Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Деян Парушев: Във "Вечна красота" изкрещяваме няколко истини за модата

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Деян Парушев: Във "Вечна красота" изкрещяваме няколко истини за модата

Важното е да бъдем себе си и да следваме мечтите си, казва режисьорът

Деян Парушев е моден фотограф, оператор, режисьор... - творец. Познат е в Европа, Северна Америка и Азия, където убеждава зрителите, че красотата е вечна и непреходна.

Той напуска България, когато е 9 години, и заедно с майка си се установява в Париж. Професионален фотограф е, снима много и намира мястото си в арт средите във френската столица.

Сега е в България за премиерата на филма си "Вечна красота" (б.р.- "Timeless вeauty"), в който разказва историите на нетипичните модели, които все по-често виждаме по модните подиуми.

- Г-н Парушев, стартира "София филм фест", а вие участвате с филма "Вечна красота" (б.р.- "Timeless вeauty"). Какво ви накара да погледнете по този начина на моделите?
- Аз съм фотограф и доста дълго време снимах мода и реклами. Тези две сфери на фотографията са тясно свързани с брандове, марки и т.н. Зад това стои някаква икономика, а не говорим толкова за художествена проекция. Дълго време снимах за списания, агенции, определени марки.

И, честно казано, се отвратих в немалка степен. От мен искаха да ретуширам снимките, така ставаха прекалено ненатурални. Губеше се женствеността, ставаха по-скоро гаменски.

Говорим, примерно, за модели, които са на по 17-18 години, а в същото време рекламират дрехи за 30 и повече годишни хора. В един момент имах проблем с имиджа, който се създава за масите. Уточнявам, че става въпрос да определени неща, а не, че винаги е било така.


- С други думи се доближавате до идеите на френския писател Фредерик Бегбеде и неговата книга "9.99 евро", в която той говори за умелата манипулация на рекламистите...
- Да. Така е. За времето, в което работих за рекламата, се случи точно това, защото се стига и се обсъжда и цветът на тревата в кадъра.

Става въпрос за такива подробности, за които ние, консуматорите, дори си нямаме идея. Ето така се отдалечих от този свят, дори леко отвратен.

И това се случи в момент, в който сестричката ми влезе в болница, защото беше 35 килограма. Беше болна. Това ме накара да се замисля, че има някакъв проблем. Така започнах да се занимавам с художествена фотография, с други проекти, с кино, с документални филми. Исках да правя нещо, в което има повече авторска мисъл, а не е водещ външният вид в толкова голяма степен.

Деян Парушев (Снимка: Павлин Даскалов/Dir.bg)

- С други думи да направим така, че в технологичния свят, в който живеем, да минимализираме фотошоп...
- Във Франция от две години има закон, които задължава рекламодателите да пишат под снимката дали тя е обработвана с фотошоп, или не. И това става. Защото всяка една снимка, която е публикувана, е ретуширана. Във Франция има едно списание "Полет", което публикува снимките едно към едно и те са от лента. Това е тяхното мото, че няма намеса в снимките и с това са известни. Имат страхотна публика. Около 300 000 читатели, примерно. И хората все повече проявяват интерес към тях.

Но да се върнем към филма. Преди няколко месеца разказах в едно интервю във Франция, че не ми се занимава с мода и не ми се снима документално кино. Тогава с мен се свързаха едни продуценти и така заговорихме за "Timeless вeauty". С думи прости, идеята бе да се върнем към истинското, към натуралното. Това е една различна мода.

После сложихме на една стена над 40 снимки на хора и започнахме да обсъждаме. Така избрахме героите. Търсихме хора, които не само са част от модата, а са си поставили пред себе си и мисия да бъдат естествени.

"Вечна красота" на режисьора Деян Парушев (Снимка: София Филм Фест)

- Посланието на филма е...
- Важното е да бъдем себе си и да следваме мечтите си. Днес всичко е възможно. В днешния свят, в който има социални мрежи, когато се борим за добра кауза, със сигурност ще докоснем хора, които са като нас. Всичко днес е възможно.

Във филма показваме хора, които са станали модели на 60 години. Трудно е за вярваме. Особено в България, където хората от третата възраст са леко дистанцирани от обществото. Във филма не говорим само за възрастни модели. Има всякакви. Има една манекенка, която е под 30 години, която е 160 килограма. Тя се казва Тес Холидей и преди два месеца някъде беше на корицата на "Космополитън" в САЩ. И мейнстрийм списанията вече са разбрали за какво става въпрос.

