Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Как и защо една коледна реклама разгневи хиляди хора

ХУДОЖЕСТВЕНИТЕ ПОХВАТИ В ИЗКУСТВАТА

Как и защо една коледна реклама разгневи хиляди хора

Размисъл върху изкуството на контекста, смисъла и целите на рекламното послание

Стоп кадър от рекламния видеоклип

Онлайн петиция само за няколко дни събра над 6000 подписа на майки, съпруги и деца на моряци. Във въпросната реклама на голяма търговска верига корабният механик Христо - героят във видеоклипа, се натъжава от разговор по корабната радиовръзка с детето си. Той е в открито море, далеч от брега, където го чакат близките му. Но обещава подаръци - играчки от цял свят за любимото си дете. Когато се завърне!... След финалната сцена в рекламата се отброяват оставащите дни до Коледа.

"Но не и тези, които Христо ще прекара в бурното море, в ръцете на съдбата!, е написала една съпруга на моряк. И продължава: Рекламата е тъжна и напрягаща, напълно неподходяща за позитивните мисли, които всички трябва да имаме по Коледа!"

Стоп кадър от рекламния видеоклип

Всъщност, погледната под друг ракурс, въпросната реклама е кратък драматичен филм. При това - с нелошо актьорско изпълнение. Въпросът е дали негативизмът срещу нея идва от художествения похват, който се заиграва с чувствата на хората, или от търговските му цели?! Или, дали пък не е провокиран от нещо по-дълбоко, което е докоснало посланието - нашето недоволство от живота, който водим?! Нещо, от което бягаме и не обичаме да ни се припомня?! Не е ли по-скоро това, което ни гневи, а не толкова търговската "агресия"?!

"Вместо да е жизнерадостна, рекламата показва съдбите на хиляди българи - не само моряци, а изобщо хора, тръгнали на път да вадят хляба си, за да изхранят семейството си - тираджии, гледачи на възрастни хора и куп още професии", пишат недоволните, подписали петицията.

Точно в тези думи се оглежда истинската причина на нашия гняв - ние не искаме да ни се припомня, че сме "хората, тръгнали на път да си вадят хляба" - искаме да чуем и да видим нещо по-позитивно. Искаме да СЕ видим различни от това, което сме. Какъв е "преводът"? - Искаме такава реклама, чрез която да избягаме от реалността. Искаме нещо, което да носи, макар и измамно, но обещание за промяна, за нещо по-добро.

И тук стигаме до въпроса: Как трябва да изглежда художественото претворяване на едно рекламно послание? "Бягство" от действителността ли е ключът на рекламата?! Въпросът има две страни - търговски и човешки.

"В съдържанието на рекламата се изтъкват на преден план играчките, които ще донесе бащата при завръщането му. Ами ако не се прибере?!", пита риторично създателката на петицията срещу рекламата. Чувствам се лично засегната от посланието на клипа. Със сигурност и много други хора споделят същото мнение! Тази реклама носи болка, огорчение и разочарование и образува тежка буца в гърлото! Смятам, че има далеч по-удачен начин да отброиш дните до Коледа", пише в информацията към онлайн-петицията тя.

Противоречивата реклама е гледана от над 1 милион потребители в ютуб.

В момента, заради петицията, я гледат от любопитство и онези, които някак са я пропуснали на телевизионния екран.

Остава въпросът: Какво изкуство е рекламата? На какво трябва да заложи - по-скоро на позитивното, или на онова, което затрогва, макар то да слага, както е в случая - "морска сол" в раната. Любопитно е и какъв е търговският ефект от въпросната реклама?. Удовлетворила ли е тя целите на своите поръчители, или по-скоро е отблъснала потенциалните купувачи?

Едно е сигурно: че рекламата е специално изкуство, което върви по много "тънък лед" - на границата между реалността, въжделенията и мечтите на хората.

Още

Нов видеоклип на Рут Колева пита в какво ни превръщат социалните мрежи

Нов видеоклип на Рут Колева пита в какво ни превръщат социалните мрежи

Още

Малчуганите от Център от семеен тип "Вълшебство" получиха куп подаръци за Коледа

Малчуганите от Център от семеен тип "Вълшебство" получиха куп подаръци за Коледа

Още

"Зимен сън" по музика на Брамс, в изпълнение на "Бон-Бон", Сара Пейчева и LaTIDa - послание за Добро, Обич и Приятелство

"Зимен сън" по музика на Брамс, в изпълнение на "Бон-Бон", Сара Пейчева и LaTIDa - послание за Добро, Обич и Приятелство

Още

Махатма Ганди и българските му последователи: Бъди ДОБРОТО, което искаш да видиш в света

Махатма Ганди и българските му последователи: Бъди ДОБРОТО, което искаш да видиш в света

 

Коментирай 42

Календар

Препоръчваме ви

Познаваш ли ГЕРОИТЕ на 2023 г.?

Всеки може да номинира доброволец или журналист за Годишните награди за доброволчество на TimeHeroes

Два британски музея връщат временно златни и сребърни артефакти на Гана

Ценните предмети са били откраднати от британските военни по време на англо-ашантските войни през 1873-1874 г. и 1895-1896 г.

Изложба в Лондон пресъздава страданията на израелските заложници в Газа

Инсталацията "Глас от тунелите" е разположена в изоставена сграда в Източен Лондон и се основава на описанията на някои от освободените заложници

Магичните "Елхи на таланта" дават надежда на десетки талантливи деца

Коледната Благотворителна Еко кампания на Фондация “Стоян Камбарев” сбъдва мечтите на даровити деца от многодетни семейства

Изкуството и културата като интеграционна политика

Културна фондация А25 инициира и проведе първото по рода си изследване, посветено конкретно на културните потребности и на нуждите и достъпа до изкуство на украинските бежанци

Готви се национален протест: Народ без култура е народ без бъдеще!

"Години наред ние – творците от сценичните изкуства – работехме, без да протестираме. В резултат на това стигнахме до ситуация, която може да се определи единствено като унизителна", казват организаторите