Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Съдбата на учебните спектакли в НАТФИЗ

ТЕАТЪР НАТФИЗ

Съдбата на учебните спектакли в НАТФИЗ

Предстои да ви срещнем в поредица от интервюта с преподавателите от Театралната академия, които създават новите имена в българския театър

„Голгота“ по „Майстори“ на Рачо Стоянов, постановка проф. д-р Атанас Атанасов (1994) (Снимка: НАТФИЗ)

Театър НАТФИЗ вероятно е единственото по рода и динамиката си пространство, в което се раждат до 15 нови заглавия всеки сезон. Обичайно, те се играят година или две, след което просто изчезват, тъй като изпълнителите им се дипломират и поемат по пътищата на професионалното си поприще. Процесът твърде напомня раждането на пеперуди. Подобна житейска краткотрайност, разбира се, носи красота и очарование, но и неизменното усещане за невъзвратимост. Особено натрапчиво, когато създадените в утробата на образованието спектакли са забележителни.

„Повелителят на мухите“ от Уилям Голдинг/Найджъл, Уилямс, постановка проф. Здравко Митков (2013) (Снимка: НАТФИЗ)

„Коджики“, постановка проф. д-р Александър Илиев (2013) (Снимка: НАТФИЗ)

„Аргонавтика“ от Мери Цимерман, постановка проф. Снежина Танковска (2015) ( Снимка: НАТФИЗ)

„Луна с вкус на нар“, по Федерико Гарсия Лорка, постановка проф. д-р Петя Цветкова (2018) (Снимка: НАТФИЗ)

„Ателие“ по „Зойкина квартира“ на Михаил Булгаков, постановка проф. Стефан Данаилов (2015) ( Снимка: НАТФИЗ)

„Небесен отряд“ от Джордже Лебович и Александър Обренович, постановка проф. Стефан Данаилов (2015) (Снимка: НАТФИЗ)

„Кавказкият тебеширен кръг“ от Бертолт Брехт, постановка проф. д-р Ивайло Христов (2013) (Снимка: НАТФИЗ)

Кулоарите на учебните сцени все още потръпват от спотаените образи на "Пътуване на запад" (2011) и "Аргонавтика" (2015) от Мери Цимерман (2011), "Любов и информация" от Керил Чърчил (2015) - постановки на проф. Снежина Танковска; "Сънища наяве" по текстове на поп Минчо Кънчев и Балчо Нейков (2003), "Гленгари Глен Рос" (2011) от Дейвид Мамет, "Бай Балчо споменува" (2015) - постановки на проф. Пламен Марков; "Мостът" по Лоран ван Ветер (2012), "Ателие" по "Зойкина квартира" на Михаил Булгаков (2015) и "Небесен отряд" от Джордже Лебович и Александър Обренович (2015) - постановки на проф. Стефан Данаилов; "Големият брилянтен валс" от Драго Янчар (1991), "Процесът срещу Дон Жуан" от Ерик-Еманюел Шмит (2006), "Повелителят на мухите" от Уилям Голдинг/Найджъл, Уилямс (2013) - постановки на проф. Здравко Митков; "Опакометаморфози" от Валери Петров (2013), "Продадено" по "Вишнева градина" от Антон П. Чехов (2015), "За любовта и други демони" по Габриел Гарсия Маркес (2016) на проф. Маргарита Младенова; "Опера за три гроша" (1995) и "Кавказкият тебеширен кръг" от Бертолт Брехт (2013), "Америкън бюти" от Алън Бол (2012) на проф. д-р Ивайло Христов; "Голгота" по "Майстори" на Рачо Стоянов (1994), "Дамата с камелиите" от Александър Дюма (2010) и "Papas in motion" от Роналд Рудол (2018) на проф. д-р Атанас Атанасов; "Черна дупка" от Горан Стефановски (2011 и 2017) и "Процесът" по Франц Кафка (2018) на проф. Иван Добчев, "13-ият" (2012) на проф. д-р Александър Илиев, "Усмивката на Кармен" на доц. Александра Хонг (2011), "Укротяване на сънища" по Уилям Шекспир (2014) на проф. д-р Петя Цветкова, ... Десетки спектакли безвъзвратно потънали в историята на учебния театър в НАТФИЗ.

