Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Наследници искат музеите "Албертина" и "Леополд" да им върнат картини на Егон Шиле

СКАНДАЛИ

Наследници искат музеите "Албертина" и "Леополд" да им върнат картини на Егон Шиле

Сред тях са един акварел и една рисунка с креда от "Албертина" и платното "Мъртъв град III" , както и седем творби върху хартия от колекцията на музея "Леополд - частна фондация"

Леополд Чихачек на пианото, 1907 г. Картината е намерена в колекцията на музея "Леополд", Виена. Художник Егон Шиле (1890-1918) (Източник: Музей "Леополд" във Виена)

Наследниците на австрийския комик Фриц Грюнбаум, убит през 1941 година в концлагера Дахау, са завели няколко дела в Ню Йорк, съобщава днес електронното издание на ежедневника "Стандард".

Финансовата прокуратура е потвърдила пред вестника, че от това са засегнати Република Австрия и музеите "Албертина" и "Леополд".

Наследниците предявяват иск към Австрия да им бъдат върнати десет произведения на Егон Шиле. Сред тях са един акварел и една рисунка с креда от "Албертина" и платното "Мъртъв град III" на Егон Шиле, както и седем творби върху хартия от колекцията на музея "Леополд - частна фондация".

Причина за този иск е не на последно място присъдата на съда в Ню Йорк, произнесена след правен спор с лондонски търговец на изкуство за два акварела на Егон Шиле.

По време на съдебния спор, който продължава от декември 2015 г., съдията счита, че фактите за конфискация по време на националсоциализма са установени по безспорен начин: по-конкретно чрез пълномощно, което Фриц Грюнбаум е предоставил на съпругата си през юли 1938 г., с което е загубил контрол върху имуществото си.

Embed from Getty Images

През май 2022 година търговецът на изкуство е бил осъден от Върховния съд на Ню Йорк да върне произведенията на Шиле на наследниците на Фриц Грюнбаум и да им изплати обезщетение с лихвите на стойност около 700 000 щатски долара.

Embed from Getty Images

Реституираните с присъдата на американския съд две произведения на Шиле, които лондонският търговец на изкуство е върнал на наследниците, а те от своя страна са натоварили заложната къща "Кристи" да ги обяви на търг, са били продадени за близо 487 000 евро за творбата "Жена с черна престилка" и за 2,49 милиона евро за "Жена, скриваща лицето си".

Американското правосъдие преценява историческата фактология по-различно от австрийските изследователи на произхода и консултативни съвети за реституция на произведения на изкуството, които подробно проучваха произхода на произведенията на изкуството, принадлежали на колекцията на Фриц Грюнбаум, намиращи се в австрийските музеи, продължава авторката на статията Олга Кронщайнер.

Следвайки закона за връщане на произведения на изкуството на техните собственици експертите не са намерили доказателства за конфискация от страна на националсоциалистическите институции или за невалидни правни сделки до края на Втората световна война.

Embed from Getty Images

По-скоро складираната от есента на 1938 г. във виенска спедиция колекция на Грюнбаум е останала под разпореждане на фамилията, както сочат документираните от 1952 до 1956 г. продажби в Швейцария, извършени от снахата на Грюнбаум, е мнението на австрийските експерти.

Още Егон Шиле и съвременните творци

Егон Шиле и съвременните творци

Тази е причината, поради която консултативните съвети за реституция на произведения на изкуството са се произнесли срещу реституцията през 2010 г. за произведенията в музея "Леополд" и през 2015 г. за произведенията в музея "Албертина". Това решение е било остро критикувано от наследниците на Фриц Грюнбаум.

Те се смятат за "жертви на погрешна реституционна политика на Австрия", на които не остава нищо друго, освен да се обърнат към американския съд, за да постигнат справедливост, заяви австрийският представител на наследниците Херберт Грубер. Както съобщава вестник "Стандард", той не е пожелал да даде изявления по актуалните заведени дела.

Embed from Getty Images

Финансовата прокуратура проучва по искане на австрийското Министерство за изкуство и култура по-нататъшните действия.

Повече подробности вестникът не е могъл да научи. В момента наследниците на Грюнбаум са завели дела и срещу други музеи.

Според съобщение на американско онлайн-издание те са предявили иск Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк и Музеят за изкуство в Санта Барбара, Калифорния, да им върнат по една творба върху хартия на Егон Шиле.

Още Наследниците на Пикасо няма да продават негова творба като незаменим токен

Наследниците на Пикасо няма да продават негова творба като незаменим токен

Още Книги, откраднати във Франция от нацистите, са върнати на наследниците на Жорж Мандел

Книги, откраднати във Франция от нацистите, са върнати на наследниците на Жорж Мандел

Още Откриха живи наследници на Леонардо

Откриха живи наследници на Леонардо

Още Американски съд отхвърли иск за Съкровището на Велфите, подаден от наследници на еврейски търговци

Американски съд отхвърли иск за Съкровището на Велфите, подаден от наследници на еврейски търговци

 

 

Коментирай1

Календар

Препоръчваме ви

Пещерата "Шове" във Франция, известна със скалното си изкуство, е открита преди 30 години

На кръгла маса по повод 30-годишнината Елиет Брюнел споделя спомени от "онзи паметен ден"

Мария Ванкова е тазгодишният носител на голямата награда "Валя Крушкина - журналистика за хората"

Тя е отличена за материала "Лекарство на всяка цена - четири години по-късно"

Златни езици, нокти и ритуални изображения разкриват живота и вярванията на древните египтяни

Находките включват и 29 амулета с изображение на колоната на Джед, скарабеи и амулети, представляващи божества като Хор, Тот и Изида, както поотделно, така и в уникални съчетания

Нидерландия връща на Мексико череп, инкрустиран с мозаечни плочки

Черепът, вероятно с произход от племето микстеки, е част от колекцията на Музея за света в Лайден и е закупен през 60-те години на миналия век

Тръненият венец на Исус Христос се завърна тържествено в "Нотр Дам" за публично поклонение

Венецът е изплетен от тръни и е бил положен на главата на Исус Христос преди разпъването му на кръста в Йерусалим, с цел пародиране на царска корона

Реставрираната катедрала "Нотр Дам" се открива пет години след опустошилия я пожар

Виктор Юго помага катедралата да се превърне в символ на Париж и Франция, когато я използва като място на действието в романа си "Парижката света Богородица" от 1831 г.