СВЕТОВНО НАСЛЕДСТВО
Константин Бранкузи - бащата на модерната скулптура в Център Помпиду
Над 120 скулптури, както и стотици рисунки, бележници и картини на румънския творец с френско гражданство са събрани на площ от 2000 квадратни метра в главната галерия на музея, на който той завещава след смъртта си своето ателие и всички произведения в него, както и архивите си
Редактор : / 337 Прочита 0 Коментара
La Muse endormie, Константин Бранкузи (Източник: Център Помпиду, Париж)Десетки стилизирани до крайност статуи от бронз, дърво и камък "превзеха" центъра "Помпиду" в Париж, където изключителна ретроспектива проследява творчеството на Константин Бранкузи (1876-1957), смятан за баща на модерната скулптура, предаде АФП, цитирана от БТА.
Център Жорж Помпиду в Париж(Снимка: iStock by Getty Images)
Над 120 скулптури, както и стотици рисунки, бележници и картини на румънския творец с френско гражданство са събрани на площ от 2000 квадратни метра в главната галерия на музея, на който той завещава след смъртта си своето ателие и всички произведения в него, както и архивите си.
За първи път във Франция е организирана ретроспектива от такъв мащаб, най-вече заради крехкостта на скулптурите, идващи от най-значимите международни колекции.
Експонати за ретроспективата са предоставени от културни институции като галерията "Тейт Модърн" в Лондон, Музея на модерното изкуство в Ню Йорк, музея "Гугенхайм", Филаделфийския музей на изкуствата, румънския Национален музей на изкуствата, отбелязват кураторите й.
Leda, 1926, фотография (Източник: Център Помпиду, Париж)
В сърцето на изложбата е частично пресъздаденото ателие на Бранкузи и неговата атмосфера. Скулпторът, тогава 28-годишен, пристига в Париж през 1904 г. Мястото, където живее и твори, е близо до квартал Монпарнас. Там той има възможност да вижда най-големите авангардни художници от началото на 20-и век, както и колекционери от цял свят.
Заобиколен от Модиляни, Леже, Дюшан и Сати, Константин Бранкузи - почитател на световната музика с колекция от над 200 плочи, организира партита и хепънинги, като снима своите танцуващи приятели, които позират като живи статуи върху пиедестали от камък и дърво, разказва кураторката Ариан Кулондр.
Portrait de jeune fille, terre glaise (1907), Константин Бранкузи (Източник: Център Помпиду, Париж)
Тематичната обиколка е организирана около референтната серия на твореца и подчертава основните предизвикателства пред съвременната скулптура като двусмислеността на формата, връзката с пространството, ролята на пиедестала, взаимодействието между движение и отражение, представянето на животни, връзката с монументалното.
След това посетителите влизат в голяма овална зала, която обобщава житейския път на Бранкузи, източниците на творчеството му и целия контекст на неговото създаване.
Florence Meyer posant dans l'atelier, Константин Бранкузи (Източник: Център Помпиду, Париж)
Срещу скулптурите му са изложени творби на Роден, Дерен, Гоген и антични предмети.
Сред акцентите е и поредица от детски портрети - от най-класическия бронз до най-абстрактния овал между 1906 и 1915-1916 г.
След Втората световна война Константин Бранкузи спира да вае и постоянно прекомбинира творбите си в своето ателие, което само по себе си е произведение на изкуството, казва още Ариан Кулондр.