Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Гледайте "Фигури при влюбен полет" на Сфумато

ИЗКУСТВОТО ОНЛАЙН

Гледайте "Фигури при влюбен полет" на Сфумато

На 11 юни от 19 ч. продължават с постановката си от 2005 година

Сцена от постановката "Фигури от влюбен полет", реж. Владимир Петков (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

Театрална работилница "Сфумато" продължава да качва по едно представление седмично от своята театрална история в канала си в YouTube.

В момента нямаме възможност да се срещаме с най-важното за нас - вие, нашите зрители, но можем да ви предложим да видите по какъв начин сме рисували въздуха през годините.

На 11 юни от 19 ч. продължават с "Фигури при влюбен полет" от Исмаел Жюд по "Фрагменти на любовния дискурс" от Ролан Барт и "Страданията на младия Вертер" от Йохан Волфганг фон Гьоте - ТУК

Режисьор: Владимир Петков, Сценография: Петър Митев, Костюми: Ренета Стаменова, Хореография: Татяна Соколова и Мила Искренова, Музика: Стефан Вълдобрев, Участват: Георги Златарев, Диана Герова, Добриела Попова, Анатоли Лазаров, Юлиана Сайска, Борис Георгиев и Пьотр Кшемински

Продукция на Театрална компания "Контрапункт" и "Сфумато".

Премиера 10 януари 2005 г. 

Номинация за награда "Икар 2005" на Стефан Вълдобрев в категория "Авторска музика или оригинално музикално оформление".

Това, което е залегнало в пиесата и това, което искаме да предадем, са различни състояния на влюбеното същество. И така, следвайки прийома на Станиславски за живота на човешкия дух, за нас е много важно да предадем как живее той, когато е силно, безнадеждно влюбен. Независимо как отсрещната страна му отговаря. И мисля, че това би било интересно за максимално широк кръг зрители. Начинът на постановка и изразните средства са съвременни, някои използват думата постмодерни. Иска ми се това да бъде един достоен спектакъл, който да може спокойно да бъде показан и навън без да се срамуваме, защото много малко са тези, които могат да прекрачат границата.

Така че ми с е иска представлението да бъде разбирано и обичано, както от българска, така и от чужда публика. Когато се изразяват човешки неща, които са изконни, вечни теми, те неминуемо радват и се възприемат по един много по-директен начин, особено когато актьорите живеят чрез телата си това, което говорят. Но и езикът е доста важен - това какво се казва в момента. Това е един баланс между двете - много фин и деликатен.

Владимир Петков

Сцена от постановката "Фигури от влюбен полет", реж. Владимир Петков (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

На изкушението, което представлява книгата на Барт "Фрагменти на любовния дискурс", са се поддавали мнозина режисьори и драматурзи, но не са много онези, които са успявали да избягнат скуката на знаковата илюстрация. Трудността и оттук изкушението е всъщност в начина, по който да се превърне този текст в сценичен текст, в многозначна "драматургия", в представление, което вълнува. Владимир Петков, отново с Исмаел Жюд и Мила Искренова (тук и с Татяна Соколова), се е впуснал успешно тъкмо в него.

Сцена от постановката "Фигури от влюбен полет", реж. Владимир Петков (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

Исмаел Жюд е написал текст, който е леко драматургично музициране върху текста на Барт, композиране на фрагменти, които кръжат около отделни фигури и топоси на любовното говорене. Те иронично блуждаят тук-там, сглобявайки и леко иронизиращи първоначалното значение на dis-cursus, или, както казва Барт, "когато някой тича насам-натам".

Фигурите на сцената се явяват метонимично - жест, дума, монолог, сглобка на тела и хореография на чувството: Вертер и Шарлоте, Заслепената, Изоставеният, Очакващата, Омагьосаният, Гневният. Те са фигурите-перифрази на класическите "действащи лица", които въвличат зрителя в гледането към любимия; актьорите, с малки изключения, вдадено и убедително сглобяват образите.

Това не е нито танцов театър в традициите на сюжетния, драматичен танц на Пина Бауш, нито т.нар. драматичен театър и алтернативните му изкази, нито експериментална интеракция, рефлексия върху постмодерни сюжети. Но в същото време спектакълът ги "помни" и използва елементи от тях, за да насочи зрителския поглед към актуалното ни живеене в зоните на чувствата, които всъщност винаги са сглобявали тялото на театъра.

Сцена от постановката "Фигури от влюбен полет", реж. Владимир Петков (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

Като въвлича гледащите в езика, на който се говори за любов, спектакълът изгражда чувствената картография на една лична емоционална сцена, на която всеки зрител се оказва сам с фрагментите от своя опит. Както казва Чоран, "несправедливо ще е да злословим срещу чувство, надживяло романтизма и бидето"...

След "Нощта..." на Колтес, представлението на Владимир Петков "Фигури при влюбен полет" е следващото в неговата работа, което все по-ясно очертава елементите в един чист и елегантен стил, по който лесно можете да го познаете.

Ето поне три от тях: дискретният чар на утаената в езика на спектакъла богата театрална култура; чувствителната интелигентност в изричането на вълненията на спектакъла; иронията при изграждането на театралния жест, която никога не прескача при грубоватата пародия.

