Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Емил Табаков и Светлин Русев откриват сезона на Софийската филхармония на 15 септември

КЛАСИЧЕСКИ ХОРИЗОНТИ

Емил Табаков и Светлин Русев откриват сезона на Софийската филхармония на 15 септември

С концерт за цигулка и оркестър в ре мажор от Чайковски и Симфония №4 от Бетовен

Маестро Емил Табаков и виртуозният български цигулар Светлин Русев откриват новия сезон на Софийската филхармония (Снимка: Василка Балевска/Софийска филхармония)

Маестро Емил Табаков и виртуозният български цигулар Светлин Русев откриват новия сезон на Софийската филхармония с две обичани от всички почитатели на класиката творби: Концерт за цигулка и оркестър в ре мажор от Чайковски и Симфония №4 от Бетовен.

"Няма нищо по-естествено двама български виртуозни музиканти, които имат богата история със Софийската филхармония да дадат началото на сезона" - мотивира избора си директорът на филхармонията Найден Тодоров.

Купи билет

Маестро Табаков и Светлин Русев обичат да споделят компанията си на сцената, а съвместната им работа доставя искрено удоволствие на публиката. В дългогодишната им обща творческа биография особено важно място заемат концертите на Международния фестивал "Мартенски музикални дни" в родния им град Русе и в зала "България".

През изминалия творчески сезон именно Светлин Русев имаше привилегията да представи за първи път пред публика Концерта за цигулка, написан от големия български диригент.

Маестро Емил Табаков и виртуозният български цигулар Светлин Русев откриват новия сезон на Софийската филхармония с две обичани от всички почитатели на класиката творби: Концерт за цигулка и оркестър в ре мажор от Чайковски и Симфония №4 от Бетовен (Снимка: Василка Балевска/Софийска филхамрония)

Ограничено количество билети са налични нa касата на зала "България" и в Ивентим.

Kонцертът може да се проследи онлайн тук.

Из историята на произведенията:

Пролетта на 1878 е знаменателен период за Чайковски. Той постепенно започва да излиза от душевната криза, предизвикана от женитба през 1877 с Антонина Милюкова, и последвалата я дълбока депресия. Композиторът си почива в швейцарския курорт Кларенс и работи над сол-мажорната соната за цигулка и пиано, но работата върви трудно. Компания му прави неговият ученик, Йосиф Котек, към когото Чайковски изпитва сърдечна привързаност. Двамата музицират заедно.

Още Посрещнете пролетта с музиката на Чайковски, с КласикАрт, Георги Черкин и вълнуващи млади дарования

Посрещнете пролетта с музиката на Чайковски, с КласикАрт, Георги Черкин и вълнуващи млади дарования

По онова време композиторът вече е автор на няколко произведения в концертния жанр, в това число и за цигулка и оркестър. Вдъхновен от "Испанската симфония" на Лало, Чайковски решава да напише за Котек Концерт за цигулка и оркестър. Работата върви бързо и само след месец творбата е завършена, независимо от факта, че втората част е почти изцяло преработена. Тъй като Чайковски не е цигулар, той се съветва с Котек за соловите цигулкови моменти на творбата.

"Колко присърце взема той моя концерт", пише козпозиторът на своя брат Анатоли в деня, в който привършва работата над втората част. "Той го свири възхитително!". Чайковски смята да посвети концерта на Йосиф Котек, но се въздържа заради разнеслите се слухове, че двамата с младежа са в интимни отношения. През 1881 той скъсва с Котек, след като цигуларят отказва да изсвири концерта, опасявайки се, че това може да съсипе начеващата му кариера.

Още Националният театър в Прага "канселира" Чайковски заради войната в Украйна

Националният театър в Прага "канселира" Чайковски заради войната в Украйна

В крайна сметка първото изпълнение на творбата е поверено на цигуларя Адолф Бродски. Премиерата на цигулковия концерт е на 4 декември 1881 във Виена, под палката на Ханс Рихтер.

Четвъртата симфония заема особено място в музикалното наследство на Лудвиг ван Бетовен. Тя е едно от редките му лирични произведения в областта на голямата симфонична форма. Изпълнена с идилични картини и топли искрени чувства, тази симфония е озарена от светло щастие и неслучайно е толкова любима на композиторите-романтици, които черпят от нея източник на вдъхновение. Роберт Шуман я нарича "стройна елинска девойка между двама исполини - Третата и Петата симфонии".

