Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

LATIDA: Подаваме си топката и в живота, и на сцената без грешка

СПЕЦИАЛНИ ГОСТИ

LATIDA: Подаваме си топката и в живота, и на сцената без грешка

• „Самота“ е песен за домашното насилие – когато някой страда, винаги е добре да помогнеш • След 15 години работа като вокална група можем да отворим нов дял в психологията: „Чети ми гърба“, защото знаем дали човека пред нас ще запее само по езика на тялото • Когато Лили Иванова ни покани да работим заедно, ни се подкосиха краката

LATIDA - Елизабет Нешева и Яна Балева (Снимка: ©Костадин Кръстев-Коко)

Те са ангелогласни. В тандем звучат толкова ювелирно, че са предпочитаното вокално бижу за големите концерти на звезди като Лили Иванова и Графа.

LATIDA са Елизабет Нешева и Яна Балева. Приятели, за които фразата "Знаем се от пясъчника пред блока" не е много далече от истината. Вокални педагози в най-успешната детска група у нас - "Бон-Бон". Отглеждат млади таланти с дзен спокойствие и любов. Виждала съм ги как се оправят по време на репетиция с 50 деца на възраст от 3 до 15 без нито един изстрел. Или повишен тон.

Наскоро LATIDA пуснаха новия си сингъл "Самота" по тяхна музика и текст и с техния ментор Рози Караславова и "Бон-Бон Мюзик" като продуцент. Красивата мелодия е посветена на проблема с домашното насилие и спечели наградата на публиката на тазгодишния конкурс за поп музика на БНР "Златна пролет".

Вижте какво разказаха за песента и творческия си път до тук Яна и Бети от LATIDA:

- Момичета, какво ви мотивира да запишете песен за домашното насилие?

Бети: - Идеята се появи покрай зачестилите случаи на домашно насилие по време на локдауна заради COVID. От криминалните хроники стана ясно, че доста двойки явно не са създадени да споделят едно жизнено пространство 24 часа в денонощието. И домът им се превръща в бойно поле, а често и в нещо по-лошо. Бяхме свидетели на доста шокиращи истории.

Яна: - Добре е да уточним, че ние самите не сме минавали през такъв ад, за щастие. "Самота" не е вдъхновена от лична история, но изкуството винаги е най-добрия начин да направиш хората съпричастни към дадена кауза, или проблем.

Кирил Недков и Йоана Цекова във видеото към песента "Самота" (Снимка: Личен архив)

- Във видеото виждаме две лица от продукции на bTV - Кирил Недков и Йоана Цекова. Те играят двойката, която пред обществото и в социалните мрежи държи паравана на щастието, но зад затворени врати започва война. Как ги избрахте?

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Б: - Режисьорът ни предложи няколко варианта и ние се доверихме на тази комбинация, не само защото са ни симпатични от сериали като "Мен не ме мислете" и "Татковци". Просто ни допаднаха най-много като типажи за ролите.

Я: - Запознахме се с тях на терен. Имахме едно почти цяло снимачно денонощие.

LATIDA - Елизабет Нешева и Яна Балева (Снимка: ©Костадин Кръстев-Коко)

- Кирил и Йоана споделяли ли са дали са преживяли нещо подобно?

Б: - О, въобще не сме имали времето и възможността да се сближим толкова (усмихва се). Не сме влизали в такива детайли. Вместо това се забавлявахме. Имам много симпатични видеа, в които Кирил се учи да туърква, гледайки си сянката на стената. Играта със сенки има силна символика в клипа, тя показва скандалите в двойката под формата на танц.

Я: - Йоана има и самостоятелен танц. Но мисля, че не ги уморихме много.

Яна Балева (Снимка: ©Костадин Кръстев-Коко)

- Какво послание да изпращате към хората с песента? Ако чуете, че в съседния апартамент се случва нещо и очевидно има потърпевш, трябва ли да се намесим? Казват, че свидетелите, който си мълчи при подобни сблъсъци, са индиректни съучастници.

