Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Режисьорът на "Дамасцена" Тодор Анастасов към Веселин Плачков: "Омерзен съм от теб!"

КОНФЛИКТИ

Режисьорът на "Дамасцена" Тодор Анастасов към Веселин Плачков: "Омерзен съм от теб!"

След 30 години демокрация, това ще бъде първият спрян филм, пише още Анастасов

Веселин Плачков, Любен Чаталов и режисьорът Тодор Анастасов по време на снимките на филма "Дамасцена"

Малко повече от година след официалната премиера на филма "Дамасцена" на режисьора Тодор Анастасов, на 3 ноември 2017 г., избухна грандиозен скандал.

Истинска история е вдъхновила продуцента Мария Лалева. Освен това лентата е най-мащабният проект, сниман у нас през последните 25 години, финансиран изцяло с частни средства.​ "Дамасцена" е филм за успеха в живота, за цената на личния избор, пречките пред него и безкрайната любов към розата, внасяща красота в един разрушителен свят.

Веселин Плачков и Димитър Баненкин по време на снимките на "Дамасцена"

Ето какво написа, възмутен, режисьорът на "Дамасцена" Тодор Анастасов на страницата си във Facebook. Публикуваме текста без редакторска намеса:

"ВАЖНО Е ДА СЕ ЗНАЕ. Време е да взривя нета !!!! И се надявам на вашата реакция.

В интервю по БНР тези дни Веселин Плачков съобщава че ДАМАСЦЕНА бил пуснат по екраните ей така за малко да се види как ще реагира публиката. Филмът бил страхотен и зрителите плакали .Сега вече обработен както трябва филмът щял да бъде пуснат да го видят зрителите.

КАКВА Е ИСТИНАТА ? Истината е, че се прави тотално нов монтаж и филм БЕЗ СЪГЛАСИЕТО НА АВТОРИТЕ НА ФИЛМА. Не става въпрос за съкращения, както практикува Холивуд, но пак със съгласие на авторите било то и предварително. Махнати са цели линии от филма и сцени като тази с ковчега във водата Липсват мойрите - трите баби наречниции други герои Монтажът е последователен и разказът е долу горе такъв: имало е едно момче, което порасна и стана велик Опитвал съм такъв монтаж И филма става скучен Сценарият е дописван без съгласие на Мария Лалева . Сменя се страхотната музика на Румен Бояджиев. На мен ми беше заявено, че филмът не бил приет от собственика инвеститор. Това разбира се щеше да бъде вярно, ако нямахме премиера и кинопоказ в страната продадени билети и взети пари от тях.Такова е законодателството. Бяха дадени сериозни пари за реклама от инвеститора И подчертавам всяка сцена в монтажа на филма е съгласувана с него. Хората които се занимават с окипазяването на един изстрадан художествен филм са от България Колеги някакви Знаят много добре всичко това И знаят, че ако някой е подсъден, то това не са те защото са наемници.

Съдени ще са други. Но защо да не вземат едни измикярски пари. Майната му на колегиалността. У нас тя е рядко явление .всичко това повтарям се прави без знание и разрешение на мен като режисьор на филма и на сценариста на филма и на екипа на филма. АКО НЯКОЙ СИ ВЪОБРАЗЯВА ЧЕ ЩЕ БЪДЕ ДОПУСНАТА ДО ЕКРАНА ТАКАВА ГАВРА с труда на огромен екип от 200 човека то той си живее още в комунизма Където спираха филми и унищожаваха съдби ВСЪЩНОСТ СЛЕД 30 ГОДИНИ ДЕМОКРАЦИЯ ФИЛМЪТ ДАМАСЦЕНА Е ПЪРВИЯТ СПРЯН БЪЛГАРСКИ ФИЛМ но и в комунизма на никой не му минаваше мисъл да вземе един филм излязъл по екраните и да тръгне да го променя и да прави от него съвсем друг филм -Ода за еди кой си. Веселин Плачков беше мой избор За който не съжалявам Наложих го във филма макар, че не беше харесван от продуцента и инвеститора Заложих си главата Условието беше ако не им хареса Плачков първата седмица, аз си отивам с него .

Изпълнителят на главната роля в "Дамасцена" Веселин Плачков

Веселине ..омерзен съм от теб !!!! Знам , хората гледали филма ще им стане тъжно но така е у нас Битките са ежедневни . Победите са без чудеса .

На снимката долу Част от . Екипът на Дамасцена Колеги поклон !!!!! Няма да ви предам !!!!!!!!"

