ОТНОВО В ЧАС
Има ли нужда от часове по емпатия в училище и как се водят "Дневници на добротата"?
Защо в Дания въведоха задължителни часове по емпатия, а ирландско училище захвърли домашните
Редактор : / 1362 Прочита 3 Коментара
Училищата в Дания имат задължителни часове по емпатия като част от официалната учебна програма (Източник: Скрийншот OPTIMIST TV)Новините около отчуждението, детското насилие, грубостта и дори тормозът между децата в училище напоследък се превърнаха в тема, която ни плаши, шокира и учудва едновременно. Затова и все по-често се замисляме върху поведението си и като родители, и като учители.
Къде започва и свърша емпатията и способността емоционално да разбираме, да уважаваме и да се поставяме в положението на другия? Дали съчувствието може да се възпита и възпитава ли се отговорът срещу враждебността и безразличието? А уважението, самочувствието и обичта към себе си?
Училищата в Дания имат задължителни часове по емпатия като част от официалната учебна програма
Докато повечето деца в училище се обучават по академични предмети като математика, литература, езици е ясно, че има и някои важни житейски уроци, които не винаги присъстват в учебната програма. Съпричастността и съчувствието е придобито умение, което идва с изслушването и разбирането на другите.
Илюстрация: iStock by Getty Images
По тази причина училищата в Дания решават да въведат задължителни часове по емпатия още през 1993 г., като начин да научат децата между 6 и 16 години да бъдат любезни и уважителни към околните.
В продължение на един час всяка седмица, по време на "Час на класа", учениците са поканени да говорят за проблемите, които са имали. През това време целият клас работи заедно, за да намери решение. Това учи децата как да уважават чувствата на другите без да ги осъждат.
Смята се, че класовете по емпатия им помагат да заздравят отношенията си, да съчувстват на проблемите на околните и дори да предотвратят тормоза и физическото насилие помежду си. Освен това дават възможност на всяко дете да бъде чуто, да се чувства ценено и да стане пълноценна част от общността.
Илюстрация: iStock by Getty Images
Най-нормално е всеки родител да иска децата му да растат уверени, да станат емоционално интелигентни възрастни и сами да отгледат по-щастливи деца. Затова не може да ни изненада и фактът, че Дания постоянно се класира във водещите позиции като едно от най-щастливите места за живеене. Според Световния доклад за щастието, публикуван ежегодно от 2012 г., Дания е втората най-щастлива страна след Финландия. Страната зае първото място през 2016 г. и оттогава остава в челната тройка.
Но, всъщност, Дания бе и номер едно в първия Световен доклад за щастието през 2012 г., което ясно показва, че дори и в ранната училищна възраст е полезно да възпитаваме умението да се поставяш на мястото на другия и да развиваме толкова популярната напоследък емоционална интелигентност.
Ирландското училище изхвърля домашните в полза на това да направиш добро
Всеки от нас трудно може да забрави множеството часове отделени за домашните през учебните години, но какво би станало, ако си представим, че вместо вечерите, прекарани в запомняне на формули и решаване на задачи например, ги отделим за вършене на добри дела за околните.
Това е идеята зад инициативата, ръководена от "Gaelscoil Mhichíl Uí Choileáin", начално училище в Клоунакилти, Ирландия. През месец декември 2019 г. учителите решиха да се откажат от всички домашни и вместо това да възложат на децата задачата "Да направиш добро".
Илюстрация: iStock by Getty Images
Това не е първият път, когато "Gaelscoil Mhichíl Uí Choileáin" реализира благородната идея. Според публикация във фейсбук страницата на училището, вече три години всеки декември учениците се занимават с такива дейности. Публикацията гласи:
"Въз основа на огромния успех и позитивност на миналогодишните "Дневници на благодарността" ("Dialann Buíochais"), когато децата и техните семейства документираха малките неща, за които бяха благодарни в живота си, тази година те са помолени да предприемат още по-активни действия, предприемайки малки прояви на доброта, които биха могли да направят голяма промяна в нечий живот."
Илюстрация: iStock by Getty Images
Японски ученици се грижат за риби и накрая решават дали да ги сложат в тигана или да ги пуснат в океана
Децата в училището бяха натоварени с различни прояви как да направиш добро за всеки ден от седмицата. В понеделник са помолени да се свържат с възрастен човек, във вторник бяха натоварени да помагат на родителите при домакинските задължения, сряда е ден за всякакви случайни прояви на доброта, а в четвъртък децата са насърчавани да направят нещо за себе си, като акт на любов към себе си.
През всичките дни децата водят "Дневник на добротата", за да документират своите преживявания, а училището създава и "Ведро за доброта", където учениците оставят бележките си. В петък сутринта бележките се прочитат на глас, за да могат всички да ги чуят, като начин за повишаване на самочувствието на учениците.
Илюстрация: iStock by Getty Images
"В този свят, погълнат от социалните медии, където младите хора са под постоянно напрежение, няма по-добър начин да им покажем пътя напред в света, освен като практикуваме доброта", казват от училището. "Всички знаем, че помагането на другите ни кара да се чувстваме добре самите ние... Как да не обичаш това?!? "
Ако ви харесва тази идея, защо не използвате част от вечерта и за нещо добро?