Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

В разкъсваната от конфликти Либия художничка превърна дома си в музей на съвременното изкуство

НАДЕЖДА ЗА ВЪЗМОЖНО БЪДЕЩЕ

В разкъсваната от конфликти Либия художничка превърна дома си в музей на съвременното изкуство

"На културата се гледа като на нещо излишно", казва ХадияГана и добавя, че галериите в разкъсваната от войни страна често се фокусират единствено върху продажбата на произведения, вместо да направят изкуството по-достъпно

Изглед от Триполи - столицата на Либия (Снимка: iStock by Getty Images)

Художничка превърна дома си в град Триполи в първия в Либия музей на съвременното изкуство, съобщава АФП, цитирана от БТА.

В северноафриканската страна, която все още се бори с разделенията и конфликтите след падането на дългогодишния диктатор Муамар Кадафи през 2011 г., "изкуството е на последно място", обяснява Хадия, най-малкото от четирите деца на починалия известен художник Али Гана.

В продължение на десетилетие и с помощта на доброволци тя превръща вилата в класически триполитански стил, която баща ѝ е построил, преди да почине през 2006 г. на 70-годишна възраст, в "първия и единствен музей на модерното изкуство в Либия", казва Хадия Гана пред АФП.

Bayt Ali Gana ("Къщата на Али Гана" на арабски) най-накрая бе открита тази година и се стреми да предложи едновременно ретроспекция и надежда в страна, която постоянно е заплашена от насилие и в която изкуството и културата са до голяма степен пренебрегнати.

"На културата се гледа като на нещо излишно", казва Гана и добавя, че галериите в разкъсваната от войни страна често се фокусират единствено върху продажбата на произведения, вместо да направят изкуството по-достъпно.

След като преминат през пищна градина, посетителите стигат до постоянната експозиция на музея, в която са изложени картини, скулптури и скици на майстора Али Гана.

Другите зали включват временни изложби и предлагат място за семинари и тематични уъркшопи.

Либийските художници дълго време бяха подложени на цензура и автоцензура по време на управлението на Кадафи и "не можехме да се изразяваме по политически въпроси", спомня си Гана, 50-годишна художничка на керамика.

Още Швейцария върна на Либия мраморна глава на около 2 хиляди години

Швейцария върна на Либия мраморна глава на около 2 хиляди години

По време на размириците, започнали през 2011 г., Хадия Гана разказва, че се страхувала да "загуби всичко, ако ракета удари къщата". Тогава се появява идеята за създаване на музей с надеждата да запази ценните произведения и архиви на баща си.

Спорадичните сражения, прекъсванията на водоснабдяването и електроснабдяването, както и принудителната изолация заради пандемията от КОВИД-19, поставят предизвикателства пред мисията на семейството, докато Гана избягва държавно финансиране или инвеститори, за да запази независимостта на зараждащата се институция.

Постепенно къщата се превръща в културен център, в който Гана осъществява призванието си да "учи и възпитава чрез изкуство". Това "не е мавзолей", а център на творчество и образование, казва тя.

Още Режисьорът Мохамад Расулоф, който избяга от Иран, призова световното кино на помощ

Режисьорът Мохамад Расулоф, който избяга от Иран, призова световното кино на помощ

Архивите на Гана също така документират традиционни занаяти и професии, някои от които вече са напълно изчезнали.

След като взема властта с преврат през 1969 г., Кадафи налага забрана на всички частни предприятия и "за 40 години занаятите стават забранена дейност", разказва най-големият син на покойния художник Мехди, който сега живее в Нидерландия.

View this post on Instagram

A post shared by Hadia Gana (@hadiagana)

Той разказва пред АФП, че приживе Али Гана се е заел с мисията да "изгради архиви, за да свърже миналото на Либия с едно възможно бъдеще".

В природата на семейството е да съхранява и споделя знания, казва 84-годишната съпруга на прочутия художник Жанин Рабиу-Гана.

Хадия Гана изразява съжаление, че макар музеите трябва да бъдат образователни пространства, "тук, в Либия, все още нямаме такава представа". Тя обясни, че желае да избегне "превръщането на музея в място, където всичко е преправено".

Вместо това "исках да има нещо живо, почти игриво, и най-вече място, което да предизвиква любопитство в цялата си красота".

Още Националният музей на Монголия "Чингис Хан" показва нови находки

Националният музей на Монголия "Чингис Хан" показва нови находки

Още Търговец на антики: Дадох категорични доказателства за кражби от Британския музей

Търговец на антики: Дадох категорични доказателства за кражби от Британския музей

Още Хървати отвориха в Дания най-големия частен музей на илюзиите в Европа

Хървати отвориха в Дания най-големия частен музей на илюзиите в Европа

Още Хуморът и ужасът си дават среща в творбите на Ева Березин във виенския музей "Албертина"

Хуморът и ужасът си дават среща в творбите на Ева Березин във виенския музей "Албертина"

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Голямата есенна изложба във виенския музей "Албертина" е посветена на Марк Шагал

"Пикасо е известен, Шагал е обичан", отбеляза директорът на музея Клаус Шрьодер

Микрофестивалът Инфундибулум обживява подлеза до автогарата в Габрово с футуристичен арт ъндърграунд

Артинсталация, читалня за ретро фантастика и музика на живо очакват публиката

"Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг"

Гьоте-институт България и галерия "Синтезис" представят гостуващата изложба "Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг" на Руфина Ву и Щефан Канъм. Официалното откриване е на 1-ви октомври, вторник, от 18:30 часа в галерия "Синтезис".

Френският институт е партньор на Sofia Art Fair

За първи път в България престижно изложение за съвременно изкуство ще представи галерии и художници от България и Европа

"Остатъци от вяра" - живописната поетика на Севда Потурлян в галерия "Арте"

"Искам изложбата ми, чрез средствата на пластичното изкуство, да донесе възможността да се вчувстваме в емоциите, извиращи от тишината на едновремешните пространства на святост", споделя художничката