„Черна дупка“ от Горан Стефановски, постановка проф. Иван Добчев (2011) ( Снимка: НАТФИЗ)

„Черна дупка“ от Горан Стефановски, постановка проф. Иван Добчев (2017) ( Снимка: НАТФИЗ)

„Papas in motion“ от Роналд Рудол, постановка проф. д-р Атанас Атанасов (2018) (Снимка: НАТФИЗ)

„Продадено“ по „Вишнева градина“ от Антон П. Чехов, постановка проф. Маргарита Младенова (2015) (Снимка: НАТФИЗ)

Подобна е участта на създадените, като дипломни работи, представления на новата вълна режисьори, като Стайко Мурджев, Крис Шарков, Тея Сугарева, Боян Крачолов, Борис Кръстев, както и на съвсем младите Александра Петрова, Стефан Прохоров, Весела Василева, Елица Йовчева, Максима Боева, Дина Маркова и т.н. - те не могат да бъдат видени!

„Бай Балчо споменува“, текст за театър проф. Пламен Марков, постановка проф. Пламен Марков (2015) (Снимка: НАТФИЗ)

„Дамата с камелиите“ от Александър Дюма, постановка проф. д-р Атанас Атанасов (2010) (Снимка: НАТФИЗ)

„Гленгари Глен Рос“ от Дейвид Мамет, постановка проф. Пламен Марков (2011) (Снимка: НАТФИЗ)

„Усмивката на Кармен“ постановка доц. Александра Хонг (2011) (Снимка: НАТФИЗ)

Проектирани като некомерсиални и неконвенционални, учебните спектакли не само не отстъпват по нищо на професионалните, но и често са по-магнетични за публиката. Свободни да търсят и създават театър без ограниченията на репертоара, драматургията, жанра или средствата, те изискват и вземат най-доброто от изпълнителите си. Често са основание, в страната ни за първи път да се поставят текстовете на световни автори, като Мери Цимерман, Нийл ЛаБют, Керил Чърчил, Тони Кушнър, Алън Бол, Роналд Рудол, Филип Ридли и т.н. Изглежда, признанието на професионалните гилдии, а и делниците на българския театър, които подтикват мениджърите му към прозорливост и изобретателност, ще донесат възможности за повече живот пред учебните спектакли на НАТФИЗ.

„Любов и информация“ от Керил Чърчил, постановка проф. Снежина Танковска (2015) (Снимка: НАТФИЗ)

„Опера за три гроша“ от Бертолт Брехт, постановка проф. д-р Ивайло Христов (1995) (Снимка: НАТФИЗ)

„За любовта и други демони“ по Габриел Гарсия Маркес, постановка проф. Маргарита Младенова (2016) (Снимка: НАТФИЗ)

проф. д-р Петя Цветкова (Снимка: НАТФИЗ)

Така през последните няколко години, "Продадено" , "Семейство Замза", "Минимално условие за райска градина" и "11:27" намериха дом в ТР "Сфумато", "Мъртви души" беше приютен от Независим театър, "Хамелин" от Сатиричния театър, а Младежкият театър взе под крилото си "Сън в лятна нощ" на проф. Маргарита Младенова и "Иде ми да те убия" на проф. Здравко Митков. Вероятно ще отнеме време, изключенията да се превърнат, ако не в правила, то поне в тенденция, но със сигурност можем да благодарим за "прецедентите", докато публиката се радва на разлетелите се от НАТФИЗ пеперуди.

Коментирай 3

Календар

Препоръчваме ви

Украинката Оксана Линив стана първата жена, дирижирала оркестъра на фестивала в Байройт

Меркел приветства диригентката Линив. На въпрос как би коментирала факта, че за първи път жена дирижира опера на фестивала на Вагнер, Меркел отвърна: "Най-сетне!"

Провокативен прочит на "Дон Жуан" от Моцарт отправя послания срещу насилието

Четвърта премиера в програмата на OPERA OPEN 2021 на Античния театър

"Театър пред театъра" се завръща през септември

Десет спектакъла под звездите очакват зрителите на откритата сцена пред Народния театър

Италианското сопрано Фиоренца Чедолинс ще бъде Сантуца в "Селска чест" край езерото в Панчарево

Фиоренца Чедолинс ще бъде Сантуца в "Селска чест" на 13 август в рамките на фестивала "Музи на водата" край езерото в Панчарево

Театър на открито започна представления на "Комедия от грешки" в родния град на Шекспир

За първи път британската "Роял Шекспир къмпани" организира толкова мащабна продукция в последната година