НАДЕЖДА ЗА ВЪЗМОЖНО БЪДЕЩЕ
В разкъсваната от конфликти Либия художничка превърна дома си в музей на съвременното изкуство
"На културата се гледа като на нещо излишно", казва ХадияГана и добавя, че галериите в разкъсваната от войни страна често се фокусират единствено върху продажбата на произведения, вместо да направят изкуството по-достъпно
Редактор : Impressio / 328 Прочита 0 Коментара

Художничка превърна дома си в град Триполи в първия в Либия музей на съвременното изкуство, съобщава АФП, цитирана от БТА.
В северноафриканската страна, която все още се бори с разделенията и конфликтите след падането на дългогодишния диктатор Муамар Кадафи през 2011 г., "изкуството е на последно място", обяснява Хадия, най-малкото от четирите деца на починалия известен художник Али Гана.
В продължение на десетилетие и с помощта на доброволци тя превръща вилата в класически триполитански стил, която баща ѝ е построил, преди да почине през 2006 г. на 70-годишна възраст, в "първия и единствен музей на модерното изкуство в Либия", казва Хадия Гана пред АФП.
Bayt Ali Gana ("Къщата на Али Гана" на арабски) най-накрая бе открита тази година и се стреми да предложи едновременно ретроспекция и надежда в страна, която постоянно е заплашена от насилие и в която изкуството и културата са до голяма степен пренебрегнати.
"На културата се гледа като на нещо излишно", казва Гана и добавя, че галериите в разкъсваната от войни страна често се фокусират единствено върху продажбата на произведения, вместо да направят изкуството по-достъпно.
След като преминат през пищна градина, посетителите стигат до постоянната експозиция на музея, в която са изложени картини, скулптури и скици на майстора Али Гана.
Другите зали включват временни изложби и предлагат място за семинари и тематични уъркшопи.
Либийските художници дълго време бяха подложени на цензура и автоцензура по време на управлението на Кадафи и "не можехме да се изразяваме по политически въпроси", спомня си Гана, 50-годишна художничка на керамика.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
По време на размириците, започнали през 2011 г., Хадия Гана разказва, че се страхувала да "загуби всичко, ако ракета удари къщата". Тогава се появява идеята за създаване на музей с надеждата да запази ценните произведения и архиви на баща си.
Спорадичните сражения, прекъсванията на водоснабдяването и електроснабдяването, както и принудителната изолация заради пандемията от КОВИД-19, поставят предизвикателства пред мисията на семейството, докато Гана избягва държавно финансиране или инвеститори, за да запази независимостта на зараждащата се институция.
Постепенно къщата се превръща в културен център, в който Гана осъществява призванието си да "учи и възпитава чрез изкуство". Това "не е мавзолей", а център на творчество и образование, казва тя.
Архивите на Гана също така документират традиционни занаяти и професии, някои от които вече са напълно изчезнали.
След като взема властта с преврат през 1969 г., Кадафи налага забрана на всички частни предприятия и "за 40 години занаятите стават забранена дейност", разказва най-големият син на покойния художник Мехди, който сега живее в Нидерландия.
Той разказва пред АФП, че приживе Али Гана се е заел с мисията да "изгради архиви, за да свърже миналото на Либия с едно възможно бъдеще".
В природата на семейството е да съхранява и споделя знания, казва 84-годишната съпруга на прочутия художник Жанин Рабиу-Гана.
Хадия Гана изразява съжаление, че макар музеите трябва да бъдат образователни пространства, "тук, в Либия, все още нямаме такава представа". Тя обясни, че желае да избегне "превръщането на музея в място, където всичко е преправено".
Вместо това "исках да има нещо живо, почти игриво, и най-вече място, което да предизвиква любопитство в цялата си красота".
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.