ХУДОЖЕСТВЕНИТЕ ПОХВАТИ В ИЗКУСТВАТА
Как и защо една коледна реклама разгневи хиляди хора
Размисъл върху изкуството на контекста, смисъла и целите на рекламното послание
Автор : Еми Мариянска / 9382 Прочита 42 Коментара

Онлайн петиция само за няколко дни събра над 6000 подписа на майки, съпруги и деца на моряци. Във въпросната реклама на голяма търговска верига корабният механик Христо - героят във видеоклипа, се натъжава от разговор по корабната радиовръзка с детето си. Той е в открито море, далеч от брега, където го чакат близките му. Но обещава подаръци - играчки от цял свят за любимото си дете. Когато се завърне!... След финалната сцена в рекламата се отброяват оставащите дни до Коледа.
"Но не и тези, които Христо ще прекара в бурното море, в ръцете на съдбата!, е написала една съпруга на моряк. И продължава: Рекламата е тъжна и напрягаща, напълно неподходяща за позитивните мисли, които всички трябва да имаме по Коледа!"
Стоп кадър от рекламния видеоклип
Всъщност, погледната под друг ракурс, въпросната реклама е кратък драматичен филм. При това - с нелошо актьорско изпълнение. Въпросът е дали негативизмът срещу нея идва от художествения похват, който се заиграва с чувствата на хората, или от търговските му цели?! Или, дали пък не е провокиран от нещо по-дълбоко, което е докоснало посланието - нашето недоволство от живота, който водим?! Нещо, от което бягаме и не обичаме да ни се припомня?! Не е ли по-скоро това, което ни гневи, а не толкова търговската "агресия"?!
"Вместо да е жизнерадостна, рекламата показва съдбите на хиляди българи - не само моряци, а изобщо хора, тръгнали на път да вадят хляба си, за да изхранят семейството си - тираджии, гледачи на възрастни хора и куп още професии", пишат недоволните, подписали петицията.
Точно в тези думи се оглежда истинската причина на нашия гняв - ние не искаме да ни се припомня, че сме "хората, тръгнали на път да си вадят хляба" - искаме да чуем и да видим нещо по-позитивно. Искаме да СЕ видим различни от това, което сме. Какъв е "преводът"? - Искаме такава реклама, чрез която да избягаме от реалността. Искаме нещо, което да носи, макар и измамно, но обещание за промяна, за нещо по-добро.
И тук стигаме до въпроса: Как трябва да изглежда художественото претворяване на едно рекламно послание? "Бягство" от действителността ли е ключът на рекламата?! Въпросът има две страни - търговски и човешки.
"В съдържанието на рекламата се изтъкват на преден план играчките, които ще донесе бащата при завръщането му. Ами ако не се прибере?!", пита риторично създателката на петицията срещу рекламата. Чувствам се лично засегната от посланието на клипа. Със сигурност и много други хора споделят същото мнение! Тази реклама носи болка, огорчение и разочарование и образува тежка буца в гърлото! Смятам, че има далеч по-удачен начин да отброиш дните до Коледа", пише в информацията към онлайн-петицията тя.
Противоречивата реклама е гледана от над 1 милион потребители в ютуб.
В момента, заради петицията, я гледат от любопитство и онези, които някак са я пропуснали на телевизионния екран.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Остава въпросът: Какво изкуство е рекламата? На какво трябва да заложи - по-скоро на позитивното, или на онова, което затрогва, макар то да слага, както е в случая - "морска сол" в раната. Любопитно е и какъв е търговският ефект от въпросната реклама?. Удовлетворила ли е тя целите на своите поръчители, или по-скоро е отблъснала потенциалните купувачи?
Едно е сигурно: че рекламата е специално изкуство, което върви по много "тънък лед" - на границата между реалността, въжделенията и мечтите на хората.

"Зимен сън" по музика на Брамс, в изпълнение на "Бон-Бон", Сара Пейчева и LaTIDa - послание за Добро, Обич и Приятелство
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.