СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Тодор Чапкънов: Странно е да бъдеш оценен на друго място, но е факт!
Най-работещият български режисьор в чужбина ни гостува в един емоционален, откровен и критичен разговор, който със сигурност ще ви разсмее, но и натъжи...
Автор : Явор Ралинов / 29 юли 2024 / 21:47 6338 Прочита 0 Коментара
Гостува ни един много специален човек. На първо място приятел, талантлив, харизматичен и невероятен човек - Тодор Чапкънов.
Известен е като най-работещия български режисьор в чужбина с над 20 филма и сериала в кариерата си. Режисирал е едни от най-големите нидерландски екшъни през последните години с участието на легендите на бойните изкуства Рико Верхувен, холивудската звезда Франк Грило, работил е и със страхотния български актьор Христо Петков.
Как се работи с такива големи звезди в киното?
"Рико Верхувен не е актьор, той е световен шампион, непобеден в глори сериите на кикбокса вече близо 11 години, невероятен шампион. Но той има възпитание как се тренира и как се стараеш, когато правиш нещо. Той винаги имаше желание да се получат нещата по най-добрия начин. Просто филма го направихме малко по-графичен, въпреки всички бойни сцени и сега малко съжалявам, че ощетихме детската аудитория, за която той е изключителен герой, който много обичат!"
Режисьорът Тодор Чапкънов (вдясно) и Явор Ралинов (Снимка: Тед Георгиев/ Dir.bg)
"Познаваме се отдавна и през 2013 г. имах честта да работя с теб в "Дървото на живота" - прекрасен български проект. Избраха ме за роля, за която имах големи колебания дали въобще е за мен. Не се познавахме с теб, но много исках да говорим, дали има смисъл въобще да работя върху нея.
Силно впечатление ми направи колко детайлно беше обърнал внимание и на този мой персонаж - третостепенна роля в сериала. Но дори и върху него беше наблегнал и толкова хубави неща ми каза, че аз нямаше как да не приема.
Казах си това е велико! По време на снимките също ми направи впечатление как комуникираш с актьорите, което е много важно. С големите ни имена като Христо Шопов, Мария Каварджикова, Йосиф Сърчаджиев... учуди ме и ме впечатли. Как го правиш? Как общуваш с тези хора и ги предразполагаш? Това е голям талант!"
"Това е работата на режисьора и първото нещо. Да имаш консенсус с хората, които застават пред камерата. Тяхното лице остава там и то ще се гледа завинаги!
Имах такъв разговор с Теди Духовникова още 2002 г. за киното и театъра.
Театърът наистина е невероятно изкуство, което и аз не познавам в детайлите му, но разбери, в киното ще отидеш и ще имаш една реплика, която ще остане завинаги и ако не е както трябва, пак ще остане. В киното има един дубъл, независимо колко си снимал, но има един който да има смисъл да остане и човек като го гледа, не бива да бъде в драма до края на дните си.
Трябва да си на страната на актьора, за да може и той да ти отговори: Абе, това няма да го кажа посмъртно!
А ти трябва да можеш да му обясниш как и защо да каже нещо. Цялото това отношение и общуване е изключително важно в цялата колаборация и правенето на филм. Актьорите са тези, които остават! Дори да ги оставиш да се разпищолят, всичко зависи от персонажа и това, което искаш да постигнеш с него. Всичко трябва да бъде измислено, а не просто да тръгнеш с репликата: Е, ти нали си знаеш думичките!"
"Режисьорската работа е сложен процес, в който гориш! Иначе не може! Искам докато правя филм да се забавлявам, да ми е вълнуващо и да искам да го гледам. Иначе за какво го правя!", категоричен е режисьорът.
Тази година на София Филм Фест беше световната премиерата на филма ти "Мегдан: Между водата и огъня". Личи си, че и там си горял много и си се раздал на макс. Страхотни екшън сцени, хумор, любов... Как стана тази балканска среща?
Кадри от филма "Мегдан: Между водата и огъня", режисьор Тодор Чапкънов (Снимка: София Филм Фест)
"Алекса Баласевич, който продуцент и сценарист на филма, търсил човек, който разбира от съвременно кино (все едно в Сърбия няма такива, но аз вярвам, че има) стига до моето име. Свързахме се и видях сценария, който имаше много хубава основа, но трябваше малко да се доразвие в някои малки, фини нюанси.
Просто цялата колаборация и с актьорите, с костюмите, и с реквизита, и с локациите, музиката... всичко се нареди лека по-лека и беше много забавно. Няма как сръбски филм без хумор, който те така или иначе си го носят. Уникални са... но лека, по-лека си добавих разни неща, детайли от мен си, а аз си нося и артистичност, разбира се! (Смее се)
Кадри от филма "Мегдан: Между водата и огъня", режисьор Тодор Чапкънов (Снимка: София Филм Фест)
Неочаквано добра комбинация между Сърбия, Молдова, Румъния, България. Как се работи с тях и как те приеха?
