Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Ромео и Жулиета" от Шарл Гуно - първа постановка в историята на Варненската опера

ПРЕМИЕРА

"Ромео и Жулиета" от Шарл Гуно - първа постановка в историята на Варненската опера

Във Варна на 7 юли 2022, 21.00, Премиера в Летния театър, в Балчик на 8 юли, 21.00, в Двореца Балчик

Летен театър - Варна

Още

На Международния ден на танца - "Арабеск" представя "Ромео и Жулиета"

На Международния ден на танца - "Арабеск" представя "Ромео и Жулиета"

Всички познават Шекспировите Ромео и Жулиета, отдавна превърнали се в архетипни образи на двама влюбени, които предпочитат смъртта пред живот без другия. Трагедията "Ромео и Жулиета", въпреки че е една от ранните пиеси на Шекспир, се нарежда сред неговите най-известни, най-често изпълнявани и най-често адаптирани в други сценични жанрове, творби.

Съществуват над 150 филмови и телевизионни версии на "Ромео и Жулиета", като за най-добра се приема екранизацията на Франко Дзефирели с Ленърд Уайтинг и Оливия Хъси в главните роли (1968), следвана от филма на Баз Лурман, с Леонардо ди Каприо и Клеър Дейнс (1996).

Партитура на "Ромео и Жулиета" (Източник: Държавна опера - Варна)

Сред оперните композитори, които също се вдъхновяват от романтичните персонажи на английския бард, заслужават да бъдат споменати Винченцо Белини с операта "Капулети и Монтеки" и Хектор Берлиоз с драматичната симфония "Ромео и Жулиета", която самият автор нарича "опера без думи". За най-сполучлива от всичките 40 оперни адаптации на "Ромео и Жулиета" се смята операта на Шарл Гуно (1890-1893).

Тя е последното му непреходно художествено достижение, което жъне триуф на премиерата в Париж на 27.04.1867 г., с диригент Адолф Дьолофр, сопраното Мари-Каролин Миолан Карвальо и тенора Пиер-Жюл Мишо. През следващите две години операта има 900 представления в различни театри.

Докато пиесата на Шекспир започва с пролог във форма на сонет, който се изпълнява от един актьор, наречен Хор, в операта на Гуно партията на Хор се изпълнява действително от оперния хор. "Два рода равно знатни от Верона, / чиято красота е тук пред вас, отново нарушавайки закона, проливат ближна кръв със вражи бяс. Двамина млади през стени от злоба / обикват се под гибелна звезда / и таз любов, отвела ги до гроба, / погребва с тях и кръвната вражда...".

Още

"Ромео и Жулиета" - най-щастливата трагедия в човешката култура

"Ромео и Жулиета" - най-щастливата трагедия в човешката култура

Жюл Барбие и Мишел Каре съкращават, но в общи линии препредават достоверно литературния сюжет, заложен от Шекспир в старинния италиански град Верона - един красив, но опасен свят, в който любовта и насилието трудно съжителстват.

Двамата либретисти се отклоняват от оригинала само във финалната гробна сцена, за да може Жулиета да се събуди от мнимата си смърт и да изпее последния любовен дует с Ромео, преди отровата да му подейства.

Операта "Ромео и Жулиета" на Гуно, нарицателна за френския романтизъм с неговата чувственост, финес и вокална грация, е рядък пример за опера, в която музиката превъзхожда драматургията с красотата на мелодиите и изящната оркестрация.

Към тези характеристики се придържат в прочита си диригент постановчикът на премиерната продукция на Държавна опера Варна Светослав Борисов и режисьорката Урсула Хорнер от Австрия, която работи в състава на Националната опера и балет на РС Македония.

Плакат Славяна Иванова (Държавна опера - Варна)

"Шекспировата "Ромео и Жулиета" често се свежда до любовна история. Но това е и разказ за две семейства, които дори след смъртта на децата си, не осъзнават безумието на враждата помежду си.

Когато след любовната нощ: "Беше славеят, не чучулигата!" светлината нежно влиза през прозореца, нейните лъчи не могат да се разделят. Те са едно цяло, което стопля и озарява всичко около нас. Ние живеем заедно на една земя, в една вселена и осъзнаването на този факт всъщност е целта на нашето съществуване", подчертава Урсула Хорнер.

Още

Трогателната история на китайските "Ромео и Жулиета"

Трогателната история на китайските "Ромео и Жулиета"

За премиерата на "Ромео и Жулиета" в XIII Опера в Летния театър - Варна 2022 в образа на Жулиета ще се превъплъти известното сопрано Илина Михайлова, солистка на Държавна опера Варна и предпочитана партньорка на Хосе Карерас в концертните му изяви през последните години. Образа на Ромео ще пресъздаде американският тенор от филипински произход Артур Еспириту, който развива респектираща кариера в Европа, Азия и Северна Америка.

