Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Ванеса Бикрофт или как плътта се превръща в оръжие

ЖИВИ КАРТИНИ

Ванеса Бикрофт или как плътта се превръща в оръжие

Наричат художничката феминистка и експлоататорка

VB61, Still Death! Darfur Still Deaf Цветнокожи жени в пърформанса на Бикфорт срещу кланетата в Судан

Една от най-известните майсторки на пърформанса Ванеса Бикрофт се е появила на бял свят в италианската перла Генуа през 1969 година в семейството на англичанин и италианка. Родителите й, и двамата учители по професия, кръстили дъщеричката си на голямата актриса Ванеса Редгрейв, под влияние на култовата й роля във филма на Микеланджело Антониони "Фотоувеличение". След раждането на момиченцето, родителите се върнали в Лондон, но скоро се разделили. Бъдещата художничка останала при майка си, а нейният брат заминал да живее при баба си и дядо си в Генуа. Честите пътувания и раздялата на родителите й, станали причина Ванеса по-късно да споделя, че детството й е било сложно и нещастно.

През пубертета Бикрофт трудно преживявала метаморфозите, които се извършвали в нейното тяло Момичето започнало да има проблеми с храненето, което я тласнало към създаването на първия й арт проект "Книга за храненето". От 1983 до 1993 година Ванеса записвала в дневник всички изядени от нея продукти, като нерядко коментирала: "Аз съм свиня", "Дяволска булимия".

"Книга за храненето" на изложба през 1993 г.
В 1993-а година показала своята "Книга за храненото" на професора на миланската Accademia di Belle Arti di Brera Scenografia, където следвала по това време. В резултат на това Ванеса получила покана да участва в групова изложба на млади художници. Заради нея Ванеса превърнала своя дневник в арт-обект: неговите страници се превърнали в скулптура във формата на куб. Ванеса събрала 30 момичата и ги облякла в собствените си дрехи, художничката ги превърнала в живи скулптури. Както самата Бикрофт, така и участничките в пърформанса имали проблеми, свързани с приемането на храна. Така се родил художественият език на авторката, а плътта се превърнала в ключова тема на нейното творчество.

VB66

VB62

Ванеса Бикрофт добива световна популярност към средата на 90-те години на 20-и век, когато започва да подрежда "живи картини" от женски и много рядко мъжки фигури. Облечени (или разсъблечени) еднакво, лишени от емоции, те стоят между реалността и театъра, между древния идеал за красота и съвременните табута, между еротиката и детската невинност. Всички пърформанси се създават за определено място и отчитат неговите политически, исторически или социални дадености. Работите й носят и автобиографичен момент, свързван с дългогодишно й разстройство в храненето.

Определяна едновременно като феминистка и експлоататорка, Ванеса Бикрофт винаги задържа вниманието с упорития си интерес към "разликата между това, което се очаква и това, което наистина се случва".

Най-големият й пърформънс включва 100 жени на възраст от 18 до 65 години, които - само по чорапогащник и намазани с бадемово масло тела - стоят на каменния под на галерията в продължение на три часа. Строени в редици между мащабните мраморни колони, поддържащи стоманения покрив на прочутата сграда на Мис ван дер Рое, жените са подредени по цвета на косата - от червено през жълто към черно - реверанс към националното знаме на Германия.

VB67

VB52


Друг нейн пърформанс е осъществен по време на Венецианското биенале през 2007 г. В него 30 судански жени лежат в продължение на три часа върху бяло платно, изградили красива, но в същото време жестока група от "мъртви" тела, нахвърляни едно върху друго, които Ванеса Бикрофт полива с червена боя, директно представяйки продължаващите жестоки кланета в Африка и особено геноцида в областта Дарфур в Судан.

През 2008 година излиза документалният филм "Арт-звездата и суданските близнаци", за опита на Бикрофт да осинови две судански деца, които са участвали в един от нейните проекти.
Ванеса Бикфорт с двете судански деца, които иска да осинови

През 2009 г. Бикрофт представя "Тайната вечеря" на мигрантите (легални и нелегални): те са облечени в костюми и се хранят с ръце.

Last Supper

При повечето пърформанси на Бикрофт участват повече на брой модели. В началото тя не използва помощта на професионалисти, употребявала евтини костюми. Но скоро Ванеса станала популярна художничка и това й позволило истински да се разгърне: започнала да наема професионални модели, известни дизайнери. Активно работела за списание Vogue Italia. Бикрофт сътрудничи и на известни марки като Dolce & Gabbana и Tom Ford.

VB54

VB64

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Френска журналистка постави "Съседите" сред петте най-забележителни павилиона на Венецианското биенале

"В сграда близо до моста "Академия", кураторът Васил Владимиров е създал набор от домашни интериори - като български дом, където истинските спомени се предават чрез високоговорители за преживените ужаси" казва френската журналистка Каролин Ру

"Ре/-Еволюция на жените. Смяна на ролите"

Изложбата е от 30 април до 20 юни 2024 г. Откриване: 30 април, вторник от 18:00 ч. в галерия "Васка Емануилова".

"Портрет на госпожица Лизер" на Густав Климт беше продадена за 30 млн. евро на търг във Виена

Специалистите очакваха, че цената на незавършената творба ще надхвърли сумата от 70 млн. евро

"Времето да диша в картините ми": Петър Дочев - 90 години от рождението му

Изложбата е от 29 април до 6 юни 2024 в СБХ - зала "Райко Алексиев"

Монументално пано на входа на Театър "199" оживява с 3D мапинг

На 26 април между 21 и 24 часа ще оживее монументалната стенопис "Булгарплод" с автор Стоян Илиев

Маурицио Кателан нарисува мръсни и наранени стъпала на стената на венецианския женски затвор

Павилионът на Ватикана на Венецианското биенале бе в женския затвор на остров Джудека