МУЗЕИ И СТЪКЛА
Витрините говорят в изложбата "Нови модели"
До 23 юли в Галерия ИСИ-София можете да видите изложбата „Нови модели“ с художник Ориол Виланова и куратор Десислава Димова
Редактор : / 729 Прочита 0 Коментара
В "Нови модели" е представен любопитен елемент от системата на музейната изложба, а именно изложбените витрини (Източник: Институт за съвременно изкуство)В "Нови модели" е представен любопитен елемент от системата на музейната изложба, а именно изложбените витрини.
Изложбата е част от продължаващ проект, в който художникът заема витрини от различни музеи в градовете, където представя работата си, за да ги покаже като експонати в изложбата. Абсолютно празни, без индикация за произход и история, витрините се превръщат в артефакти, сякаш очакващи своята интерпретация, датировка, класифициране и защо не потенциално музеифициране.
"В Галерия - ИСИ публиката ще види изложба на колекция на колекциите. Всичко представено са витрини от София. Селекцията е от различни музеи - Национален военноисторически музей; Национален Етнографски музей; Софийска градска художествена галерия; Национален исторически музей; Национален музей "Земята и хората" - София; Национална галерия - един своеобразен портрет на града такъв, какъвто е", споделя Ориол Виланова пред БНТ.
Как структурираме познанието си за света и как избираме да го представяме е исторически и идеологически феномен. Музеят е може би неговото най-добре познато въплъщение. Музеят събира, запазва, но и селекционира, интерпретира и демонстрира, отразявайки така ценностната система на мястото и времето, в което живеем.
Ориол Виланова изследва музея именно като такъв знак на времето и светогледа ни, като се фокусира най-вече върху исторически и художествени музеи. Художникът обаче отмества вниманието си от стойността на самите музейни обекти (както знаем музеят е често основен фактор за потвърждаването или създаването на ценността на даден предмет), и вместо това се "разсейва" в странични или просто утилитарни елементи от музейната система за излагане и разпространение.
"Можем да си представим, че вътре има всичко, но това, което всъщност искаме да покажем са самите витрини и тях като предмет на изкуството, като обект на наблюдени, защото витрините обикновено са създадени, за да бъдат почти невидими, за да съдържат нещо друго, което е ценно", разказва кураторът Десислава Димова. "В случая витрините са показани като ценност сами по себе си като предмет, който сам носи история. Гледайки витрините ние почти можем да предположим какво са съдържали", допълва още тя.
Без специфична намеса или селекция от страна на художника, витрините в изложбата в София представляват моментна снимка на историята и политиката на музеите в града.
От използваните материали и дизайн, през избора на специфичен маниер на видимост, до практическата наличност (или не) на свободни витрини, или пък реакцията на музейната управа на запитването на автора - витрините са колкото произведения, толкова и "улики" за скрития разказ на музея. Празните им обеми обръщат погледа навън, към историята, хората и случайностите, които ги заобикалят.
Празната витрина е част от екологията на отношението ни към миналото и бъдещето, към живата и неживата природа, способността ни да пазим и унищожаваме, да произвеждаме излишък и да създаваме рядкости. Нейната статичност и подчертана тромавост напомнят, че тя отразява една все по-остаряваща склонност да систематизираме и изолираме, вместо да пускаме обектите (и себе си) в потока на света.
Претрупването с музейни витрини на малкото галерийно пространство посветено на съвременно изкуство и приютено в някогашен апартамент, съпоставя и противопоставя различни режими на репрезентативност и историчност, и в крайна сметка изважда на преден план въпроса за жизнеността на изкуството тук и сега.
Двамата артисти имат дългогодишно познанство, но това е първият им общ проект. Споделят, че за изложбата са имали няколко посоки за работа, но се спират на витрините, защото това е бил начинът да се ангажират с мястото и да говорят както за работата на Ориол, така и за контекста на града.
"Нови модели" е трета изложба от Суперпозиции 2 / Заплитане 2022, едногодишната изложбена програма на Института за съвременно изкуство-София. Програмата съдържа шест изложби, всяка резултат от сътрудничеството между художник и куратор, както и цикъл от образователни събития и дискусии.
Те обследват "заплитанията" на съвременното изкуство с политиката, науката и технологиите, популярната култура, полът и социалните движения, екологията и миграциите. Програмата се реализира с финансовото съдействие на "Програма за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството" на Национален фонд "Култура".
Ориол Виланова (1980, Манреза, Каталония). Битаците са любимите места, където авторът извършва своите творчески проучвания, ровейки се из тях. Благодарение на това, той е събрал колекция от пощенски картички, която използва като "мисловна машина", и която е концептуален фундамент за неговата практика в театъра, инсталацията и перформънса. Някои от соло-изложбите на Ориол Виланова са в: Albright Knox Art Gallery, Бъфало, САЩ; Fundació Antoni Tàpies, Барселона; CA2M, Móstoles, Мадрид; M Museum, Льовен, Белгия; Centre d'Editon Contemporaine, Женева; L'Appartament 22, Рабат, Мароко; Fundació Joan Miró, Барселона. По-важни участия в групови изложби са в: Palais de Tokyo, Париж; MACBA, Барселона; FUTURA, Прага; DZ Bank Kunstsammlung, Франкфурт; Villa du Parc, Annemasse, Франция; La Casa Encedida, Мадрид; Centre d'art Fabra i Coats, Барселона; Kunsthalle Mullhouse, Мюлуз, Франция; FRAC Nord Pas-de-Calais, Дюнкирк, Франция; Fundació Botín, Сантандер, и много други. Публикувал е художнически книги с: Christophe Daviet-Thery, Париж; JRP Ringier Christoph Keller Editions, Цюрих; Cru, Figueres; JAP, Брюксел; FRAC Champagne-Ardenne, Реймс; EFF.
Десислава Димова е изкуствовед и куратор. Завършила е изкуствознание в София и философия в Лондон. Като историк на изкуството е част от изследователския проект по сравнително изкуствознание Confrontations, Sessions in East European Art History, организиран от The Post-Socialist Art Centre (PACT), Institute of Advanced Studies, UCL, Лондон (2019-2022). Съ-основател е на Фондация "Изкуство - Дела и Документи", София, с която организира и курира в екип изложбите Sofia Art Projects. Куратор е на Circus of Truth - колаборация между шест международни художници за Bozar, Брюксел (2017-2019). Автор е на един роман, две пиеси и множество текстове за съвременно изкуство.
Изложбата може да бъде видяна до 23 юли, 2022
Галерия ИСИ-София / бул. Васил Левски 134 (вход откъм ул. Екзарх Йосиф)