ФИЛМОВИ НАХОДКИ
"Синдикалистката" - историята на силната ръка, между чиито пръсти изтича истинската история
Това е история за блъфиране и недоверие, за отричане, прикриване, корупция и несправедливост, поети изцяло от една жена, която просто си върши работата
Автор: 2169 Прочита 0 Коментара
/
"Синдикалистката" (ор. LA SYNDICALISTE) е трилър на Жан-Пол Саломе, проследяващ историята на Морийн Карне, попаднала в правилния момент на правилното място. Или пък точно обратното.
Това е история за блъфиране и недоверие, за отричане, прикриване, корупция и несправедливост, поети изцяло от една жена, която просто си върши работата.
Изабел Юпер влиза в изключителния образ на Морийн, привидно хладнокръвен и спокоен. Oбраз, който успява да понесе повече, отколкото изглежда, че би могъл, и който разкрива възможностите за разтягане на човешкото съзнание в критични и уязвими моменти.
Карне е преизбрана за своя шести мандат в енергийната компания АРЕВА, където отдава цялата си енергия и защитава интересите и позицията си с думите:
"Всички, които ме познават, знаят, че не се предавам".
Нейната работа е да защитава десетки хиляди европейски работници и тя го прави дяволски добре до момента, в който разбира за предстояща тайна производствена сделка, заплашваща АРЕВА и досегашните ѝ стойности и служители. Още начина, по който Карне научава за сделката, навежда към последващите събития и теми във филма.
Опитите ѝ да я осуети биват възпрепятствани от поредица от събития, които малко по малко ескалират, достигащи още по-отговорно количество гранични точки и територии.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Между предупрежденията да не подлага крак, отправени от всички възможни страни, счупеното стъкло на личния ѝ автомобил и открадната чанта Карне запазва самообладание и се движи плавно и целеустремено към набелязаната от нея цел, а именно - успешното прекратяване на застрашителната договорка на АРЕВА с Китай, предвиждаща построяването на нови енергийни центрове.
Забележителен акцент на филма е развитието на физическата и психическата натовареност на Морийн, които все повече се обтягат. Тя бива замерена със стол, пада по стълбите, подхлъзвайки се и нанясайки си тежки щети. Физиката ѝ е изправена пред също толкова огромно предизвикателствто, както и непрекъснато заетия ѝ и ангажиран с проблема ум.
Това обаче не разколебава синдикалистката. Балонът на преодоляването се опъва до такава степен, но зрителят не остава с усещане, че ще се спука, заради безкомпромисната игра на Изабел Юпер в непоклатимия образ на Карне.
Преди всичко Морийн е и жена, майка, съпруга. "Още две години и напускам" - заявява тя с непоколебимото си излъчване на несломим дух в крехко женско тяло. Въпреки безпрецедентната подкрепа от страна на семейството си Морийн не открива начин да помогне на АРЕВА, а напротив - навлиза в игра, която преобръща живота ѝ. До този момент Карне излъчва надмощие, дори в ситуациите, които се опитват да я подчинят и препънат.
Леденото ѝ лице, умерените, но резки жестове, походката и стойката на тялото ѝ демонстрират стоицизма на крехкостта в неговата пълнота. За зрителя Морийн е протагонистът не само заради набезите, заплахите и жертвите, които излизат извън неин контрол, но и заради неотстъпчивата ѝ натура, склонна да защити правотата си посредством невъобразим самоконтрол и готовност да преследва идеите си докрай.
Нейната работа е нейният адреналин. Адреналин, който довежда Морийн Карне до може би най-грозния момент в нейния живот. Тя бива брутално нападната и практически изнасилена в собствения си дом. Историята на Морийн тепърва започва, белязана от огромна буква "А", издълбана с нож върху слабините и корема ѝ.
Полицията започва разследване, но с напредването му малката жена претърпява колосални поражения. Тя бива описана като луда, появяват се медицински досиета, деклариращи я за алкохолик, изплува информация, допускаща, че Морийн сама е организирала покушението срещу себе си. И така нататък.
За една нощ тази смазана от обстоятелствата жена се превръща от жертва в заподозряна. Тя бива съдена, получава огромна глоба и животът ѝ е практически разбит. Необясним пожар избухва в къщата ѝ, тя преживява многобройни унизителни медицински прегледи и разследвания. Какво следва оттук нататък?
Жан-Пол Саломе фокусира целия филм върху деликатната фигура на Юпер. Едно след друго, той създава достатъчно обстоятелства крехкото тяло на Морийн Карне да рухне под напора на порочни практики и дълбоки държавни тайни. Метафората за порочната държава минава през живота и историята на един човек, още повече - на една жена. Жена, която има своите лични изпитания и множество премеждия, има своята семейна любов, която споделя със спокойния си съпруг и страстно лоялната си дъщеря. Жена, които обича да играе карти, да блъфира и да прави нещата за себе си.
Неведнъж Юпер е определяна като актриса, която може да предаде "океан от чувства с потрепване на веждата си".
Нейната героиня подбужда поредица от въпроси, сред които: кой движи тайните операции в АРЕВА, който сплашва и върши поредицата от злодеяния и безичнства, как документи се фалшифицират, а един живот е превърнат в същински ад, може ли тази символно натоварена нишка да бъде разплетена.
Сюжетът на филма тече последователно и тази информация изглежда затънала под още повече тайни и става все по-трудна за откриване, но именно това подхранва интереса върху нея. Морийн Карне въплъщава своя безпогрешен героизъм толкова ефективно в личната си драма, че в опита си да намерят отговори на тези и още въпроси зрителите едва забелязват, че една много по-голяма история е оставена да изтече между пръстите.
"Синдикалистката" получава номинация за награда "Хоризонти" за най-добър филм от кинофестивала във Венеция за 2022 година. Филмът е част от подбора на тазгодишното издание на фестивала за кино и литература "Cinelibri". Гледайте го и научете повече за него тук: Синдикалистката - Cinelibri - Кино-литературен фестивал

Наполовина полицай, наполовина наркодилър, или 100% Изабел Юпер - "Кръстницата" е вече в киносалоните