IN MEMORIAM
Почина руският "емигрантски бард" Вили Токарев
Сравняван с незабравимия Висоцки, той е сред първите, които превръщат т.нар. "апашки" романси в истинско изкуство
Редактор : Impressio / 5 август 2019 / 12:49 3448 Прочита 0 Коментара
На 84-годишна възраст в Москва почина изпълнителят на руски шансони Вили Токарев, съобщиха руски медии, цитирани от БТА. Певецът, известен като "емигрантския бард", е починал в московски онкологичен център, където се намираше от началото на миналия месец.
Токарев е роден през 1934 г. в южния руски автономен район Адигея, а детството му минава там и в съседната кавказка република Дагестан. Завършил е музикално училище при Ленинградската консерватория в клас по контрабас, но не постига особен музикален успех в родината си. Работи като моряк на кораби. Увлича се по джаз, който все още не е особено одобряван от онези, които задават тон в руските музикални среди. Усещането за лична несвобода го кара на 40-годишна възраст да емигрира в САЩ по еврейска линия, макар че е от казашко потекло, а и родителите му са го кръстили в чест на В. И. Ленин (оригиналното му име е Вилен).
В САЩ го очаква труден емигрантски живот като таксиметров шофьор и кухненски работник в ресторанти. С красивия си плътен глас и китарата си обаче скоро става звезда сред руските емигрантски среди. Прочутата му песен "Нюйоркски таксист" става нещо като химн на емиграцията. Освен като изпълнител в ресторанти, скоро започва да издава и собствени дискове с песни, на които е и автор, и изпълнител. Плочите му тайно, от командировани в САЩ, проникват и в Съветския съюз и се презаписват частно от хиляди почитатели по касетофонния "самиздат" като "емигрантска класика". Има ги едва ли не във всеки съветски дом.
От началото на 80-те години, натрупал популярност, Токарев започва често да се връща в родината и да гастролира с концерти по СССР. Постепенно се установява за постоянно в Москва, оженва се, купува си жилище. Песните му звучат по руските радиостанции. Редица от тях стават хитове, макар и звучащи твърде необичайно на фона на останалите бивши съветски и настоящи руски изпълнители - "Небостъргачи", "Жерави", "Апатит" (която става неформален химн на едноименния руски град зад полярния кръг). Започва триумфалният му период на звезда на руския шансон.
Той е сред първите, които виждат потенциал в т.нар. "апашки" романси - непретенциозни песнички, изпълнявани на ненастроена китара на пейка в тъмен парк - и успя да ги превърне в истинско изкуство, в Естрада с главна буква. Понякога го сравняват с незабравимия Висоцки, макар че двамата са твърде различни.
Той не се поддаде на съмнителни експерименти и смешения на стиловете с онова, което е модерно, остана верен на самия себе си и на своя нетипичен, но личен стил, заради което си спечели любовта на публиката. Той концертираше едва ли не до последните си дни при препълнени зали.