Участници във филма "Дамасцена"

Ето и публикуваното във Facebook от сценариста и продуцента на "Дамасцена" Мария Лалева:

"За "Дамасцена" филм

Мили хора, от снощи ми взривихте месинджъра и телефона. Потърсиха ме за коментар и от медиите. Разбирам, благодаря Ви, знам, разбрах, чух интервюто на актьора Веселин Плачков, изпратиха ми поста на режисьора Тодор Анастасов във ФБ по повод на преработения новомонтиран вариант на филма "Дамасцена" (чиято официална премиера за България беше на 3 ноември 2017 г.) На този етап запазвам правото си като изпълнителен продуцент на тази продукция и като сценарист на филма да остана без коментар. Засега. Най-вече, защото "Концепт студио", които преработват "Дамасцена" вече повече от година, както и продуцентът "Филмова къща Дамасцена" все още не са поканили никого от екипа и от колегите, които носят авторски права върху филма (с изключение на оператора Христо Генков), поне да види преработената му версия, включително и мен. Не мога да имам мнение за филм, който не съм гледала. Когато дойде времето, ще кажа мнението си и истината публично и където е необходимо.

Веселин Плачков и сценаристката и продуцент Мария Лалева

Ще остана без коментар (не без позиция) в момента, защото казусът има няколко страни. И първата от тях е юридическа. Възпитана съм да вярвам и уважавам законите. А единствено компетентните органи (съдът, НФЦ, който ще има нелеката задача да легитимира преработка на филм с нарушени авторски права, ако все още не го е, министерство на културата и други) са тези, които могат да вземат отношение и да санкционират подобни случаи на нарушение на авторските права.

Втората страна на случая е моралната. Говоря и за личен морал, и за професионален морал, и за морала на киногилдията, чиято реакция ще бъде показателна за нивото на професионализъм и за принципната позиция на професионалистите по проблемите, свързани с авторското право. Моралът е въпрос на зрялост, себеуважение и отговорност. А у нас, в България, и на смелост.

Тодор Анастасов на снимачната площадка на "Дамасцена"

Третата страна на случая е въпрос на отношение към изкуството. Има огромна разлика между това да създаваш изкуство и да го употребяваш.

Благодаря Ви за реакцията и отношението. Ще остана без коментар с последната надежда, че диалогът, уважението към труда на авторите, на екипа, на актьорите и на масовката в тази огромна и скъпа продукция, с последната надежда, че елементарната човешка етика и задължителната колегиална и професионална етика ще надделеят и в крайна сметка и двете версии на филма ще имат своето право на живот. Както и че правата, авторитета и името на авторите няма да бъдат погазени и унижавани допълнително. В името на изкуството и на законността, в името на морала и уважението. Дори в българското кино.

Най-вече в българското кино."

Валерия КАЛЧЕВА

Сайтът Impressio e готов да даде трибуна на всички страни в конфликта.

Коментирай 34

Календар

Препоръчваме ви

Филми на Мишел Азанависиюс и Мохамад Расулоф бяха добавени към конкурсната програма на кинофестивала в Кан

Азанависиюс ще участва в съревнованието за наградата "Златна палма" с "Най-ценната стока" - първи опит в анимационното кино за 57-годишния режисьор, отличен с "Оскар" през 2012 г. за "Артистът"

Германският филм "Учителска стая" спечели наградата LUX за 2024

Той бе номиниран сред още четири заглавия, сред които и "Паднали листа" на финландския режисьор Аки Каурисмаки

Питър Грийнауей снима филм с Дъстин Хофман и Хелън Хънт в Италия

Снимките на неозаглавения филм се провеждат в Лука, Италия. Историята, също написана от Грийнауей, разказва за писател, който се подготвя за смъртта си

Агнешка Холанд започна снимките на филма си, посветен на Франц Кафка

Лентата ще представи живота на един от най-големите писатели в световната литература под формата на мозайка

Новата директорка на "Берлинале" няма да толерира проява на омраза

"Като филмов фестивал трябва да защитим преди всичко пространството, в което творците могат да говорят за работата си" - това каза Триша Тътъл в комисията по култура на германския парламент.

Дейвид Кроненбърг, Франсис Форд Копола и Кирил Серебренников в конкурсната програма в Кан

Видове доброта" (Kinds of Kindness) на Йоргос Лантимос - мистериозното продължение на "Клети създания", отново събира гръцкия режисьор с актрисата Ема Стоун