Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Деян Парушев: Във "Вечна красота" изкрещяваме няколко истини за модата

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Деян Парушев: Във "Вечна красота" изкрещяваме няколко истини за модата

Важното е да бъдем себе си и да следваме мечтите си, казва режисьорът

Деян Парушев е моден фотограф, оператор, режисьор... - творец. Познат е в Европа, Северна Америка и Азия, където убеждава зрителите, че красотата е вечна и непреходна.

Той напуска България, когато е 9 години, и заедно с майка си се установява в Париж. Професионален фотограф е, снима много и намира мястото си в арт средите във френската столица.

Сега е в България за премиерата на филма си "Вечна красота" (б.р.- "Timeless вeauty"), в който разказва историите на нетипичните модели, които все по-често виждаме по модните подиуми.

- Г-н Парушев, стартира "София филм фест", а вие участвате с филма "Вечна красота" (б.р.- "Timeless вeauty"). Какво ви накара да погледнете по този начина на моделите?
- Аз съм фотограф и доста дълго време снимах мода и реклами. Тези две сфери на фотографията са тясно свързани с брандове, марки и т.н. Зад това стои някаква икономика, а не говорим толкова за художествена проекция. Дълго време снимах за списания, агенции, определени марки.

И, честно казано, се отвратих в немалка степен. От мен искаха да ретуширам снимките, така ставаха прекалено ненатурални. Губеше се женствеността, ставаха по-скоро гаменски.

Говорим, примерно, за модели, които са на по 17-18 години, а в същото време рекламират дрехи за 30 и повече годишни хора. В един момент имах проблем с имиджа, който се създава за масите. Уточнявам, че става въпрос да определени неща, а не, че винаги е било така.


- С други думи се доближавате до идеите на френския писател Фредерик Бегбеде и неговата книга "9.99 евро", в която той говори за умелата манипулация на рекламистите...
- Да. Така е. За времето, в което работих за рекламата, се случи точно това, защото се стига и се обсъжда и цветът на тревата в кадъра.

Става въпрос за такива подробности, за които ние, консуматорите, дори си нямаме идея. Ето така се отдалечих от този свят, дори леко отвратен.

И това се случи в момент, в който сестричката ми влезе в болница, защото беше 35 килограма. Беше болна. Това ме накара да се замисля, че има някакъв проблем. Така започнах да се занимавам с художествена фотография, с други проекти, с кино, с документални филми. Исках да правя нещо, в което има повече авторска мисъл, а не е водещ външният вид в толкова голяма степен.

Деян Парушев (Снимка: Павлин Даскалов/Dir.bg)

- С други думи да направим така, че в технологичния свят, в който живеем, да минимализираме фотошоп...
- Във Франция от две години има закон, които задължава рекламодателите да пишат под снимката дали тя е обработвана с фотошоп, или не. И това става. Защото всяка една снимка, която е публикувана, е ретуширана. Във Франция има едно списание "Полет", което публикува снимките едно към едно и те са от лента. Това е тяхното мото, че няма намеса в снимките и с това са известни. Имат страхотна публика. Около 300 000 читатели, примерно. И хората все повече проявяват интерес към тях.

Но да се върнем към филма. Преди няколко месеца разказах в едно интервю във Франция, че не ми се занимава с мода и не ми се снима документално кино. Тогава с мен се свързаха едни продуценти и така заговорихме за "Timeless вeauty". С думи прости, идеята бе да се върнем към истинското, към натуралното. Това е една различна мода.

После сложихме на една стена над 40 снимки на хора и започнахме да обсъждаме. Така избрахме героите. Търсихме хора, които не само са част от модата, а са си поставили пред себе си и мисия да бъдат естествени.

"Вечна красота" на режисьора Деян Парушев (Снимка: София Филм Фест)

- Посланието на филма е...
- Важното е да бъдем себе си и да следваме мечтите си. Днес всичко е възможно. В днешния свят, в който има социални мрежи, когато се борим за добра кауза, със сигурност ще докоснем хора, които са като нас. Всичко днес е възможно.

Във филма показваме хора, които са станали модели на 60 години. Трудно е за вярваме. Особено в България, където хората от третата възраст са леко дистанцирани от обществото. Във филма не говорим само за възрастни модели. Има всякакви. Има една манекенка, която е под 30 години, която е 160 килограма. Тя се казва Тес Холидей и преди два месеца някъде беше на корицата на "Космополитън" в САЩ. И мейнстрийм списанията вече са разбрали за какво става въпрос.

