Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Васил Симитчиев се завръща със своите артистични открития

ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ИЗКУСТВО

Васил Симитчиев се завръща със своите артистични открития

Събитието е от 4 ноември 2021 до 23 януари 2022 в Квадрат 500

Проектът “Водна маса” за кралския дворец в Стокхолм, 1978

НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ представя ВАСИЛ СИМИТЧИЕВ от 4 ноември 2021 до 23 януари 2022

Квадрат 500, пл. "Св. Александър Невски", ул. "19-ти февруари" №1

С изложбата в Квадрат 500 - селекция от знакови произведения и нови проекти, Васил Симитчиев се завръща с цялата мощ на своите артистични открития, с резултатите от своя дълъг път в съвременната култура. Куратор на проекта е Иво Милев.

По време на реставрацията на мавзолея на Георги Димитров в средата на 1970-те на младия скулптор Васил Симитчиев е възложено да създаде бронзовите венци около саркофага. Наградата за тази престижна поръчка е международен паспорт, с който художникът успява да напусне страната и ... да стане "невъзвращенец" и да се установи в Швеция. Освободен от диктата на политическия и артистичния конформизъм, "се ражда един от първите зрели концептуални художници у нас", пише за него изтъкнатият шведски художествен критик Дан Йонсон.

"След мащабите на Кристо няма друг българин с тази решителност, глобална артистична визия и творчески размах", казва за него в България проф. Станислав Памукчиев.

Още

"Кристо. От Габрово до Триумфалната арка" - документална изложба се открива в Париж

"Кристо. От Габрово до Триумфалната арка" - документална изложба се открива в Париж

Мащабните проекти, реализирани в Швеция, стоят винаги в центъра на някаква конфликтна зона. Това е една от причините някои от идеите да останат само върху белия лист. Така например, в разгара на Студената война Симитчиев предлага част от паважа на Червения площад в Москва да бъде разменен с трева от моравата пред Белия дом. Идея, която, разбира се, остава нереализирана, сблъсквайки се с непреодолима политическа воля. Или проектът за "свързване" на Дания с Швеция чрез музикално произведение, чиято партитура е създадена по неравностите на морското дъно в протока Йоресунд.

Години по-късно двете страни са вече свързани чрез бруталната сила на бетона и желязото в най-дългия мост в Европа. Или "консервацията" на мавзолея в София, сблъскала се с нетърпимостта към миналото... Или старателно подготвеният и добре изчислен проект за преместване на водната маса на едно шведско езеро в двора на кралския дворец в Стокхолм...

Васил Симитчиев е концептуален художник в най-пълния смисъл на думата. Идеите са суровината на неговото изкуство и както сам казва - веднъж осъществени, те губят половината от своята сила. Някои от най-ранните му, но най-издържани експерименти са в тази посока -проектите за водни басейни, осъществени на различни места в края на 1970-те. Двата най-големи са направени за Музея на модерното изкуство в Стокхолм и за един от градските паркове в Малмьо.

Работата, която му носи световно признание, е безспорно "Стъкленият кей" в Малмьо (1985). Шестте квадратни километра на стария кей на пристанището са покрити с тонове стъклени плоскости, а артистът дирижира грохота от трошенето им под тежестта на камионите, минаващи върху тях. И тук в основата е конфликтът, сблъсъкът на камък и стъкло, на тежко, плътно, твърдо с тънко, прозрачно, крехко, чупливо. Това е грандиозен визуален и звуков спектакъл, с мащабни идейни и естетически внушения, в реална съпоставимост с най-значимото от този род изкуство в световен план.

.Водна маса, Палма де Майорка, 1977 (Снимка: Александър Симитчиев)

Утвърждаването на Симитчиев като един от най-силните съвременни концептуални артисти в Швеция е причина да бъде поканен за професор в Университета за изкуство, занаяти и дизайн в Стокхолм, където води катедрата по монументална скулптура.Той основава и ръководи Свободната академия за експериментално изкуство, разработва новаторска програма за намеса на изкуството в социалната среда, осъществява със студенти множество скулптурни инсталации, акции, пърформанси и концептуални проекти в общественото пространство.

Изложбата се организира в партньорство с Посолството на Кралство Швеция и е финансирана от Министерство на културата по програма "Движимо културно наследство, музеи и визуални изкуства".

Васил Симитчиев крие лицето си със своето лице, 2002 (Фотограф: Аке Хедстрьом)

 

Стъкленият кей, Малмьо, 1985

Още

Кристо в Градската художествена галерия на Варна

Кристо в Градската художествена галерия на Варна

Още

Еманюел и Бриджит Макрон откриха инсталацията на Триумфалната арка по проект на Кристо

Еманюел и Бриджит Макрон откриха инсталацията на Триумфалната арка по проект на Кристо

 

 

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

"Красотата и надуваемата играчка - Афтърпарти" от Стоян Илиев

Изложбата е от 11 юни до 24 юни 2022, Откриване: 11 юни 2022, 17:30 часа

"Градски отношения" на Естер Борнемиза гостува на София хартиен арт фест в НДК

Експозицията може да бъде видяна всеки ден до 24 юни от 11.00 до 19.00 ч.

Вим Вендерс прави филм за стъклените обществени тоалетни в Япония

"Трябва да призная, че първата ми реакция беше: Какво? Тоалетни? Chotto mattene", разказа Вендерс, използвайки японския израз, означаващ "почакайте малко"

Специална експозиция в плевенския музей разказва за живота и творческия път на Гена Димитрова

В експозицията, открита през 2009 г., са представени документални материали, свързани с детско-юношеските години на Гена Димитрова от времето, когато живее в плевенското село Беглеж

Живот на пауза: Знамена, в цветовете на пандемията

Всяка година от 2007 г. насам Институтът за цветовете на Пантон (The Pantone Color Institute) избира цвят на годината, с който прогнозира световните цветови тенденции и задава хроматичния дух на времето

Бланка Шперкова представя проекта си „Бабче и внуче“

Тя е автор на филмова анимация, илюстратор, майсторка на плетени телени бижута и баба. Бланка Шперкова ще представи в Чешкия център своята колекция от неповторими бижута и обекти от тел