В САЩ наднорменото тегло е сериозен проблем, защото там всеки трети е с повече килограми. Не може модата да игнорира половината пазар... Примерно за дефилета се изисква момичетата да бъдат между номер 32 и 34 по европейски стандарт. Това ще рече, че те представляват 0,5% от населението. Хората в тези размери са толкова. Този размер хора са слаботелесни. Размер 36 вече започва да се доближава до нормалността.

"Вечна красота" на режисьора Деян Парушев (Снимка: София Филм Фест)

- Имаше и дебат колко трябва да тежи една манекенка, ако не се лъжа?
- Да, така е. И във Франция вече на дефилетата има и лекар, който преглежда моделите. Той удостоверява, че всички са в кондиция. Ако види някакъв проблем, въпросното момиче отпада. За съжаление това към момента е само във Франция, но тенденцията е да стане масова практика. В Испания и в Израел мисля, че има подобни закони или тече обсъждане. Целта е да не се създават комплекси. Във филма имаме хора с витилиго (б.р.-бели петна по кожата), примерно. И моделите са ОК с това. Казваме и показваме, че един модел може да бъде такъв цял живот. Промяната на външния вид няма значение. Показваме най-възрастната жена модел, която е на 89 години. Тя е започнала да се занимава с мода и да дефилира през далечната 1949 година. И, колкото и странно да звучи, сега твърди, че е много по-ангажирана, отколкото е била като млада. Към нея има сериозен интерес. Тя представлява 1/3 от хората в Англия. Нали разбирате за какъв пазар става въпрос.

Все повече започва да се оценява идеята как да върнем нормалните хора в модата. Водеща шведска фирма има страхотна реклама с възрастни хора, които са супер готини. А това се приема все по-добре и по-добре. Не ме разбирайте погрешно, нямам и нямаме нищо против перфектните хора, но понякога как може 15 годишно дете да рекламира крем за бръчки 40+, примерно. Има проблем в това. Самите потребители се усещат, не се идентифицират с този вид хора и разбират какво им предлагат. В България все още не е така. Тук имаме голям проблем.

Деян Парушев (Снимка: Павлин Даскалов/Dir.bg)

- Как определяте промяната за вас, че вече не искате да се занимавате с реклами, с фотошоп и т.н., а повече гледате към киното? Казано по друг начин, минавате от статичния кадър в движещ се такъв...
- Аз се занимавам с операторство и с режисура от близо 10 години. Нещата при мен не се случиха изведнъж. Правил съм клипове, късометражни филми и т.н. Лека полека се впусках в по-сериозни проекти. Когато ми предложиха "Timeless вeauty", много малко време ми трябваше, за да кажа "да" и да изкрещя няколко истини. Вярвам, че публиката ще бъде докосната от няколкото сюжета, които третираме във филма.

- Вие сте човек, който е фотограф, занимава се с кино. С други думи наблюдавате кадъра. Как гледате на феномена селфи, който ни е завладял?
- (Усмихва се) Неизбежно е. Всички си правим селфита.

- Можем ли да гледаме на селфито от художествена гледна точка...
- Да, разбира се. Селфито не е нищо повече от един автопортрет. Само дето не го правим с жило или таймер, а с телефона си. Автопортретът съществува от началото на фотографията, от век и половина вече. Днес го виждаме масово заради социалните мрежи. Но фактът, че човекът се снима сам за мен не е нещо ново. Сега е популярно заради интернет. Селфито за мен е една модерна версия на автопортрета.

- Спирали ли са ви хора на улицата, за да ги снимате?
- Да, постоянно. Живея в Париж, а там винаги има много хора. 70 милиона туристи идват всяка година. Понякога снимам хората, понякога отказвам, когато бързам.

- Колко се стараете в тези снимки?
- Понякога хората са изненадани от резултата, но след това им казвам, че аз съм фотограф и нещата си идват на мястото.