В САЩ наднорменото тегло е сериозен проблем, защото там всеки трети е с повече килограми. Не може модата да игнорира половината пазар... Примерно за дефилета се изисква момичетата да бъдат между номер 32 и 34 по европейски стандарт. Това ще рече, че те представляват 0,5% от населението. Хората в тези размери са толкова. Този размер хора са слаботелесни. Размер 36 вече започва да се доближава до нормалността.

"Вечна красота" на режисьора Деян Парушев (Снимка: София Филм Фест)

- Имаше и дебат колко трябва да тежи една манекенка, ако не се лъжа?
- Да, така е. И във Франция вече на дефилетата има и лекар, който преглежда моделите. Той удостоверява, че всички са в кондиция. Ако види някакъв проблем, въпросното момиче отпада. За съжаление това към момента е само във Франция, но тенденцията е да стане масова практика. В Испания и в Израел мисля, че има подобни закони или тече обсъждане. Целта е да не се създават комплекси. Във филма имаме хора с витилиго (б.р.-бели петна по кожата), примерно. И моделите са ОК с това. Казваме и показваме, че един модел може да бъде такъв цял живот. Промяната на външния вид няма значение. Показваме най-възрастната жена модел, която е на 89 години. Тя е започнала да се занимава с мода и да дефилира през далечната 1949 година. И, колкото и странно да звучи, сега твърди, че е много по-ангажирана, отколкото е била като млада. Към нея има сериозен интерес. Тя представлява 1/3 от хората в Англия. Нали разбирате за какъв пазар става въпрос.

Все повече започва да се оценява идеята как да върнем нормалните хора в модата. Водеща шведска фирма има страхотна реклама с възрастни хора, които са супер готини. А това се приема все по-добре и по-добре. Не ме разбирайте погрешно, нямам и нямаме нищо против перфектните хора, но понякога как може 15 годишно дете да рекламира крем за бръчки 40+, примерно. Има проблем в това. Самите потребители се усещат, не се идентифицират с този вид хора и разбират какво им предлагат. В България все още не е така. Тук имаме голям проблем.

Деян Парушев (Снимка: Павлин Даскалов/Dir.bg)

- Как определяте промяната за вас, че вече не искате да се занимавате с реклами, с фотошоп и т.н., а повече гледате към киното? Казано по друг начин, минавате от статичния кадър в движещ се такъв...
- Аз се занимавам с операторство и с режисура от близо 10 години. Нещата при мен не се случиха изведнъж. Правил съм клипове, късометражни филми и т.н. Лека полека се впусках в по-сериозни проекти. Когато ми предложиха "Timeless вeauty", много малко време ми трябваше, за да кажа "да" и да изкрещя няколко истини. Вярвам, че публиката ще бъде докосната от няколкото сюжета, които третираме във филма.

- Вие сте човек, който е фотограф, занимава се с кино. С други думи наблюдавате кадъра. Как гледате на феномена селфи, който ни е завладял?
- (Усмихва се) Неизбежно е. Всички си правим селфита.

- Можем ли да гледаме на селфито от художествена гледна точка...
- Да, разбира се. Селфито не е нищо повече от един автопортрет. Само дето не го правим с жило или таймер, а с телефона си. Автопортретът съществува от началото на фотографията, от век и половина вече. Днес го виждаме масово заради социалните мрежи. Но фактът, че човекът се снима сам за мен не е нещо ново. Сега е популярно заради интернет. Селфито за мен е една модерна версия на автопортрета.

- Спирали ли са ви хора на улицата, за да ги снимате?
- Да, постоянно. Живея в Париж, а там винаги има много хора. 70 милиона туристи идват всяка година. Понякога снимам хората, понякога отказвам, когато бързам.

- Колко се стараете в тези снимки?
- Понякога хората са изненадани от резултата, но след това им казвам, че аз съм фотограф и нещата си идват на мястото.

"Вечна красота" на режисьора Деян Парушев (Снимка: София Филм Фест)

- Вие сте член и на журито, което ще оценява документалното кино...
- Благодаря на организаторите на фестивала за поканата. За първи път съм жури и се отнасям изключително сериозно към това си задължение. Искам да кажа, че "Timeless вeauty" не е част от документалната секция, а от свободната. Аз приемам задачата си много отговорно.

