацията на бъдещето?

- Знам как изглежда сега.

Аз мисля, че живеем в златния век на анимацията. Никога преди това не е имало толкова много, толкова хубави и разнообразни филми. Платформите се надбягват в състезанието си да осигуряват повече "анимационно" съдържание, кината не смогват да излъчват всичко.

Не е преувеличено да кажа, че никога преди това не е имало толкова хора по цял свят, работещи в анимационното кино. Да нарисуваш история, тъга, радост, е една от най-вълнуващите професии, повярвайте ми.

Интервю на Мая Филипова

Още

Теодор Ушев прибра в колекцията си и почетен "Сезар"

Теодор Ушев прибра в колекцията си и почетен "Сезар"

Още

"Физика на тъгата" на Теодор Ушев тръгна по световните екрани

"Физика на тъгата" на Теодор Ушев тръгна по световните екрани

Още

Преживей катарзис с инсталацията на Теодор Ушев "Като в тъмно огледало"

Преживей катарзис с инсталацията на Теодор Ушев "Като в тъмно огледало"

Още

Variety сравни Теодор Ушев с Ван Гог

Variety сравни Теодор Ушев с Ван Гог

Коментирай 5

1/1

Снимка: © Stephan Ballard/Колаж: Юлиян Илиев/ Dir/bg

© Stephan Ballard

Фотокредит: Кинофестивал във Валядолид

"Физика на тъгата", Теодор Ушев (Снимка: mediaspace.nfb.ca)

"Физика на тъгата", Теодор Ушев (Снимка: mediaspace.nfb.ca)

© Stephan Ballard

© Stephan Ballard

© Stephan Ballard

© Stephan Ballard

© Stephan Ballard

Още ВИДЕО

Филми за Федерико Фелини и Андрей Тарковски на Киномания

Ценителите ще могат да се насладят на документалните ленти "Андрей Тарковски. Киното като молитва" и "Фелини без край"

Иконата на гейм индустрията Томи Таларико идва в България

Той става музикант заради братовчед си Стивън Тайлър от Aerosmith и пише музика за видеоигри вече 17 години

Теодор Ушев със специално обръщение към българските си почитатели

Японският екип от Токийския университет по изкуства упражняват първите си думи на български преди киноконцерта "Годишните времена на Вивалди", част от "Нарисувай ми тъга" в София

Вълнуваща детска програма за най-малките почитатели на Киномания

Освен премиерните филми, специалното събитие Детска киномания ще отличи най-талантливите сред малчуганите с Оскари

Срутиха 200-килограмово шоколадово копие на Берлинската стена

Прекрасно е да споделя преживяването от "вкуса, ценностите и частица от вятъра на свободата", коментира майсторът-сладкар Патрик Роже

Проф. Светлозар Игов е носителят на "Перото" 2019 за цялостен принос

Цочо Бояджиев, Марин Трошанов, Елена Алексиева, Добромир Байчев, Хеле Далгор грабнаха отличието в своите категории

Виж всички

Календар