СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО
"Peace by peace" на Константин Златев дава старт на новия сезон в галерия "Структура"
Откриването е на 17 септември от 18:00 часа, а куратор на изложбата е Мария Василева
Редактор : / 510 Прочита 0 Коментара
Създадени от части, наподобяващи на военен арсенал, произведенията коментират проблема с въоръженото насилие в обществото и заплетената сложност на световната оръжейна индустрия и търговия (Източник: Галерия "Структура")С изложбата на Константин Златев - "Peace by peace", Галерия Структура започва новия сезон.
Тя е първото самостоятелно представяне на художника след завръщането му в България през 2022 г. В нея са включени кинетични инсталации, скулптури, обекти, принтове и видеодокументация. Заглавието е парафраза на английския израз "piece by piece" (в превод - част по част, стъпка по стъпка). То коментира смисъла на всяко малко действие, което би отдалечило човечеството от глобална военна катастрофа.
Константин Златев се занимава с проблемите на насилието като израз на политическа доминация, териториално преразпределение, икономически фактори или религиозни конфликти от доста време, като изследва различните му проявления през епохите. Представената колекция е създавана в периода след 2010 г. и носи общото название "Ахимса (Не наранявай)".
"Основната концепция произтича от наблюдението, че човечеството влага най-добрите си технологични ресурси и научни усилия в изобретяването на оръжия и методи на агресия, които неизбежно водят до самоунищожение", според авторът.
Създадени от части, наподобяващи на военен арсенал, произведенията коментират проблема с въоръженото насилие в обществото и заплетената сложност на световната оръжейна индустрия и търговия.
За изложбата Константин Златев се вдъхновява и от серията творби "Търговски мъниста", занимаващи се с историческото минало и като че ли с неизбежната повторяемост на събитията. Броеницата от железни бомби "Prayer Beads" ("Молитвени мъниста"), 2016, най-добре илюстрира посланието на изложбата и се превръща в знак на разрушената вяра, изгубените илюзии и напразните молитви.
"The Last Gun" ("Последното оръжие"), 2012, е механо-роботична флейта, създадена от деактивирана пушка и промишлени компоненти.
Цевите на пушката са превърнати в двойна флейта, на която се свири със сгъстен въздух. Инсталацията представя графично, а след това и музикално възхода и падението на световни военни конфликти в периода от 1989 до 2022.
Флейтата е програмирана да свири мрачна мелодия за всяко увеличение на въоръжени конфликти и оптимистична мелодия за всяка година, в която конфликтите намаляват. Работата е изпълнена със съдействието на Костадин Илов и Велина Русева.
Замисълът на серията "Trade Beads" ("Търговски мъниста") се основава на историческото значение на мънистата и използването им като мощен инструмент по време на търговията с роби и колонизацията на Новия свят. Скулптурите правят паралел към търговията с оръжия днес, като съвременен инструмент за влияние върху политическите и икономическите доктрини.
Произведени в Европа, декоративните стъклени мъниста са използвани между 16-ти и 20-ти век, за да осигурят безопасното преминаване на изследователи и търговци, главно през Африка и Америка. Те са разменяни за хора, слонова кост, злато и други стоки, желани в Европа. Едни от най-скъпите са мънистата Millefiori - уникални, красиви и търсени по целия свят.
"Аристократът" на търговските мъниста е венецианската розета, изобретена през 1480 г. от Мариета Баровие. Получава се от куха стъклена пръчка, която има модел на звезда с дванадесет лъча и обикновено е бяла, синя и керемидено червена. Това мънисто е изпратено до френските западноафрикански колонии, до Индия и Америка и оттогава се е разпространило по целия свят. Розетите са желани в продължение на много векове поради тяхното разнообразие и интензитет на цветовете, нито едно от които не може да бъде намерено в материалите, достъпни за местното население на колонизираните нации.
В "Trade Beads" Константин Златев търси корените и най-ранните примери за търговия с оръжие. Той поставя антични мъниста от венецианско муранско стъкло в патрондаши или имитира бомби и гранати, създавайки скулптури, напомнящи формите на съвременните оръжия. Творбите повдигат въпроси за степента, в която аспектите на търговията с оръжия поддържат неоколониалните структури в днешната епоха.
Изложбата може да бъде видяна от 17 септември до 12 октомври.
Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура".