СВЕТОВНИТЕ МУЗЕИ
Центърът "Помпиду" затваря за 5 години, но ще бъде "преоткрит" за нова еволюция
"Помпиду" вече няма да бъде институция, а продължение на града", коментират от ръководството на културния център
Редактор : / 1443 Прочита 0 Коментара

При откриването си през 1977 г. Център "Помпиду" предизвиква шок в парижкото общество.
Този огромен културен център с индустриален външен вид и ярко оцветени тръби се откроява ярко в периферията на историческия квартал "Маре" във френската столица.
Конструкцията му отвътре навън не е можела да бъде по-различна от околните сгради, създадени по време на обновяването на Париж от Жорж-Евген Хаусман през XIX в., с техните характерни високи прозорци и балкони от ковано желязо.
Когато бившият френски президент Жорж Помпиду излага визията си за атракцията, която по-късно ще носи неговото име, той е вдъхновен от привличащата вниманието архитектура на модерни музеи като "Гугенхайм" в Ню Йорк.
28 януари 1977 г.
Снимка: Getty Images
"Страстно бих искал в Париж да има културен център, какъвто досега се опитваха да създадат в Съединените щати с нееднозначен успех, който да бъде едновременно музей и център за творчество", казва той в интервю за вестник Le Monde през 1972 г.
Според него планът е да се съберат различни форми на изкуство под един покрив в забележителна структура, която да бъде "едновременно модерна и постоянно развиваща се".
28 януари 1977 г.
Снимка: Getty Images
Архитектурата на Центъра предизвиква остра полемика: тръбопроводи, електрически стълби, метални мостове - всичко, което традиционно е скрито, тук е оставено на показ. На парижки жаргон центърът се сдобива с прякора "Света Богородица на тръбопроводите", или "Помпидолиум". Хората го наричат също "склад на изкуството", "фабрика за газ", "петролна рафинерия".
Сега, с наближаването на 50-ия си рожден ден, "Помпиду" се готви да затвори за пет години, за да започне последния етап от тази еволюция.
Инициативата, подкрепена от Министерството на културата на Франция, има за цел да осигури бъдещето на сградата, известна на местно ниво като "Бобур", съобщава CNN.
8 януари 1980 г.
Снимка: Getty Images
Технически проблеми
Затварянето на галерията се случва в момент, когато светът на изкуството в Париж и без това е в криза. Само миналия месец президентът Еманюел Макрон обяви основен ремонт на Лувъра, след като директорката му предупреди за деградацията на историческия музей, която според нея застрашава съдържанието му - включително емблематичната "Мона Лиза".
Изглед към Центъра "Помпиду" по време на Олимпиадата в Париж през 2024 г.
Снимка: Getty Images
В "Помпиду" може и да няма Да Винчи, но изкуството му е не по-малко впечатляващо, като постоянната му колекция от 140 000 творби включва творби на Пикасо, Матис и Шагал.
Около 3,2 милиона души посещават "Помпиду" всяка година за изложби, филми и представления - и за да се възползват от националната библиотека, известна като Bibliothèque publique d'information (BPI).
Голяма част от помещенията и залите на "Помпиду" са безплатни, включително и BPI, както и най-хубавата гледка в Париж, до която водят ескалаторите "гъсеница" на фасадата.
При откриването си през 1977 г. центърът е смятан за връх на модерността, но в момента се сблъсква с няколко "технически проблеми", както ги описва ръководството, поради които бавно се адаптира към 21-ви век.
Най-важният проблем е азбестът - токсичен материал, който някога е бил широко използван за огнеупорна изолация и който се намира в цялата структура и трябва да бъде премахнат.
Той също така предизвиква огромен въглероден отпечатък. Разположен на 10 обширни нива, "Помпиду" изисква огромни количества енергия за отопление през зимата и охлаждане през лятото. Укрепването на мерките за сигурност на центъра също е жизненоважно във време, когато тероризмът остава постоянна заплаха.
Центърът "Помпиду". Снимка: iStock by Getty Images
Всичко това е част от техническото обновяване, за което са предвидени 260 млн. евро (282 млн. долара) публични средства.
След като стана ясно, че "Помпиду" ще трябва да бъде затворен до 2030 г. за тези жизненоважни подобрения, президентът на центъра Лоран Льо Бон определи "безпрецедентната възможност да се преоткрие институцията" с мащабна културна промяна, която да "запази нейното ДНК".
Новината за затварянето не беше посрещната с всеобщо одобрение във Франция. Миналата година редица водещи фигури от френската художествена сцена написаха отворено писмо до правителството, в което призоваха решението да бъде отменено.
Центърът "Помпиду". Снимка: iStock by Getty Images
Те го нарекоха "сериозна грешка" и "сериозен удар върху културния живот на нашата страна".
Те признават, че азбестът трябва да бъде отстранен, но призовават работата да бъде извършена поетапно, като се гарантира, че центърът ще продължи да функционира - особено като се има предвид, че той е обществено съоръжение.
През последните години в Париж се появиха множество добре финансирани частни музеи, сред които Фондация "Луи Вюитон" и Търговската борса, в която се намира колекцията на Пино.
Подписалите се "аплодират" подобни места, но подчертават, че "Помпиду" има "роля на обществена институция" и призовават правителството да предприеме "необходимите мерки за запазване на този символ на нашата култура и модерност".
Центърът "Помпиду". Снимка: iStock by Getty Images
Въпреки че тези мнения може да са били взети предвид, затварянето ще продължи независимо от това.
