АВАНГАРДНО ИЗКУСТВО
Д-р Гатев казва: "Това съм"
На 5 януари от 10:00 ч. до 18 часа в Квадрат 500
Редактор : / 3572 Прочита 1 Коментара
Д-р Гатев, "ТОВА СЪМ" (Източник: Квадрат 500 )НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ представя Д-Р ГАТЕВ - "Това съм". Може да се види до 10 януари 2021 при спазване на всички противоепидемични мерки и контролиран достъп в Квадрат 500, пл. "Св. Александър Невски", ул. "19-ти февруари" 1
Д-р Галентин Гатев (Снимка: Лора Атанасова)
Изложбата "Това съм" е подготвена специално за Квадрат 500 като своеобразно продължение на представения в зала "Райко Алексиев" преди няколко месеца проект на д-р Гатев с куратор Йово Панчев "Това е".
Под формата на цялостно произведение "Това съм" поставя базовата тема за взаимодействието между обществото и изкуството, като предлага отговор на зададените по-рано тази година въпроси, свързани с липсата на универсален художествен модел.
Галентин Гатев, известен в художествените среди като д-р Гатев, е сред колоритните фигури в съвременното българско изкуство през последните три десетилетия. Дермовенерологът от Ботевград става популярен като колекционер и куратор на неконвенционално изкуство. Изявява се и като автор на смели и нестандартни, критични към арт естаблишмънта проекти.
2017 г. От проекта "В очакване на единицата", д-р Галентин Гатев (Снимка: Лора Атанасова)
Според куратора Йово Панчев: "Водещите в работата на д-р Гатев наблюдения на процеса и на средата оформят анамнезата на изкуството и в тази изложба. Фокусът върху момента на решението на художественото произведение се разгръща в прост и стегнат мизансцен. Движението като проследяване на процеса подхваща темата от предходни проекти на д-р Гатев, в които подмяната се разглежда неотделимо от историческото развитие на западното общество. Проследяването получава физическо измерение, превръща се в метод за доказването на очевидното при строго взаимодействие със зрителя.
2017 г. От проекта "В очакване на единицата", д-р Галентин Гатев (Снимка: Лора Атанасова)
Мислена и като програмен преглед, и като тезисен поглед, изложбата се стреми към чистия художествен модел, в който вече осъществените проекти са се превърнали от идеи в повече или по-малко конвенционални визуализации.
В пространствената постановка търсеното не-буквално извеждане до съвременния художествен език е равнозначно тъкмо на буквалното движение, на довеждане - ход чрез тоталната искреност на естественото физическо действие, като се стъпва на указанието за посоката през вход, пит-стоп, изход.
В търсене на отговорите между входната и изходна зона е затворен овещественият момент на избора и решението едно произведение да бъде реализирано, един акт да бъде възприет, един процес - изведен от проява или поведение в труд. Този момент се характеризира с лаконична и техническа рязкост, съпоставима с мига на счупването на заварката: между това да правиш нищо и да правиш друго нищо като алтернатива на първото.
Стандартизираното ползване на базови модели, на жанрове, на почерк и стил в изкуството, на утвърдени в различна степен нормативи е причината за тоталното неглижиране на изкуството като поле за интелектуален обмен, от една страна, а от друга - за подкрепата на посредственото във всички негови проявления. За да се стигне отново до въпроса: решава ли се през видимото нещо съществено?".
От изложбата "Кукла-униформа" (Галерия Credo Bonum)
Представянето на "Това съм" на д-р Гатев в Националната галерия позволява критичните коментари към историята на изкуството и въпросите на автора да се адресират към по-широк кръг хора.
Галентин Гатев е роден на 27 август 1960 г. в Тетевен. Завършва Медицински университет през 1986 г., специализира дерматология през 1992 г. В края на 80-те години на ХХ век стартира създаването на колекция от неконвенционално българско изкуство. През средата на 90-те години започва изявите си като съвременен художник в областта на концептуално изкуство и инсталационно изкуство. Има самостоятелни изложби в България и чужбина.
Д-р Галентин Гатев, по професия дерматовенеролог, е от онези неоавангардни артисти от времето на посткомунистическите години, които предложиха нов режим на производство на изкуство. Той е автор с интригуваща, "неодадаистична игрова стратегия", с тънко наблюдение, критична рефлексия, с въображение и талант за изграждане на парадоксална ситуация, в която зрителят е завъртян в сложни и противоречиви смислови връзки.
През 2011 е удостоен с Железен орден за съвременно изкуство "Венцислав Занков".