НАДЕЖДА ЗА ВЪЗМОЖНО БЪДЕЩЕ
В разкъсваната от конфликти Либия художничка превърна дома си в музей на съвременното изкуство
"На културата се гледа като на нещо излишно", казва ХадияГана и добавя, че галериите в разкъсваната от войни страна често се фокусират единствено върху продажбата на произведения, вместо да направят изкуството по-достъпно
Редактор : / 277 Прочита 0 Коментара
Изглед от Триполи - столицата на Либия (Снимка: iStock by Getty Images)Художничка превърна дома си в град Триполи в първия в Либия музей на съвременното изкуство, съобщава АФП, цитирана от БТА.
В северноафриканската страна, която все още се бори с разделенията и конфликтите след падането на дългогодишния диктатор Муамар Кадафи през 2011 г., "изкуството е на последно място", обяснява Хадия, най-малкото от четирите деца на починалия известен художник Али Гана.
В продължение на десетилетие и с помощта на доброволци тя превръща вилата в класически триполитански стил, която баща ѝ е построил, преди да почине през 2006 г. на 70-годишна възраст, в "първия и единствен музей на модерното изкуство в Либия", казва Хадия Гана пред АФП.
Bayt Ali Gana ("Къщата на Али Гана" на арабски) най-накрая бе открита тази година и се стреми да предложи едновременно ретроспекция и надежда в страна, която постоянно е заплашена от насилие и в която изкуството и културата са до голяма степен пренебрегнати.
"На културата се гледа като на нещо излишно", казва Гана и добавя, че галериите в разкъсваната от войни страна често се фокусират единствено върху продажбата на произведения, вместо да направят изкуството по-достъпно.
След като преминат през пищна градина, посетителите стигат до постоянната експозиция на музея, в която са изложени картини, скулптури и скици на майстора Али Гана.
Другите зали включват временни изложби и предлагат място за семинари и тематични уъркшопи.
Либийските художници дълго време бяха подложени на цензура и автоцензура по време на управлението на Кадафи и "не можехме да се изразяваме по политически въпроси", спомня си Гана, 50-годишна художничка на керамика.
По време на размириците, започнали през 2011 г., Хадия Гана разказва, че се страхувала да "загуби всичко, ако ракета удари къщата". Тогава се появява идеята за създаване на музей с надеждата да запази ценните произведения и архиви на баща си.
Спорадичните сражения, прекъсванията на водоснабдяването и електроснабдяването, както и принудителната изолация заради пандемията от КОВИД-19, поставят предизвикателства пред мисията на семейството, докато Гана избягва държавно финансиране или инвеститори, за да запази независимостта на зараждащата се институция.
Постепенно къщата се превръща в културен център, в който Гана осъществява призванието си да "учи и възпитава чрез изкуство". Това "не е мавзолей", а център на творчество и образование, казва тя.
Архивите на Гана също така документират традиционни занаяти и професии, някои от които вече са напълно изчезнали.
След като взема властта с преврат през 1969 г., Кадафи налага забрана на всички частни предприятия и "за 40 години занаятите стават забранена дейност", разказва най-големият син на покойния художник Мехди, който сега живее в Нидерландия.
Той разказва пред АФП, че приживе Али Гана се е заел с мисията да "изгради архиви, за да свърже миналото на Либия с едно възможно бъдеще".
В природата на семейството е да съхранява и споделя знания, казва 84-годишната съпруга на прочутия художник Жанин Рабиу-Гана.
Хадия Гана изразява съжаление, че макар музеите трябва да бъдат образователни пространства, "тук, в Либия, все още нямаме такава представа". Тя обясни, че желае да избегне "превръщането на музея в място, където всичко е преправено".
Вместо това "исках да има нещо живо, почти игриво, и най-вече място, което да предизвиква любопитство в цялата си красота".