"Вечна красота" на режисьора Деян Парушев (Снимка: София Филм Фест)

- Вие сте член и на журито, което ще оценява документалното кино...
- Благодаря на организаторите на фестивала за поканата. За първи път съм жури и се отнасям изключително сериозно към това си задължение. Искам да кажа, че "Timeless вeauty" не е част от документалната секция, а от свободната. Аз приемам задачата си много отговорно.

- Филмът вече живее свой живот, както се казва. Какво се случи вече откакто го показвате?
- "Timeless вeauty" предизвиква все повече интерес и с мен влизат в контакт продуценти, режисьори и разпространители.

- Имате ли муза за нови проекти?
- В момента пиша два сценария за игрални фирми. Единият е свързан с мои детски спомени за промяната в България, а другият ще е за фантастика - една неопраистория, която се развива след края на интернет, когато човечеството се връща към каменните боздугани и се случва нещо като война между... Ще го оставя така.

Интервю на Калин Каменов

"Вечна красота" на режисьора Деян Парушев (Снимка: София Филм Фест)

Можете да гледате "Вечна красота" в рамките на "София Филм Фест" на:

17.03.2019 в ДОМ НА КИНОТО - 21.00 часа

18.03.2019 в ФРЕНСКИ ИНСТИТУТ - КИНО "СЛАВЕЙКОВ" - 18.30 часа

24.03.2019 в КИНО КУЛТУРА - 19.00 часа

Какво означава красотата? Този филм е пътешествие в съвременния свят на модата, а компания ни правят едни от най-необикновените модели в момента. Вечна красота изследва постоянно променящата се концепция за красотата в световен мащаб.

"В сърцето на вечно противоречивата модна индустрия се заформя нов тренд, който се бори с наложените стандарти за красота и младост. В последните няколко години лицата и телата, които красят подиумите и кориците на модните списания, вече не са така изгладени, еднакви и с перфектни пропорции. По-възрастни и нетипични модели стават все по-популярни и модните къщи все по-често искат да работят с тях. Този документален филм улавя красотата на това да бъдеш различен и мъдростта на всички тези харизматични души и нетрадиционни модели."

Брита Талинг, Филмов фестивал в Талин

Още

Деян Донков: Искам да изиграя всичко

Деян Донков: Искам да изиграя всичко

Още

Мариан Вълев: "Под прикритие" ми взе повече, отколкото ми даде

Мариан Вълев: "Под прикритие" ми взе повече, отколкото ми даде

Още

Режисьорът на "Формулата на Тео": Героят ми е чудак с мисия

Режисьорът на "Формулата на Тео": Героят ми е чудак с мисия

Още

За момичето, което дръзна да попита: Какъв цвят има този свят?

За момичето, което дръзна да попита: Какъв цвят има този свят?

Още

Легендарният Стас Намин пред Dir.bg: Горбачов ме освободи от затвора на комунизма

Легендарният Стас Намин пред Dir.bg: Горбачов ме освободи от затвора на комунизма

Още

Янтао Ксиа, продуцент на "Изчезващи дни": Филмът ни е различен, а в живота няма връщане назад

Янтао Ксиа, продуцент на "Изчезващи дни": Филмът ни е различен, а в живота няма връщане назад

Коментирай 3

1/1

Още ВИДЕО

Детският радиохор посреща пролетта с концерт на 24 март

Младият състав чества 64 години от създаването си

Джаз музикантът Лъчезар Кацарски с номинация за наградата за Полет в изкуството "Стоян Камбарев"

Лъчо е мултиталант – той пее, свири на пиано и хармоника, издава авторска музика и играе в театъра

Изумителният магьосник Старбой Айвън с номинация за Наградата за Полет в изкуството "Стоян Камбарев"

Двукратният носител на мемориалната купа "Мистър Сенко" мечтае за световни сцени

Шедьовърът на Джонатан Глейзър "Зона на интерес" тръгва по кината от днес

"Зона на интерес" е може би най-впечатляващият филм за Холокоста от началото на века

Откриха в Патагония най-ранните датирани пещерни рисунки в Южна Америка

Аржентинските и чилийските археолози са открили 895 рисунки отпреди 8200 години в пещерата Хуенул 1 - скално убежище с площ 630 квадратни метра

След два разпродадени спектакъла: LORD OF THE DANCE обявяват трето шоу в София през май

На 19 май световноизвестните танцьори ще зарадват и феновете си във Варна

Виж всички

Календар