- Филмът вече живее свой живот, както се казва. Какво се случи вече откакто го показвате?
- "Timeless вeauty" предизвиква все повече интерес и с мен влизат в контакт продуценти, режисьори и разпространители.

- Имате ли муза за нови проекти?
- В момента пиша два сценария за игрални фирми. Единият е свързан с мои детски спомени за промяната в България, а другият ще е за фантастика - една неопраистория, която се развива след края на интернет, когато човечеството се връща към каменните боздугани и се случва нещо като война между... Ще го оставя така.

Интервю на Калин Каменов

"Вечна красота" на режисьора Деян Парушев (Снимка: София Филм Фест)

Можете да гледате "Вечна красота" в рамките на "София Филм Фест" на:

17.03.2019 в ДОМ НА КИНОТО - 21.00 часа

18.03.2019 в ФРЕНСКИ ИНСТИТУТ - КИНО "СЛАВЕЙКОВ" - 18.30 часа

24.03.2019 в КИНО КУЛТУРА - 19.00 часа

Какво означава красотата? Този филм е пътешествие в съвременния свят на модата, а компания ни правят едни от най-необикновените модели в момента. Вечна красота изследва постоянно променящата се концепция за красотата в световен мащаб.

"В сърцето на вечно противоречивата модна индустрия се заформя нов тренд, който се бори с наложените стандарти за красота и младост. В последните няколко години лицата и телата, които красят подиумите и кориците на модните списания, вече не са така изгладени, еднакви и с перфектни пропорции. По-възрастни и нетипични модели стават все по-популярни и модните къщи все по-често искат да работят с тях. Този документален филм улавя красотата на това да бъдеш различен и мъдростта на всички тези харизматични души и нетрадиционни модели."

Брита Талинг, Филмов фестивал в Талин

Още Деян Донков: Искам да изиграя всичко

Деян Донков: Искам да изиграя всичко

Още Мариан Вълев: "Под прикритие" ми взе повече, отколкото ми даде

Мариан Вълев: "Под прикритие" ми взе повече, отколкото ми даде

Още Режисьорът на "Формулата на Тео": Героят ми е чудак с мисия

Режисьорът на "Формулата на Тео": Героят ми е чудак с мисия

Още За момичето, което дръзна да попита: Какъв цвят има този свят?

За момичето, което дръзна да попита: Какъв цвят има този свят?

Още Легендарният Стас Намин пред Dir.bg: Горбачов ме освободи от затвора на комунизма

Легендарният Стас Намин пред Dir.bg: Горбачов ме освободи от затвора на комунизма

Още Янтао Ксиа, продуцент на "Изчезващи дни": Филмът ни е различен, а в живота няма връщане назад

Янтао Ксиа, продуцент на "Изчезващи дни": Филмът ни е различен, а в живота няма връщане назад

Коментирай3

1/1

Още ВИДЕО

Разкриха древногръцкия автор на овъглен свитък от Херкулан

Следи от мастило показват, че текстът е част от произведение на епикурейския философ Филодем, пострадало по време на изригването на Везувий през 79 г. сл. Хр.

Скритите оптични тайни на Партенона

Професор Хуан де Лара прави забележителен пробив, съчетаващ археология и модерна 3D технология, с който показва как древните гърци са използвали усъвършенствани техники за осветление, за да превърнат вътрешността на Партенона в сцена на божествен спектакъл

Автомобилен състезател, пилот на хеликоптер, художник, модна икона: Непознатите лица на суперзвездата Виторио Григоло

Италианският тенор пристига за първия си концерт в България, ще пее на една сцена със Соня Йончева на 28 август в "Гала в София 2025"

С "Жестове на съпротива" - 18-ото издание на "Антистатик" завзема София през май

Артистичната програма на международния фестивал за съвременен танц и пърформанс води в страната едни от най-интересните имена на съвременната танцова сцена

Агата Кристи води курс по творческо писане с помощта на изкуствен интелект

Курсът е създаден от екип от специалисти по творчеството на Кристи, които са възстановили нейната философия за писане на базата на произведенията й и архивни интервюта

Дете повреди картина на Ротко за 50 милиона евро

Музеят "Бойманс - Ван Бьонинген" в Ротердам не коментира кой ще носи отговорност за щетите по картината "Grey, Orange on Maroon, No. 8" от 1960 г. на абстрактния експресионист

Виж всички

Календар