Културният център е поверен на архитектурното бюро Moreau Kusunoki след оспорван конкурс. Техните планове, които се очаква да струват 186 млн. евро (192 млн. долара), ще бъдат финансирани от центъра и от спонсорски договори.
Ще бъдат извършени мащабни промени в интериора и екстериора, включително на обширния площад. Музеят, BPI, неговите галерии, кино, зони за представления и търговски площи ще се възползват от промените.
Ръководството е нарекло 2025 г. "годината на метаморфозата", тъй като центърът ще бъде закрит поетапно. Филмите и представленията бяха спрени в края на декември, а BPI ще бъде следващият, който ще затвори на 2 март - последван от музея.
Изглед към Центъра "Помпиду" по време на Олимпиадата в Париж през 2024 г.
Снимка: Getty Images
Значима модернизация
Макар че до 2030 г. туристите ще трябва да се лишат от впечатляващата гледка от върха, "Помпиду" иска да подчертае, че това не е сбогом, а au revoir - с акцент върху "среща отново".
BPI и библиотеката на "Помпиду " - "Кандински", в която се съхраняват повече от 18 000 печатни произведения на големи художници от 20-и и 21-и век, ще бъдат преместени за пет години в сградата "Люмиер" в 12-и район на столицата, а филми и представления ще бъдат организирани на други места в Париж, включително в Гран Пале.
Части от постоянната колекция на музея ще бъдат показани във Франция и в останалата част на света - включително в сателитните институции на "Помпиду" в Малага и Шанхай - като част от програмата "съзвездие".
Съпрузите Никола Моро и Хироко Кусуноки, съуправители на архитектурното бюро, заявиха пред CNN, че за тях е "чест" да се заемат с "много значимото" обновяване на обекта.
Центърът "Помпиду". Снимка: iStock by Getty Images
Ще има панорамна тераса на покрива, а цялостният дизайн ще бъде съобразен със съчетаването на "интерфейса" на вътрешността с това, което се намира на открито. Техният проект, който ще включва широко рециклиране на отпадъците от старата сграда, ще включва и "център на новото поколение" - свободно място, предназначено да насърчава игрите и творчеството на деца на възраст от 1 до 15 години.
Плановете за "колонизиране" на големия подземен паркинг на центъра отразяват нашия променящ се свят, казва Моро.
"Тя е създадена за автобуси, така че има високи тавани и размери, които могат да поберат кина и галерии", казва той. "Но в Париж сега има голяма кампания срещу автомобилите в центъра на града, както във всички европейски градове."
Ключов момент в цялостното обновяване е това, което Моро описва като "трансверсалност", което на практика означава, че различните зони ще бъдат по-малко разграничени и ще се преливат една в друга.
Центърът "Помпиду". Снимка: iStock by Getty Images
"Целта е да се създаде културен център, който да преминава през различни области - от книги, кино, сценично изкуство, скулптура, живопис", казва той.
Моро Кусуноки, който ще си сътрудничи с базираното в Мексико Сити асоциирано дизайнерско студио Фрида Ескобедо по отношение на цялостния ремонт на BPI, обясни как ще стане това.
Това би могло да означава "поставяне на произведения на изкуството в библиотеката" или организиране на изложби, свързани с книгите, в галериите.
"Това трябва да се случва не само между библиотеката и колекцията от произведения на изкуството, но и в търговските площи, детския свят и подземния етаж", каза Моро.
Центърът "Помпиду". Снимка: iStock by Getty Images
Двамата планират да запазят "основната концепция" на "Помпиду" като "фабрика за изкуство", както е замислена от първоначалните архитекти - покойния Ричард Роджърс и Ренцо Пиано, с когото са се консултирали за преустройството.
В съобщение за медиите Пиано коментира плановете си:
"Проектът е изцяло съобразен с архитектурата на сградата, като същевременно оставя възможност за бъдещо обновяване и запазване на нейната цялост."
Кусуноки разказва за центъра:
"Той винаги е в движение, произвежда, твори. Този дух е основната концепция и той ще бъде запазен."
Центърът "Помпиду". Снимка: iStock by Getty Images
Но една ключова част от първоначалната визия ще бъде подложена на изпитание, добави двойката.
"През 70-те години на миналия век те мечтаеха за информация", каза Моро. "Фасадата беше проектирана с огромен екран и огромен проектор".
Но времената са се променили, както и това, което искаме от един арт център, смятат те. "Хората мечтаеха за повече автомобили, за това да бъдат транспортирани, за машини и т.н.", каза Кусуноки. "Информацията беше мечтата - това беше бъдещето. Но днес ние сме преситени.
"Свръхинформацията уби част от въображението и може би дори е унищожи мотивацията да се правят физически неща. Бързината, големината, гръмкостта може би са били мечтани, но днес сме уморени от това."
Изкуството във Франция отдавна се смята за "в интерес на обществото", обясняват те, и това е в основата на тяхната визия.
Изглед към Центъра "Помпиду" по време на Олимпиадата в Париж през 2024 г.
Снимка: Getty Images
Центърът "Помпиду" е "социално убежище", което ще бъде по-скоро "бавно и аналогово", отколкото са възнамерявали Пиано и Роджърс, и ще вдъхновява по-младото поколение, което е станало донякъде "изолирано и малко жертва на цифровото развитие", според Кусуноки.
"Нашата цел е да създадем място за физическа социална ангажираност, където физически да отидеш, да раздвижиш тялото си и да се срещнеш с хора", казва Моро.
"Помпиду" вече няма да бъде институция, а продължение на града".