В ЪГЛИТЕ НА СЪЗНАНИЕТО
Бездните в човешката душа са показани в изложбата на Алфред Кубин във Виена
Изложбата "Естетика на злото" e отворена за посетители до 12 януари в музея "Албертина модерн"
Редактор : Impressio / 417 Прочита 1 Коментара

Изложбата "Естетика на злото", отворена за посетители до 12 януари във виенския музей "Албертина модерн", представя ранния творчески етап на гениалния творец Алфред Кубин, oбхващащ годините 1899 - 1904. Показани са 100 работи от колекцията на музея, състояща се от около 1800 рисунки, които визуализират неговия мрачен свят, завладян от злото, страшното и ужасяващото. За събитието съобщава специално за БТА Цветана Делибалтова.
Представени са ранните творби на Кубин, в които преобладават песимизмът, страхът и не на последно място - женомразството на художника. Изложбата е организирана по теми и започва в първата зала с "Посветени на смъртта от раждането" и "Фатална жена".
Особено натрапчива тук е картината "Яйцето", която изобразява скелет на бременна жена с огромен корем. До нея е разположен отворен гроб, зад който стои мрачен жътвар. Това е една от многото рисунки на тема бременност, раждане и майчинство, която преминава през цялото творчество на Кубин.
Следващата зала показва бруталния поглед на Кубин към света и изразява всичко с общото понятие "стая за мъчения": Тук са показани вързани, обесени и набити на кол хора. В разделите "Кошмари на мрака" и "Отчуждение от природата и произхода" изложбата подчертава страха на Кубин от нарастващата технологизация.
Феноменът на все по-бързо променящия се свят е разгледан например в произведението на Кубин "Самонаблюдение", създадено през 1901/2 г., което показва в гръб човек без глава, а главата му лежи пред него с разкривени в гримаса черти на лицето.
Особено натрапчиви са и анималистичните изображения на Кубин. В последната зала могат да се видят факсимилни отпечатъци от "портфолиото на Вебер", наречено на името на покровителя на изкуствата и приятел на Кубин, Ханс фон Вебер.
В тези листове Кубин тематизира предимно страха от неизбежната смърт. В картината "Часът на смъртта" например остър като бръснач показалец напредва безмилостно и крещящи глави постепенно се спускат в бездната.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Но защо са тези ужасяващи изображения и песимистични сюжети? Художникът, който е роден в Бохемия през 1877 г., несъмнено се занимава с травматичните преживявания и ударите на съдбата в своите творби. Въпреки това, казва директорът на Албертина Клаус Шрьодер, "когато разглеждаме подобна личност, няма смисъл да я приписваме на еднозначни преживявания.
Това са преживявания, които 10 000 и 100 000 други хора също са преживели. Това е нещо, което не можем да обясним, нещо, което е в личността на човека от самото начало и има творческата сила да формира вълнуващи моменти."
Изложбата показва, че за Кубин е невъзможно да избяга от прецизното изобразяване на злото и бездната и както разкрива заглавието на експозицията, ужасът крие "естетика на злото", която го привлича неудържимо.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.