Б: - Смятам, че е изключително важно човек да помогне на друг, когато е в беда, независимо от контекста на ситуацията. Да не сме безучастни. Ако нещо се случва на ръка разстояние от теб, подай ръка. Твърде вероятно е човек, който за теб е непознат, да се окаже твой спасител. Да реагира по-рационално и ематично от член на семейството ти, например. Защото най-близките ни хора обикновено полудяват от притеснение ако им кажеш, че си си изгубил кредитната карта. А какво ще стане, ако разберат, че имаш токсична връзка с насилник?

Да си пасивен към чуждата болка никога не е решение.

- Това първата ви социално ангажирана песен ли е?

Я: - Първата ни авторска - да, но с Бети сме създали музиката към няколко песни за кампании на УНИЦЕФ в изпълнение на група "Бон-Бон".

- Лили Иванова беше сравнила в едно интервю точността ви с швейцарски часовник. Как се постига такъв синхрон? Как станахте такава бойна единица на сцената?

Б: - Такива сме, защото сме силна бойна единица и в живота. От 25 години сме нон-стоп заедно и се познаваме само с поглед. Последните 15 сме буквлано по цял ден заедно. Първо в Музикалното училище, после в Музикалната академия, след това и в работата с децата от "Бон-бон".

Я: - Това в страни от останалите ни ангажименти, свързани с пеенето. Подаваме си без грешка топката и житейски, и професионално. Нужно е само да се погледнем, за да разберем дали някоя от нас ще спре, дали ще запее, дали ще скъси или удължи една фраза.

Б:- Това ни помага да разкодираме лесно и хората, с които пеем беквокал.

Я:- Можем да ги следим и в гръб. Не е нужно да виждаме лицето им, ориентираме се какво следва по жестовете - как ще си поеме въздух, как ще кимне, силуетът накъде е...

Б:- Можем нов дял в психологията да отворим: "Прочети ми гърба: чудото невербална комуникация на сцената" (смеят се).

Елизабет Нешева (Снимка: ©Костадин Кръстев-Коко)

- А с Лили Иванова как се намерихте?

Б: - Нашият продуцент Рози Караславова се познава с нея от години. От някъде беше разбрала, че Рози има трио, на което е вокален педагог. Преди това рядко е работила с вокална група зад себе си. Още си спомням как Рози си погледна телефона и видя няколко пропуснати обаждания от Лили Иванова. Поглежда ни с широко отворени очи и с нейното детско удивление казва "Господи, защо ми е звъняла Лили Иванова?!". Не ни е минавало през ума, че може да има някакъв интерес към нас тогава.

Я: - Подкосиха ни се краката, защото дори не сме и мечтали, че можем да делим сцена с артист от такъв калибър.

Б: - Тя е най-големият артист в България. Почувствахме се много горди, че ни покани в екипа си. Работихме много здраво преди първата репетиция с нея.

Елизабет Нешева и Яна Балева са в екипа на Лили Иванова вече седма година (Снимка: Личен архив)

- Как мина?

Б: - Много се притеснявахме. Отидохме без никакви очаквания и с една единствена цел - да се представим добре.

- Кога влязохте в екипа й? Преди първия концерт в "Арена Армеец"?

Б: - Не. Ние сме в екипа й седма година, значи от 2016-та. Първият ни концерт с нея беше в зала 1 на НДК.

Елизабет Нешева и Яна Балева са в екипа на Лили Иванова вече седма година (Снимка: Личен архив)

- Как е общуването с нея, когато сте на турне?

Б: - Супер. Обикновено вечеряме заедно и правим разбор на концерта. Обсъждаме как е минало.

Я: - Говорим си за музика, за мода. Тя разказва много интересни истории не само от професионалния път, но и лични.

Б: - Тя има страхотно чувство за хумор! Много сме се забавлявали с нея. В свободни дни сме ходили на театър, на музей. Тя държи да прекарваме време заедно, за да се опознаваме по-добре и организира най-различни срещи с екипа и не само.

