Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Сцени на разсъмване" - обръщение към духа на времето

"Сцени на разсъмване" - обръщение към духа на времето

На 31 май (вторник) и 1 юни (сряда), от 19:30 ч в Национален студентски дом

"Сцени на разсъмване", реж. Юлиана Сайска (Снимка: Мартин Атанасов)

Още "Сцени на разсъмване" на Юлиана Сайска в Emergency Theater

"Сцени на разсъмване" на Юлиана Сайска в Emergency Theater

На 31 май (вторник) и 1 юни (сряда), от 19:30 ч в Национален студентски дом, Emergency Theatre ще представи за последен път за сезона - "Сцени на разсъмване" - представление - обръщение към духа на времето, изграден от личните преживявания на екипа, с текстове и провокации в писма на Цвета Софрониева (писател, драматург и физик).

Представлението е оратория за човешката безпомощност, за страха от загубата на човека до нас, за копнежите и илюзиите, и за силата и утехата на пробуждането. За да осъзнаем реалността, която живеем и да я приемем или променим.

"Сцени на разсъмване", реж. Юлиана Сайска (Снимка: Мартин Атанасов)

В "Сцени на разсъмване" драматургията на вътрешната сцена се постига през много лично страдание и процес на изцеление на членовете на групата. Монолозите са частично документални. Публиката бива предизвикана със сцени на еротичното и смъртта, със сцени на личен срам и желания на изпълнителите. Сцената става лаборатория за психодрама, която е напълно видима за публиката. В заключителното действие това е тема на диалога между групата и публиката. Верни на нашата мотивация, ние търсим повече бъдеще за човечеството и за личността.

Цвета Софрониева добавя по отношение на представлението:

" ... Жаждата да бъдеш прилъган, излъган, защитен от мощна ръка, явно е много присъща на непорастналия човек, какъвто продължаваме да бъдем. Поемането на лична отговорност явно е трудно нещо. По-лесно е да обвиниш някого и да чакаш някой да ти реши проблемите.

Самозалъгването е потребност за едно нежелаещо да порасне и поеме отговорност за себе си дете при липсата на ориентация. Как излиза от това човечеството и ще има ли спасение - отговорът е най-ясно видим в интимното. Страхът от насилие ражда насилие.

Имаме нужда да проумеем кое е по-важното от страха. Само едно взаимно и заедно демитологизиране на историята и на илюзиите за бъдещето дава шанс. На лично ниво, в интимния ни живот, и сред това и в обществото. Ала не го умеем за жалост. Изкуството, поезията, това опитва да промени ..." (можете да прочетете цялото писмо на Цвета Софрониева в придружаващия файл.)

Нашата EMERGENCY THEATER фондация е неправителствена организация, която създава пространство за изследване на вътрешната сцена на човека, в търсене на личностна идентификация и реализация в социалния и културен свят. Изследване на обществените рани и тяхното третиране през артистични акции, дискусии и представления.

"Сцени на разсъмване", реж. Юлиана Сайска (Снимка: Мартин Атанасов)

"Сцени на разсъмване" е създадено от:

Юлиана Сайска - режисьор, съавтор на концепцията и актриса
Елена Димитрова - съавтор на концепцията и актриса
Цвета Софрониева - драматург и съавтор на концепцията
Яна Мороз - актриса и вокал

Със специалното участие на

Още Велислав Павлов: "Илюзии" е галещ спектакъл отвън, а отвътре - хапещ, трансформиращ и лекуващ

Велислав Павлов: "Илюзии" гали, но хапе, трансформира и лекува

Елица Алексиева - композитор и актьор
Нино Гомес - композитор и музикант
Ралица Тонева - костюми и дизайн осветление

Иван Николов - осветление, мултимедия, видео документация
Анна Янакиева - осветление и мултимедия
Виктория Костова - субтитри

Представлението се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на Културата.

"Сцени на разсъмване", реж. Юлиана Сайска (Снимка: Мартин Атанасов)

Защо правим това представление?

Писмо на Цвета Софрониева - писател, драматург, поетеса и физик

Според мен с това представление ние се противопоставяме на страха от самотата и страха от любовта, анализираме синусоидата на любовта и ролята на празнотата в нея.

Разглеждаме любовта, както Рилке я дефинира, като среща на две самотности, които се поздравяват и подпомагат взаимно. Нашият копнеж любовта да е нещо друго и осъзнаването, че тя е това, и е просто наш избор.

Още Олга Токарчук, Георги Господинов и седем часа "Литературни срещи" в два дни през юни

Олга Токарчук, Георги Господинов и седем часа "Литературни срещи" в два дни през юни

Самотата е всепоглъщаща и неоспорима, изначална. Но има хора, с които и моменти, в които, тя става относителна.

Това точно общуване е спасително, дава ни смисли. Ала то не е нещо саморазбиращо се. Неразбирането дори между най-близки хора, и в любовната двойка, е далеч повече норма от разбирането. Попадаш непрекъснато пред пропасти и урви, които те раздерят от Другия.

Все трябва да взимаш решения: да се спуснеш ли бавно надолу по пътеките и през дефилето и после нагоре от другата страна, или да потърсиш мост, или да намериш съмишленици и да построиш мост, или да прескочиш въпреки риск от падане, или да намериш въртолет и да прелетиш, или да литнеш сам, все едно дали ще загинеш, или да се откажеш и да се върнеш, или пък да си опънеш палатката на това място на ръба на пропастта и да се установиш там, или да викаш за помощ, или да преминеш и да се издигнеш като вдъхновяваща склуптура, или какво?

