Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Д-р Гатев казва: "Това съм"

АВАНГАРДНО ИЗКУСТВО

Д-р Гатев казва: "Това съм"

На 5 януари от 10:00 ч. до 18 часа в Квадрат 500

Д-р Гатев, "ТОВА СЪМ" (Източник: Квадрат 500 )

НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ представя Д-Р ГАТЕВ - "Това съм". Може да се види до 10 януари 2021 при спазване на всички противоепидемични мерки и контролиран достъп в Квадрат 500, пл. "Св. Александър Невски", ул. "19-ти февруари" 1

Д-р Галентин Гатев (Снимка: Лора Атанасова)

Изложбата "Това съм" е подготвена специално за Квадрат 500 като своеобразно продължение на представения в зала "Райко Алексиев" преди няколко месеца проект на д-р Гатев с куратор Йово Панчев "Това е".

Под формата на цялостно произведение "Това съм" поставя базовата тема за взаимодействието между обществото и изкуството, като предлага отговор на зададените по-рано тази година въпроси, свързани с липсата на универсален художествен модел.

Галентин Гатев, известен в художествените среди като д-р Гатев, е сред колоритните фигури в съвременното българско изкуство през последните три десетилетия. Дермовенерологът от Ботевград става популярен като колекционер и куратор на неконвенционално изкуство. Изявява се и като автор на смели и нестандартни, критични към арт естаблишмънта проекти.

2017 г. От проекта "В очакване на единицата", д-р Галентин Гатев (Снимка: Лора Атанасова)

Според куратора Йово Панчев: "Водещите в работата на д-р Гатев наблюдения на процеса и на средата оформят анамнезата на изкуството и в тази изложба. Фокусът върху момента на решението на художественото произведение се разгръща в прост и стегнат мизансцен. Движението като проследяване на процеса подхваща темата от предходни проекти на д-р Гатев, в които подмяната се разглежда неотделимо от историческото развитие на западното общество. Проследяването получава физическо измерение, превръща се в метод за доказването на очевидното при строго взаимодействие със зрителя.

2017 г. От проекта "В очакване на единицата", д-р Галентин Гатев (Снимка: Лора Атанасова)

Мислена и като програмен преглед, и като тезисен поглед, изложбата се стреми към чистия художествен модел, в който вече осъществените проекти са се превърнали от идеи в повече или по-малко конвенционални визуализации.

В пространствената постановка търсеното не-буквално извеждане до съвременния художествен език е равнозначно тъкмо на буквалното движение, на довеждане - ход чрез тоталната искреност на естественото физическо действие, като се стъпва на указанието за посоката през вход, пит-стоп, изход.

В търсене на отговорите между входната и изходна зона е затворен овещественият момент на избора и решението едно произведение да бъде реализирано, един акт да бъде възприет, един процес - изведен от проява или поведение в труд. Този момент се характеризира с лаконична и техническа рязкост, съпоставима с мига на счупването на заварката: между това да правиш нищо и да правиш друго нищо като алтернатива на първото.

Стандартизираното ползване на базови модели, на жанрове, на почерк и стил в изкуството, на утвърдени в различна степен нормативи е причината за тоталното неглижиране на изкуството като поле за интелектуален обмен, от една страна, а от друга - за подкрепата на посредственото във всички негови проявления. За да се стигне отново до въпроса: решава ли се през видимото нещо съществено?".

От изложбата "Кукла-униформа" (Галерия Credo Bonum)

Представянето на "Това съм" на д-р Гатев в Националната галерия позволява критичните коментари към историята на изкуството и въпросите на автора да се адресират към по-широк кръг хора.

Галентин Гатев е роден на 27 август 1960 г. в Тетевен. Завършва Медицински университет през 1986 г., специализира дерматология през 1992 г. В края на 80-те години на ХХ век стартира създаването на колекция от неконвенционално българско изкуство. През средата на 90-те години започва изявите си като съвременен художник в областта на концептуално изкуство и инсталационно изкуство. Има самостоятелни изложби в България и чужбина. 

Д-р Галентин Гатев, по професия дерматовенеролог, е от онези неоавангардни артисти от времето на посткомунистическите години, които предложиха нов режим на производство на изкуство. Той е автор с интригуваща, "неодадаистична игрова стратегия", с тънко наблюдение, критична рефлексия, с въображение и талант за изграждане на парадоксална ситуация, в която зрителят е завъртян в сложни и противоречиви смислови връзки.

През 2011 е удостоен с Железен орден за съвременно изкуство "Венцислав Занков".

Още

Виолончелистка превръща заключени музеи във фон за "целебно изкуство"

Виолончелистка превръща заключени музеи във фон за "целебно изкуство"

Още

Как може изкуството да се превърне в споделяне и съпричастие отвъд различията?

Как може изкуството да се превърне в споделяне и съпричастие отвъд различията?

Още

Раирани картини: и баркодовете се борят за нашето внимание

Раирани картини: и баркодовете се борят за нашето внимание

Още

Най-старият град в света е потресаваща гигантска карта на звездното небе

Най-старият град в света е потресаваща гигантска карта на звездното небе

 

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Режисьорът Димитър Митовски - "реалността не е това, което беше" и "Пинк Флойд"

Изложбата може да се види от 18 януари 2024 до 11 февруари 2024 г. в ONE Gallery

Ив Тошайн представя нова самостоятелна изложба в "Залата с oръдията" в Перуджа, Италия

Експозицията се открива на 7 януари, 2024 и ще може да се види през целия месец, до 28 януари 2024 г. вкл.

Даниела Тодорова празнува с изложбата "Преплетено"

Може да се види от 13 декември до 13 януари 2024 г. в Галерия "Сердика"

Японски творци създават нов дигитален музей в Токио

Международният творчески колектив teamLab постави рекорд на Гинес, като събра над два милиона посетители през 2019 г. в своя Музей без граници на остров Одайба в Токийския залив

Първото българско триенале на мини текстил с чуждестранно участие се открива на 20 ноември

Изложбата ще бъде открита на 20 октомври в 18.30 ч. в галерия "София прес" и ще продължи до 11 декември 2023 г.

Утре се открива единственият фестивал за дизайн в България

С "Преглед на българския дизайн: Обект и взаимовръзки" на 2-ри ноември се открива шестото издание на МЕЛБА