Още Валерий Гергиев: Поставянето на паметник на Чайковски в Мариинския театър изисква цял нов ансамбъл

Валерий Гергиев: Поставянето на паметник на Чайковски в Мариинския театър изисква цял нов ансамбъл

Месеците, предшестващи появата на Четвъртата симфония, наистина са от най-щастливия период в живота на Бетовен. Композиторът прекарва лятото на 1806-а в замъка на унгарските графове Брунсвик. Там той дава уроци по пиано на сестрите Тереза и Жозефина, които са прекрасни пианистки, а техният брат Франц по думите на Бетовен е "негов най-добър приятел и брат".

Именно на Франц е посветена завършената по онова време знаменита клавирна соната опус 57, наречена "Апасионата". Любовта към Жозефина и Тереза изследователите отнасят към най-сериозните чувства, които някога е изпитвал Бетовен. С Жозефина той споделя най-съкровените си мисли, бърза да й покаже всяко ново нещо, което е написал.

По-голямата й сестра Тереза смята, че Жозефина и Бетовен просто са създадени един за друг. От друга страна, икономката на Тереза разказва за любовта между нея и композитора и дори за несъстоял се техен таен годеж. Във връзка с това, Бетовен признава:

"Когато мисля за нея, сърцето ми бие така силно, както в онзи ден, когато я срещнах за първи път". Година преди смъртта му, Бетовен е видян да плаче над портрета на Тереза, който той целува с думите: "Ти беше така прекрасна, така съвършена, че приличаше на ангел". Тайният годеж, ако такъв изобщо се е състоял, е в края на май 1806. Точно по това време Бетовен работи над своята Четвърта симфония.

Купи билет

Творбата носи посвещение: "На благородния силезиец - Граф фон Оперсдорф". Но макар графът да е платил ексклузивните права на симфонията за първите шест месеца, на премиерата тя не е изпълнена от неговия оркестър. Симфонията прозвучава за първи път през 1807 година във Виена, на частен концерт в дома на друг покровител на Бетовен - Принц Лобковиц. А официалната премиера е година по-късно - през месец април 1808 във Виенския "Бургтеатър".

На следващата година са публикувани и оркестровите щимове, но цялата партитура излиза от печат едва през 1821. Ръкописът, който по онова време е бил притежание на Феликс Менделсон-Бартолди, днес се съхранява в Берлинската държавна библиотека и може да бъде видян онлайн.

Още Чайковски и Брамс под палката на Саша Гьотцел на 6 март

Чайковски и Брамс под палката на Саша Гьотцел на 6 март

Още "SymphoNY Way" на Васил Петров с музиката на Бийтълс, Чаплин, Синатра, Чайковски, Вивалди, продължава и през август

"SymphoNY Way" на Васил Петров с музиката на Бийтълс, Чаплин, Синатра, Чайковски, Вивалди, продължава и през август

Още Моцарт и Бетовен звучат в зала „България“ под палката на Георги Димитров

Моцарт и Бетовен звучат в зала „България“ под палката на Георги Димитров

Още Незавършено произведение на Бетовен ще прозвучи за първи път в Лондон

Незавършено произведение на Бетовен ще прозвучи за първи път в Лондон

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Дино Мерлин със специален поздрав за България преди концерта на 3 декември

След 35 години той отново се завръща в София, този път с огромен 5-часов спектакъл

Орлин Горанов към публиката: Не изпускайте любовта, тя е всичко в този живот

На 19 ноември вечерта той представи концерт-спектакъл, наречен "50 години магия"

Дейвид Гарет в Пловдив: Златни изживявания и премиум емоции с новите билети

Концертът, част от световното му турне "Millennium Symphony World Tour 2025", ще превърне Античния театър в Пловдив в музикално пътешествие на 3 юни 2025

Лятна нощ с Матео Бочели на Античния театър

Младият Бочели включва България в световното си турне Summer Nights

Младите таланти Дарин Ламбрев и Филип Ангелов спечелиха голямата награда на Националния конкурс "Кантус Фирмус"

Изпълненията бяха оценявани от жури в състав: проф. Людмил Ангелов (пиано), проф. д-р Илия Чернаев (пиано), Мила Георгиева (цигулка), проф. д-р Огнян Константинов (виола) и доц. д-р Атанас Кръстев (виолончело)

"Тембри и нюанси" с Радиосимфониците, Константин Илиевски и Христо Танев

Събитието е на 22 ноември, петък, от 19 часа в зала "България"