Пред урвата има много степени на свобода да намериш свое място.

Важното е да осъзнае човек, мисля си, че го има това безсилие в общуването, има го неразбирането, болезнено и телесно ясно. И започваме пак, и то с мета общуване по това как общуваме.

Още "Вездесъщият" Велислав Павлов е четец в симфоничната поема "Авраам"

"Вездесъщият" Велислав Павлов е четец в симфоничната поема "Авраам"

Жаждата да бъдеш прилъган, излъган, защитен от мощна ръка, явно е много присъща на непорастналия човек, какъвто продължаваме да бъдем. Поемането на лична отговорност явно е трудно нещо. По-лесно е да обвиниш някого и да чакаш някой да ти реши проблемите. Самозалъгването е потребност за едно нежелаещо да порасне и поеме отговорност за себе си дете при липсата на ориентация. Как излиза от това човечеството и ще има ли спасение - отговорът е най-ясно видим в интимното.

Страхът от насилие ражда насилие. Имаме нужда да проумеем кое е по-важното от страха. Само едно взаимно и заедно демитологизиране на историята и на илюзиите за бъдещето дава шанс. На лично ниво, в интимния ни живот, и сред това и в обществото. Ала не го умеем за жалост. Изкуството, поезията, това опитва да промени.

Ние заставаме срещу страха. Неосъзнатият страх от любовта, облечен в дрехата на страха от самотата. Страх, който ни води към дрога, психози, недоверие, липси, до това да не видим избора си.

"Сцени на разсъмване", реж. Юлиана Сайска (Снимка: Мартин Атанасов)

Всеки избор е отказ от други избори, не е възможно да имаме всичко. Животът не е каталог да си го поръчаш, а и от каталог не можеш всичко да поръчаш, и поръчаното трябва да платиш, често да платиш доста скъпо, за да видиш, че друго получаваш. Ние заставаме против любовта по каталог, дефинирането на човека и неговата чувствителност по някакви рекламни или политически катологови критерии.

Обичта сама по себе си е интимно чувство. Истинността й е в индивидуалността и уникалността. Творим за всички, но не за всекиго. Срещаме публиката си на равни начала. Това не прави прави представлението лесно, то е интензивно. Интимността винаги е интензивна.

Има много непознато. Много. Едва ли не всичко е непознато. Та ние отскоро знаем, че повече от 90 процента на Вселената са ни напълно непознати сили и субстанции... Та в дълбините на океана има повече непознати видове отколкото на Марс. Та нима мога да проумея как усеща един мъж или той как е да се ражда... Та ние и да искаме не можем да научим всички земни езици и да познаем поне малка част от мисловните им светове...

"Сцени на разсъмване", реж. Юлиана Сайска (Снимка: Мартин Атанасов)

Любовта е непозната, всеки ден друга, изискваща да признаем, че не я познаваме и да я преоткрием. И така тя е шанс да останем живи. Единственото, което ни прави живи е любознателността, откривателството, търсенето да познаваме. Непознатото носи движение, а движението е в същината на живота.

В мъглявината на времето имам чувството, че всичко е толкова крехко и ранимо и същевременно толкова силно и сигурно. Мирът, въздухът, хризантемите и есенните листа в градината, почвата, храната на масата, самата маса, улицата, театрите, книгите, и ние, децата ни, любимите ни хора, възможните зрители, и слънчевата кора, марсовите океани, вселенското метро от черни дупки, и Бог, добрата страна на силата.

 

Още Велислав Павлов: Жена ми ме освободи от ролята на Вездесъщия

Велислав Павлов: Жена ми ме освободи от ролята на Вездесъщия

Още "Порталът" на БНТ е в топ 10 за 2021 г. на най-добрите сериали на европейските обществени телевизии

"Порталът" на БНТ е в топ 10 за 2021 г. на най-добрите сериали на европейските обществени телевизии

Още "Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта" в Театър Азарян

"Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта" в Театър Азарян

Още Богата артистична програма, интерактивни VR реалности, мултиарт концерт и филми – на АСТ фестивала за свободен театър

Богата артистична програма, интерактивни VR реалности, мултиарт концерт и филми – на АСТ фестивала за свободен театър

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

"Хамлет" на Театър "Българска Армия" открива Международния театрален фестивал "Варненски лято"

Представлението ще се състои на Основна сцена на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" - Варна, с втора дата - 2 юни.

Бина Харалампиева поставя "Време разделно" във Варненския драматичен театър

Премиерата се очаква през октомври, в рамките на 105-ия творчески сезон на театъра

"Моби Дик" на Народния театър ще представи България на престижния фестивал MITEM в Будапеща

В рамките на събитието, на 15 май, страната ни ще бъде представена от постановката на Диана Добрева "Моби Дик" по едноименния роман на Херман Мелвил, драматизация на Александър Секулов.

Графа се завръща като композитор в Младежкия театър, Руши Видинлиев е в главна роля

Премиерата на спектакъла "Великият Гетсби" е през септември.

Ана Батева: Сцена СПАМ затваря врати

"Причината е рязка промяна на условията, въведени едностранно от директора на Национален студентски дом д-р Никола Танаков. Това решение не е плод на наш избор или желание, а единственият достоен изход при настоящите обстоятелства", сочи режисьорката

Премиера на "Сако от велур" от Станислав Стратиев в Драматичен театър - Габрово

Спектакълът на режисьора Боил Банов ще се играе за първи път пред габровската публика на 10 и 19 май.