Дори само те са достатъчни, за да стане ясно, че подобен театрален език изрича тип поведение и мислене, доста маргинално и нетипично за доминиращата втелесена медийна трескавост на визуалния образ и вписаната в него еднозначна прагматика на словесното общуване. И тъкмо в това е неговата сила. Но и уязвимост. Да тръгнеш след неговия "... влюбен полет" обаче си струва.

Виолета Дечева, "Култура"

Сцена от постановката "Фигури от влюбен полет", реж. Владимир Петков (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

Може ли по фрагменти от Ролан Барт и Гьоте да се създаде нещо като светла и безкрайна суматоха? Може, ако с това се е заел френският драматург Исмаел Жуд.

Летящи фигури, които се вкопчват и разминават, а после се удрят с разперени криле в стената. Фигури при влюбен полет, крачещи две педи над земята, стенещи като ранени зверове, бягащи по стените, преодоляващи гравитацията, чувството си за идентичност и самота.

Такъв - нестандартен и летящ - е новият спектакъл на Театрална работилница СФУМАТО "Фигури при влюбен полет". Френският драматург е създал мистичен микс от "Страданията на младия Вертер" на Гьоте и "Фрагменти на любовния дискурс" на Ролан Барт.

Запознатите веднага ще запитат: как би могъл философският "дискурс" на Барт изобщо да бъде сценичен? Отговорът се крие в думата с латинския корен. Както е известно, първоначално дискурс означава "действието, когато човек тича насам-натам, пристига и си отива неколкократно, непрекъснато начева и крои нещо". В съзнанието на влюбения е същото. Затова и влюбеният дискурс е във внезапните пристъпи на езика, които в спектакъла на авангардния режисьор Владимир Петков се материализират във фигури.

Сцена от постановката "Фигури от влюбен полет", реж. Владимир Петков (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

Седем влюбени фигури, тичащи една към друга в невъзможен любовен дискурс (полет, действие, феномен). Това са: Вертер на Георги Златарев, Шарлоте на Диана Герова, Заслепената на Добриела Попова, Изоставения на Анатоли Лазаров, Очакващата на Юлиана Сайска, Омагьосания на Борис Георгиев и Гневния на Пьотр Кшемински. Освен Шарлоте и Вертер останалите пет персонажа са измислени от автора и охотно допълнени от режисьора. Те са размесени като тесте карти и пръснати по цялата сцена подобно листа, въртящи се в есенен полет. Придържани са да не излитнат от блестящата хореография на Мила Искренова и Татяна Соколова. Както се досещате, сцената е полутъмна, а декорът - минималистичен.

Сцена от постановката "Фигури от влюбен полет", реж. Владимир Петков (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

Седем състояния на любовта, които не могат да се достигнат в думите, произнасяни на шест различни езика. Немският, френският, италианският, руският, полският и българският са израз на вавилонската невъзможност за изначално неразбиране между хората. В хаоса на нарушения ред техните чувства се сливат с чувствата на зрителя в пълната зала на Сфумато.

Патриция Николова, "Сега"

Още

Сфумато започва онлайн с Апокриф

Сфумато започва онлайн с Апокриф

Още

Сфумато представя оnline "Между празниците" на Маргарита Младенова

Сфумато представя оnline "Между празниците" на Маргарита Младенова

Още

"Капулети" - новото предложение на Сфумато в четвъртък

"Капулети" - новото предложение на Сфумато в четвъртък

Още

Сфумато поглежда в "Светлото бъдеще на битака" с Иван Добчев

Сфумато поглежда в "Светлото бъдеще на битака" с Иван Добчев

Още

"ОООО - Сънят на Гогол" на Сфумато - online тази вечер

"ОООО - Сънят на Гогол" на Сфумато - online тази вечер

Още

"Мъртвата Дагмар или Малката Кибритопродавачка" - следващата онлайн изненада на Сфумато

"Мъртвата Дагмар или Малката Кибритопродавачка" - следващата онлайн изненада на Сфумато

 

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Маргарита Младенова и "Мислещите тръстики"

"Мислещите тръстики" е посветен на поезията на Миряна Башева

Скандалният Кирил Серебренников представи в Германия "Черният монах"

Публиката дълго и на крака аплодира почти тричасовата постановка, която е по едноименния разказ на Антон Чехов

Там, където физиката се среща с метафизиката

"НЕОнавтика" е новият спектакъл на "Театър на сетивата". Премиерата е на 29 януари в сградата на Химическия факултет на Софийския университет

Софийската опера посвещава "Риголето" на паметта на маестро Борислав Иванов

Спектакълът "Риголето" на 30 януари ще бъде посветен на паметта на маестро Борислав Иванов

Сатирата обявява конкурс за стендъп комедия

Конкурсът е явен - за непубликувани, непоставяни, неучаствали в други конкурси нови сатирични комедии. Крайният срок за получаване на пиесите е 31 август, а наградата е 1 500 лева

"Осъдени души" на режисьора Бойко Илиев ще се играe в шуменския ДКТ "В. Друмев"

В ролите на Фани Хорн, отец Ередия и Жак Мюрие се превъплъщават добре познатите от театралната сцена, малкия и големия екран актьори Елена Петрова, Ники Илиев и Любомир Ковачев