СВЯТ
Музеят на модерното изкуство в Париж почита абстракциониста Жан Елион
Елион е сред художниците, популяризирали абстрактното изкуство в САЩ. Днес обаче той е сред забравените фигури в изкуството през 20-и век
Редактор : / 669 Прочита 0 Коментара

Музеят за модерно изкуство в Париж представя ретроспективана изложба, посветена на пионера на абстракционизма Жан Елион, съобщи АФП., цитирана от БТА.
Елион е сред художниците, популяризирали абстрактното изкуство в САЩ. Днес обаче той е сред забравените фигури в изкуството през 20-и век.
Изложбата под надслов "Жан Елион, прозата на света" (Jean Hеlion, la prose du monde) може да бъде разгледана до 18 август във френската столица.
Figure tombée, 1939 (Източник: Център "Помпиду", Париж)
Представени са над 150 творби - картини, рисунки, тетрадки, архив).
Елион (1904-1987) е бил голям почитател на изкуството на Пусен и Сезан. Самоук творец, той е и под влиянието на Пийт Мондриан, с когото го свърза близко приятелство. Жан Елион израства като майстор на геометричната абстракция, с много цвят и търсене на баланс, коментират кураторите на изложбата Анри-Клод Кусо и Софи Кребс.
През 1934 г. Елион се установява в САЩ. Постепенно той се превръща в една от видните фигури в артистичните среди и става съветник на големите колекционери.
Елион е част от приятелския кръг на Марсел Дюшан, Джакомети, Макс Ернст, Рьоне Шар и др. От 1929 г. започва да пише своите "Бележки" (Carnets) - размисли за изкуството, които ще продължат до 1984 г.
През 1939 г. Елион скъсва с абстракцията в периода, когато тя започва да се налага на международната сцена, и започва да се интересува повече от реализма. Рисува улични сцени и ежедневие.
Композиция, 1934, Жан Елион (Източник: Guggenheim Museum)
Художникът участва във Втората световна война и попада в плен през 1940 г. Книга, описваща бягството му, публикувана през 1943 г., се превръща в бестселър.
Елион се завръща в Париж през 1946 г. Негова съпруга е дъщерята на Пеги Гугенхайм. В годините след Втората световна война той преоткрива голото тяло, пейзажа, историческата живопис.