Елизабет Нешева и Яна Балева са в екипа на Лили Иванова вече седма година (Снимка: Личен архив)

- Кога беше първата ви среща?

Б: - Рози създава групата 1995 и Яна е първия бон-бон в групата. Аз се включвам 1997. Израстнахме заедно в "Бон-Бон". След като завършихме училище се прехвърлихме в Академията.

Я: - Заедно завършихме тонрежисура.

Б: - Яна е с една година по-голяма.Изкара една година в Музикалната академия с пиано. Имах голямо колебание как да продължа пътя си след Музикалното училище, защото завърших с кларинет. В последния момент реших, че няма да кандидатствам с този инструмент. Проверих какъв е приема в теоретичния факултет и се ориентирах към тонрежисурата. Пуснах идеята на Яна и се озовахме в един поток. Докато следвахме започнахме да асистираме на Рози в "Бон-Бон" с децата.

Йоана Цекова във видеото към песента "Самота" (Снимка: ©Костадин Кръстев-Коко)

- Коя българска дума ви е най-любима?

Б: - Благодаря. Човек трябва да е благодарен за всички възможности, които му е дала съдбата. На всички хора, които са били с него по пътя. Много е важно човек да е благодарен и да не се притеснява да го показва. И казва.

LATIDA - Елизабет Нешева и Яна Балева (Снимка: ©Костадин Кръстев-Коко)

- Това важи за "обичам те". Да не се страхуваш да го споделяш с отворен гръден кош и глас.

Я: - Точно това исках да кажа. Моите думи са "обичам" и "усмивка".

Интервю на Надежда ПОПОВА

Още IMANY: Америка е страната на свободата, но не точно

IMANY: Америка е страната на свободата, но не точно

Още LP пред Dir.bg: Свирех на тенис ракета като дете и не вярвах, че е възможно да стана музикантка

LP пред Dir.bg: Свирех на тенис ракета като дете и не вярвах, че е възможно да стана музикантка

Още Иван Лечев: С "Фондацията" събираме, колкото може повече хора, за един голям бенефис

Иван Лечев: С "Фондацията" събираме, колкото може повече хора, за един голям бенефис

Още Дорина Марков: Добрата публика гледа на ходенето на концерти като на луксозно пътешествие

Дорина Марков: Добрата публика гледа на ходенето на концерти като на луксозно пътешествие

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в неравностойна битка

"Иска да виждам по-сложни неща от сюжета на драматургията, по-разнообразен театрален език, други средства, повече свобода и радикалност, повече провокация към мисленето за театър, силна авторска позиция, повече смелост на изразяване", казва актрисата

Спектакълът Candlelit Dinner обединява публика и артисти в сюрреалистична вечеря

"Използваме песни, които разказват за определени спомени от социализма и живота на село - контексти, в които сме израснали. Взели сме нещичко и от вас, ще видите...", казват създателите на театралното представление

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

"Използвам гротеската, за да освободя тялото от неговата "нормативна" красота и да му позволя да бъде необуздано, чудовищно и експлозивно", казва хореографката и артист за най-новата си продукция "Ако Афродита е чудовище"

Павел Г. Веснаков: Винаги можем да се справим по-добре, да премълчим, да се извиним

"Самотните хора ми се струват с много високо достойнство", споделя режисьорът за новия си филм "Безветрие", който вече е в кината

Правдолюб Иванов: Визуалният език не се стреми към истината, а се опитва да я създаде

"Изкуството размества нещата в света, преобръща ги, добавя нови и създава свои факти. Не случайно тези неща се наричат артефакти", казва един от най-значимите български художници с международна кариера

Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Не искам да съм революционер, а да бъда себе си

Расулоф споделя пред Импресио, че много от творците в родния му Иран водят двойствен начин на живот - той е един навън според правилата, и друг вкъщи, свободен и универсален