ИЗКУСТВО НА ПОКАЗ
Техеран показва западни шедьоври на изкуството, крити в продължение на десетилетия
Правителството на подкрепяния от Запада шах Реза Пахлави и съпругата му Фарах Пахлави, построяват музея и купуват за милиарди долари богата колекция в края на 70-те години
Редактор : / 1025 Прочита 0 Коментара
Снимка: БТА/APНякои от най-прочутите произведения на съвременното западно изкуство бяха показани за първи път от десетилетия в Техеран, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
Иранският президент Ебрахим Раиси е яростен срещу влиянието на Запада. Властите критикуват остро "девиантни" артисти за "атаките им срещу иранската революционна култура". Ислямската република навлиза във все по-дълбока конфронтация със САЩ и Европа заради ускореното развитие на ядрената си програма и замразените дипломатически усилия.
Но противно на това в иранската столица хиляди добре облечени мъже и покрити с хиджаб жени се възхищават на шедьоври на американския и европейски минимализъм и концептуално изкуство от 19-и и 20-и век, изложени това лято за пръв път в Музея за съвременно изкуство в Техеран.
Правителството на подкрепяния от Запада шах Реза Пахлави и съпругата му Фарах Пахлави, построяват музея и купуват за милиарди долари богата колекция в края на 70-те години. На откриването на музея са показани сензационни творби на Пабло Пикасо, Марк Ротко, Клод Моне, Джаксън Полък.
Едва две години по-късно, през 1979 г., шиитски духовници свалят от власт шаха и заключват колекцията в трезора на музея. Някои от творбите на кубисти, сюрреалисти, импресионисти, дори поп арт, стоят недокоснати десетилетия наред, за да не накърнят ислямските ценности.
Но в периоди на смекчаване на хардлайнерската политика в Иран изкуството започва да изплува на повърхността. И макар творбите на Анди Уорхол от колекцията на Пахлави все още да са скрити в мазето, по-голяма част от колекцията на музея се показва.
Настоящата изложба на творби на минимализма, представяща 34 западни художници, привлича особено внимание. Над 17 000 души са я посетили от откриването й, което е двойно повече от посещаемостта на предишни изложби.