КЛАСИЧЕСКИ КОНЦЕРТИ
"На изток от Виена" - музикално пътешествие с Дворжак, Кодай, Стравински и Сметана
Концертът, носещ силното усещане за "сантимент" и непраходност е на 25-ти април в Зала "България" с майстора на цигулката Иван Пенчев, харизматичния челист Александър Сомов и виртуозната пианистка Надежда Цанова
Редактор : / 722 Прочита 0 Коментара
Иван Пенчев (Снимка: Личен архив)На 25-ти април от 19.00 часа в Зала "България" ще бъде чудесна възможност чрез музика всеки да направи едно завръщане към някоя и своя "избрана история".
Едно пътуване от Виена към изтока в музикалния свят на Дворжак, Кодай, Стравински и Сметана. С чувствени произведения представени от майстора на цигулката Иван Пенчев, за когото обрисуването на звуци и емоции със своя инструмент е толкова лежерно и естествено, пленявайки всеки път с лекота публиката, с яркото си и енергично присъствие.
Иван Пенчев (Снимка: Личен архив)
На сцената със своето виолончело ще му партнира Александър Сомов, харизматичен и доказан със своят висок музикален професионализъм челист, чието кариерно израстване и утвърждаване е далеч от родните сцени, и е повече от прекрасно да го видим отново на софийска сцена.
Александър Сомов (Снимка: Личен архив)
В компанията на двама любими музиканти с лък в ръка ще разцъфти пианото на виртуозната Надежда Цанова. Тя със своята елегантност и финес ще изпълни сцената с присъствие и пълнота с размаха на звука на своето пиано.
Надежда Цанова (Снимка: Личен архив)
Тримата музиканти подбират внимателно произведенията за този концерт, тъй като във всяко се разкрива силното усещане за "сантимент", за непреходност за пълно преживяване към времената от човешката история, които са част от кръговрата на живота.
Золтан Кодай е направил много, за да преодолее пропастта между унгарската народна музика и европейската музикална традиция в изкуството. Дуото му за цигулка и виолончело неслучайно е сред емблематичните творби за двата инструмента. Изключително виртуозна сериозна творба, която винаги изненадва с оптимистичната си енергия и характерни унгарски мотиви и ритмика.
Италианската сюита е една от няколкото картини на Pulcinella, "балет от песни", който Игор Стравински (1882-1971) композира за Дягилев през 1920 г. "Композиран" в този случай е донякъде подвеждащ глагол, тъй като Дягилев е намерил мелодии, които иска да използва от Джовани Батиста Перголези (1710-1736), които той дава на Стравински да аранжира. Силата и чарът на музиката са неоспорими и Стравински се възползва от нея с блестящите си аранжименти.
Издадени през 1887 г., "Романтичните пиеси" на Антонин Дворжак са типични носители на традициите на чешката музика-красива сантиментална мелодика и Славянска поетичност.
Клавирното трио на Бедржих Сметана заема специално място в живота на композитора. Той пише творбата след загубата на най-голямата си дъщеря, която умира през 1855 г. Сметана преживява тежко загубата и излива душата и скръбта си в първото си мащабно камерно-инструментално произведение - Клавирно трио в сол минор (Прага, 1885 г.)
Отчаяние, скръб и погребално шествие са темите, които отличават отделните му части, написани в минорни тоналности и в тях присъства постоянен низходящ ход, който още от Барока се възприема като символ на траура и смъртта.
Премиерата се е състояла през 1885 г. в Прага, а на пианото сяда самият Бедржих Сметана. Ференц Лист изказва възхищението си от тази творба и я смята за едно от най-добрите камерни произведения писани някога.
Солисти на концерта "На изток от Виена" от 19.00 часа в Зала "България":
Иван Пенчев - цигулка
Александър Сомов - виолончело
Надежда Цанова - пиано
Програма:
Золтан Кодай - Дуо за цигулка и виолончело оп. 7
Игор Стравински - "Италианска сюита", върху музика от балета "Пулчинела"
Антонин Дворжак - Романтични пиеси, оп. 75 за цигулка и пиано
Бедржих Сметана - Клавирно трио в сол минор, оп. 15
Концертът се осъществява с подкрепата на Софийска филхармония.
Билети може да намерите на касата на Зала "България"/Bulgaria Hall и в мрежата на Eventim.