Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Даскал" се завръща на сцената с поклон към Велко Кънев

МОНОЛОГЪТ НА УЧИТЕЛЯ

"Даскал" се завръща на сцената с поклон към Велко Кънев

Юрий Дачев режисира Стоян Пепеланов в разтърстващия моноспектакъл, чиято премиера ще бъде на 10 ноември в Народния театър

Стоян Пепеланов в "Даскал" на режисьора Юрий Дачев (Художник на плаката: Янина Петрова/Народен театър "Иван Вазов")

14 години след първата си премиера у нас, един от най-разтърсващите текстове на съвременен автор - пиесата "ДАСКАЛ" на белгиеца Жан-Пиер Допан, отново е на сцената на Народния театър "Иван Вазов", и отново като моноспектакъл.

С новия прочит на абсурдната драматична история за влюбения в професията си литератор, доведен до крайност от апатията, безпътицата и хладнокръвието на своите ученици, се заемат актьорът Стоян Пепеланов и режисьорът Юрий Дачев.

Премиерата е на 10 ноември от 19:30 часа на Сцена "Апостол Карамитев" в Народния театър, а билетите вече са в продажба на касите и онлайн ТУК

Следващите дати са 18 и 27 ноември, и 5 и 22 декември.

Спектакълът е и своеобразен поклон към големия актьор Велко Кънев, който за първи път изигра ролята на Даскала през 2004 г., а през юли т.г. щеше да навърши 70 години.

Велко Кънев в "Даскал" (Снимки: Народен театър "Иван Вазов")

"Един влюбен в професията си литератор е доведен до крайност - това е простичката фраза, с която може да бъде представена пиесата. Но вътре в нея стрелят страшно много въпроси и те раздробяват спокойствието, самочувствието, хладнокръвната дистанцираност. А също и заблудата, че сме наясно с една мощна машина за манипулации, която обслужваме несъзнателно и безотказно", обобщава режисьорът Юрий Дачев. 

"Учителят е сред най-драматичните фигури на съвремието ни. Вдъхновен, депресиран, извисен, унизен, достоен, безпътен, авторитетен, нелеп...Какво ли не се пресича над главата му, какво ли не бушува в кожата му. Той по особен начин е основният "платец" на катастрофи, които не подреждаме сред глобалните, но всъщност са такива. Учителят стои между различни култури, между различни поколения, между различни смисли на човешкия живот. В пиесата на Допан усещам как се "движат" тези тектонични плочи".

Юрий Дачев (Снимка: Народен театър "Иван Вазов")

Още първата пиеса на Допан - "Учителят или Сянка върху дъската" му донася известност и признание като драматург и бележи един от най-големите успехи на съвременния белгийския театър. Новата й версия, озаглавена "Даскал", се играе с огромен успех на много европейски сцени и е преведена на повече от 20 езика. Автор е и на пиесите: "Верен приятел", "Семейни снимки", "Добре възпитан възрастен мъж", "Госпожицата", "Адриан", "Любители на добрата храна", "Омагьосване", "Училището свърши" и най-новата - "Гладен съм".

Специално за премиерата в Народния театър авторът Жан-Пиер Допан е написал и текст, в който казва:

"...Веднага щом героят от "Даскал" изникна в съзнанието ми, някак от само себе си се наложи и формата на пиесата: самотата на този човек можеше да бъде пресъздадена единствено чрез монолог... И въпреки това ми бяха необходими четири години, за да се осмеля да придам на героя си този му вид. Винаги съм се боял от монолозите в театъра... Питах се дали моноспектакълът изобщо може да се смята за театър, и съвсем искрено споделях мнението, че актьорът, оставен сам на сцената, е истинско въплъщение на икономически слабия театър. Лъгал съм се. Днес съм сигурен, че моноспектакълът е театър в пълна мяра и че може да се разчита на неговата драматична сила.

Това е театърът, който обичам - беден театър, където царува актьорът. По-скоро театър на близостта, отколкото театър, претрупан от естетически претенции, който в желанието си да смае зрителя, успява само да го заслепи.

Преди няколко години в Рим, през една есенна привечер, седях на пейка във Вила Боргезе. Мечтаех, гледах дърветата, птиците, туристите ... Сред разхождащите се забелязах възрастен господин, който вървеше бавно, опирайки се на бастуна си, и водеше за ръка малко момченце, най-вероятно негов внук. Изведнъж момченцето се затича по алеята, спря се пред малко, криво клонче с формата на пръв ъгъл, загледа се в него, вдигна го, протегна ръка към дядо си и се провикна: "Виж, имам си пистолет!".

Този ден това дете ми даде най-доброто, най-простото и най-цялостно определение за театър".

За спектакъла "ДАСКАЛ" от Жан-Пиер Допан

Превод от френски СНЕЖИНА РУСИНОВА - ЗДРАВКОВА
Постановка и сценична версия ЮРИЙ ДАЧЕВ
Сценография и костюми РАДИНА БЛИЗНАКОВА
Моноспектакъл на СТОЯН ПЕПЕЛАНОВ
Драматург на постановката Светлана Панчева
Помощник-режисьор Ренета Икономова
Фотограф Божидар Марков
Фотограф на плаката Стефан Ненков Щерев
Художник на плаката и програмата Янина Петрова

СЦЕНА "АПОСТОЛ КАРАМИТЕВ"
Сезон 2018-2019
1070-а премиера от 1904 г.
Премиера 10 ноември 2018 г.

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Българският актьор Любен Кънев дебютира на West End в Лондон

По думите му представлението е композиция от текстовете на няколко автори и ще бъде показано на широката публика, както и на критици, продуценти, театрални и филмови агенти и кастинг режисьори от най-високото световно ниво в този бизнес

Лилия Абаджиева предизвика дъжд в бургаския театър с най-новия си спектакъл "Ромео и Жулиета"

"Посвещавам този спектакъл с цялата си любов и безкрайната си благодарност на моя учител Борислав Чакринов", заяви от сцената режисьорът Лилия Абаджиева

Задава се 32-ият международен театрален фестивал „Варненско лято“

28 заглавия на живо, на киноекран и онлайн ни очакват между 1 и 15 юни

Пиеса на ливано-канадски режисьор беше отменена в Бейрут

Неправителствената организация "Комисия по въпросите на задържаните" призова за разследване срещу Важди Муавад заради контактите му с Израел

Дара Екимова, Нети Добрева, Асен Блатечки, Теодосий Спасов, Стефан Вълдобрев и "Обичайните заподозрени" на SoFest Spring

SoFest Spring с шест концерта и спектакли, пет специални премиери в четири фестивални вечери

Публиката аплодира дълго Емил Марков и Керана на премиерата на пиесата "Всяка първа сряда"

Неочакваният тандем на театралната сцена се оказа очаквано добра комбинация в спектакъла на драматурга Щефан Фьогел