В ЪГЛИТЕ НА СЪЗНАНИЕТО
Бездните в човешката душа са показани в изложбата на Алфред Кубин във Виена
Изложбата "Естетика на злото" e отворена за посетители до 12 януари в музея "Албертина модерн"
Редактор : / 309 Прочита 1 Коментара
Алфред Кубин „Голямата глава", 1899 19,2 х 15,6 см, туш върху хартия „Албертина", Виена Снимка: © Еберхард Шпангенберг, Мюнхен, Виена 2024Изложбата "Естетика на злото", отворена за посетители до 12 януари във виенския музей "Албертина модерн", представя ранния творчески етап на гениалния творец Алфред Кубин, oбхващащ годините 1899 - 1904. Показани са 100 работи от колекцията на музея, състояща се от около 1800 рисунки, които визуализират неговия мрачен свят, завладян от злото, страшното и ужасяващото. За събитието съобщава специално за БТА Цветана Делибалтова.
Представени са ранните творби на Кубин, в които преобладават песимизмът, страхът и не на последно място - женомразството на художника. Изложбата е организирана по теми и започва в първата зала с "Посветени на смъртта от раждането" и "Фатална жена".
Особено натрапчива тук е картината "Яйцето", която изобразява скелет на бременна жена с огромен корем. До нея е разположен отворен гроб, зад който стои мрачен жътвар. Това е една от многото рисунки на тема бременност, раждане и майчинство, която преминава през цялото творчество на Кубин.
Следващата зала показва бруталния поглед на Кубин към света и изразява всичко с общото понятие "стая за мъчения": Тук са показани вързани, обесени и набити на кол хора. В разделите "Кошмари на мрака" и "Отчуждение от природата и произхода" изложбата подчертава страха на Кубин от нарастващата технологизация.
Феноменът на все по-бързо променящия се свят е разгледан например в произведението на Кубин "Самонаблюдение", създадено през 1901/2 г., което показва в гръб човек без глава, а главата му лежи пред него с разкривени в гримаса черти на лицето.
Особено натрапчиви са и анималистичните изображения на Кубин. В последната зала могат да се видят факсимилни отпечатъци от "портфолиото на Вебер", наречено на името на покровителя на изкуствата и приятел на Кубин, Ханс фон Вебер.
В тези листове Кубин тематизира предимно страха от неизбежната смърт. В картината "Часът на смъртта" например остър като бръснач показалец напредва безмилостно и крещящи глави постепенно се спускат в бездната.
Но защо са тези ужасяващи изображения и песимистични сюжети? Художникът, който е роден в Бохемия през 1877 г., несъмнено се занимава с травматичните преживявания и ударите на съдбата в своите творби. Въпреки това, казва директорът на Албертина Клаус Шрьодер, "когато разглеждаме подобна личност, няма смисъл да я приписваме на еднозначни преживявания.
Това са преживявания, които 10 000 и 100 000 други хора също са преживели. Това е нещо, което не можем да обясним, нещо, което е в личността на човека от самото начало и има творческата сила да формира вълнуващи моменти."
Изложбата показва, че за Кубин е невъзможно да избяга от прецизното изобразяване на злото и бездната и както разкрива заглавието на експозицията, ужасът крие "естетика на злото", която го привлича неудържимо.