Останалите партии ще изпълнят: Лоренцо - Деян Вачков; Меркуцио - Иво Йорданов, Свилен Николов; Стефано - Мария Павлова; Граф Капулети - Венцеслав Анастасов, Пламен Димитров; Тибалт - Борис Луков; Гертруда - Михаела Берова, Силвия Ангелова; Херцогът на Верона - Гео Чобанов; Граф Парис - Велин Михайлов; Грегорио - Петър Петров; Бенволио - Христо Ганевски, Лев Караван; Жан - Лъчезар Александров. Оркестър и хор на Държавна опера Варна.

Докато балетът "Ромео и Жулиета" от С. Прокофиев е поставян на варненска сцена два пъти - през 1978 г. с хореография на Галина и Стефан Йорданови и през 2015 г. с хореографска редакция на Сергей Бобров, операта "Ромео и Жулиета" от Шарл Гуно ще има своята първа сценична реализация през 2022 г., в рамките на богатата програма от инициативи за 75-годишния юбилей на Държавна опера Варна.

"РОМЕО И ЖУЛИЕТА"

Опера от Шарл Гунов с пролог и пет действия
Либрето Жюл Барбие и Мишел Каре

Диригент постановчик Светослав Борисов

Режисьор Усула Хорнер, Австрия
Сценография Даниела Николчова
Костюми - Мария Пупучевска, РС Македония

Светлинен дизайн Васил Лисичов
Диригент на хора Цветан Крумов
Плакат Славяна Иванова

Действащи лица и изпълнители:

Още

Мая Новоселска и Мариус Куркински в "Ромео и Жулиета" - спектакъл на Теди Москов

Мая Новоселска и Мариус Куркински в "Ромео и Жулиета" - спектакъл на Теди Москов

Жулиета - Илина Михайлова
Ромео - Артур Еспириту
Лоренцо - Деян Вачков
Меркуцио - Иво Йорданов, Свилен Николов
Стефано - Мария Павлова

Граф Капулети - Венцеслав Анастасов, Пламен Димитров
Тибалт - Борис Луков
Гертруда - Михаела Берова, Силвия Ангелова
Херцогът на Верона - Гео Чобанов
Граф Парис - Велин Михайлов

Грегорио - Петър Петров
Бенволио - Христо Ганевски, Лев Караван
Жан - Лъчезар Александров

Оркестър и хор на Държавна опера Варна.

Концертмайстори: Анна Фурнаджиева, Красимир Щерев.

Първа постановка в 75-годишната история на Държавна опера Варна.

Премиера Варна - 7 юли 2022, 21.00, Опера в Летния театър.

Премиера Балчик - 8 юли 2022, 21.00, Двореца Балчик.

Още

Солисти на Държавна опера Варна в Световния ден на музиката

Солисти на Държавна опера Варна в Световния ден на музиката

Още

В памет на Маестро Борислав Иванов Държавна опера Варна учредява конкурс за млади диригенти на негово име

В памет на Маестро Борислав Иванов Държавна опера Варна учредява конкурс за млади диригенти на негово име

Още

 На 11 юни във Варна започва 13-тото издание на фестивала „Опера в Летния театър“

На 11 юни във Варна започва 13-тото издание на фестивала „Опера в Летния театър“

Още

Кулминация на оперното лято във Варна ще бъде концертното изпълнение на Вердиевия шедьовър "Отело"

Кулминация на оперното лято във Варна ще бъде концертното изпълнение на Вердиевия шедьовър "Отело"

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Емил Марков и Керана – един неочакван тандем в театралната комедия „Всяка първа сряда“

Премиерата на пиесата от Щефан Фьогел в София ще бъде на 7 април на сцената на „Théatro отсам канала“

Топлоцентрала среща българските артисти с професионалисти от цял свят

От 12 до 15 юни българските артисти ще се срещнат с над 530 организации и творци от цял свят по време на годишната среща на IETM

Бургаската опера ще бъде в ритъма на валса с "Виенска кръв" във вторник

Под палката на Деян Павлов, вглавните роли дебютират Нона Кръстникова и Яни Николов в оперетата на Йохан Щраус-син по режисура на Марио Николов

Ерендира на Маркес оживява в моноспектакъл

"Излишни са опитите да се каже нещо ново за творчеството на Габриел Гарсия Маркес. Затова пиесата "Ерендира" по едноименната новела е само един по-различен прочит на откровения реализъм на Маркес", казват от екипа на представлението

Transformability: Forever [донякъде мюзикъл] или възможно ли е един философски текст да се танцува?

Авторският пърформанс на Вили Прагер е провокиран и вдъхновен от едноименната статия на философа Боян Манчев, в която той разисква отношенията между съвременното консуматорско общество, с неговата все по-изострена "пърформативност" и танца, в контекста на капитализма и глобалната пазарна икономика