МЕЛПОМЕНА
Театър Азарян провокира със спектакъл за расовата неопределеност и асимилацията
Представлението "(дез)интеграция" на Чарлс Слендър-Уайт е в България с подкрепата на Ðerida Dance Center
Редактор : / 927 Прочита 2 Коментара
„(дез)интеграция” , Театър Азарян (Снимка: НДК)Театър Азарян и Ðerida Dance Center отново ще представят на българската публика съвременен танцов спектакъл, който провокира размисъл и диалог и създава неочаквани емоции.
"(Дез)интеграция" е замислено като представление и проект на изследване, целящ обмен на информация, контекст и лична история, като същевременно изгражда междукултурно разбиране чрез танца. Това е модулярен съвременен танц, свързан с ромската диаспора, расовата неопределеност, промяната на кодовете и асимилацията. Представлението е насочено към устойчивите стереотипи на ромите и разкрива опитa на създателя му - Слендър-Уайт като четвърто поколение ром-американец.
Хореографът е един от 20-те лицензирани преподаватели на каунтър техника и ще направи две ателиета в Ðerida Dance Center - на 26 октомври за професионалисти и на 28 октомври - за деца.
Неговият проект "(дез)интеграция" включва четири различни секции: демонстрация на стереотипен "джипси" танц от XIX в., включен в балета Дон Кихот; бързо пътешествие през пасажите на Counter Pulse theater (пространство за съвременно провокативно изкуство); лекция за ромската история, както и интересен съвременен танц.
В оригиналната идея, публиката влиза в театъра, вижда "джипси" секцията, преминава покрай изпълнителите, докато пътува от сцената към втора стая, където се провежда лекцията за история на ромите и след това се връща обратно за финалната танцова секция. Екипът работи с уникалните за всеки театър инструменти и може да модифицира работата си спрямо това, с което разполага.
Хореограф на спектакъла е Чарълс Слендър-Уайт в колаборация с изпълнителите: Киану Брейди, Лиан Бърнс, Михаела Бърнс, Евън Харт Марш, Катрин Нюман, Лиз-Ан Роман Робъртс, Чарлс Слендър-Уайт, Аманд Уайтхед . Музиката е дело на Дан Кантрел, светлинният дизайн се осъществява от Дарл Андрю Пакард и Чарлс Слендър-Уайт. Костюмите са творение на Мелиса Кастанеда, а драматургията е на Сет Айзън.
"Това е сложна тема, така че направихме сложно представление. Западната култура търгува с ромски стереотипи и продължава да си представя "ром", който е примамливо свободен, но същевременно заподозрян. За мен е важно хората да разберат, че ние не сме фантазия от миналото. Има над един милион роми в Америка, както и милиони по света; ние нямаме национална държава и сме постоянни жертви на систематична опресия и популистко невежество. За мен това е артистична възможност да споделя нашата история, да информирам останалите и да използвам представлението, за да подбудя диалог и да насърча прогреса на обществото", казва хореографът Чарлс Слендър-Уайт.
Представлението "(дез)интеграция" на Чарлс Слендър-Уайт е в България с подкрепата на Дерида Денс Център, Фондация Арт Линк, Театър Азарян, Община София, Trust for Mutual Understanding NYC, Посолство на САЩ в София и Trust for Social Achievement (базиран в България).
"(дез)интеграция" се осъществява с подкрепата на фондация Кенет Райн, Комисия по изкуствата Сан Франциско, CounterPulse, Dancers" Group, Movement Research, the Trust for Mutual Understanding, Държавния департамент на САЩ и индивидуални спонсори на FACT/SF.
Слендър-Уайт започва провеждането на академично изследване през 2014 г.; пътува до България и Сърбия през 2015 г., за да интервюира правителствени служители, прекарва време в неинтегрирани ромски общества, интервюира дядо си и баща си, за да научи повече за опита им в това какво е да пораснеш като ром в Калифорния през XX в.