АЛТЕРНАТИВНО
Регина Далкалъчева - "Blazon ANTI-Blazon": Жената-кукла и в крайна сметка - играчка
Откриване: 17 октомври, вторник, 18.00 ч.
Редактор : / 615 Прочита 1 Коментара
Галерия-книжарница София Прес представя: "Blazon ANTI-Blazon" /Жената-кукла и в крайна сметка - играчка/ (Източник: Галерия "София прес")Галерия - книжарница "София прес" представя "Отражения на душата" - графика и живопис от Райна Бабачева-Голъп
През втората половина на октомври галерия-книжарница София Прес представя "Blazon ANTI-Blazon" /Жената-кукла и в крайна сметка - играчка/, изложба на серия дигитални графики, както и две арт книги-обекти с алтернативна пространствена форма, реализирани като уникати, на Регина Далкалъчева.
Blazon е поетичен стил, чието название произхожда от хералдическия термин "Blason", означаващ кодифицирано описание на герб или самия герб, а в литературата представлява словесен знаков образ, изграден чрез метафорично описание на сведени до хералдически признак разчленени части от тялото на жена.
Литературният Blazon-модел сравнява части от женското тяло със скъпоценни камъни, небесни тела, природни феномени и други красиви и редки, но винаги неодушевени предмети. Списъкът с атрибути прилича на списък със съставки на готварска рецепта, която разглежда и превръща жената в обект, предназначен за физическа консумация.
Появилото се като поетична практика опредметяване на женската същност и конституирането ù единствено като материално съдържание поражда днес негативни смислови конотации и реакции, определящи го като сексуален фетишизъм, форма на физическа обсесия, словесен онанизъм и пр.
В своята авторска концепция за серията графики "Blazon ANTI-Blazon" художничката използва исторически утвърдения Blazon-модел и разполага поредицата женски "портретни образи" в характерното за него опредметяване и духовно обезличаване на жената, но го заменя с изцяло новия и произтичащ от съвременния Barbie-контекст иконичен знак на еротичната представа за нея - бездушно застинала силикинова манекенка от бутикова витрина, чиято несъществуваща собствена идентичност е заместена от презентирания моден брандинг.
Отново жената представлява единствено телесна подложка, чието съдържание се променя от приложените спрямо нея потребителски определени и маркетингово доминирани трансформации (интервенции).
Припознаването на визуалната стратегия на бранда като идентитет изключва потребността от себепознаване, себеизява и детерминиране на личността. Индивидът в ролята на манекен или манекенът с претенция за индивид - лишен от екзистенциална същност, придобил поредната си сезонна идентичност чрез употребата на определена фирмена (политическа, социална или обществена) марка.
Подмяната на установения Blazon-модел с днешното му Barbie-подобие осъществява контекстуален паралел, който доказва липсата на случила се във времето промяна в масовата социално и обществено наложена представа за жената.
Както Blazon-предшественичката си и витринната манекенка представлява компилативен сбор от физически характеристики, имащ за цел да синтезира обобщаващ хералдически знак, герб на идеалната, но същевременно анонимна женска красота. И в двата случая поставената цел остава изцяло формална и поради това неосъществима - заради липсата на духовен полъх, който да оживи така старателно обследваната и съградена плът.
Kонцептуална платформа на художественотворческия проект "Blazon ANTI-Blazon" възниква още през 2012 г. във връзка с участието на Регина Далкалъчева в международния конкурс "Artist in Residence", провеждан от Kulturreferat der Landeshauptstadt München, Мюнхен. Проектът е отличен с награда - арт стипендия и творчески престой във Villa Waldberta, Фелдафинг, Германия.
В рамките на последвалото в годините развитие на проекта художничката създава серия от 45 броя подбрани графични произведения (2012-2022 г.), арт книга "Blazon ANTI-Blazon" с неконвенционална пространствена форма и материалност, която е реализирана в лимитиран авторски тираж (2022 г.) и четири арт книги-обекти (2023 г.).
Повече информация за художничката:
доц. д-р Регина Ванчова Далкалъчева
Преподава илюстрация, арт книга и експериментални авторски издания в катедра "Книга, илюстрация, печатна графика" на Националната художествена академия в София.
Дипломира се като магистър в Национална художествена академия, София, специалност "Илюстрация и художествено оформление на книгата". Реализира следдипломна специализация "Реклама и визуална комуникация" в Академията за приложно изкуство, Виена, Австрия.
Сътрудник и многократен стипендиант на Международната библиотека за детско-юношеска литература (IJB /Munich) и на Културния реферат на гр. Мюнхен, Германия.
Работи в областта на художествената илюстрация, арт книгата, независимите авторски издания, дигиталната графика. Експериментира с изобразителните и смислови възможности на компютърно генерираното художествено изображение, авторската рисунка и алтернативните книжни форми.
Като член на сдружението на мюнхенски художници GEDOK/Munich участва в множество арт проекти в Германия, включително и като съорганизатор и куратор.
Реализира самостоятелни изложби в Германия (Мюнхен, Ерланген, Вайлер, Тутцинг, Фулда); Република Корея (Сеул); Швейцария (Санкт Гален, Луцерн, Базел). Участва в общи изложби в България, Германия, САЩ, Република Черна гора, Италия, Полша, Китай. Нейни арт книги са притежание на частни колекции в Германия, Австрия, Швейцария, Република Корея.
Повече информация за автора /интернет страница: ТУК
Галерия-книжарница София Прес представя: "Blazon ANTI-Blazon" /Жената-кукла и в крайна сметка - играчка/, изложба на серия дигитални графики и арт книги-обекти на Регина Далкалъчева.
Откриване: 17 октомври, вторник, 18.00 ч.