"Разбрахме се много бързо и много лесно. На сръбски... станахме в процеса на работа едно цяло, нещо което да се допълва и беше и приятно и забавно, интересно, дори и с какафониите вътре.
Балканска работа, не може без екшън. Най-хубаво е когато поне един човек, особено ако е режисьорът, да знае какво прави. Екипът да му се довери, да вижда че е наясно какво прави, да им дава ясни задачи. Тогава е супер, успокоява се целия процес, защото и много хора са ти на гърба.
Целият филм е сниман само за 23 дни - много локации, много сцени, много екшън..."
Как прие публиката филма и премиерата?
"Много ми хареса, това, че на следващия ден имахме прожекция в Пловдив и беше в истинско кино за 200 души с голям екран. Все едно гледах друг филм. Беше много по-впечатляващо действието.
Бяха доволни всички, че филмът им доставя удоволствие, че няма трагедии, наркотици, проститутки, организирани преследвания. Защото очакванията за сръбски филм са такива или някаква голяма щуротевица.
Просто си е един нормален филм, всичко е разбрано, ясно, точно... има си ритъм, има актьори, има си музика, добре изглежда и е приятно за гледане.
Премиерата в Сърбия предстои и се надяваме и в България да се заинтересуват от него и да бъде пуснат в кината поне за две седмици."
Кадри от филма "Мегдан: Между водата и огъня", режисьор Тодор Чапкънов (Снимка: София Филм Фест)
Върху какво работи в момента?
"В Копенхаген работих няколко месеца в един проект, опитваме се да направим една драма между Дания и Швеция, която ще е на датски език, много интересно ще бъде. Взаимоотношения между баща син, които се намират късно в живота си. Много хубаво е написано и ме впечатли. Затова седнахме да я развиваме.
Сложна организация между две държави и на продукционно ниво. Завъртя се колелото и се надявам на есен да сме във възможност да го снимаме. Много ми се прави! Много ми харесва проектът и се надявам да има бъдеще, но в нашата работа никога не се знае."
Дали талантът му ще стигне в някакъв момент и до България?
"Има такъв виц как по времето на Хо Ши Мин, девизът на съвременното виетнамско общество гласял така: Няма нищо по-хубаво от свободата и независимостта! А днес този девиз гласи така: Няма нищо!
Малко шокиращо и странно е да бъдеш оценен на друго място, но е факт! Мисля, че малко с цялата тази арогантност и его... аз имам Лего, нямам его!" (Смее се)
Каква е ролята на киното, театъра, изкуството в тези размирни времена?
"Тя е супер важна, но въпросът е, че трябва да бъде промотирана и трябва да бъде разбрана. А аз виждам, че всички на управленско ниво, независимо че се занимават с много неща, от там извира някаква изконна тъпота! Как те ще отидат, ще разберат и ще промотират нещо?
Аз съм разочарован и озадачен, защото цялото това нещо се просмуква, нас ни остави, но цялото това невежество се натрупва, предава се на децата, на близките. Както се казва ние сме в балоните си, но техните балони са огромни. Пълни с идиоти! Агресивни, арогантни, без да искат да разберат каквото и да е! Много тъжно!"
Какво му е мнението за българските филми, сериали, кино, театър... има много кадърни хора, вярно на мускули, но се опитват... Става, но наистина по-трудния начин.
"Даваш кръв. Кръвта ти изтича и се чудиш искаш ли да го правиш това или не? Колко дълго на мускули можеш да го правиш? Нали трябва да има подкрепа?
Трябва да можеш да се обадиш на всеки, който разбира от нещо, и да си поискаш помощ. Няма нищо срамно в това!
Правим едно и също изкуство и искаме да го види повече свят. Хората са затова да си помогнат и да направят най-доброто нещо. Хубаво е, че има проекти, но те са твърде малко, знаем защо...
Надявам се, че ще имат силата и желанието да продължат много хора, но наистина да четат и да учат, да се интересуват и да гледат. Не е толкова страшно. Никой не знае всичко!"
Не пропускайте да видите какво още сподели и разказа Тодор Чапкънов в този емоционален, критичен и откровен разговор между приятели:
Тодор Чапкънов е роден в София, България. Снимал е повечето си филми в САЩ, Франция и Нидерландия.
Най-известният му филм е "Бойка: Фаворитът" (2016), екшън за бойни изкуства с участието на Скот Адкинс. В продължение на почти две десетилетия работи като първи асистент-режисьор на американски филми като "Непобедимите 4", "Варваринът", "Бодигард на убиеца", "Код: Лондон" и "Бягството".
ИЗБРАНА ФИЛМОГРАФИЯ
2016 - "Бойка: Фаворитът" (Undisputed 4: Boyka)
2020 - "Коледа по поръчка" (Picture Perfect Royal Christmas)
2021 - "Принцесата на цветята" (Royal Blossom)
2021 - "Изгубена и намерена в Рим" (Lost I found in Rome)
2023 - "Черният лотус" (Black Lotus)
2024 - "Мегдан: Между водата и огъня" (Megdan: Between Water and Fire)