СВЕТЪТ ОКОЛО НАС
Компютърните платки като изкуство - Елиас Симе и инсталацията му на Венецианското биенале
Симе е мотивиран от желанието да възстановим и преразгледаме връзката си с околната среда, разказват от Grimm Gallery
Редактор : / 331 Прочита 0 Коментара
Симе е мотивиран от желанието да възстановим и преразгледаме връзката си с околната среда, разказват от Grimm Gallery (Снимка: Ваня Сухарова)Хиляди електрически проводници, клавиши, микрочипове и компютърни компоненти създават инсталацията на Елиас Симе на тазгодишното издание на Венецианското биенале на изкуствата, разказва Ваня Сухарова, специален пратеник на БТА.
Елиас Симе е роден в Етиопия през 1968 г. Той е мултидисциплинарен художник, известен най-вече с мащабните си релефи, изработени от рециклирана потребителска електроника.
Симе е мотивиран от желанието да възстановим и преразгледаме връзката си с околната среда, разказват от Grimm Gallery.
Елиас Симе (Източник: Сайт на художника)
По думите им авторът използва техники за сплитане и наслояване, за да създаде огромни мозайки, съставени от клавиатури, вериги, кабели и всякакъв вид електронни отпадъци, внесени в родната му страна. Тези материали се доставят от най-големия пазар на открито в Африка, разположен в етиопската столица Адис Абеба, отбелязват още от галерията.
Фокусът му върху електронните материали започва преди около десет години след дълга работа с асамблаж и архитектурни инсталации в родната му Етиопия, отбелязват на сайта на биеналето.
"Избраните от мен материали и начинът, по който ги използвам в практиката си, говорят за нашето съвременно състояние. Технологията е вездесъща, но аз не се стремя да правя изявления за самата технология и връзката на човечеството с нея.
По-скоро искам да изобразя света около нас - включително динамиката на природата, разпространението на технологиите в почти всяко кътче на света, както и хармонията, и дисхармонията, които тези сили предизвикват в нашите преживявания", разказва Елиас Симе в сайта си.
"Точно като материалите, от които са направени, творбите на Елиас Симе разказват истории - истории за тяхното пътуване около света и на всички хора, които са се докоснали до тях, работили са с тях.
Обработвайки ги, той изрично съпоставя глобалното с локалното и насочва вниманието към влиянието на технологиите върху нашето общество, неговото масово потребление и сложната циркулация на материали и предмети", казва Фелисити Корн, куратор в Kunstpalast Düsseldorf.
"Художникът включва остаряло технологично оборудване като естествено продължение на своята материално ориентирана практика, използвайки отпаднали обекти, които заобикалят ежедневието.
Новите композиции изглеждат като резултат от абстрактна цветна живопис, но включват технически материали с розови, зелени и лилави цветове, които човек може да намери в кутия със стари кабели", разказва Иън Уолъс, цитиран от екипа на Венецианското биенале.
Френска журналистка постави "Съседите" сред петте най-забележителни павилиона на Венецианското биенале
По думите му, използваните от Симе цветове, модели и решетки често препращат към пейзажи, гледани от самолет или сателит, пресъздавайки естествени гледки, създадени от човешка ръка.
Според него чрез изследването върху древните етиопски дърворезби, тъкане и ритуали, свързани със строителството, Симе иска да свърже дългата линия от устната история и народни техники до съвременните масово произведени предмети.
В тазгодишното издание на биеналето Елиас Симе показва седем нови произведения - шест на стена и една мащабна скулптура от плетена тел. Използвайки материали, които представляват гръбнака на цялата цифрова комуникация, Симе изработва пространствени инсталации, които приканват към продължително съзерцание.
Избрани произведения ще бъдат по-късно включени в цялостна ретроспекция на Елиас Симе в изложба в Kunstpalast Düsseldorf от март до юни 2025 г.
Експозицията на Елиас Симе може да бъде разгледана до 24 ноември в Tanarte, комплекс "Кастело" във Венеция. Тазгодишното издание на биеналето бе официално открито на 20 април. Негов главен куратор е Адриано Педроза, а темата е "Чужденци навсякъде".