ПРИРОДА, АРХИТЕКТУРА, ИЗКУСТВО
Домът на Ветий в Помпей - изключителен поглед върху живота на римското общество (галерия)
Един от най-известните и най-богатите домове на Помпей, който пази изключителни произведения на изкуството и разказва за социалния възход на двама бивши роби, отвори вратите си за посетители след 20 години реставрация
Редактор : / 20433 Прочита 2 Коментара

Възстановени останки от разкошна къща в Помпей, вероятно принадлежала на двама бивши роби, забогатели от търговия с вино, предлагат на посетителите изключителен поглед върху детайли от бита на древния римски град, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
В археологическия парк Помпей, близо до Неапол, Южна Италия (Снимка: АР/БТА)
Къщата на Ветий (Domus Vettiorum) официално бе отворена за посещения след двадесетгодишна реставрация. Нов живот е вдъхнат на фреските по последна мода на интериорния дизайн на процъфтяващия Помпей, преди да бъде погребан от вулкана Везувий през 79 г.
Откриването на реставрирания дом е пореден знак за възраждането на Помпей след десетилетия на съвременна бюрократична небрежност, наводнения и опустошение от крадци, търсещи реликви за продажба. То носи удовлетворение за туристите и възнаграждава експертите с привлекателния поглед към всекидневния живот в една от най-прочутите останки от древността.
"Домът на Ветий е като история на Помпей и на римското общество в една къща", каза директорът на археологическия комплекс Помпей Габриел Цухтригел, докато представяше миналия месец Стаите Купидон на вилата.
Габриел Цухтригел - директор на археологическия комплекс Помпей (Снимка: АР/БТА)
"Тук виждаме последната фаза от помпейската стенопис с невероятни детайли, можете да стоите с часове пред тези изображения и да продължавате да откривате нови детайли", каза енергичният директор на парка пред Асошиейтед прес преди официалното откриване за публика.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
slide 1 to 3 of 50"Имаме смес от природа, архитектура, изкуство. Но това е и история на живота в помпейското общество и на практика на римския свят в този етап от историята", допълни Цухтгригел.
При реставрацията преди върху стените с фрески са нанасяни постоянно слоеве парафин с надеждата да ги запази, поради което "с течение на времето те са се размазали" и са се оформили "много дебели и непрозрачни слоеве, които затрудняват "разчитането" на фреските", каза Стефания Джудиче, директор по реставрацията на фреските. Парафинът обаче наистина ги е запазил значително.
Според Цухтригел реставрираните фрески "отразяват мечтите и въображението, както и тревогите на собствениците, защото те са живели сред тези фрески", включващи и фигури от гръцката митология.
Кои са били собствениците на вилата? Ветий са двама мъже - Аулус Ветий Конвива и Аулус Ветий Реститутус. Освен че част от имената им е еднаква, те имали и общо минало - не като наследници на римски аристократични семейства, свикнали с разкоша, а почти сигурно според експертите са били някога роби, които са били освободени.
Смята се, че са забогатели от търговия с вино. Според някои хипотези двамата били братя, но това не е сигурно.
В дневната, наречена Зала на Пентей, стенопис изобразява Херкулес като дете, докато убива две змии - илюстрация на епизод от житието на древногръцкия герой. Според митологията Хера, съпругата на Зевс, изпраща змии да убият Херкулес, защото е гневна, че той е плод на съюза на Зевс със смъртната Алкмена.
Цухтригел си задава въпроса дали собствениците на вилата не са разпознали собствената си житейска история в образа на Херкулес, който е преодолявал постоянно предизвикателства през живота си.
След години в робство двамата мъже най-сетне са "имали невероятна кариера и са стигнали до най-висшите етажи на местното общество, поне икономически", съдейки по изящния им дом и градина, каза Цухтригел. "Те очевидно са се опитали да демонстрират новия си статут и чрез култура, и чрез картини от гръцката митология само за да кажат: "Успяхме и вече сме част от този елит".
Архитектурният директор на реставрациите в Помпей Ариана Спиноса определя реставрираната вила като "една от емблематичните къщи на Помпей" не само заради фреските, а и заради архитектурата и цялостното оформление. Мраморни вани и маси с орнаменти обкръжават градината.
Разкрита първоначално при археологически разкопки в края на 19-и век, вилата е затворена през 2002 г. за спешна реставрация. След като бе частично отворена за посещения през 2016 г., тя бе затворена отново през 2020 г. за окончателна реставрация на фреските, пода и колонадите.
В археологическия парк Помпей, близо до Неапол, Южна Италия (Снимка: АР/БТА)